Kommer KTM överleva?

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Ja, det är väl så många reservdelshojar som behövs för att hålla en cykel rullande. Ett par år...


Dr. Sadness här igen:

Det finns en ny kille i stan.

Ja, eller strax utanför - på crossbanan.
Triumph satsar stort rakt in i KTMs kärnmarknad: tävlingshojar.
Båda deras crosshojar tyx ha landat bra på marknaden för att vara förstautgåva.

Alltså: marknaden för KTM 3.0 ser inte likadan ut inför säsongen 2025 som den gjorde inför 2024.

Man delar till viss del kunder med en ny aktör, och dessutom delar man ÅF här och var. Absolut ingen anledning att lägga sig ner och dö, men det finns heller inte utrymme att snåla sig till framgång genom att spara in på FoU eller komponenter. Satsning krävs för att ens hålla sig kvar på banan...


Bara påpekar.
Ja trajjorna verkar kanon fina dessutom är ducati på g med dom har tävlat i italienska mästerskapet 2024
Så konkurrensen kommer bli riktigt hård på cross/enduro marknaden
 

lexcom

Medlem
Gick med
29 Apr 2020
Ort
Nyköping
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory Ultra Dark
Say what…??? Du inser att vi diskuterar ett företags potentiella överlevnad på motorcykelmarknaden och inte en turkisk bazar…?

Att ha ett lager med 265.000 osålda ”left over” av tidigare årsmodeller är inget annat än en ren och skär katastrof. En hel årsvolym hojar som trots att de reas bort till priser långt under produktionskostnad såväl som lagervärde ändå är stört omöjliga att sälja.

Någon ovan jämför det med en kvarnsten runt halsen. Jag skulle säga att det snarare är jämförbart med att ligga ingjuten i en metertjock kista tillverkad av volfram på botten av Marianergraven.

Från det perspektivet är jag helt med dig. Marknadsmässigt obra utifrån ett ev övertagande. Jag pratade mer om möjlighet för konkursförvaltaren att sälja av tillgångar.

Dock så skulle det vara intressant att veta mer om vad det är för hojar. Skillnaderna är historiskt sett otroligt små mellan årsmodellerna och i vissa fall bara livery. Inte heller omöjligt att 2025 hojar började tillverkas relativt tidigt och kan således vara en del av lagret. På tok för många ja men det heller inte svart eller vitt där en 2024 är helt värdelös för oss som slutkund i jämförelse med 2025. Om det inte är så att det är en massa 2021-2023 modeller.

Tidigare årsmodeller har alltid funnits att köpa till rabatterat pris så egentligen inget nytt. Det rimliga, med tanke på hur bolaget har skötts är ju att det sett lite likadant ut tidigare år. Den stora skillnaden nu är att vi vet om det.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Måste ju ha varit bra konstruktioner från början tycker man…
Det var Volvo 240 också...
Klart att det är bra hojar men känns rätt oldschool om man kommer från tex en österrikare av senare snitt.Jag saknar varken wirekoppling,vevstart eller motor utan balansaxel.Jag har svårt att motivera mig ett köp av crosshoj för 90-100k och få samma drivlina som den jag hade för 24år sedan.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det var Volvo 240 också...
Klart att det är bra hojar men känns rätt oldschool om man kommer från tex en österrikare av senare snitt.Jag saknar varken wirekoppling,vevstart eller motor utan balansaxel.Jag har svårt att motivera mig ett köp av crosshoj för 90-100k och få samma drivlina som den jag hade för 24år sedan.
Men tänk på att crosshojar är slit och slängprodukter med ca 1 års beräknad livslängd.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Enligt Carup.se så kan tydligen Hamilton rädda KTM:s Motogp-stall, det kan han säkert men om han sen gör det får vi se nästa år.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
KTM's största MotoGP tillgång just nu är väl Pedro Acosta's signatur på kontraktet för 2025 ?
Resten av KTM MotoGP personalen utom kontakterade förare har väl redan börjat fundera över vad dom ska göra 2025. Och det gör väl dom andra kontrakterade förarna och deras agenter också. Vinales och Bastianini i Red Bull KTM Tech 3 och Brad Binder som är med Pedro i Red Bull KTM Factory Racing.
Själv hade jag gärna sett Pedro fått chans på en Ducati 2025, hade ökat spänningen.
 
Last edited:

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
KTM's största MotoGP tillgång just nu är väl Pedro Acosta's signatur på kontraktet för 2025 ?
Resten av KTM MotoGP personalen utom kontakterade förare har väl redan börjat fundera över vad dom ska göra 2025. Och det gör väl dom andra kontrakterade förarna och deras agenter också. Vinales och Bastianini i Red Bull KTM Tech 3 och Brad Binder som är med Pedro i Red Bull KTM Factory Racing.
Själv hade jag gärna sett Pedro fått chans på en Ducati 2025, hade ökat spänningen.
Personligen tycker jag att det är nog med Ducati i täten och hoppas att de andra märkena kan slå sig in ännu mer i den trista dominansen vi hade i år.

Ursäktar urspårningen.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Resten av KTM MotoGP personalen utom kontakterade förare har väl redan börjat fundera över vad dom ska göra 2025.

Börjar dom fundera först nu så kommer dom inte att ha något jobb under 2025...Flera av de bästa och mest erfarna har redan klart med nya jobb på andra ställen i depån (och i andra depåer) och detta har gjorts klart redan under mitten av 2024. Att KTM har dålig ekonomi och kraftigt begränsad budget har varit känt för alla inom deras racingverksamhet åtminstone hela 2024.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Personligen tycker jag att det är nog med Ducati i täten och hoppas att de andra märkena kan slå sig in ännu mer i den trista dominansen vi hade i år.

Ursäktar urspårningen.
Jag har full förståelse för det. Det hade varit kul med flera konkurrens kraftiga fabrikat.
Men just nu verkar valet vara Ducati för en MotoGP förare som vill ta VM-titeln.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Börjar dom fundera först nu så kommer dom inte att ha något jobb under 2025...Flera av de bästa och mest erfarna har redan klart med nya jobb på andra ställen i depån (och i andra depåer) och detta har gjorts klart redan under mitten av 2024. Att KTM har dålig ekonomi och kraftigt begränsad budget har varit känt för alla inom deras racingverksamhet åtminstone hela 2024.
Betyder för mig att det blir mycket svårt hålla igång ett eller båda KTM MotoGP teamen 2025. Kommer KTM till testerna på Petronas Sepang International Circuit i Malaysia och Buriram United International Circuit i Thailand i Februari 2025 ?
Just nu är väl svaret Nej.
För att inte tala om Moto3 :hihi, levererar inte KTM (eller Honda motorer) så försvinner 7 av 13 team i Moto3.
Eller är det CFMOTO som gör KTM's Moto3 motorerna ?
Kvar, inte KTM i Moto3, 6 team
CFMOTO Aspar Team (CFMOTO)
FleetSafe Honda - MLav Racing
Honda Team Asia
Kopron Rivacold Snipers Team (Honda)
Leopard Racing (Honda)
SIC58 Squadra Corse (Honda)
Bort, KTM, 7 team
BOE Motorsports
CIP Green Power
Liqui Moly Husqvarna Intact GP
MT Helmets - MSI
MTA Team
Red Bull GASGAS Tech3
Red Bull KTM Ajo
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Betyder för mig att det blir mycket svårt hålla igång ett eller båda KTM MotoGP teamen 2025. Kommer KTM till testerna på Petronas Sepang International Circuit i Malaysia och Buriram United International Circuit i Thailand i Februari 2025 ?
Just nu är väl svaret Nej.

Den som lever får väl se, men de har ju själva sagt att säsongen 2025 skall genomföras oavsett vad som händer med företaget KTM. De har dock tappat en del etablerat folk (inte bara de relativt höga chefer som nämnts i media) och jag vet inte om de kommer att ersätta dessa överhuvudtaget.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top