Kommer KTM överleva?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
När tillverkarna försöker styra handlarna brukar det gå utför... Fort

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Om vi ser på det hela med lite distans så verkar det som att KTM medvetet satt sig i nuvarande läge, med lite teater och drama att dom konkar. Intelligent och smart folk som kan bygga hojar hamnar inte av slump i en sådan situation, utan det här är uträknat och i förväg planerat.

Tillverkningen av dom flesta hojar har sakta men säkert flyttats till fattagare länder som indonesien, thailand, och kina. Att KTM varit kvar i österrike är egentligen en försenad katastrof. Det är nu KTM blir kinesiskt och KTMs ledning går i pension med fickorna fulla.

.. glömde indien. Men dom har ju tillverkat Royal Enfield senaste 50 åren nu ändå. Ville jag bara komplettera med.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Om vi ser på det hela med lite distans så verkar det som att KTM medvetet satt sig i nuvarande läge, med lite teater och drama att dom konkar. Intelligent och smart folk som kan bygga hojar hamnar inte av slump i en sådan situation, utan det här är uträknat och i förväg planerat.

Jag tror knappast att deras kris är något som fejkats för att kunna flytta ännu mer produktion till låglöneländer. Det vi ser nu är summan av felsatsningar, dåliga affärsbeslut, höga ”overheadkostnader”, produkter med alldeles för liten marginal och en marknad som till stora delar är mättad. Kombinera sedan detta med det allmänna världsläget och det faktum att det faktiskt råder lågkonjunktur i fordonsbranschen som helhet.

Oavsett vad man väljer att kalla en tvångsförvaltning eller ett ”chapter eleven” så är det absolut ingen situation som en företagsledning vill hamna i. Det är ju liksom det ultimata erkännandet att man inte är kapabel att driva sin verksamhet.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Sen kan lite handelskrig med strafftullar som den nya presidenten hotar med bli som grädde på moset för en europeisk mc tillverkare som vill sälja motorcyklar i USA

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm

Tillverkningen av dom flesta hojar har sakta men säkert flyttats till fattagare länder som indonesien, thailand, och kina. Att KTM varit kvar i österrike är egentligen en försenad katastrof. Det är nu KTM blir kinesiskt och KTMs ledning går i pension med fickorna fulla.

.. glömde indien. Men dom har ju tillverkat Royal Enfield senaste 50 åren nu ändå. Ville jag bara komplettera med.
Det mesta i motorväg och billigare hojar byggs ju redan av cf moto till ktm .
att man gör tre identiska hojar förutom färg av många varianter är inte affärsmässigt smart eller slugt planerat snarare huvudlöst. Man har ktm 690 / Husqvarna 701 / gasgas 700 samt alla varianter av ktm 790/890 Husqvarna Norden 901 och dess syskon och några varianter till av parallelltvinnen typ smr smt som inte säljer värst bra iallafall här under sina vingar så att man går på knäna är inte konstigt när man ser utbud samt återförsäljarnas hög av nya hojar som samlar damm

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
Känns minst sagt som desperata åtgärder när man sänker 2024 modeller av 1290 med 35 000 eller 53 000 som jag har sett på blocket. Att lämna 53 000 i rabatt, liknar mest en + - 0 affär för återförsäljaren.
Kan bli bra för köparen eller också åt andra hållet.

Last edited:

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Sen kan lite handelskrig med strafftullar som den nya presidenten hotar med bli som grädde på moset för en europeisk mc tillverkare som vill sälja motorcyklar i USA

Dags för ett nytt märke på paletten.

Jag ser en amerikansk firma som monterar hjul och styre på hojarna som anländer, jag ser... ...en blå, rund - nej, oval dekal monteras.
Kan det stå Penton...?

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Känns minst sagt som desperata åtgärder när man sänker 2024 modeller av 1290 med 35 000 eller 52 000 som jag har sett på blocket.
Kan bli en bra affär för köparen eller också åt andra hållet.

Sådana där brutalsänkningar rycker undan mattan för alla som redan äger en hyfsat ny KTM och hade tänkt byta/ lojalt byta in den mot en ny kotte.

Kiss i byxan för att lösa en akut situation, men samtidigt ett sätt att binda ris åt egen rygg för 5 år framåt.

Jag minns 80-talet när de japanska tillverkarna - främst Honda hade 2-3 årgångar på lager under flera år.

"Jag vill köpa ny 650."

- Trevligt. Vill du ha en -84a, -85a eller årets modell?

"Nej alltså - ny hoj. Oanvänd."

- Precis! Hur många är du intresserad av...?

Prisskillnader fanns mellan årsmodellerna, men det var inga jättehopp i stegen mellan dem.
Det gick att pruta en aning, men framförallt att ekipera sig rätt rejält på de äldre modellerna.

En ny förare kunde stolpa ut skinande nyklädd och stel som en planka efter att handlat "ny hoj".

Rätt bra system. Man såg på 100 meter vem man skulle låta bli att rejsa med.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vill KTM sälja motorcyklar i USA ? Med kanske världens hårdaste lagar till skydd för konsumenter skulle jag noga akta mig för starta försäljning av Kåttar till USA.
Se hur det gick för VW, det var i USA VW togs för avgasfusk, inte i Sverige/EU.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7

Ojojoj, om du vill se en grisig debatt på det området så kan du logga in på valfritt amerikanskt snöskoterforum…

De flesta är naturligtvis republikaner som anstår alla riktiga män. De flesta är anhängare av MAGA, america first och strafftullar. De flesta åker någon av BRP’s produkter eftersom de har typ 2/3 av världsmarknaden. Sedan kommer man på att BRP’s snöskotrar faktiskt byggs i Kanada och Finland…

Jobbigt läge är bara förnamnet. Ett fåtal propagerar byte till Arctic Cat eller Polaris som ju tillverkas i The Greatest Of The Great State Minnesota. Andra funderar på allvar hur de ska kunna runda strafftullar genom att köpa maskinen i Kanada och köra den över gränsen längs någon av de mängder skoterleder som korsar gränsen. Medans de flesta ber en bön för att just snöskotrar blir undantagna från strafftullar, av diverse högst oklara anledningar. Men inte bilar…! Och ingenting från Kina…! Och absolut inte franska viner…!

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Vill KTM sälja motorcyklar i USA ? Med kanske världens hårdaste lagar till skydd för konsumenter skulle jag noga akta mig för starta försäljning av Kåttar till USA.
Se hur det gick för VW, det var i USA VW togs för avgasfusk, inte i Sverige/EU.
Titta på valfri youtube video från USA så ser du att det snurrar mängder med KTM/Husqvarna/gasgas
Snabb googlade och såg att det finns ca350 dealership i USA som säljer KTM

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Känns minst sagt som desperata åtgärder när man sänker 2024 modeller av 1290 med 35 000 eller 53 000 som jag har sett på blocket. Att lämna 53 000 i rabatt, liknar mest en + - 0 affär för återförsäljaren.
Kan bli bra för köparen eller också åt andra hållet.
Ja just nu säljer väl alla återförsäljare eventuellt kvarvarande hojar med rabatt?

Dessutom betalar inte återförsäljaren listpris utan har kanske 7-8% på själva hojen plus säkert 40% på utrustningen. Så de går inte back på osålda 24-or även om de säljer dem fullutrustade till nedsatt pris…

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Titta på valfri youtube video från USA så ser du att det snurrar mängder med KTM/Husqvarna/gasgas
Snabb googlade och såg att det finns ca350 dealership i USA som säljer KTM
För där, i USA, går det inte så bra att köra med :
Ihoptryckt KTM oljefilter på en några månader gammal 1290, motorn skurit, ej garanti, beklagar. (I Sverige)
Trodde pga en artikel om de 10 mest pålitliga motorcycklarna i USA (Yamaha, Honda, Suzuki, Kawasaki var bäst) Och MC mest störst strul, CanAm 10:e, det mesta fixades dock på Garantin, samt BMW 9:e, mest elektriska fel. 8:e .....
Och på den listan som är några år gammal fanns inte KTM med. Så jag trodde de hållit sig från USA. Men nu VET jag varför KTM är konkursmässiga 2024,
USA marknaden knäckte KTM. :rofl (Som VW , tänker på avgasfusket, men VW överlevde.)
Listan var från 2017. Utan KTM.
När jag kollar här
verkar KTM haft ytterst begränsad försäljning av gatulegala hojar i USA och absolut inte de "nya tvåcylindriga parallelltwinnarna". De parallelltwinnar som verkar ha stora problem med kvaliten så jag hade fel i att det skulle vara garantier i USA som knäckt KTM. :rodnar

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja just nu säljer väl alla återförsäljare eventuellt kvarvarande hojar med rabatt?

Dessutom betalar inte återförsäljaren listpris utan har kanske 7-8% på själva hojen plus säkert 40% på utrustningen. Så de går inte back på osålda 24-or även om de säljer dem fullutrustade till nedsatt pris…

Dom har ju mer rabatt än 7-8% nu.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
J@vligt sugen på en ny SA-S nu med 52' rabatt.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja jag tänkte generellt… och hojar hos ÅF är ju redan köpta.

KTM rear ju ut hojar å återförsäljarna nu. En kompis nere i Skåne hade varit inne hos en handlare och denne påstod att han hade beställt 50st 2024 crosshojar.
Då får man nog anta att denne fick ordentligt bra pris med tanke på att vi sett 2024 gasgas på blocket för 80kkr.
Många som tävlar ska ju bara ha senaste årsmodellen och inget annat duger så för att sälja 50st 24or ska nog priset ligga ordentligt under 2025.

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
130 000 hojar i lager, kan det stämma?

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Han ska ju i alla fall kämpa vidare för sitt livsverk, trots att han bara gav sig själv en symbolisk utdelning, sisådär en halv miljard.
Citat "– KTM är mitt livsverk och jag ska kämpa för det, säger han."
Men så ser väl alla sektorer ut i den högre sfären av affärsvärlden, så troligen inte unikt för KTM, men kan ju beröra en och annan som står med brallorna nere...

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
KTM rear ju ut hojar å återförsäljarna nu. En kompis nere i Skåne hade varit inne hos en handlare och denne påstod att han hade beställt 50st 2024 crosshojar.
Då får man nog anta att denne fick ordentligt bra pris med tanke på att vi sett 2024 gasgas på blocket för 80kkr.
Många som tävlar ska ju bara ha senaste årsmodellen och inget annat duger så för att sälja 50st 24or ska nog priset ligga ordentligt under 2025.
Som tidigare dialog om fjädring. De som faktiskt blir snabbare på en 2025 KTM jämfört med en 2024 kan nog räknas på en hand i Sverige.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC