Kommer KTM överleva?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ducati har väldigt bra vinstmarginal. De tjänade mer pengar 2023 än vad KTM gjorde, så de har hög marginal per sålt fordon.

Två helt olika affärsideer - att sälja ett fåtal exklusiva fordon med hög marginal vs att mätta marknaden med dynga och knappt någon marginal alls…

Ganska tydligt vilket som fungerat bäst under 2024…
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Två helt olika affärsideer - att sälja ett fåtal exklusiva fordon med hög marginal vs att mätta marknaden med dynga och knappt någon marginal alls…

Ganska tydligt vilket som fungerat bäst under 2024…
Det absolut svåraste är att hamna i mitten, vilket KTM tenderar att göra med svikande kvalitet och mellanklasshojar.

Du blir rik på att sälja mycket med låg marginal (Honda och scootrar i asien) eller lite med hög marginal (Ducati). Båda har distinkta affärsmodeller och är väl beprövade. Där de flesta företag misslyckas är när de skall gå från "små" till stora, vilket KTM visar med kraftig överkapacitet och för låga marginaler för att täcka investeringarna.

Jämför med bilmärket BYD, de har gått från 400' till 4 miljoner bilar på fem år. Jag vet inget annat företag som lyckats med den resan. Men med tanke på antalet osålda cyklar verkar KTM gett sig på något liknande.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det absolut svåraste är att hamna i mitten

Samtidigt verkar denna ide fungera som någon slags beroendeframkallande drog för alla människor som hamnar i en ledningsgrupp. För det finns nog tio exempel på små svenska företag på varje BYD, där en ny VD eller en ny ledningsgruppsmedlem ser "visioner" och världsherravälde framför sig, om man bara kan rucka liiite grann på kvaliteten, om man bara kan pressa sina underleverantörer till liiite lägre priser, om man bara kan klämma ut liiite fler produkter...

En mycket farlig väg att gå och en stark anledning att hålla marknadsföringsmänniskor borta från alla former av ledningsgrupper. Ingenjörer och ekonomer har i alla fall klarat av både allmän och särskild matematik på högstadiet. Högst oklart när det gäller marknadsföringsmänniskor...
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Helt plötsligt passar MV Agusta inte längre in i KTMs långsiktiga strategi. I början av året var tongångarna annars att MV var en ”juvel som behövde uppmärksammas mer”. Förmodligen bra för MV att de inte blev en till omstajlad KTM.

 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Samtidigt verkar denna ide fungera som någon slags beroendeframkallande drog för alla människor som hamnar i en ledningsgrupp. För det finns nog tio exempel på små svenska företag på varje BYD, där en ny VD eller en ny ledningsgruppsmedlem ser "visioner" och världsherravälde framför sig, om man bara kan rucka liiite grann på kvaliteten, om man bara kan pressa sina underleverantörer till liiite lägre priser, om man bara kan klämma ut liiite fler produkter...

En mycket farlig väg att gå och en stark anledning att hålla marknadsföringsmänniskor borta från alla former av ledningsgrupper. Ingenjörer och ekonomer har i alla fall klarat av både allmän och särskild matematik på högstadiet. Högst oklart när det gäller marknadsföringsmänniskor...
Finns gott om ekonomer och ingenjörer som drömmer för stort också förvisso.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Helt plötsligt passar MV Agusta inte längre in i KTMs långsiktiga strategi. I början av året var tongångarna annars att MV var en ”juvel som behövde uppmärksammas mer”. Förmodligen bra för MV att de inte blev en till omstajlad KTM.

Wohoo!
Nu krävs det bara att någon eldsjäl tar över från oligarkerna!
 

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Och nu är det verkligen ebb i kassakistan - ingen decemberlön till de anställda…

Den är ganska hård och ganska illa.
Nästan så man skulle sälja sina KTM aktier och investera i Northvolt istället :näsblod
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Helt plötsligt passar MV Agusta inte längre in i KTMs långsiktiga strategi. I början av året var tongångarna annars att MV var en ”juvel som behövde uppmärksammas mer”. Förmodligen bra för MV att de inte blev en till omstajlad KTM.



Ja, någon "MV Agusta 902 Elegance Expedition Adventure" var väl inte det världen behövde, precis...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Nästan så man skulle sälja sina KTM aktier och investera i Northvolt istället :näsblod

Det finns trots allt en väsentlig skillnad mellan Northvolt och KTM.

Den ena har en eftertraktad produkt och relativt fulltecknade orderböcker, men kan inte producera i tillräckligt hög takt för att få in pengar, göra vinst och betala av sina lån.

Den andra verkar inte ha några produktionsproblem, men har istället mättat marknaden med en produkt som ingen längre vill ha och kan därmed inte få in pengar, göra vinst och betala av sina lån.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det finns trots allt en väsentlig skillnad mellan Northvolt och KTM.

Den ena har en eftertraktad produkt och relativt fulltecknade orderböcker, men kan inte producera i tillräckligt hög takt för att få in pengar, göra vinst och betala av sina lån.

Den andra verkar inte ha några produktionsproblem, men har istället mättat marknaden med en produkt som ingen längre vill ha och kan därmed inte få in pengar, göra vinst och betala av sina lån.
Problemet är dock gemensamt.
Lånade medel.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top