Mycket av det du skriver håller jag med om. Men Badge engineering fungerar alldeles utmärkt. Var tror du chassi, drivlina och infotainment kommer ifrån i en Rolls Royce? Hur mycket är Lamborghini eller Bentley förutom karossen? Vill man ta det till sin spets kan man studera bilmarknaden i Kina där nästa varje framgångsrik tillverkare konstant lanserar nya varumärken med samma hårdvara. Bilindustrin skulle generellt inte överleva utan badge engineering och kunderna accepterar det med ytterst få protester. I analogin med MC-världen så är färgen på plasten absolut avgörande för en stor del kunder, oavsett vad som sitter bakom.
KTMs problem har varit att de är lite för ärliga med modulariteten, tror du en ÅF för Lamborghini säger att en Urus egentligen är en SQ7 för under halva priset?
Rolls Royce ingår i BMW/Mini-sfären, inte Volkswagen. VAG
trodde att dom köpte Rolls Royce, men Quandts lurade skjortan av dem.
Att dela komponenter och utveckling är inte badge engineering. Jag nämnde att Volkswagen lyckats väl med sitt plattformskoncept, och andra har tagit efter. Det sätt som GM använde märkena Opel <-> Vauxhall var däremot ett klassiskt exempel på detta där man på sin höjd bytte näsa på bilarna när man marknadsförde dem under olika namn.
Vad Stellantis kommer göra av det vet ingen, och situationen i Sverige förvärras dessutom ytterligare av danska KW Bruuns fingertoppskänsla i relationen med sina åf.
Skillnaderna mellan de olika "märken" som KTM erbjuder är för liten för att rättfärdiga deras existens.