Kommer KTM överleva?

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
De har ju givit sig 90-dagar.
Jag tippar på att eventuellt konkursbesked dröjer till dess, eller åtminstone mot slutet av de dagarna.
Okej, skaplig början med 33 % upp för aktien enligt two stroke man.
Men kvarstår problemen med kvaliten och vården om kunderna så hjälper inte aktien ett skit.
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Okej, skaplig början med 33 % upp för aktien enligt two stroke man.
Men kvarstår problemen med kvaliten och vården om kunderna så hjälper inte aktien ett skit.
Njaej, fast det är ju inte aktien som säger om firman fungerar eller ej, snarare så är det tvärtom, men bara i en resonlig värld. Kast hit och dit på aktiehandeln i nuläget är bara resultat av spekulation.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ktm har tydligen jävligt mycket 2024 års hojar kvar och har börjat ge bra rabatt på dessa till sina handlare.
Här en handlare som sänkt priset på en ny gasgas 250 till 80kkr.
En annan handlare begär 93kkr för en ktm 250 och kallar det för superdeal. :hihi

Eller en 690 för 100kkr, vad kostade en sån förra året?

Det kommer nog snart mer billiga nya 24or om de rykten jag hört stämmer.
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag fick senast igår reklam för nya 23or av både Husqvarna och KTM.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Badge engineering har inte fungerat på bilsidan varken i England eller i USA när man försökt. VAG har haft viss framgång genom stordrift och gemensamma plattformar, men ändå försökt mejsla ut särart hos respektive märke och behålla förtroende hos respektive befolkning man tagit över ägande hos.



Med KTMs plast-strategi förlorar man istället cred hos trogna märkesentusiaster. Min lojalitet låg hos Husqvarna så länge dom var svenska, men när Leif Johansson (ja, den Leif Johansson) fick en fet bonus för att han sålde av Husqvarna till Cagiva så dog märket för mig. Ägandekarusellen som följde var bara förnedrande och märket för mig idag är bara en utsliten trasa som ingen verkar vilja bli förknippad med.

"Världens äldsta motorcykelmärke" anser en del. Tja, man kan även dra parallellen med ett utsliten representant från världens äldsta yrkesgrupp...
Mycket av det du skriver håller jag med om. Men Badge engineering fungerar alldeles utmärkt. Var tror du chassi, drivlina och infotainment kommer ifrån i en Rolls Royce? Hur mycket är Lamborghini eller Bentley förutom karossen? Vill man ta det till sin spets kan man studera bilmarknaden i Kina där nästa varje framgångsrik tillverkare konstant lanserar nya varumärken med samma hårdvara. Bilindustrin skulle generellt inte överleva utan badge engineering och kunderna accepterar det med ytterst få protester. I analogin med MC-världen så är färgen på plasten absolut avgörande för en stor del kunder, oavsett vad som sitter bakom.

KTMs problem har varit att de är lite för ärliga med modulariteten, tror du en ÅF för Lamborghini säger att en Urus egentligen är en SQ7 för under halva priset?
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Mycket av det du skriver håller jag med om. Men Badge engineering fungerar alldeles utmärkt. Var tror du chassi, drivlina och infotainment kommer ifrån i en Rolls Royce? Hur mycket är Lamborghini eller Bentley förutom karossen? Vill man ta det till sin spets kan man studera bilmarknaden i Kina där nästa varje framgångsrik tillverkare konstant lanserar nya varumärken med samma hårdvara. Bilindustrin skulle generellt inte överleva utan badge engineering och kunderna accepterar det med ytterst få protester. I analogin med MC-världen så är färgen på plasten absolut avgörande för en stor del kunder, oavsett vad som sitter bakom.

KTMs problem har varit att de är lite för ärliga med modulariteten, tror du en ÅF för Lamborghini säger att en Urus egentligen är en SQ7 för under halva priset?

Rolls Royce ingår i BMW/Mini-sfären, inte Volkswagen. VAG trodde att dom köpte Rolls Royce, men Quandts lurade skjortan av dem.

Att dela komponenter och utveckling är inte badge engineering. Jag nämnde att Volkswagen lyckats väl med sitt plattformskoncept, och andra har tagit efter. Det sätt som GM använde märkena Opel <-> Vauxhall var däremot ett klassiskt exempel på detta där man på sin höjd bytte näsa på bilarna när man marknadsförde dem under olika namn.

Vad Stellantis kommer göra av det vet ingen, och situationen i Sverige förvärras dessutom ytterligare av danska KW Bruuns fingertoppskänsla i relationen med sina åf.

Skillnaderna mellan de olika "märken" som KTM erbjuder är för liten för att rättfärdiga deras existens.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Rolls Royce ingår i BMW/Mini-sfären, inte Volkswagen. VAG trodde att dom köpte Rolls Royce, men Quandts lurade skjortan av dem.

Att dela komponenter och utveckling är inte badge engineering. Jag nämnde att Volkswagen lyckats väl med sitt plattformskoncept, och andra har tagit efter. Det sätt som GM använde märkena Opel <-> Vauxhall var däremot ett klassiskt exempel på detta där man på sin höjd bytte näsa på bilarna när man marknadsförde dem under olika namn.

Vad Stellantis kommer göra av det vet ingen, och situationen i Sverige förvärras dessutom ytterligare av danska KW Bruuns fingertoppskänsla i relationen med sina åf.

Skillnaderna mellan de olika "märken" som KTM erbjuder är för liten för att rättfärdiga deras existens.

Dom kunde med ganska enkla medel ha gjort större skillnad mellan märkena.

Gasgas tex som faktiskt är aningen mer budget kunde ha gjorts mycket mer budget så att det faktiskt blev en tydlig skillnad.

Och kanske samma kunde gjorts med husqvarna men åt andra hållet med mer premiumprylar. Tex WPs factory fjädring.

Och Husaberg kunde varit kvar med samma premiuprylar som hva och ovanpå det fått alla uppdateringar 1 år före de övriga.
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Dom kunde med ganska enkla medel ha gjort större skillnad mellan märkena.

Gasgas tex som faktiskt är aningen mer budget kunde ha gjorts mycket mer budget så att det faktiskt blev en tydlig skillnad.

Och kanske samma kunde gjorts med husqvarna men åt andra hållet med mer premiumprylar. Tex WPs factory fjädring.

Och Husaberg kunde varit kvar med samma premiuprylar som hva och ovanpå det fått alla uppdateringar 1 år före de övriga.
Kanske kunde 4-takt varit Husaberg och Husqvarna 2-takt
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Mycket av det du skriver håller jag med om. Men Badge engineering fungerar alldeles utmärkt. Var tror du chassi, drivlina och infotainment kommer ifrån i en Rolls Royce? Hur mycket är Lamborghini eller Bentley förutom karossen? Vill man ta det till sin spets kan man studera bilmarknaden i Kina där nästa varje framgångsrik tillverkare konstant lanserar nya varumärken med samma hårdvara. Bilindustrin skulle generellt inte överleva utan badge engineering och kunderna accepterar det med ytterst få protester. I analogin med MC-världen så är färgen på plasten absolut avgörande för en stor del kunder, oavsett vad som sitter bakom.

KTMs problem har varit att de är lite för ärliga med modulariteten, tror du en ÅF för Lamborghini säger att en Urus egentligen är en SQ7 för under halva priset?
Nja, jag känner 5st Audiägare (eller fd Audiägare) varav 4st sagt "-Inte en till." pga kvalitet i förhållande till servicekostnader. 4 missnöjda och en toknöjd (där sistnämnda ändå bytte märke) :-D Så går det när man sätter premiumpriser/varumärken på standardskräp.
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Fast bägge har ju haft långa traditioner med främst 4t.
Hellre skulle väl då gasgas fått vara 2t, även om dom också haft lite 4t, dock tror jag aldrig att gasgas haft någon egen 4t motor.
Har ingen koll på gasgas riktigt
Tänkte på qvarnas tidiga storhetstiden 60-70 talet
Men oavsett din idé från början tycker jag va kanonbra
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Blir intressant att se hur KTM ser ut framöver.
Kanske blir mer slimmat med mindre modellprogram. Är det någon som har koll på hur många olika modeller dom har? Tjänar dom pengar på alla modeller eller tas någon bort?
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Man
Fast bägge har ju haft långa traditioner med främst 4t.
Hellre skulle väl då gasgas fått vara 2t, även om dom också haft lite 4t, dock tror jag aldrig att gasgas haft någon egen 4t motor.
Gasgas hade en egen 400/450 runt 02-04 ungefär men den är nog inte saknad av någon.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Blir intressant att se hur KTM ser ut framöver.
Kanske blir mer slimmat med mindre modellprogram. Är det någon som har koll på hur många olika modeller dom har? Tjänar dom pengar på alla modeller eller tas någon bort?
Ktm 690/husky 701 och gasgas es 700 måste ju minst en kunna rensas bort för det är ju samma hoj olika färg och räknar du smvarianten så är det sex modeller som hade räckt med två 🤷‍♂️
890/790 och husky Norden är ju iallafall mer olika
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top