Kommer jag kunna nöja mig med 25 kw?

Apelsinjuice

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2012
Hoj
Derbi gpr 125 racing -06
Om du kör en strypt hoj där du plockat strypningen så åker du dit för både försäkringsbedrägeri (och blir oftast utan försäkring från vad jag hört) och så åker du dit för olovlig körning. Det är juh inte direkt så att om du begår fler brott så slipper du undan dom mindre, lagboken är inget ta 3 betala för 2 system :p

Sen är väl frågan hur det tillämpas i verkligheten, t.ex. är väl alla Husqvarnor typade till 6kw (perfekt förstahoj? *hint hint*), men det är väl ingen som i verkligheten ligger på den effekten :rolleyes:
Det är just vad det är! Man får "straffrabatt" destu fler brott man har begått.

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Det är just vad det är! Man får "straffrabatt" destu fler brott man har begått.

Nu är det här förvisso helt irrelevant för tråden, men straffrabatten är en reducering i straff över de brott du begått. Du får alltså pynta/sitta mindre för de lindrigare brotten i samband med ett värre brott vid en fällande dom. Det är inte så att de mindre brotten stryks (om vi inte snackar jobbig bevisbörda etc, fast då läggs de snarare ned än stryks...) bara för att du gör ett värre brott.

och i exemplet köra en ostrypt hoj som försäkras som strypt är farbror blå och försäkringsgivaren två helt skilda instanser.
För att farbror blå sätter dit dig för olovlig körning betyder det inte att försäkringsbolaget behöver ta hänsyn till det.
och blir du utförsäkrad av fbolaget så betyder det inte att farbror blå låter din olovliga körning gå...

Blir det ett rättsfall med böter som påföljd så får du säkerligen en straffrabatt för att du både försäkringsfuskat och kört olovligt. Men det förhindrar åter igen inte att f-bolaget skulle utförsäkra dig.

Jag är dock inte jurist och kan mycket väl fått det här om bakfoten, men jag ser fortfarande inte varför ett f-bolag skulle behöva ta hänsyn till dina övriga brott vid ev. utförsäkring.

EDIT: Inser att jag skrivit "ta 3 betala för 2" det var ett väldigt dåligt ordval i sammanhanget x)

Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Du är inte så kräsen va? :p

Jag kan spenderara 2 timmar på att synka förgasare så jag är väldigt kräsen :D

Många har dock skrivit att deras hojar går konstigt och strulat men när jag provade min med brickor i så gick den rent och hade ett fint register.
Självklart var den mycket svagare än innan och varvade inte lika mycket men motorgången funkade toppen

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Jag kan spenderara 2 timmar på att synka förgasare så jag är väldigt kräsen :D

Många har dock skrivit att deras hojar går konstigt och strulat men när jag provade min med brickor i så gick den rent och hade ett fint register.
Självklart var den mycket svagare än innan och varvade inte lika mycket men motorgången funkade toppen

Du stryper lufttillförseln till moroten, hur du än ser på det blir det inte ett fint register. Det blir förvisso ganska platt, men istället för den högvarviga karaktären en sportis fyra har (speciellt 600'or) får du en morot som mest känns död och andfådd genom hela registret, och det lönar sig lixom aldrig att varva ur heller, om man inte mot förmodan ligger på högsta växeln redan.
Jämför det med en stånka där du har 10ggr (obs: kvot tagen rakt ur arslet) så mycket vrid i de nedre delarna av registret så ser du nog ganska omgående varför de flesta tycker att en strypt sportis går som en påse nötter...

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
Det gäller väl däremot inte för de som redan har A med begränsning? Det är inte en retroaktiv ändring vad jag har förstått.

Att du har A begränsad gör väl ingen skillnad där? Det är ju bara den "allmänna" gränsen så att säga, så det är klart folk kunnat köra upp för obegränsat direkt där. 2 år eller vänta tills man är 24 för att köra upp om man tar begränsat idag och vill ha obegränsat efter nya reglerna.

Bells, är rätt övertygad om att du kan ha roligt med 25kw, finns ju t ex massor av 250cc hojar idag som är gjorda för det och skulle passa perfekt. Tråkigt att slå sig så hårt redan första gången men nu är det ju avklarat, finns inget att vara rädd för längre! :crash:tummenupp

Bells

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2012
Hoj
The one and only... Kawagustan :P
Att du har A begränsad gör väl ingen skillnad där? Det är ju bara den "allmänna" gränsen så att säga, så det är klart folk kunnat köra upp för obegränsat direkt där. 2 år eller vänta tills man är 24 för att köra upp om man tar begränsat idag och vill ha obegränsat efter nya reglerna.

Bells, är rätt övertygad om att du kan ha roligt med 25kw, finns ju t ex massor av 250cc hojar idag som är gjorda för det och skulle passa perfekt. Tråkigt att slå sig så hårt redan första gången men nu är det ju avklarat, finns inget att vara rädd för längre! :crash:tummenupp

Haha, är inte rädd för att slå mig, är mer rädd för att förstöra saker! :rodnar

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

A (beg) och A2 är ju två olika körkortsklasser med olika regler, och vad jag har läst ska inte de som har A (beg) bli retroaktivt påverkade av ändringen till A2. Då borde det ju också gälla regeln för när A (beg) blir A, tycker iaf jag. Och jag har inte läst något som specifikt säger att de ändrat på det.

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
A (beg) och A2 är ju två olika körkortsklasser med olika regler, och vad jag har läst ska inte de som har A (beg) bli retroaktivt påverkade av ändringen till A2. Då borde det ju också gälla regeln för när A (beg) blir A, tycker iaf jag. Och jag har inte läst något som specifikt säger att de ändrat på det.

Äggsackt.
Lagar kan aldrig gälla retroaktivt...
Skulle skapa en hel del problem i så fall även på annat håll.

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16

Du verkar faktiskt ha helt rätt. Jag förstod det som att man enbart fick behålla sitt A(beg) och att det skulle krävas en "vanlig" uppkörning när man har åldern inne men det verkar som att det funkar som du säger.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin