Kommer KTM överleva?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
ok, dvs för 65 år sen så kunde man räkna med att folk förstod tyska. Anno 2024 känns det som att slåss mot en väderkvarn…

Så sent som på 1980-talet när jag gick i gymnasiet så hade väl kanske hälften tyska som andraspråk. 25% franska, 25% ”teknik”.

Spanska fanns inte ens, inne i ”storstan” kunde man däremot läsa italienska. Själv läste jag halvklassisk variant, latin men inte grekiska. B-tyska, C-franska.

Idag är språk något som översätts på stubben i en app. Dvs man behöver sällan tänka på vilket språk det är ärligt talat. Direktöversättning simultant till engelska finns på YouTube (perfekt för tex ryska mekfilmer, de är duktiga på att mecka, vanliga ryssar) och annars är det bara några klick bort för att få det på engelska, svenska eller något annat.

Men alla kan faktiskt inte engelska heller, även om det är fler i Sverige.

Mvh

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
Små raska hojar och en bamse
Ja, självupplevt för min del, fy fan! :zpy
Berätta gärna mer. Jag känner mig fortfarande ny och hungring på kunskap när det gäller olika hojmärken. KTM verkar lite som ett fabrikat folk antingen älskar, eller hatar.

Själv är jag osäker. Jag har ju mina KTM endurohojar, just nu kör jag in min 2024 EXC-F 450, jag älskar den hojen. Jag älskar min 2022 EXC-F 350 också. Sen har jag provat den där stora tunga äventyrshojen Adventure 890 R2, men jag blev så överväldigad över hur stor och tung den var att jag bara har nåt slags traum kvar av den upplevelsen.

Så varför gillar vissa inte KTM? Och vilka andra märken jämför man med då?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Tror inte alls att det handlar om vad man ”gillar” eller inte.

Det finns en objektiv sida och det är att KTM har hanterat garantiärenden (och därmed kunder) på ett sätt som många inte känt sig nöjda med. I vilket eller vilka led det strulat är sedan för kunderna ganska ointressant. Särskilt om det är alla led. Och precis alla är såklart inte drabbade. Men typfel finns det gott om.

Fel blir det på många hojar (förutom Yamaha och Honda) men hanteringen av felen kan skilja sig åt rätt mycket.

Man kan absolut gilla dem ändå (och särskilt enskilda modeller) men det är inte kundernas kärlek som försatt KTM i den kris man befinner sig i.

(Själv kör jag inte KTM i dagsläget men gillar verkligen motorkaraktären och balansen i 790/890 Adv och på listan över kompletteringshojar att ha i garaget står Hva 701 Enduro LR högst upp. Anser att Yamaha och Honda gör de bästa hojarna kvalitetsmässigt men kör av gammal vana BMW.)

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Nyheter
ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...

Distinguished Gentleman’s Ride 18/5

Screenshot I maj är det ...

Indian-träff i Cornwall i augusti

Andra veckan i augusti håll...

Var femte mc-förare byter hjälm för sällan

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vinterns roligaste mc-helg flyttar till Elmia!

I slutet av januari 2026 sl...

MC Mässan 2026 – vinterns roligaste mc-helg!

I slutet av januari 2026 sl...

KTM erbjuder upp till fyra års garanti

KTM erbjuder nu sina kunder...

Pirelli Diablo Powercruiser

Pirelli har presenterat Dia...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Helgen efter midsommar arra...