Kommer KTM överleva?

Embargo

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Så det är på grund av Ursula som
Kina ”gått över” till elbilar för sina inhemska marknad? Hmmm…

🤔

:) Nä såklart inte. Emissions- och ljudkrav är bra eftersom de innebär teknisk utveckling och att man kan utöva motorsport också i närheten av bebyggda trakter. En bättre värld, trots ”förändring”.

Med det sagt så är det som du säger bra att lobbyisterna finns… tack och lov.
Så vad du säger är att lagstiftning i linje med dina preferenser är bra? Jag vill hellre ha lagstiftning i linje med mina preferenser -- bland annat vill jag ha fordon som håller mer än 10 år -- men inser att det är omöjligt att få till lagstiftning i linje med motstridiga preferenser.

Så jag vill helst ha så lite lagstiftning som möjligt och inte mellanmjölk i reglerad pet-flaska med äckelvikkork åt alla.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Så vad du säger är att lagstiftning i linje med dina preferenser är bra? Jag vill hellre ha lagstiftning i linje med mina preferenser -- bland annat vill jag ha fordon som håller mer än 10 år -- men inser att det är omöjligt att få till lagstiftning i linje med motstridiga preferenser.

Så jag vill helst ha så lite lagstiftning som möjligt och inte mellanmjölk i reglerad pet-flaska med äckelvikkork åt alla.
Tja det är ju baksidan med att bo i en demokrati. Alla får inte som de själva vill.
Men alternativet är definitivt sämre.
 

Embargo

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Tja det är ju baksidan med att bo i en demokrati. Alla får inte som de själva vill.
Men alternativet är definitivt sämre.
Dumheter. Det är inte skillnaden mellan olika statsskick som avgör, det är kollektivism visavi individualism. Konkret förmyndarstat eller ej.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Dumheter. Det är inte skillnaden mellan olika statsskick som skiljer, det är kollektivism visavi individualism.
Javisst, men du tänker att alla själva skall få välja vilka utsläppsregler de vill använda sig av på sina fordon? Och sedan skall alla byar/städer/regioner välja vilka regler de vill kräva av andra?

Blir det inte lite krångligt då?
 

Embargo

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Javisst, men du tänker att alla själva skall få välja vilka utsläppsregler de vill använda sig av på sina fordon? Och sedan skall alla byar/städer/regioner välja vilka regler de vill kräva av andra?

Blir det inte lite krångligt då?
Nej, men jag menar definitivt att man kan lösa problemet med mindre regler och alldeles definitivt med mindre lagdriven grön ideologi.

Allt är inte svartvitt och varken du eller lagstiftarna är smarta nog att förutse framtiden. Vilket betyder att ju mer omfattande regelverk, desto värre biverkningar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nej, men jag menar definitivt att man kan lösa problemet med mindre regler och alldeles definitivt med mindre lagdriven grön ideologi.

Allt är inte svartvitt och varken du eller lagstiftarna är smarta nog att förutse framtiden. Vilket betyder att ju mer omfattande regelverk, desto värre biverkningar.
Ja absolut, det är lätt att hålla med i det. Men hur skulle det annars se ut vad gäller utsläppsregler osv för att tillverkarna skall kunna förhålla sig till någonting?
 

Embargo

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Ja absolut, det är lätt att hålla med i det. Men hur skulle det annars se ut vad gäller utsläppsregler osv för att tillverkarna skall kunna förhålla sig till någonting?
Någon lösning som inte dopar hela marknadsekonomin och tvingar tillverkarna att rea ut elbilar med förlust för att få sälja bilar kanske? Vad nu detta har med KTM att göra. :)
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Javisst, men du tänker att alla själva skall få välja vilka utsläppsregler de vill använda sig av på sina fordon? Och sedan skall alla byar/städer/regioner välja vilka regler de vill kräva av andra?

Blir det inte lite krångligt då?
-Sköt dig själv och skit i andra, Dagis lektion 1.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
IMG_1478.png

Gäller UK. Det är rimligen samma även i EU.
Sedan är förstås definitionen av ”precis som tidigare” säkert föremål för diskussion.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Skulle jag köpa den där? Aldrig. ALDRIG!

View attachment 508754

Gäller UK. Det är rimligen samma även i EU.
Sedan är förstås definitionen av ”precis som tidigare” säkert föremål för diskussion.
Men då förstår jag. Problemen gäller enbart KTMs cyklar? Vem köper sånt? Jag har inte cyklat sedan Camilla körde ifrån mig på sin 1600W elskoter i uppförsbackarn i Hallunda. Det var typ 6-7 år sen. Tänker aldrig cykla igen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
IMG_1479.png
Ungefär samma budskap, fast på tyska.

3 miljarder Euro i skulder, dvs dryga 30 miljarder SEK. Inte ens miljardärer trollar fram de pengarna ur spargrisen, som han säger.
 

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Ja gammal vältränad gubbe får rätt ändå ;) KTM är skit och har alltid varit det!
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Så det är på grund av Ursula som
Kina ”gått över” till elbilar för sina inhemska marknad? Hmmm…

Nä såklart inte. Emissions- och ljudkrav är bra eftersom de innebär teknisk utveckling

Vad har kinesiska elbilar med KTM och taskig gasrespons att göra…?

Alla gatreggade motorcyklar som säljs i Europa måste uppfylla EU’s normer för buller och emissioner. Som tidigare påpekats, utvecklingen och accelereringen av dessa normer gör det inte helt lätt att få till en len och fin gasrespons, när man knappt får använda bensin längre men ändå ska plocka ut 200 hästar ur en liter.

Att detta skulle bidra till teknisk utveckling är bara sant för någon woke som inte har ägt eller kört en riktigt välinställd sporthoj där känslan i gasen är a och o. För alla andra är det rent och skärt skitsnack eftersom följden blir:

1) tillverkare slutar gatregga vissa hojar i EU (men inte i resten av världen).
2) tillverkare slutar sälja vissa hojar i EU (men inte i resten av världen).
3) tillverkare fuskar med vissa hojar som skall gatreggas och säljas i EU.

Så väljer man inte en hoj från en tillverkare som sysslar med 3) så återstår följande alternativ:

A) bara köpa oreggade banhojar.
B) flytta till en annan världsdel.
C) flasha ECU’n.

eller möjligtvis D) bara köra hojar som är Euro3 eller tidigare.

Så ja - jag håller kärringjäveln von der Leyen som synnerligen ansvarig för att en kanonhoj som GSX-R 1000 inte längre säljs i Europa, men väl i USA.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Den där Stefan Pierer ser ju ut som en jävla fjant! Tror inte vi hör något om honom på länge tills det står i tidningen en dag att han funnits "drunknad" på sin lyxjakt i något random lyxhål!
30 miljarder är inga småpengar...
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
30 miljarder i skulder, hur har de kunnat driva företaget så fel, så länge?
Utan att någon reagerat??
Lider med alla anställda och de kunder som älskar sina KTM-cyklat!!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
30 miljarder i skulder, hur har de kunnat driva företaget så fel, så länge?
Utan att någon reagerat??
Lider med alla anställda och de kunder som älskar sina KTM-cyklat!!
Det går att driva företag mycket längre än 30 miljarder i skulder, det räcker med kolla i Sverige.
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top