Kommer KTM överleva?

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
130000 pallar med motorcyklar tar lite utrymme dom måste ha rätt stora lagerlokaler
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
SH Gruppköp?

Köper vi firman kan vi nog ta en hoj vardera ur 2024 produktionen också:
"MV Agusta has also suffered from overproduction in recent months, with around 2,000 unsold motorcycles believed to be lying in warehouses in Austria"
Låter som en bra idé. :)
 

lexcom

Medlem
Gick med
29 Apr 2020
Ort
Nyköping
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory Ultra Dark
265000 hojar i lager = 1 års normal försäljning.

 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
265000 hojar i lager = 1 års normal försäljning.

Vem skall köpa 265.000 osålda KTM?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det blir intressant att se vad som händer; och vilka konsekvenserna blir för befintliga KTM-ägare vad gäller andrahandsvärde, garantier och reservdelsförsörjning framledes.

Andra märken skall inte tro att de är immuna; ni som var med minns det närmast totala sammanbrottet av den brittiska fordonsindustrin under 1970/80-talet. KTM må vara det första europeiska ”stormärket” (med svansföring) att drabbas men sannolikt tyvärr inte det sista.
Antingen säljer man hojar eller så gör man inte det… och då går det fort. Frågan är vad varumärket är värt och hur det kan vårdas framåt. Triumph är ett exempel på att det kan gå bra. Många andra exempel finns på motsatsen.

Men släpper man ut en kvarts miljon hojar på marknaden till underpris får det stora konsekvenser under lång tid. Men vad är alternativet? Utvecklingen går fort, de hade små marginaler redan tidigare och konkurrensen stenhård i de segment man befunnit sig i.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Som ägare av 2 st KTM av nyare slag så inser jag att dessa får jag behålla lääääänge. Men gråter inga floder pga det. Tvärtom är det väl läge att köpa upp sig på ett litet minilager av 1290 GT😃

Men styrelsen verkar ha blivit ordenligt lurade av en uppblåst balansräkning. KTM mår nog bättre med Baja som ägare.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Som ägare av 2 st KTM av nyare slag så inser jag att dessa får jag behålla lääääänge. Men gråter inga floder pga det. Tvärtom är det väl läge att köpa upp sig på ett litet minilager av 1290 GT😃

Men styrelsen verkar ha blivit ordenligt lurade av en uppblåst balansräkning. KTM mår nog bättre med Baja som ägare.
Helt rätt, befintliga hojar blir ju inte sämre… och jag tror också att en större ägare blir bättre och stabilare.
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Fartblindheten i att fortsätta producera fullt ut när man inte säljer något är häpnadsväckande.
Och, att dessutom fnatta runt och dra upp planer för MV Agusta:

This means that KTM AG will take over the majority and also the industrial management of MV Agusta Motor S.p.A. In the medium term, an annual production volume of more than 10,000 MV Agusta premium motorcycles is planned at the site in Varese.


...som alltså skulle pumpa ut ytterligare +10.000 hojar på en tämligen mätt marknad är så verklighetsfrämmande att man baxnar.


Titanic revisited.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
En flång ny 701 LR för 50’ och jag köper!
99” är okey för vanliga också -gav nåt liknande för en 690r 2010 ,bättre att ersätta luftburken med poddfilter och en tank istället hade det på 10:an och nu finns det ju massproducerade såna tankar istället för den svetsade alutanken vi gick gjorda då.

Den blir otymplig med lrtanken liknande tenere world raid så sitter du med en tank i knät -bättre att ha den där du inte märker av den , sitter mer skyddad vid en marksyning också och vanliga plasten är billig
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Fartblindheten i att fortsätta producera fullt ut när man inte säljer något är häpnadsväckande.
Och, att dessutom fnatta runt och dra upp planer för MV Agusta:




...som alltså skulle pumpa ut ytterligare +10.000 hojar på en tämligen mätt marknad är så verklighetsfrämmande att man baxnar.


Titanic revisited.
De har tydligen flera tusen MV-hojar ståendes i lager i Österrike. Dessa ska nu överföras till Varese, och bli italienarnas huvudvärk att göra sig av med.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top