Kommer KTM överleva?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
"Problem" är väl att ta i. Dåliga tider har väl alla företag periodvis.
De är långt förbi att skylla på dåliga tider. Jag antar att det finns ett samband mellan "Ready to race" och att de säljer till kunder som inte vill renovera hela tiden. De flesta har vant sig vid att motorcyklar fungerar som de japanska, men när de mest glädjeskapande maskinerna köps kommer det med en risk. Nånstans har den extra knuffen eller låga vikten kommit ifrån.
På en Ducati syns det på prislappen när det är extremt.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
KTM introducerar ett nytt "cam lube pack" på alla 2025 modeller. En prenumerationstjänst som aktiveras av åf. Med detta tillägg förlängs intervallet för topprenovering från 1500 till 5000 mil.
Problmet är alltså inte dålig härdning av kamaxlarna utan att smörjningen av kamaxlarna inte fungerar med normala tillverkningstoleranser i produktionen.
Det låter som parallelltwin motorerna brister i konstruktionen.
Låter som KTM har i bästa fall konstruerat motorer som gillar ZDDP i motoroljan.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Problmet är alltså inte dålig härdning av kamaxlarna utan att smörjningen av kamaxlarna inte fungerar med normala tillverkningstoleranser i produktionen.
Det låter som parallelltwin motorerna brister i konstruktionen.
Låter som KTM har i bästa fall konstruerat motorer som gillar ZDDP i motoroljan.

Dom har rejält lågt oljetryck. Det finns filmer på youtube som visar hur oljan inte lyckas spruta oljan från munstycken till kamaxel. Då ska man ha jävligt bra additiver i oljan.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7

I slutändan cirkulerar allt kring det så kallade Hertzka kontakttrycket som uppstår mellan kamnocken och det den trycker emot. Antingen konstruerar man en smörjfilm som överlever detta tryck. Eller så konstruerar man ytor som överlever en bristande smörjfilm. Inget är mer rätt än det andra. Men det kan i sammanhanget vara en god ide att anställa en ingenjör som läst tribologi vid Luleå Tekniska Universitet.

Angående KTM’s finanser så vet jag inte om det bara är den mer officiella ”businessversionen” av det som redan postats på tuben, men Pierer Mobility Group har nu på morgonen lagt ut ett tämligen skakande inlägg på Linked In. Man ansöker om något som på svenska borde kallas ”re-strukturering med självstyre över tillgångar”, för KTM AG och ett antal dotterbolag. Läget för företaget får således anses som mycket allvarligt.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Dom har rejält lågt oljetryck. Det finns filmer på youtube som visar hur oljan inte lyckas spruta oljan från munstycken till kamaxel. Då ska man ha jävligt bra additiver i oljan.
Då låter det som det finns behov av en extra elektrisk oljepump och borra egna hål för insprutning av olja i kamaxeltäckningen .......
Köp en annan MC än en KTM parallelltwin om du gillar köra MC.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
I slutändan cirkulerar allt kring det så kallade Hertzka kontakttrycket som uppstår mellan kamnocken och det den trycker emot. Antingen konstruerar man en smörjfilm som överlever detta tryck. Eller så konstruerar man ytor som överlever en bristande smörjfilm. Inget är mer rätt än det andra. Men det kan i sammanhanget vara en god ide att anställa en ingenjör som läst tribologi vid Luleå Tekniska Universitet.

Angående KTM’s finanser så vet jag inte om det bara är den mer officiella ”businessversionen” av det som redan postats på tuben, men Pierer Mobility Group har nu på morgonen lagt ut ett tämligen skakande inlägg på Linked In. Man ansöker om något som på svenska borde kallas ”re-strukturering med självstyre över tillgångar”, för KTM AG och ett antal dotterbolag. Läget för företaget får således anses som mycket allvarligt.
Österrikes Northvolt med skillnaden att KTM har haft en fungerande produktion.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag undrar om aktiehandeln är stoppad för jag kan inte se någon handel i aktien idag.

Den där nyheten kom alltså igår och aktien föll 60% igår.

Pierer.jpg

Idag ser jag ingen handel i aktien, åtminstone inte via Nordnet. Men om handeln stoppats borde den ju ha stoppats redan igår så lite underligt är det.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Då låter det som det finns behov av en extra elektrisk oljepump och borra egna hål för insprutning av olja i kamaxeltäckningen .......
Köp en annan MC än en KTM parallelltwin om du gillar köra MC.

Nej, det räcker med att byta en fjäder så får man upp oljetrycket.

Varför KTM valt att sänka oljetrycket kan man ju fundera över men jag antar att det handlar om miljöskäl, minska friktionen och minska mängden olja som hamnar i förbränningen.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det verkar vara handel i aktien idag. Det är nog bara Nordnet som inte har den uppkoppling man kunde tro.

Jag tror dom ansökt om rekonstruktion och då stoppas väl handeln?

Då borde den som sagt var stoppats redan igår.
Och nej, om handeln stoppats pga rekonstruktion så är det bara tillfälligt. När det anses att alla hunnit ta del av vad som gäller brukar handeln återupptas.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Varför KTM valt att sänka oljetrycket kan man ju fundera över men jag antar att det handlar om miljöskäl, minska friktionen och minska mängden olja som hamnar i förbränningen.

Det du säger är att man i praktiken har en högst sporadisk stänksmörjning av kamaxlar...? På en motorcykelmotor av 2024 års modell med hög litereffekt och förmodat aggresiv kamprofil...?

En annan österrikare drömde också om världsherravälde, men inte ens han drömde på så dåliga premisser. Deras ekerhjul, undermåliga kvalitetskontroll och charmerande kundrelationer i all ära - om detta stämmer åker jag till Hannu för att fira nyår.

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Men vem vill köpa aktier i Pierer/KTM idag?

Och hur går det med värdet på befintliga hojar om det går åt skogen? Garantiåtgärder kan man nog glömma, men det verkar ju som att det kunde man göra redan tidigare.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Nej, det räcker med att byta en fjäder så får man upp oljetrycket.

Om det var så enkelt som att byta en fjäder skulle KTM inte vara på fallrepet.
I varje fall om inte "fjädern" inte sitter så långt inne i motorn att i princip motorn måste rivas
för fjäderbyte.
Är fjädern av mjukt stål från billigaste leverantören ? Ja självlklart. Mjukt stål ger lägst pris !

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det du säger är att man i praktiken har en högst sporadisk stänksmörjning av kamaxlar...? På en motorcykelmotor av 2024 års modell med hög litereffekt och förmodat aggresiv kamprofil...?

En annan österrikare drömde också om världsherravälde, men inte ens han drömde på så dåliga premisser. Deras ekerhjul, undermåliga kvalitetskontroll och charmerande kundrelationer i all ära - om detta stämmer åker jag till Hannu för att fira nyår.

När det funkar som det ska så sprutas en oljestråle mot nockarna men Intermittent är ordet.
Ingenjörerna är ju inte idioter så det fungerar väl när allt är som det ska men saker ska ju gärna fungera i verkligheten också och inte bara i labbet.

Det finns film på youtube både på fungerande och icke fungerande smörjning.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Men vem vill köpa aktier i Pierer/KTM idag?

Och hur går det med värdet på befintliga hojar om det går åt skogen? Garantiåtgärder kan man nog glömma, men det verkar ju som att det kunde man göra redan tidigare.

Det finns alltid folk som vill gambla sina pengar på aktiemarknaden. Oftast ignoranta som tror att aktien snart ska hoppa upp till fornstora siffror.

Men idag kan jag väl ändå på en aning fundamentala grunder förstå att några spekulerar i aktien. Dom vet att aktien kan bli värd noll men sannolikheten för det är långt ifrån 1, snarare kanske vi kan höfta det till 0,1.

Mer sannolikt nu är väl en nyemission där aktieägarna ska pytsa in mer pengar, så varje aktie kommer väl tilldelas teckningsrätter för att köpa nyutgivna aktier och därigenom rädda bolaget. Det kan ju även bli en riktad nyemission där befintliga aktieägare får sitt innehav utspätt till en bråkdel.
Det intressanta är väl vad aktierna är värda därefter.
Jag skulle inte köpa eller blanka aktien nu, men varken det ena eller det andra behöver vara helt irrationellt idag.

Värdet på befintliga hojar? Jag tror inte det blir så stort fall på crossidan i alla fall, alla väsentliga delar finns som eftermarknadsdelar och livslängden på en crosshoj är egentligen i praktiken inte så många år ändå. Och kunder tenderar att vara dåligt informerade och betala för mycket för fordon med kända problem.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Om det var så enkelt som att byta en fjäder skulle KTM inte vara på fallrepet.
I varje fall om inte "fjädern" inte sitter så långt inne i motorn att i princip motorn måste rivas
för fjäderbyte.
Är fjädern av mjukt stål från billigaste leverantören ? Ja självlklart. Mjukt stål ger lägst pris !

Nej det har inte med e-modulen att göra utan för mjuk fjäderkonstant.
KTM bytte till aningen styvare fjäder kring 2022 men allt tyder på att 890 fortfarande inte är helt tillförlitlig.

Fjädern styr bara en bypassventil, öppnar vid högre oljetryck.

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Ja utan KTM på marknaden så får nog många verkstäder kasta in handduken. Är nog bara KTM-verkstäder och begravningsbyråer som har ett garanterat inflöde av klienter.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Här har jag länkat till både en fungerande och icke fungerande smörjning.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin