Kommer KTM överleva?

Jag ser att dessa hojar ligger på ungefär samma prisklass, så jag kan inte riktigt tillämpa min snålhet här.

View attachment 513985

Husqvarna ligger väl snäppet högre i pris, förmodligen pga bromsarna och kanske nån exklusivare ytbehandling på nåt motorlock. Jag tror inte själva färgen är dyrare, även om den röda (Gasgas) ser aningens billig ut.

View attachment 513986
Husqvarna har länkage till fjädringen vilket är ganska mycket kostsammare att tillverka än att att bara slänga på en PDS-dämpare bak :)

Precis, nu hänger jag verkligen inte med. Men låt inte det hindra hypotesen ifall KTM går under, går då även Husq och Gasgas under också? Eller är dessa två märken oberoende av KTM?

.. och häng inte upp dig på färgen, det gör jag så bra själv ;)
Beror väl på exakt var konken sker. Är det Pierer Group som går i backen så kraschar iallafall alla märkena. Sen hur strukturen ser ut i övrigt vet jag inte. Det är samma fysiska fabriker som tillverkar hojarna även om det är fysiskt sett är olika fabriker för olika modeller och modelltyper. Jag TROR att märkena har sina egna marknadsföringsavdelningar och någon sorts utvecklingsteam som är på något sätt åtskilda men jag misstänker att de fikar tillsammans iallafall.

Det är samma fysiska fabriker som tillverkar hojarna även om det är fysiskt sett är olika fabriker för olika modeller och modelltyper. Jag TROR att märkena har sina egna marknadsföringsavdelningar och någon sorts utvecklingsteam som är på något sätt åtskilda men jag misstänker att de fikar tillsammans iallafall.
Ok, det får duga. Det är typ som att om Biltema konkar så drar dom med sig både Cyklarna, Hem & Fritid, och hela bilavdelningen.

.. vore mycket intressant om man fick vara med på en fika med dom där virrtomtarna. Jag undrar hur mycket kaffe dom egentligen dricker.

Japp. Där ser man. Den där bakre PDS-dämparen är grejen, jag gillar enkla saker. Varför vill man egentligen ha det där 'länkningen' på bakdämparen. Den är väl bara ivägen?

För att med ett stötdämparlänkage får man mer frihet att bestämma med vilken slaglängd och vilken hastighet en stötdämpare trycks ihop.

I slutändan fler justermöjligheter för att få till en bra setup.

Japp. Där ser man. Den där bakre PDS-dämparen är grejen, jag gillar enkla saker. Varför vill man egentligen ha det där 'länkningen' på bakdämparen. Den är väl bara ivägen?
Det är faktiskt en ganska stor skillnad på hur hojen känns.
Hoppar du mellan en husky och en KTM så känns Husqvarnan stabilare, speciellt i stalp...

Precis.

KTM’s enda problem är inte heller att de nu har svårt att få fram delar. De har ju också tappat ganska mycket kompetens under den turbulenta tiden. Dels genom anställda som fick gå. Dels genom underleverantörer man mer eller mindre avsiktligt skickat i kånken. Dels genom underleverantörer som fortfarande lever men inte vill ha med KTM att göra igen…
Ja, och någon Kund lär ju vara skeptisk också.

Enligt säkra källor fattas alla beslut under stark influens av stora mängder Stiegl Goldbräu.

Stiegl_Goldbräu.jpg

Mycket viktigt att hålla rätt på för Österrike-resenären. I Salzburg dricker man Stiegl. Runt Wien dricker man Ottakringer. Kring Red Bull Ring och nedåt Graz dricker man Gösser. Frågar man efter fel bira så spottar servitrisen på din schnitzel.

Enligt säkra källor fattas alla beslut under stark influens av stora mängder Stiegl Goldbräu.

View attachment 513997

Mycket viktigt att hålla rätt på för Österrike-resenären. I Salzburg dricker man Stiegl. Runt Wien dricker man Ottakringer. Kring Red Bull Ring och nedåt Graz dricker man Gösser. Frågar man efter fel bira så spottar servitrisen på din schnitzel.

...å i Heiligenblut blev det Falken, när vi tömt alla tillgängliga Gösserdepåer.

Men, det fanns hela tiden öl!

• Hjärta
Reaktioner: DaK

View attachment 513997

Lite spott på schnitzeln kan ju vara positivt om det går trögt att svälja.

Ok, det får duga. Det är typ som att om Biltema konkar så drar dom med sig både Cyklarna, Hem & Fritid, och hela bilavdelningen.

.. vore mycket intressant om man fick vara med på en fika med dom där virrtomtarna. Jag undrar hur mycket kaffe dom egentligen dricker.

Det är inte där problemet uppstod.

Felet är helt enkelt Pierers. Han har plundrat bolaget under en följd av år - plockat ut fantasisummor ur bolaget och trott att han skulle komma undan med det.

...sedan ramlade både tak och väggar ned över honom. Han blev för girig och hoppade inte av i tid.

Det finns säkert förnuftigt folk inom organisationen. Synd att dom inte kunnat göra sig hörda.

Ja frågan är ju vad för motor som sitter i sen isåfall 🤷‍♂️

Inte bara motor, exakt allt kan bli ändrat precis som det gjorde när KTM tog över Husqvarna och Gasgas.

Husqvarna hade väl sin egen motor och fjädring från Sachs och Paioli, Gasgas hade väl också egen motor och jag minns inte vilken fjädring som var standard men dom kunde ju även fås med Öhlins ifall man ville det.

Det är väl inte helt otänkbart att Honda köper KTM, tror jag. Som en starkt etablerad och pålitlig motorcykeltillverkare har Honda största potentialen att rädda, och utveckla KTM. Inte för att dom behöver, men för att det vore ett smart drag för Hondas redan stora dominans, och ett enkelt sätt för Japan att reta Kina.

För att om Indien skulle ta över så hade dom redan gjort det, liksom Rotax och Bombardier. Det är väl Rotax design som vi redan har i motorerna till KTMs alla hojar? Även om dom tillverkas i Kina?

.. fast jag kommer väl bara med killgissningar. Skulle jag ta över KTM hade jag börjat med tillverkning av motordrivna tunga automatvapen av det mest miljöfarliga slaget 😈 , förberett samtliga hojar med kompatibilitet för dessa, och sen sålt till alla sidor som gillar krig, inklusive Putin.

Felet är helt enkelt Pierers. Han har plundrat bolaget under en följd av år - plockat ut fantasisummor ur bolaget och trott att han skulle komma undan med det.
Det är just där som man vill anlita konsulter och ekonomer, så att inte satan djävulen drar ner en i spelträsket. För det Pierererer gjorde där var att låta glaset rinna över, snålheten bedrog visheten som vanligt.

Lite spott på schnitzeln kan ju vara positivt om det går trögt att svälja.

En redig spottloska kan nog i vissa sammanhang ersätta våld, vilja och vaselin. Men jag tror inte att en äkta österrikisk kalvschnitzel går trögt att svälja, eller en vällagad Braumeister. Ungefär så långt ifrån en torr svensk skolköksschnitzel man kan komma...

En redig spottloska kan nog i vissa sammanhang ersätta våld, vilja och vaselin. Men jag tror inte att en äkta österrikisk kalvschnitzel går trögt att svälja, eller en vällagad Braumeister. Ungefär så långt ifrån en torr svensk skolköksschnitzel man kan komma...
Skolköket har förstört matkulturer för svenskar i flera generationer.

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick