Kommer KTM överleva?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Inlägg #334 är skrivet av mig och handlar om personal anställd hos KTM. Jag begriper inte vad det har med konkursförvaltarens uttalande att göra...?

KTM har ett kontrakt med Dorna om att deltaga i MotoGP. Om detta kontrakt bryts i förtid så får man böta ett ganska svettigt belopp (precis som Suzuki gjorde och som Suzuki också betalade). Hos KTM finns inget utrymme för detta, så man väljer sannolikt den billigaste lösningen. Precis som konkurförvaltaren säger - man kommer inte att bryta kontraktet men inte heller att förlänga det.
Så att köra med fjolårets hoj, skelett-besättning i paddocken, och en billig jockey....
Kanske vore bättre för MotoGP att släppa in BMW istället?

:va

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Eller MotoGP.

Eller någondera kundkrets egentligen.
KTM tror jag på. Deras lineup för 2025 är ju grym. Och personligen har jag haft minimalt problem med mina hojar. Garantiärenden inga problem. Men att de säljer mer hojar för att de harvar omkring i mittfältet i motogp tror jag inte säljer några hojar.

Att de har en inkompetent ledning betyder inte att hojarna är skräp.

Med det sagt vore det tråkigt om inte deras lineup för 2025 inte kommer ut på marknaden.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Inlägg #334 är skrivet av mig och handlar om personal anställd hos KTM. Jag begriper inte vad det har med konkursförvaltarens uttalande att göra...?

KTM har ett kontrakt med Dorna om att deltaga i MotoGP. Om detta kontrakt bryts i förtid så får man böta ett ganska svettigt belopp (precis som Suzuki gjorde och som Suzuki också betalade). Hos KTM finns inget utrymme för detta, så man väljer sannolikt den billigaste lösningen. Precis som konkurförvaltaren säger - man kommer inte att bryta kontraktet men inte heller att förlänga det.
Jag tvivlar på att Dornas böter tillhör så kallade prioriterade fodringar.
(Tror att i Sverige är skatter och statliga avgifter prioriterade, sedan kommer väl dom som lånat ut mot säkerhet, tex inteckningar i fastigheter.
Jag tippar att Dornas böter är så kallade oprioriterade fodringar.)
Och därför har lika stort värde som tex fakturan på motorolja att betalas inom tex 60 dagar.)
Suzuki finns kvar, om KTM finns kvar 2026 verkar mycket osäkert.
(Ja namnet kan ju finnas kvar, i varje fall om det var Sverige. Här i Sverige går det ju bra att gå i konkurs, själv köpa upp konkursboet, byta namn på det konkursade företaget och ett nytt företag ägt av de gamla ägarna byter namn till det gamla namnet som ju nu är ledigt och verksamheten är igång i de gamla lokalerna efter några månader.
Med samma skylt över dörren.)

Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Här i Sverige går det ju bra att gå i konkurs, själv köpa upp konkursboet, byta namn på det konkursade företaget och ett nytt företag ägt av de gamla ägarna
Så gjorde Mark Cale (System 3) i england på 90-talet för att komma ifrån alla han blåste på spelen. Att ingen krossat knäskålarna på gubben är ett av universums stora gåtor.

Han skriver kontrakt med utvecklarna på spelet/mjukvaran, säljer den och betalar dom ett "förskott", sen 'hittar' en bugg och avbryter kontraktet, håvar in resten av pengar, konkar och start om företaget.

KTM tror jag på, även om ledningen är antingen inkompetenta, eller troligtvis smorda som fan. Det som händer är en strategisk manöver som är menad att verka som vi just nu läser. Det är ett sätt att lägga ner arbetet i europa för att fortsätta utomlands. Och det kommer att funka. Vi kommer fortsätta köpa KTM-hojar, och dom kommer fortsätta håva in pengar. Frågan är om hojarna fortsatt behåller sina lyxiga överarbetade tekniska 'hjälpmedel', eller bantas ner till lite mer funktionella maskiner som inte krånglar lika mycket när det är fuktigt ute ;)

För att nämna en intressant grej som "profil", vem vill ha det på sin hoj? Att ändra köregenskaper på sin hoj gör att den uppfattas som två olika hojar, blir inte det förvirrande? Är det inte bättre att lära sig sin hoj ordentligt, och kunna köra just den i alla möjliga förhållanden? Låta "profilen" sitta i ryggmärgen istället.

Och så det där "anti-sladd" på motorcyklar, är det nån som uppskattar det? Det eliminerar ju hela principen med betydelsen att köra hoj. Eller underlättar det verkligen för mig när jag vill köra extra snabbt på grusvägar? Vad händer då med mina kunskaper att hantera hojen på löst underlag? Eller jobbar funktionen lite diskret i bakgrunden, endast lite grann, .. för vad är då poängen om jag knappt märker nåt?

Det finns så många sälj-trick och onödiga skitsaker på dom större äventyrshojarna att jag blir illamående av att bara höra om det. Om man nu är så jäkla mån att inte sladda omkull eller noga med vilken profil man behöver beroende på vädret, varför kör man bara inte bil??

.. ursäkta jag glider iväg offtopic lite här, jag kopplar på antisladdsystemet nu.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Än så länge pekar det väl mer mot en rekonstruktion än en konkurs så man måste väl utgå ifrån det och då skulle ju en skuld till dona läggas på högen av fordringar som ska förhandlas.
Eller egentligen skulle väl rekonstruktionen redan vara klar när dona ska börja utkräva ansvar för kontraktsbrott och då skulle nya problem uppstå nästan direkt rekonstruktionen är klar.

Att istället köra enligt kontraktet men med minimal egen budget är antagligen ett givet val. Kanske rent av bidrar positivt till kassaflödet när inga pengar läggs på R&D och man har utomstående sponsorer uppbundna på egna kontrakt.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Aktien är upp drygt 100% från botten så några spekulanter verkar i alla fall tro på att bolaget kommer räddas.
Pierer.jpg

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
......

.....Vad händer då med mina kunskaper att hantera hojen på löst underlag?

Om man nu är så jäkla mån att inte sladda omkull eller noga med vilken profil man behöver beroende på vädret, varför kör man bara inte bil??

.. ursäkta jag glider iväg offtopic lite här, jag kopplar på antisladdsystemet nu.
Kan inte undgå att tänka på när jag skulle köra först från Hällingsjö ner till Ullared med GSX1300R 2008 och valde den vägen min vägvisare visade, dvs grus. Som jag kört förut.
Han som låg bakom med BMW R1200 2016 sa när vi var framme i Ullared att han inte trodde det var sant när vi kom ut på gruset och han fick byta till Offroad på BMW'n.
Sånt jag slapp på GSX1300R 2008. Bara köra.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Inga profiler eller presets på GSXen? Annat än i comback's ryggmärg.
Jo jag kan välja effekten av gaspådraget
Vrida mycket C
vrida mindre B
vrida minst A
I början med GSX1300R var det mest C i flera år, nu gör jag sällan något vid starten och får A automatiskt.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
jag kan välja effekten av gaspådraget
Ok typ som "eco" i många bilar? Men då har man ändrat i själva kurvan för reglaget, eller?

Min idealgas, dvs vridet i handtaget, bör motsvara % i hur jag vrider, mot hur öppet spjället är i förgasaren. Typ 20% vrid i handtaget = 20% öppet intag i förgasaren, 90% vridet = 90% öppet, osv.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Ok typ som "eco" i många bilar? Men då har man ändrat i själva kurvan för reglaget, eller?

Min idealgas, dvs vridet i handtaget, bör motsvara % i hur jag vrider, mot hur öppet spjället är i förgasaren. Typ 20% vrid i handtaget = 20% öppet intag i förgasaren, 90% vridet = 90% öppet, osv.
Ja ungefär,
topphastighet i C över 200km/h
topphasthet i B ca 300km/h påståss det jag har aldrig kollat men långsammare effekt i början
topphastighet i A ca 300km/h påståss det jag har aldrig kollat
Något jag kan rekommendera är mappning, innan mappning hoppade hojen till när jag vred på gasen över vissa lägen, nu är det bara mjuk fint, mer gas mer drag.
Ja och så håller jag ju varvet uppe över 4000 RPM innan jag drar på gasen
4000 RPM där vridmomentet gick rakt upp. ... enligt bänkningen

Last edited:

Embargo

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2014
Hoj
Flertal gamla häckar
Jag är tacksam om diskussioner om annat än KTM som företag förs i andra trådar.
Så. Då kanske jag inte ska prata om hur Hayabusamotorn nästan uteslutande har olika tändkurvor och att allt utom A är ett skämt jämfört med modern drive by wire. Eller ännu mindre att jag aldrig har aktiverat något annat än A på B-kingen och kommer att montera snabbgas i vinter? :)

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Så. Då kanske jag inte ska prata om hur Hayabusamotorn nästan uteslutande har olika tändkurvor och att allt utom A är ett skämt jämfört med modern drive by wire. Eller ännu mindre att jag aldrig har aktiverat något annat än A på B-kingen och kommer att montera snabbgas i vinter? :)
Nä, då får han nog hjärnblödning.

Men det finns ju en lite halv-relevant diskussion om hur poänglöst "ride-modes" egentligen är.
Tänk om dom (KTM) spenderat kod-timmarna på att mappa lite överdjävligt bra gaskontroll istället för att göra ett gäng halv-kassa?

Det är väl knappast begränsat till just KTM, men åtminstone jag skulle hellre spendera pengar på en ny hoj med EN mappning som känns som en vajer, än en som har tre halvurkopplade.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Det är väl knappast begränsat till just KTM, men åtminstone jag skulle hellre spendera pengar på en ny hoj med EN mappning som känns som en vajer, än en som har tre halvurkopplade.

Jag tror att folk underskattar svårigheterna i att få till en len och fin gaskontroll och samtidigt uppfylla dagens emissionskrav. Det finns ju typ inte en enda sporthoj som uppfyller de sista Euro-normerna där man inte får känslan att gashandtaget kärvar…

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Jag tror att folk underskattar svårigheterna i att få till en len och fin gaskontroll och samtidigt uppfylla dagens emissionskrav. Det finns ju typ inte en enda sporthoj som uppfyller de sista Euro-normerna där man inte får känslan att gashandtaget kärvar…
Nåja, jag har aldrig sagt att det är enkelt, men det är ändå något som skulle ge mig som potentiell kund, mer.

Bästa lösningen på emissionskrav är nog falska testresultat och att ge en inspektör ett erbjudande denne inte kan vägra.

Eller ett gäng bättre lobbyister än de branschen lallar runt med nu.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Visst är det så. Allt är ju i grund och botten orsakat av Ursula och hennes maktkåta klubb i Bryssel som har bestämt att Europa ska minsann rädda världen genom att redan hårda buller- och emissionkrav blir hårdare och hårdare med några enstaka års mellanrum.

Frågan är hur långt borta en sådan där irritrande "autostop" är från att införas även på motorcyklar...? Eller motorer som slår av en, flera eller alla cylindrar under retardation och / eller dellast...? Vilket naturligtvis får ytterligare konsekvenser, fördröjningar, ryck och konstiga saker att hända när man vill dra på gasrullen igen...

Jag tror inte att motorcykeltillverkarnas lobbyister på något sätt är dåliga. De gör nog snarare ett ganska bra jobb med att uppehålla ännu dummare lagförslag utan att bli helt överkörda av den mer politiskt korrekta lobbyn...

Den bästa lösningen just nu finns på eftermarknaden - flasha din ECU och ge fan i att berätta det för Ursula.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Så det är på grund av Ursula som
Kina ”gått över” till elbilar för sina inhemska marknad? Hmmm…

🤔

:) Nä såklart inte. Emissions- och ljudkrav är bra eftersom de innebär teknisk utveckling och att man kan utöva motorsport också i närheten av bebyggda trakter. En bättre värld, trots ”förändring”.

Med det sagt så är det som du säger bra att lobbyisterna finns… tack och lov.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår