Kommer KTM överleva?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Har Pierer Mobility AG förköpt sig på märken? Jag tycker att det låter som att hela "KTM-gruppen" är på väg att gå åt skogen. Det är stora rabatter på fjolårets modeller som fortfarande finns i lager och de har 30-timmars arbetsvecka med planerad långstängning över jul.

Parallelltwinarnas ostiga kamaxlar lär kosta en hel del att hantera och ryktet efter det gör inte saken bättre.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Större märken än så har gått i putten, men skulle jag sätta en peng på något så är det att de blir uppköpta av något kinesiskt och lever vidare under eget namn. Som Volvo, Jaguar, Mini, Land Rover, Husqvarna, Gasgas osv osv osv osv
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Har Pierer Mobility AG förköpt sig på märken? Jag tycker att det låter som att hela "KTM-gruppen" är på väg att gå åt skogen. Det är stora rabatter på fjolårets modeller som fortfarande finns i lager och de har 30-timmars arbetsvecka med planerad långstängning över jul.

Parallelltwinarnas ostiga kamaxlar lär kosta en hel del att hantera och ryktet efter det gör inte saken bättre.
Ja, det känns lite som att ”sent ska syndaren vakna” gällande kamaxlarna. De har i praktiken gjort allt vad de kunnat för att ignorera problemet under lång tid men enligt Michael Neeves (MCN) så ska de nu tag i det och erbjuda alla som har problem åtgärd utan kostnad.

Ryktas också om att RedBull ska gå och stötta företaget (förvisso har Pierer Mobility förnekat att någon från RB ska ”ta plats i styrelsen”).
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Större märken än så har gått i putten, men skulle jag sätta en peng på något så är det att de blir uppköpta av något kinesiskt och lever vidare under eget namn. Som Volvo, Jaguar, Mini, Land Rover, Husqvarna, Gasgas osv osv osv osv
Troligare att det blir köpta av något indiskt företag. Bajaj äger redan ca hälften av KTM tex.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Större märken än så har gått i putten, men skulle jag sätta en peng på något så är det att de blir uppköpta av något kinesiskt och lever vidare under eget namn. Som Volvo, Jaguar, Mini, Land Rover, Husqvarna, Gasgas osv osv osv osv
Du menar de som redan ägs av Pierer Mobility? :)

Tråkigt om MV agusta skulle påverkas negativt av detta dock, de känns som ett lite unikt märke som gärna får leva kvar.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Att det är stora prissänkningar beror väl på att nya modeller kommer 2025, KTM har ju mkt nytt. Passa på att köpa en 1290 GT!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Du menar de som redan ägs av Pierer Mobility? :)

Tråkigt om MV agusta skulle påverkas negativt av detta dock, de känns som ett lite unikt märke som gärna får leva kvar.
Jo jag vet att de köpt dessa märken men min poäng var att många märken vi ser omkring oss har en motsvarande bakgrund. Det är inte nostalgi som driver företag.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Min gissning är att storägare förlorar för mycket på konken och därför kommer rädda företaget.
Sen kommer man antagligen göra en "omstart" där framförallt service men och affärsmässighet och priser kommer behöva diskuteras.

Sen får vi se hur länge det håller...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Pierer Mobility Group och KTM är utan tvekan på väg nedför en brant störtloppsbacke. Förutom överfulla lager och stora rabatter på fjolårsmodeller så försvinner en strid ström av kompetent folk bort från deras racingverksamhet.

Här en tre månader gammal men fortfarande aktuell artikel som belyser deras problem:

 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ja, det ser ju inte helt muntert ut.
Sedan sörjer inte jag KTM, med deras affärspraxis som de jobbat efter. De satsar också en väldig massa på att utveckla skit jag inte vill ha, istället för att tex laga ett kamdrivningssystem som håller ihop.

Jag är mest orolig för MV.

MEN, som sagt tidigare i tråden, varumärket och en del av tekniken kommer någon att ta vara på, om det fortsätter i nuvarande regi eller inte.

Det kanske inte skulle vara så tokigt med en omstrukturering faktiskt.
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Synd att det blivit som det blivit med ktm
Har haft några stycken ktm enduro hojar på 00 talet och en vinkelhusa
Samtliga var för sin tid jätte bra och välbyggda körde aldrig några ras på någon
Men det käns som något hände från 2013 och framåt
Man började tulla på kvaliteten tex gick från skf lager till kineslager samt att samtliga märken dom har blev orange,vita och röda ktm er
Tyvärr verkar det som att mamon fick total makt över kvaliteten
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Det är fortfarande lager på 2023 av vissa modeller.
Jo såklart, men tror inte att man enbart av det kan dra slutsatsen. Vad jag förstår iaf av engelsk press är detta normalt KTM. Men visst håller jag med, SMT verkar ju vara en riktig flopp och nämnda kamaxlar måste vara galet dyrt för dem. Men modellutbudet 2025 är ju det starkaste på länge med nya modeller över nästan hela sortimentet vilket iaf för mig tyder på självförtroende.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Norr om 250 laxar räknar jag med. 🫣

Edit: min KTM 2015 har gått problemfritt i 5000+ mil. 😘
Och jag fick utmärkt hjälp av generalagenten trots att garantitiden gått ut.

Men garanterat norr om 250 med lite utrustning. Och jag är fortfarande så nöjd med min 2022 så det blir nog minst 2 säsonger till på den, i så fall rekord för mig.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top