Kommer KTM överleva?

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det finns alltid folk som vill gambla sina pengar på aktiemarknaden. Oftast ignoranta som tror att aktien snart ska hoppa upp till fornstora siffror.

Men idag kan jag väl ändå på en aning fundamentala grunder förstå att några spekulerar i aktien. Dom vet att aktien kan bli värd noll men sannolikheten för det är långt ifrån 1, snarare kanske vi kan höfta det till 0,9.

Mer sannolikt nu är väl en nyemission där aktieägarna ska pytsa in mer pengar, så varje aktie kommer väl tilldelas teckningsrätter för att köpa nyutgivna aktier och därigenom rädda bolaget. Det kan ju även bli en riktad nyemission där befintliga aktieägare får sitt innehav utspätt till en bråkdel.
Det intressanta är väl vad aktierna är värda därefter.
Jag skulle inte köpa eller blanka aktien nu, men varken det ena eller det andra behöver vara helt irrationellt idag.

Värdet på befintliga hojar? Jag tror inte det blir så stort fall på crossidan i alla fall, alla väsentliga delar finns som eftermarknadsdelar och livslängden på en crosshoj är egentligen i praktiken inte så många år ändå. Och kunder tenderar att vara dåligt informerade och betala för mycket för fordon med kända problem.

Den förra konkursen 1991 städade närmast upp företagen i gruppen och ledde till bättre ordning. Som fordringsägarna fick betala...

Här en dagsaktuell, initierad och lättbegriplig artikel om dagens tillstånd. Går att få översatt utan att alltför mycket blir fel:

 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nej det har inte med e-modulen att göra utan för mjuk fjäderkonstant.
KTM bytte till aningen styvare fjäder kring 2022 men allt tyder på att 890 fortfarande inte är helt tillförlitlig.

Fjädern styr bara en bypassventil, öppnar vid högre oljetryck.
Det måste ju vara något skäl till att man har så låg fjäder konstant.
T.ex att oljepumpaxeln inte klarar högre tryck eller andra komponenter i oljepumpen inte klarar högre tryck utan då brister de snabbt på grund av utmattning. #
För hade det hjälpt med en fjäder med högre fjäderkonstant hade KTM inte varit på fallrepet.
# Ett annat skäl kan vara att vid högre oljetryck börjar konstruktionen läcka olja, externt eller internt. Skjuter Packningarna.
(Folke Mannerstedt konstruerade på 1950-talet om jag minns rätt en MC-motor, fungerade utmärkt bortsett från att den läckte olja. Osäker på om det var konstruktionen eller poröst gjutgods, men oavsett, oljeläckaget var inte acceptabelt i en övrigt bra konstruktion.)
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Den förra konkursen 1991 städade närmast upp företagen i gruppen och ledde till bättre ordning. Som fordringsägarna fick betala...

Här en dagsaktuell, initierad och lättbegriplig artikel om dagens tillstånd. Går att få översatt utan att alltför mycket blir fel:


Fordonsindustrin är en dålig bransch för den som vill tjäna pengar. Det är för många entusiaster som så gärna vill och det sätter press på möjligheterna att tjäna pengar.

Jag gjorde en gång en tabell för kilopris på olika varor och plottar man det så det blir en ganska linjär funktion men just runt 2000 kg(= bilindustrin) hoppar kilopriset ner väldigt tydligt.
Av det lär man sig att gärna söka komponenter ifrån fordonsindustrin just eftersom dom är jävligt bra på att pressa sina leverantörer men det är en tuff bransch att ge sig in i.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det måste ju vara något skäl till att man har så låg fjäder konstant.
T.ex att oljepumpaxeln inte klarar högre tryck eller andra komponenter i oljepumpen inte klarar högre tryck utan då brister de snabbt på grund av utmattning. #
För hade de hjälpt med en fjäder med högre fjäderkonstant hade KTM inte varit på fallrepet.
# Ett annat skäl kan vara att vid högre tryck börjar konstruktionen läcka olja, externt eller internt.

Frågan är redan besvarad.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
För den hämndlystne blir då frågan; VEM ansvarar för dom uppenbara bristerna i motorns design?

a) man lät 'das wunderkind' köra sitt experiment ända till produktionen
b) anlitat en kines med utgången att vara maximalt ekonomisk
c) helt enkelt snålat in på ingenjörer och lät receptionisten rita motorn med fel proportioner
.. eller d) jävlas med kunderna med hoppet att komma undan

Jag kommer inte på nåt logiskt, vore det inte bara tryggare att tillverka nåt man vet fungerar? Dom är ju inga nybörjare, eller hade man inte .. råd?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
För den hämndlystne blir då frågan; VEM ansvarar för dom uppenbara bristerna i motorns design?

a) man lät 'das wunderkind' köra sitt experiment ända till produktionen
b) anlitat en kines med utgången att vara maximalt ekonomisk
c) helt enkelt snålat in på ingenjörer och lät receptionisten rita motorn med fel proportioner
.. eller d) jävlas med kunderna med hoppet att komma undan

Jag kommer inte på nåt logiskt, vore det inte bara tryggare att tillverka nåt man vet fungerar? Dom är ju inga nybörjare, eller hade man inte .. råd?
Brukar KTM jobba på det sättet historiskt?

Jag skulle nog inte skylla på kineserna. KTM har väl riktat sig ganska tydligt mot det ambitiösa amatörsegmentet i cross/enduro (som Husqvarna tidigare) med allt vad det för med sig av låg vikt, hög effekt och vikten av förebyggande underhåll och kunniga användare.

De stora modellerna har mestadels kommit de sista 10-15 åren och har nischat sig mot hög effekt och ”råa” egenskaper kombinerat med i sammanhanget låga priser. Då blir det kompromisser någonstans. Konkurrenterna BMW, Ducati, Honda, Yamaha har helt andra resurser och en annan bakgrund och sannolikt tjänar de också mer pengar för varje såld hoj också.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
De stora modellerna har mestadels kommit de sista 10-15 åren och har nischat sig mot hög effekt och ”råa” egenskaper kombinerat med i sammanhanget låga priser.
Ok, men då kan vi kanske fastställa att problemet beror på att man nått gränsen för kompromissen "hög effekt VS kostnad".. alltså ett slags experiment. Då har KTM förhoppningsvis lärt sig läxan.

Kanske kommer dom i framtiden göra lite som Royal Enfield, något nedtonad effekt och satsa mer på design istället? Det går inte att leva enbart på steroider, då kommer prestandan ganska snart att ta livet av kroppen.
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Om man lever i verkligheten så är väl KTM’s problem snarare det motsatta…? En redan från början orealistisk affärside som ändå skall tvingas igenom med hjälp av entusiastiska ingenjörer. Fullt fokus på ny och oprövad teknik istället för fokus på långsiktighet och ingen som helst vilja att lära sig av eller att ens stå för sina egna misstag. Kombinera sedan detta med lika delar storhetsvansinne och tveksamt modellprogram så har du en autobahn mot Chapter 11…
Tja orealistiska affärsidéer är väl rätt typiskt för räknenissar eller?
Och affärsidén med att köpa upp konkurrenter och sedan lägga ner varumärkena tycker jag också påminner mer om ekonomer än ingenjörer
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
ev konkurs på Fredag!!

Man ska nog inte ta såna rykten på allt för stort allvar. Visst kan det bli så men det skulle inte förvåna mig om dom imorgon går ut med att dom ska göra nyemission och att den redan garanterats av någon.

De som står som garanter för nyemission brukar få ganska bra ersättning.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Men vem vill köpa aktier i Pierer/KTM idag?

Och hur går det med värdet på befintliga hojar om det går åt skogen? Garantiåtgärder kan man nog glömma, men det verkar ju som att det kunde man göra redan tidigare.
Precis, ingen skillnad, i varje fall inte i Sverige. :hihi
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
För den hämndlystne blir då frågan; VEM ansvarar för dom uppenbara bristerna i motorns design?

a) man lät 'das wunderkind' köra sitt experiment ända till produktionen
b) anlitat en kines med utgången att vara maximalt ekonomisk
c) helt enkelt snålat in på ingenjörer och lät receptionisten rita motorn med fel proportioner
.. eller d) jävlas med kunderna med hoppet att komma undan

Jag kommer inte på nåt logiskt, vore det inte bara tryggare att tillverka nåt man vet fungerar? Dom är ju inga nybörjare, eller hade man inte .. råd?
Det vanliga efter sett det själv är att folk i företagsledande position kommer med ideer och vill ha dom genomförda. Och folk som ser problemen i lägre position blir bara överkörda. När jag protesterade hos utvecklingschefen (konstruktionen skulle öka energiförbrukning 700%) så sa han, du har rätt men det är ingen ide säga emot, vi bygger prototypen och så får dom själva från testerna inse att det inte fungerar ...... och lägga ner projektet.
Ett svenskt exempel som jag upplever varje dag är Göteborgspolitikerna (alla partier utom SD) som tyckte att kan Stockholm ha tunnelbana (i berg) så kan Göteborg.
Att det är svårt bygga tunnlar i lera är inget en vanlig göteborgs politiker begriper.
Så endast SD röstade nej.
(Grovarbetare från gatukontoret som visste vilka problem som väntade ?)
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Att det är svårt bygga tunnlar i lera är inget en vanlig göteborgs politiker begriper.
Men Göteborg har väl mycket berg, riktiga fina berg? Vet att när jag var där i jakten på en Caballero, tror vi var i Munkedal men vi åkte förbi en massa vackra bergiga landskap. Ni har mycket vacker och dramatisk natur där på västkusten. Dit ska jag åka och kampa när jag blivit en kampare ;)
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Men Göteborg har väl mycket berg, riktiga fina berg? Vet att när jag var där i jakten på en Caballero, tror vi var i Munkedal men vi åkte förbi en massa vackra bergiga landskap. Ni har mycket vacker och dramatisk natur där på västkusten. Dit ska jag åka och kampa när jag blivit en kampare ;)
Det finns "berg" runt göteborg, men staden är ju närmast Göta Älv och havet, därmed gammal havsbotten och lera.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top