notrightrider
The white zone is for loading and unloading only
Det finns alltid folk som vill gambla sina pengar på aktiemarknaden. Oftast ignoranta som tror att aktien snart ska hoppa upp till fornstora siffror.
Men idag kan jag väl ändå på en aning fundamentala grunder förstå att några spekulerar i aktien. Dom vet att aktien kan bli värd noll men sannolikheten för det är långt ifrån 1, snarare kanske vi kan höfta det till 0,9.
Mer sannolikt nu är väl en nyemission där aktieägarna ska pytsa in mer pengar, så varje aktie kommer väl tilldelas teckningsrätter för att köpa nyutgivna aktier och därigenom rädda bolaget. Det kan ju även bli en riktad nyemission där befintliga aktieägare får sitt innehav utspätt till en bråkdel.
Det intressanta är väl vad aktierna är värda därefter.
Jag skulle inte köpa eller blanka aktien nu, men varken det ena eller det andra behöver vara helt irrationellt idag.
Värdet på befintliga hojar? Jag tror inte det blir så stort fall på crossidan i alla fall, alla väsentliga delar finns som eftermarknadsdelar och livslängden på en crosshoj är egentligen i praktiken inte så många år ändå. Och kunder tenderar att vara dåligt informerade och betala för mycket för fordon med kända problem.
Den förra konkursen 1991 städade närmast upp företagen i gruppen och ledde till bättre ordning. Som fordringsägarna fick betala...
Här en dagsaktuell, initierad och lättbegriplig artikel om dagens tillstånd. Går att få översatt utan att alltför mycket blir fel:
KTM insolvent: So will sich Stefan Pierers Muttergesellschaft vor einer Pleite schützen
Vor der Insolvenz der KTM AG will sich auch die hochverschuldete Muttergesellschaft nach europäischem Recht sanieren. Worum geht es in dem Verfahren genau?
www.derstandard.at