Men vem vill köpa aktier i Pierer/KTM idag?
Och hur går det med värdet på befintliga hojar om det går åt skogen? Garantiåtgärder kan man nog glömma, men det verkar ju som att det kunde man göra redan tidigare.
Det finns alltid folk som vill gambla sina pengar på aktiemarknaden. Oftast ignoranta som tror att aktien snart ska hoppa upp till fornstora siffror.
Men idag kan jag väl ändå på en aning fundamentala grunder förstå att några spekulerar i aktien. Dom vet att aktien kan bli värd noll men sannolikheten för det är långt ifrån 1, snarare kanske vi kan höfta det till 0,1.
Mer sannolikt nu är väl en nyemission där aktieägarna ska pytsa in mer pengar, så varje aktie kommer väl tilldelas teckningsrätter för att köpa nyutgivna aktier och därigenom rädda bolaget. Det kan ju även bli en riktad nyemission där befintliga aktieägare får sitt innehav utspätt till en bråkdel.
Det intressanta är väl vad aktierna är värda därefter.
Jag skulle inte köpa eller blanka aktien nu, men varken det ena eller det andra behöver vara helt irrationellt idag.
Värdet på befintliga hojar? Jag tror inte det blir så stort fall på crossidan i alla fall, alla väsentliga delar finns som eftermarknadsdelar och livslängden på en crosshoj är egentligen i praktiken inte så många år ändå. Och kunder tenderar att vara dåligt informerade och betala för mycket för fordon med kända problem.