Kommer KTM överleva?

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Ja, det är väl så många reservdelshojar som behövs för att hålla en cykel rullande. Ett par år...


Dr. Sadness här igen:

Det finns en ny kille i stan.

Ja, eller strax utanför - på crossbanan.
Triumph satsar stort rakt in i KTMs kärnmarknad: tävlingshojar.
Båda deras crosshojar tyx ha landat bra på marknaden för att vara förstautgåva.

Alltså: marknaden för KTM 3.0 ser inte likadan ut inför säsongen 2025 som den gjorde inför 2024.

Man delar till viss del kunder med en ny aktör, och dessutom delar man ÅF här och var. Absolut ingen anledning att lägga sig ner och dö, men det finns heller inte utrymme att snåla sig till framgång genom att spara in på FoU eller komponenter. Satsning krävs för att ens hålla sig kvar på banan...


Bara påpekar.
Ja trajjorna verkar kanon fina dessutom är ducati på g med dom har tävlat i italienska mästerskapet 2024
Så konkurrensen kommer bli riktigt hård på cross/enduro marknaden
 

lexcom

Medlem
Gick med
29 Apr 2020
Ort
Nyköping
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory Ultra Dark
Say what…??? Du inser att vi diskuterar ett företags potentiella överlevnad på motorcykelmarknaden och inte en turkisk bazar…?

Att ha ett lager med 265.000 osålda ”left over” av tidigare årsmodeller är inget annat än en ren och skär katastrof. En hel årsvolym hojar som trots att de reas bort till priser långt under produktionskostnad såväl som lagervärde ändå är stört omöjliga att sälja.

Någon ovan jämför det med en kvarnsten runt halsen. Jag skulle säga att det snarare är jämförbart med att ligga ingjuten i en metertjock kista tillverkad av volfram på botten av Marianergraven.

Från det perspektivet är jag helt med dig. Marknadsmässigt obra utifrån ett ev övertagande. Jag pratade mer om möjlighet för konkursförvaltaren att sälja av tillgångar.

Dock så skulle det vara intressant att veta mer om vad det är för hojar. Skillnaderna är historiskt sett otroligt små mellan årsmodellerna och i vissa fall bara livery. Inte heller omöjligt att 2025 hojar började tillverkas relativt tidigt och kan således vara en del av lagret. På tok för många ja men det heller inte svart eller vitt där en 2024 är helt värdelös för oss som slutkund i jämförelse med 2025. Om det inte är så att det är en massa 2021-2023 modeller.

Tidigare årsmodeller har alltid funnits att köpa till rabatterat pris så egentligen inget nytt. Det rimliga, med tanke på hur bolaget har skötts är ju att det sett lite likadant ut tidigare år. Den stora skillnaden nu är att vi vet om det.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Måste ju ha varit bra konstruktioner från början tycker man…
Det var Volvo 240 också...
Klart att det är bra hojar men känns rätt oldschool om man kommer från tex en österrikare av senare snitt.Jag saknar varken wirekoppling,vevstart eller motor utan balansaxel.Jag har svårt att motivera mig ett köp av crosshoj för 90-100k och få samma drivlina som den jag hade för 24år sedan.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top