Kommer KTM överleva?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Enligt rykten så ska KTM tydligen ha en bra bit över 100,000 helt fabriksnya hojar på lager av årsmodell 2022-2025 som ingen köper.

Det låter mycket men det även om de hojarna skulle säljas idag så täcker det knappast skulderna.
Och så var det ju det där med vilket bokfört värde de hojarna har. Det påverkar ju den redovisade soliditeten om de säljs under bokfört värde.

KX500

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2024
Hoj
Grön japsare
Det låter mycket men det även om de hojarna skulle säljas idag så täcker det knappast skulderna.
Och så var det ju det där med vilket bokfört värde de hojarna har. Det påverkar ju den redovisade soliditeten om de säljs under bokfört värde.
Det är bara rykten, men rykten består ju oftast av någon form av sanning, så även om det "bara" är hälften så många så är det inte bra då inga hojar verkar säljas.

Fabriksnya 690E/690 SMC-R (2024) säljs för så lite som 104,900 kr, men ingen verkar ju som sagt köpa.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Det verkar som att många handlare också står med många osålda nya i butikerna. Hörde om en som hade mer än 40nya i lager. Sen börjar väl snart årsmodell 2025 levereras ut. Frågan är hur snabbt dom behöver betala cyklarna dom står med. Plus att dom behöver dumpa priset på de av gammal årsmodell

Beebop

Medlem
Gick med
10 Mar 2021
Hoj
2019, BMW S1000r
Det är bara rykten, men rykten består ju oftast av någon form av sanning, så även om det "bara" är hälften så många så är det inte bra då inga hojar verkar säljas.

Fabriksnya 690E/690 SMC-R (2024) säljs för så lite som 104,900 kr, men ingen verkar ju som sagt köpa.
Jag slog gladeligen till på en 690 enduro 2024 för 99,900kr i dagarna. Det är bra pris på deras hojar nu.

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Det verkar som att många handlare också står med många osålda nya i butikerna. Hörde om en som hade mer än 40nya i lager. Sen börjar väl snart årsmodell 2025 levereras ut. Frågan är hur snabbt dom behöver betala cyklarna dom står med. Plus att dom behöver dumpa priset på de av gammal årsmodell

Om dom har hojar i butik som ännu inte är betalda så lär konkursförvaltaren snabbt lägga in en högre växel för att driva in pengarna.

Dennes uppdrag är som en siktpringa i ett pansarfordon - det spelar ingen roll om han drar med sig en massa ÅF i fallet och kraschar halva distributionsnätet.
Pengarna skall bara in.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Jag läste det också på någon nyhetssida strax efter att jag läste ditt förra inlägg så det stämmer nog.

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Tipsa dom om att uppe i norr så behöver H2 Green Steel/Stegra skrot till att köra sin första stålpoduktion. 🤟
Det räcker att gå in till närmsta större handlare så syns det att dom inte säljer mycket men det gäller även andra märken -yamahahandlare närmast har world raid -23:eek:r stående till reapris samt dumpar priser på t700 och dess varianter extreme osv av årsmodell -24 och floppen xsr900gp och båtar snöskotrar nytt av äldre årgångar så det börjar bli kännbart på sina håll att folk håller i slantarna mer nu

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Det räcker att gå in till närmsta större handlare så syns det att dom inte säljer mycket men det gäller även andra märken -yamahahandlare närmast har world raid -23:eek:r stående till reapris samt dumpar priser på t700 och dess varianter extreme osv av årsmodell -24 och floppen xsr900gp och båtar snöskotrar nytt av äldre årgångar så det börjar bli kännbart på sina håll att folk håller i slantarna mer nu
Jag tror inte att folk håller mer i slantarna, för dom har inga slantar.
Så, det är låneräntan som helt orättvist och oanat visat sig.
Fan….pengar är inte gratis längre 😅

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Jag tror inte att folk håller mer i slantarna, för dom har inga slantar.
Så, det är låneräntan som helt orättvist och oanat visat sig.
Fan….pengar är inte gratis längre 😅
Nej det har du nog rätt i 🤔har vägrat lån på annat än boende å bil själv men det finns ju många som lånar till allt

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Sen börjar väl snart årsmodell 2025 levereras ut.

Hojar av 2025 års modell dyker inte bara upp av sig själv, utan att handlaren beställer från generalagenten som i sin tur beställer från fabriken. Och en handlare som står med fyrtio stycken osålda 24’or lär vara måttligt sugen på att lägga en stororder 25’or…

Så det kommer förmodligen inte att byggas väldigt många 25’or på fabriken. Och det fåtal som byggs kanske går direkt till samma lager som de hundra tusen osålda 22-24’orna…?

Embargo

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2014
Hoj
Flertal gamla häckar
Hojar av 2025 års modell dyker inte bara upp av sig själv, utan att handlaren beställer från generalagenten som i sin tur beställer från fabriken. Och en handlare som står med fyrtio stycken osålda 24’or lär vara måttligt sugen på att lägga en stororder 25’or…

Så det kommer förmodligen inte att byggas väldigt många 25’or på fabriken. Och det fåtal som byggs kanske går direkt till samma lager som de hundra tusen osålda 22-24’orna…?
Det kommer nya modeller 25 eller hur? De kommer minst att gå att beställa hos handlarna.

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Inom snar framtid blir det säkert som det är med nya bilar. Man får beställ en hoj och därefter vänta x antal månader på tillverkning o leverans. Gäller säkert på de flesta märkena

Skickat från min SM-S928B via Tapatalk

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Det kommer nya modeller 25 eller hur? De kommer minst att gå att beställa hos handlarna.

Jag följer inte KTM så det vet jag inte, men det kanske det gör…? Om företaget inte kursar före, eller om tvångsförvaltaren beslutar att pausa och skjuta upp produktionen av fler nya hojar. Att sälja ett fåtal tusen hojar av årsmodell 2025 kommer inte att rädda företaget om det finns hundra tusen osålda hojar av årsmodell 2022-2024 och detta begriper deras förvaltare mycket väl.

Och återigen - hojar av en ny årsmodell dyker inte upp som gubben ur lådan utan att den enskilde handlaren agerar och faktiskt beställer hem dem. Något den enskilde handlaren knappast kommer att göra om även denne står på randen till konkurs med ett osäljbart lager värt flera miljoner.

Och beställer handlarna lite eller inga 2025’or så bygger KTM lite eller inga 2025’or. Det är liksom så systemet fungerar inom motorcykelindustrin, särskilt för någon satt under tvångsförvaltning med överfulla lager. Man bygger inte ett enormt antal hojar på spekulation. Man bygger dem i en batch vars storlek motsvarar de ordrar man får in.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Generalagenterna brukar väl ha krav på att handlarna ska handla en viss mängd så dom kanske inte bara kan avstå från att beställa 25or ifall de vill fortsätta vara återförsäljare.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Generalagenterna brukar väl ha krav på att handlarna ska handla en viss mängd så dom kanske inte bara kan avstå från att beställa 25or ifall de vill fortsätta vara återförsäljare.

Det lär säkert vara en stor del försäljningspolitik i det hela. Sådana krav lär förekomma. Även att ”du måste beställa två 24’or för varje 25’a du beställer” eller ”två dåligt säljande modeller för varje populär modell”. Sådant som inte bara KTM sysslar med, för att skjuta problemet längre bort från moderbolaget.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Just KTM kom med den smarta idén att dom som säljer skulle ha både landsvägs och MX/enduro.
Så där jag bor finns en handlare som bara sålt landsvägs mc tidigare. Där står nu några nya cross &enduro och dammar i ett hörn. Dom har helt enkelt inte den kundkretsen.
Samma sak med dom som tidigare bara höll på med cross dom ska sälja landsvägs mc (iallafall de 1cylindriga).
Sen var det väll krav att ha/beställa ett visst antal + allt krimskrams som brödrost och skitdyra t-shirt mm

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det lär säkert vara en stor del försäljningspolitik i det hela. Sådana krav lär förekomma. Även att ”du måste beställa två 24’or för varje 25’a du beställer” eller ”två dåligt säljande modeller för varje populär modell”. Sådant som inte bara KTM sysslar med, för att skjuta problemet längre bort från moderbolaget.
Och frågan blir då att vem vill vara återförsäljare åt KTM?

CF-Moto lär ersätta på sina håll. De tillverkar ju hojar som säljer.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC