Kommer jag kunna nöja mig med 25 kw?

Bells

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2012
Hoj
The one and only... Kawagustan :P
Nästa år, när jag fyller 21, så ska de ju naturligtvis ändra reglerna för A-kortet så att man först få ta det när man är 24 (för tung då)... Ja, ni vet. (My luck...) Nöjer man sig med 25/35 kw som nybörjare? Känns jobbigt detta, har sån otur alltid! :( Och isf, vilken hoj ska man satsa på? Är det svårt att få tag på något som är reggat som 25/35 kw? Är ju ett tag kvar, men det är kul att börja planera! (Den måste vara blå :crash)

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu är jag förvirrad, tar du kortet i år? Annars är det 35 kw du ska nöja dig med.
Och det går väl an ett tag, sålänge man håller sig på små krokiga vägar. Jag började med en 25 kw hoj även om jag hade obegränsat kort. :D Och på småvägar smiskar den min literhoj.

mojja83

Guest
Du kommer absolut inte kunna nöja dig med 25kw dina första år på mc.
Du måste självklart ha en liter klubba helst en R1 dom finns som blå sist jag kikade.

Sen när du tröttnat på effekten i den efter 500 mil så turbokonventerar du.:banana:banana:glömdet

Bells

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2012
Hoj
Nu är jag förvirrad, tar du kortet i år? Annars är det 35 kw du ska nöja dig med.
Och det går väl an ett tag, sålänge man håller sig på små krokiga vägar. Jag började med en 25 kw hoj även om jag hade obegränsat kort. :D Och på småvägar smiskar den min literhoj.

Nej, nästa år! Är ju bara 20...

Bells

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2012
Hoj
Frågan är om man ska ta kort för lätt hoj så snabbt som möjligt (i år om det finns möjlighet) så att man faktiskt kan ta A-kortet nästa år eller om man ska nöja sig med det nya A2 som det blir nästa år (mellanhoj). Känns jobbigt detta!!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Jo, men tar du det i år får du ju det begränsade som är i år, vilket är 25kw. ;) Nästa år är det 35kw. Hyfsad ökning.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Frågan är om man ska ta kort för lätt hoj så snabbt som möjligt (i år om det finns möjlighet) så att man faktiskt kan ta A-kortet nästa år eller om man ska nöja sig med det nya A2 som det blir nästa år (mellanhoj). Känns jobbigt detta!!

Visst finns det möjlighet, förutsatt att du har råd. Bara att åka på intensivkurs. ;) (Det GÅR att fixa det på vanlig körskola fortfarande med.)

Bells

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2012
Hoj
Du kommer absolut inte kunna nöja dig med 25kw dina första år på mc.
Du måste självklart ha en liter klubba helst en R1 dom finns som blå sist jag kikade.

Sen när du tröttnat på effekten i den efter 500 mil så turbokonventerar du.:banana:banana:glömdet

Hahaha! :rofl

Bells

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2012
Hoj
Jo, men tar du det i år får du ju det begränsade som är i år, vilket är 25kw. ;) Nästa år är det 35kw. Hyfsad ökning.

Ja, som sagt så blir det ju begränsat hur jag än gör... Om jag inte tar två kort på kort tid, vilket kommer kosta lite pengar :tungan Men då kan man åtminstone köra obegränsat nästa sommar om jag tar A-kort då. Så har jag fattat det iaf?! Om man redan har ett A-kort, begränsat, så kan man ta för tung mc även om jag är under 24. Eller har jag fel?

J-W

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2012
Hoj
KTM 690 Duke R, Ninja 300
Ja, som sagt så blir det ju begränsat hur jag än gör... Om jag inte tar två kort på kort tid, vilket kommer kosta lite pengar :tungan Men då kan man åtminstone köra obegränsat nästa sommar om jag tar A-kort då. Så har jag fattat det iaf?! Om man redan har ett A-kort, begränsat, så kan man ta för tung mc även om jag är under 24. Eller har jag fel?

"Den som har haft behörigheten A2 i två år kommer dock att kunna ta behörigheten A vid 20 år"

Kolla länken, där står allt om de nya reglerna :tummenupp

http://korkortsportalen.se/Upload/bibliotek/informationsblad/Nya_korkortsregler_2013_mc.pdf

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Dessutom slipper man väl en extra uppkörning med det nuvarande begränsade, något man inte gör från A2 till A (Det nya som börjar nästa år)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Går det över automatiskt då, som det gör nu?

Det nya gör inte det, där är det en till uppkörning för att byta till sig A. Det gamla har jag för mig ska göra det. Jag har däremot inte lagt sakerna ordentligt på minnet pga att jag redan sitter rätt säkert på mitt A. :)

Bells

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2012
Hoj
Går det över automatiskt då, som det gör nu?

Tar du begränsad i år 2012 så kommer dit körkort automatiskt bli tungt i Februari 2013 när du fyller 21 och du behöver inte göra någon ny uppkörning.

//Nikel

Dubstep

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2011
Hoj
XTZ 660 Tenere -92
Tar du begränsad i år 2012 så kommer dit körkort automatiskt bli tungt i Februari 2013 när du fyller 21 och du behöver inte göra någon ny uppkörning.

//Nikel

Så är det väl inte? Det är väl när du haft Begr. i 2 år som det uppgraderas automatiskt?

mojja83

Guest

//Nikel

jalla jalla bara skynda sig lite så är det inget problem!!

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin