Kommer KTM överleva?

Om vi ser på det hela med lite distans så verkar det som att KTM medvetet satt sig i nuvarande läge, med lite teater och drama att dom konkar. Intelligent och smart folk som kan bygga hojar hamnar inte av slump i en sådan situation, utan det här är uträknat och i förväg planerat.

Tillverkningen av dom flesta hojar har sakta men säkert flyttats till fattagare länder som indonesien, thailand, och kina. Att KTM varit kvar i österrike är egentligen en försenad katastrof. Det är nu KTM blir kinesiskt och KTMs ledning går i pension med fickorna fulla.

.. glömde indien. Men dom har ju tillverkat Royal Enfield senaste 50 åren nu ändå. Ville jag bara komplettera med.
 
Om vi ser på det hela med lite distans så verkar det som att KTM medvetet satt sig i nuvarande läge, med lite teater och drama att dom konkar. Intelligent och smart folk som kan bygga hojar hamnar inte av slump i en sådan situation, utan det här är uträknat och i förväg planerat.

Jag tror knappast att deras kris är något som fejkats för att kunna flytta ännu mer produktion till låglöneländer. Det vi ser nu är summan av felsatsningar, dåliga affärsbeslut, höga ”overheadkostnader”, produkter med alldeles för liten marginal och en marknad som till stora delar är mättad. Kombinera sedan detta med det allmänna världsläget och det faktum att det faktiskt råder lågkonjunktur i fordonsbranschen som helhet.

Oavsett vad man väljer att kalla en tvångsförvaltning eller ett ”chapter eleven” så är det absolut ingen situation som en företagsledning vill hamna i. Det är ju liksom det ultimata erkännandet att man inte är kapabel att driva sin verksamhet.
 
Sen kan lite handelskrig med strafftullar som den nya presidenten hotar med bli som grädde på moset för en europeisk mc tillverkare som vill sälja motorcyklar i USA
 
Om vi ser på det hela med lite distans så verkar det som att KTM medvetet satt sig i nuvarande läge, med lite teater och drama att dom konkar. Intelligent och smart folk som kan bygga hojar hamnar inte av slump i en sådan situation, utan det här är uträknat och i förväg planerat.

Tillverkningen av dom flesta hojar har sakta men säkert flyttats till fattagare länder som indonesien, thailand, och kina. Att KTM varit kvar i österrike är egentligen en försenad katastrof. Det är nu KTM blir kinesiskt och KTMs ledning går i pension med fickorna fulla.

.. glömde indien. Men dom har ju tillverkat Royal Enfield senaste 50 åren nu ändå. Ville jag bara komplettera med.
Det mesta i motorväg och billigare hojar byggs ju redan av cf moto till ktm .
att man gör tre identiska hojar förutom färg av många varianter är inte affärsmässigt smart eller slugt planerat snarare huvudlöst. Man har ktm 690 / Husqvarna 701 / gasgas 700 samt alla varianter av ktm 790/890 Husqvarna Norden 901 och dess syskon och några varianter till av parallelltvinnen typ smr smt som inte säljer värst bra iallafall här under sina vingar så att man går på knäna är inte konstigt när man ser utbud samt återförsäljarnas hög av nya hojar som samlar damm
 
Känns minst sagt som desperata åtgärder när man sänker 2024 modeller av 1290 med 35 000 eller 53 000 som jag har sett på blocket. Att lämna 53 000 i rabatt, liknar mest en + - 0 affär för återförsäljaren.
Kan bli bra för köparen eller också åt andra hållet.
 
Last edited:
Sen kan lite handelskrig med strafftullar som den nya presidenten hotar med bli som grädde på moset för en europeisk mc tillverkare som vill sälja motorcyklar i USA

Dags för ett nytt märke på paletten.

Jag ser en amerikansk firma som monterar hjul och styre på hojarna som anländer, jag ser... ...en blå, rund - nej, oval dekal monteras.
Kan det stå Penton...?
 
Känns minst sagt som desperata åtgärder när man sänker 2024 modeller av 1290 med 35 000 eller 52 000 som jag har sett på blocket.
Kan bli en bra affär för köparen eller också åt andra hållet.

Sådana där brutalsänkningar rycker undan mattan för alla som redan äger en hyfsat ny KTM och hade tänkt byta/ lojalt byta in den mot en ny kotte.

Kiss i byxan för att lösa en akut situation, men samtidigt ett sätt att binda ris åt egen rygg för 5 år framåt.



Jag minns 80-talet när de japanska tillverkarna - främst Honda hade 2-3 årgångar på lager under flera år.

"Jag vill köpa ny 650."

- Trevligt. Vill du ha en -84a, -85a eller årets modell?

"Nej alltså - ny hoj. Oanvänd."

- Precis! Hur många är du intresserad av...?



Prisskillnader fanns mellan årsmodellerna, men det var inga jättehopp i stegen mellan dem.
Det gick att pruta en aning, men framförallt att ekipera sig rätt rejält på de äldre modellerna.

En ny förare kunde stolpa ut skinande nyklädd och stel som en planka efter att handlat "ny hoj".

Rätt bra system. Man såg på 100 meter vem man skulle låta bli att rejsa med.
 
Last edited:
Sen kan lite handelskrig med strafftullar som den nya presidenten hotar med bli som grädde på moset för en europeisk mc tillverkare som vill sälja motorcyklar i USA
Vill KTM sälja motorcyklar i USA ? Med kanske världens hårdaste lagar till skydd för konsumenter skulle jag noga akta mig för starta försäljning av Kåttar till USA.
Se hur det gick för VW, det var i USA VW togs för avgasfusk, inte i Sverige/EU.
 
Sen kan lite handelskrig med strafftullar som den nya presidenten hotar med bli som grädde på moset för en europeisk mc tillverkare som vill sälja motorcyklar i USA

Ojojoj, om du vill se en grisig debatt på det området så kan du logga in på valfritt amerikanskt snöskoterforum…

De flesta är naturligtvis republikaner som anstår alla riktiga män. De flesta är anhängare av MAGA, america first och strafftullar. De flesta åker någon av BRP’s produkter eftersom de har typ 2/3 av världsmarknaden. Sedan kommer man på att BRP’s snöskotrar faktiskt byggs i Kanada och Finland…

Jobbigt läge är bara förnamnet. Ett fåtal propagerar byte till Arctic Cat eller Polaris som ju tillverkas i The Greatest Of The Great State Minnesota. Andra funderar på allvar hur de ska kunna runda strafftullar genom att köpa maskinen i Kanada och köra den över gränsen längs någon av de mängder skoterleder som korsar gränsen. Medans de flesta ber en bön för att just snöskotrar blir undantagna från strafftullar, av diverse högst oklara anledningar. Men inte bilar…! Och ingenting från Kina…! Och absolut inte franska viner…!
 
Vill KTM sälja motorcyklar i USA ? Med kanske världens hårdaste lagar till skydd för konsumenter skulle jag noga akta mig för starta försäljning av Kåttar till USA.
Se hur det gick för VW, det var i USA VW togs för avgasfusk, inte i Sverige/EU.
Titta på valfri youtube video från USA så ser du att det snurrar mängder med KTM/Husqvarna/gasgas
Snabb googlade och såg att det finns ca350 dealership i USA som säljer KTM
 
Känns minst sagt som desperata åtgärder när man sänker 2024 modeller av 1290 med 35 000 eller 53 000 som jag har sett på blocket. Att lämna 53 000 i rabatt, liknar mest en + - 0 affär för återförsäljaren.
Kan bli bra för köparen eller också åt andra hållet.
Ja just nu säljer väl alla återförsäljare eventuellt kvarvarande hojar med rabatt?

Dessutom betalar inte återförsäljaren listpris utan har kanske 7-8% på själva hojen plus säkert 40% på utrustningen. Så de går inte back på osålda 24-or även om de säljer dem fullutrustade till nedsatt pris…
 
Titta på valfri youtube video från USA så ser du att det snurrar mängder med KTM/Husqvarna/gasgas
Snabb googlade och såg att det finns ca350 dealership i USA som säljer KTM
För där, i USA, går det inte så bra att köra med :
Ihoptryckt KTM oljefilter på en några månader gammal 1290, motorn skurit, ej garanti, beklagar. (I Sverige)
Trodde pga en artikel om de 10 mest pålitliga motorcycklarna i USA (Yamaha, Honda, Suzuki, Kawasaki var bäst) Och MC mest störst strul, CanAm 10:e, det mesta fixades dock på Garantin, samt BMW 9:e, mest elektriska fel. 8:e .....
Och på den listan som är några år gammal fanns inte KTM med. Så jag trodde de hållit sig från USA. Men nu VET jag varför KTM är konkursmässiga 2024,
USA marknaden knäckte KTM. :rofl (Som VW , tänker på avgasfusket, men VW överlevde.)
Listan var från 2017. Utan KTM.
När jag kollar här
verkar KTM haft ytterst begränsad försäljning av gatulegala hojar i USA och absolut inte de "nya tvåcylindriga parallelltwinnarna". De parallelltwinnar som verkar ha stora problem med kvaliten så jag hade fel i att det skulle vara garantier i USA som knäckt KTM. :rodnar
 
Last edited:
Ja jag tänkte generellt… och hojar hos ÅF är ju redan köpta.

KTM rear ju ut hojar å återförsäljarna nu. En kompis nere i Skåne hade varit inne hos en handlare och denne påstod att han hade beställt 50st 2024 crosshojar.
Då får man nog anta att denne fick ordentligt bra pris med tanke på att vi sett 2024 gasgas på blocket för 80kkr.
Många som tävlar ska ju bara ha senaste årsmodellen och inget annat duger så för att sälja 50st 24or ska nog priset ligga ordentligt under 2025.
 
130 000 hojar i lager, kan det stämma?

 
Han ska ju i alla fall kämpa vidare för sitt livsverk, trots att han bara gav sig själv en symbolisk utdelning, sisådär en halv miljard.
Citat "– KTM är mitt livsverk och jag ska kämpa för det, säger han."
Men så ser väl alla sektorer ut i den högre sfären av affärsvärlden, så troligen inte unikt för KTM, men kan ju beröra en och annan som står med brallorna nere...
 
KTM rear ju ut hojar å återförsäljarna nu. En kompis nere i Skåne hade varit inne hos en handlare och denne påstod att han hade beställt 50st 2024 crosshojar.
Då får man nog anta att denne fick ordentligt bra pris med tanke på att vi sett 2024 gasgas på blocket för 80kkr.
Många som tävlar ska ju bara ha senaste årsmodellen och inget annat duger så för att sälja 50st 24or ska nog priset ligga ordentligt under 2025.
Som tidigare dialog om fjädring. De som faktiskt blir snabbare på en 2025 KTM jämfört med en 2024 kan nog räknas på en hand i Sverige.
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top