Kommer jag kunna nöja mig med 25 kw?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
På 90/100/110/120 vägar kan 25kW kännas lite. :(
På kurviga 70 vägar kan 25kW räcka långt. :)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
På 90/100/110/120 vägar kan 25kW kännas lite. :(
På kurviga 70 vägar kan 25kW räcka långt. :)

Så lite rakor som möjligt, helst inga alls, så är 25 kw skojigt som fan. :)
Jag kör fortfarande hellre sådana vägar än vägar där man ligger i dubbla hastighetsbegränsningen i kurvorna utan jättebekymmer...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
:hihi Får se om det finns någon tid för mig, det är ju trots allt mitt i säsongen... Men hoppas kan man ju!

Det går. :D jag gjorde det. Men det är nog smidigare om man tar en intensivkurs så man slipper kriga med alla andra om körtider. :gnissla

=PerssoN=

Joråsatte..
Gick med
8 May 2010
Hoj
Aprilia RSV4 RR - 2016
Vet inte vad ni har kört för sura 25kwattare, men min gixxer skjuter på rejält på alla växlar så för mig räcker det gott och väl. Dessutom blir det ännu roligare när man väl får åka obeg.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Vet inte vad ni har kört för sura 25kwattare, men min gixxer skjuter på rejält på alla växlar så för mig räcker det gott och väl. Dessutom blir det ännu roligare när man väl får åka obeg.

En hoj som var gjord hela vägen för just 25 kw. En 250 ninja...
Det är okej tills man kommer upp i lite hastighet, det blir orkeslöst och effekten räcker inte riktigt till för att trycka sig igenom kurvor och sånt där... Men då är man iofs över skyltad hastighet. :)

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm

Ja satan i gatan så kul du kommer ha när du plockar bort strypningen på din hoj!!!!
:yoparty
Du har verkligen något att se fram emot, hoppas inte du behöver vänta allt för länge!

=PerssoN=

Joråsatte..
Gick med
8 May 2010
Hoj
Aprilia RSV4 RR - 2016
En hoj som var gjord hela vägen för just 25 kw. En 250 ninja...
Det är okej tills man kommer upp i lite hastighet, det blir orkeslöst och effekten räcker inte riktigt till för att trycka sig igenom kurvor och sånt där... Men då är man iofs över skyltad hastighet. :)

Då förstår jag. :)

Men dom "nyare" 600orna går inte så dåligt strypt som folk tror, 90/110/120 vägar är minst lika roliga som kurviga 70-vägar.

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Hoj
Nada
Jag gled på det i nästan två år och det är klart att det fungerar, du har hela livet på dig att köra något med mer effekt.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Då förstår jag. :)

Men dom "nyare" 600orna går inte så dåligt strypt som folk tror, 90/110/120 vägar är minst lika roliga som kurviga 70-vägar.

Det håller jag inte med om, min 250 var roligare på de små vägarna just därför att den var så oerhört lättkörd och man inte fick en tillstymmelse till känsla av att hojen var någon form av begränsning. (Ja, förutom att den var så jävla liten och jag är så stor att jag inte kunde klämma in benen under tanken ordentligt.)
På större vägar så kunde jag inte köra nära min egen gräns för att hojen helt enkelt inte hade ork kvar att trycka på i de hastigheterna i krökarna, vilket iofs är min upplevelse då anda behöver inte dela den.
På de små vägarna fanns det gott om ork kvar i hojen när min egen tekniska gräns var nådd.

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
Eller så reggar du den som 25 kw och sen kör fulleffekt, inte direkt att dom beslagtar den för bänkning om du inte blir tagen när du gör något olagligt. Men det ska du väll inte göra? :krama

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Du klarar dig alldeles utmärkt med 25KW, det handlar bara om vilken hoj du köper!

Om du köper en strypt sporthoj där hela registret blir fuckat så är det nog inget vidare.
Köper du å andra sidan en hoj som är TILLVERKAD med 25Kw så är det en helt annan femma.

Trivs alldeles utmärkt med min SR och den har 24Kw, riktigt sportig är den också. Rena brottningsmatchen så fort man ska svänga, träningspass när den ska startas och världens starkaste man varje gång den ska förflyttas utan motorkraft:hihi

Sen behöver man ju nödvändigtvis inte köra med strypningen i heller...bara sådär påpekar det lite lätt, ingen uppmuntran till några lagöverträdelser...

Själv började jag köra hoj nån gång runt 12 med farsan bak på och det var nock inga problem ute på vystan...:rodnar

Simon92

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Hoj
SV650s -04
Ni som kör utan strypning i fast reggad på 25kw. Hur gör ni den dagen ni möjligtvis krockar med en Bil?

rallyfisken

Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Ni som kör utan strypning i fast reggad på 25kw. Hur gör ni den dagen ni möjligtvis krockar med en Bil?

Vad skulle de göra menar du? Försäkringen ska täcka dina och den andres skador så vida du inte begår ett brott som är straffbart med mer än 2 års fängelse har jag för mig att det står i mina försäkringspapper. MEN DET KAN VARA FEL UPPFATTAT AV MIG!

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Vad skulle de göra menar du? Försäkringen ska täcka dina och den andres skador så vida du inte begår ett brott som är straffbart med mer än 2 års fängelse har jag för mig att det står i mina försäkringspapper. MEN DET KAN VARA FEL UPPFATTAT AV MIG!

och straffet för försäkringsbedrägeri (som dte ju är att försäkra en 100kw hoj som 25kw) är 6mån till 6 år väl?

hur tänkte du nu :va

edit: från polisens hemsida
För bedrägeri är straffet fängelse i högst två år. För grovt bedrägeri är straffet fängelse i lägst sex månader och högst sex år.

Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag skulle säga såhär, att så länge du inte provar nåt annat så kommer du säkert tycka att det är kul även med mindre effekt. Särskilt om du precis ska ta lappen, då kommer själva "hojgrejen" vara kul nån säsong oavsett. Lite av nyhetens behag typ.

T om moped var ju kul en gång i tiden.

(Jag själv har börjat köra 600cc istället för 1000 och kör både bättre och snabbare med 600:an förutom på raksträckor, men man vänjer sig).

rallyfisken

Gick med
6 Jan 2006
Hoj
och straffet för försäkringsbedrägeri (som dte ju är att försäkra en 100kw hoj som 25kw) är 6mån till 6 år väl?

hur tänkte du nu :va

edit: från polisens hemsida

Fast frågan är ju om det är försäkringsbedrägeri när hojen på pappret har 25Kw men i verkligheten har mer, eller om det räknas som olovlig körning, alternativt något skumt trafikbrott med hänsyn till att fordonet frångår hur det ska se ut.

Vad händer om du brakar in i en annan bil och har arne-vingen typ 2fast2furious och bilen är helfordonsgodkänd?

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Fast frågan är ju om det är försäkringsbedrägeri när hojen på pappret har 25Kw men i verkligheten har mer, eller om det räknas som olovlig körning, alternativt något skumt trafikbrott med hänsyn till att fordonet frångår hur det ska se ut.

Vad händer om du brakar in i en annan bil och har arne-vingen typ 2fast2furious och bilen är helfordonsgodkänd?

Om du kör en strypt hoj där du plockat strypningen så åker du dit för både försäkringsbedrägeri (och blir oftast utan försäkring från vad jag hört) och så åker du dit för olovlig körning. Det är juh inte direkt så att om du begår fler brott så slipper du undan dom mindre, lagboken är inget ta 3 betala för 2 system :p

Sen är väl frågan hur det tillämpas i verkligheten, t.ex. är väl alla Husqvarnor typade till 6kw (perfekt förstahoj? *hint hint*), men det är väl ingen som i verkligheten ligger på den effekten :rolleyes:

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin