Kommer KTM överleva?

Polizei

Nulli Secundus
Gick med
16 Jul 2010
Ort
Kalifatet
Hoj
ktm 1290 advr 2020 bmw m1000xr
30 miljarder i skulder, hur har de kunnat driva företaget så fel, så länge?
Utan att någon reagerat??
Lider med alla anställda och de kunder som älskar sina KTM-cyklat!!
Ja du samma frågor kan man ställa om northvolt som gjorde en förlust på 62 miljarder sek under 2024, det är fan kriminellt
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vad har kinesiska elbilar med KTM och taskig gasrespons att göra…?

Alla gatreggade motorcyklar som säljs i Europa måste uppfylla EU’s normer för buller och emissioner. Som tidigare påpekats, utvecklingen och accelereringen av dessa normer gör det inte helt lätt att få till en len och fin gasrespons, när man knappt får använda bensin längre men ändå ska plocka ut 200 hästar ur en liter.

Att detta skulle bidra till teknisk utveckling är bara sant för någon woke som inte har ägt eller kört en riktigt välinställd sporthoj där känslan i gasen är a och o. För alla andra är det rent och skärt skitsnack eftersom följden blir:

1) tillverkare slutar gatregga vissa hojar i EU (men inte i resten av världen).
2) tillverkare slutar sälja vissa hojar i EU (men inte i resten av världen).
3) tillverkare fuskar med vissa hojar som skall gatreggas och säljas i EU.

Så väljer man inte en hoj från en tillverkare som sysslar med 3) så återstår följande alternativ:

A) bara köpa oreggade banhojar.
B) flytta till en annan världsdel.
C) flasha ECU’n.

eller möjligtvis D) bara köra hojar som är Euro3 eller tidigare.

Så ja - jag håller kärringjäveln von der Leyen som synnerligen ansvarig för att en kanonhoj som GSX-R 1000 inte längre säljs i Europa, men väl i USA.
Så Euro3 är OK men inte Euro5?

Det förefaller rimligt att tillverkare om de anstränger sig kommer att lösa även Euro5 med god körbarhet, liksom de löste problemet med katalysatorer på sin tid. Även KTM. :)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Så Euro3 är OK men inte Euro5?

Det förefaller rimligt att tillverkare om de anstränger sig kommer att lösa även Euro5 med god körbarhet, liksom de löste problemet med katalysatorer på sin tid. Även KTM. :)

Den senaste sporthoj jag ägt som hade riktigt skön känsla i gashandtaget redan ur kartong var nog 2006 YZF-R1. Insprutning och katalysator, men långt före tiden med fly-by-wire och återkopplade O2-sensorer. Helt underbar hoj, på många plan.

Alla sporthojar därefter - oavsett japanska eller italienska - har haft en betydligt mer digital känsla i gashandtaget. Vissa har gått bra att fixa hjälpligt då en enkel Power Commander kommit åt hela bränslemappen. Andra har krävt flashning av ECU’n, för att överhuvudtaget komma åt bränslemappen och framförallt för att kunna slå av otyget med ”deceleration cut”, det vill säga att man stänger ned bränsleinjektorer en kortare eller längre tid så fort gasrullen förs i negativ riktning. Det som gjorde att 2015 YZF-R1 kändes som att drevet satt löst eller att kedjan var slack…

Att tro att detta handlar om att tillverkare måste ”anstränga sig mer” är en villfarelse värdig dåligt pålästa politiker, för vi vet redan svaret. Det fåtal som verkligen ”anstränger sig mer” utmynnar i dyra material och dyra tekniska lösningar som pushar priset på literklubbor uppåt halvmiljonen. De som hittar ett kryphål gör naturligtvis detta…i alla fall fram till nästa certifiering. Och de som vill göra allt by the book slutar sälja literklubbor och ersätter dem med tråkiga mellanmjölkshojar…med samma usla känsla i gashandtaget…
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
När har tiden gått ut för att de ska få veta om leverantörerna säger ja eller nej?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Den senaste sporthoj jag ägt som hade riktigt skön känsla i gashandtaget redan ur kartong var nog 2006 YZF-R1. Insprutning och katalysator, men långt före tiden med fly-by-wire och återkopplade O2-sensorer. Helt underbar hoj, på många plan.

Alla sporthojar därefter - oavsett japanska eller italienska - har haft en betydligt mer digital känsla i gashandtaget. Vissa har gått bra att fixa hjälpligt då en enkel Power Commander kommit åt hela bränslemappen. Andra har krävt flashning av ECU’n, för att överhuvudtaget komma åt bränslemappen och framförallt för att kunna slå av otyget med ”deceleration cut”, det vill säga att man stänger ned bränsleinjektorer en kortare eller längre tid så fort gasrullen förs i negativ riktning. Det som gjorde att 2015 YZF-R1 kändes som att drevet satt löst eller att kedjan var slack…

Att tro att detta handlar om att tillverkare måste ”anstränga sig mer” är en villfarelse värdig dåligt pålästa politiker, för vi vet redan svaret. Det fåtal som verkligen ”anstränger sig mer” utmynnar i dyra material och dyra tekniska lösningar som pushar priset på literklubbor uppåt halvmiljonen. De som hittar ett kryphål gör naturligtvis detta…i alla fall fram till nästa certifiering. Och de som vill göra allt by the book slutar sälja literklubbor och ersätter dem med tråkiga mellanmjölkshojar…med samma usla känsla i gashandtaget…
Nja, jag håller inte med dig. En 2023 års R1 är en bättre hoj även motormässigt än en 1999 års R1. Dessutom betydligt tystare.

Trots hårdare miljöregler. Och det är väl klart att ingenjörer fixar det där med olika tekniska lösningar. Det var rejäl surging på BMW-s första insprutningsboxrar också (tidigt nittiotal) och då skyllde man på att det ”inte går” att göra dem ryckfria. Likväl är de ryckfria nu, med 65% högre effekt och Euro5.

Min poäng är att miljölagstiftning är bra eftersom det driver utvecklingen mot renare och tystare motorer, konkurrensen om effekt och körbarhet finns redan. Så får vi hela tiden starkare, renare och tystare motorer. Om Yamaha inte kan lösa det tekniska med rena motorer samtidigt som man har bra känsla så finns det säkert andra tillverkare som klarar det… så funkar det ju. :)

Sedan kan man ändå tycka att lagstiftarna lägger sig i onödigt mycket ibland, men det är också många intressen som skall samsas. Hade tex alla MC haft Euro5-krav och ljudkrav för bana redan för 20 år sedan så hade vi inte haft avstängda vägar för MC i Tyskland och Alperna under vissa tidpunkter. Exempelvis.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Om det är din åsikt om hojarna du nämner så är det uppenbart att du inte har kört någon av dem på något annat än möjligtvis konstant gas och dellast. Och detta handlar inte om att BMW på något sätt skulle vara duktigare än KTM, Suzuki eller Yamaha (för det är de inte). Detta handlar bara om att välja en billig eller en dyr väg runt ett problem som i grund och botten är orsakat av politik. Vill vi att körglada sporthojar med skön känsla i gashandtaget ska kosta hälften så lite eller dubbelt så mycket. Välj själv.

För att återgå till KTM - det finns naturligtvis eftermarknadslösningar som fixar en kass gasrespons och gaskänsla även på dessa. Använd sådana och ge fan i att tala om det på besiktningen (= Ursulas förlängda arm)…
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
För att återgå till KTM - det finns naturligtvis eftermarknadslösningar som fixar en kass gasrespons och gaskänsla även på dessa. Använd sådana och ge fan i att tala om det på besiktningen (= Ursulas förlängda arm)…
Det finns ju andra anledningar än besiktningen, till att man inte vill behöva göra det med nya hojar.
KTM's ovilja att ta reklamationsärenden på modifierade hojar, tex. (Det har nog alla tillverkare, men KTM kanske mer omskrivet i dessa tider)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag tror att problemet för KTM bara är toppen på isberget. Den här snubben (med fler) förebådar en total kollaps för bilindustrin i väst och jag gissar att det påverkar hojindustrin också. Vi kommer att få se fler företag som ”gör en KTM”… Det kanske blir som för den brittiska mc industrin på 70-talet?

Lång film men värd att begrunda

 

Embargo

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Nja, jag håller inte med dig. En 2023 års R1 är en bättre hoj även motormässigt än en 1999 års R1. Dessutom betydligt tystare.

Trots hårdare miljöregler. Och det är väl klart att ingenjörer fixar det där med olika tekniska lösningar.
Nej. Som av en tanke så säljs inte R1 2025 för gatbruk i EU (men däremot i USA). De finurliga lösningarna leder till att det blir allt svårare att ha många små cylindrar. Särskilt många små kortslagiga cylindrar. Det är kraven på kolväteutsläpp, det som bidrar till dessa är mycket kanten mellan cylinder och kolv som är en zon med dålig förbränning hur man än gör. Resten är geometri.

Sorry för fortsatt OT.

Edit: Oavsiktligt dubbelcitat borta igen.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nej. Som av en tanke så säljs inte R1 2025 för gatbruk i EU (men däremot i USA). De finurliga lösningarna leder till att det blir allt svårare att ha många små cylindrar. Särskilt många små kortslagiga cylindrar. Det är kraven på kolväteutsläpp, det som bidrar till dessa är mycket kanten mellan cylinder och kolv som är en zon med dålig förbränning hur man än gör. Resten är geometri.

Sorry för fortsatt OT.
Ja men då pekar det väl snarare på att Yamaha inte lägger utvecklingsresursen på att åtgärda detta - som vissa andra tillverkare ändå tycks göra.

Lösningen är knappast återgång till smutsigare och ljudligare motorer, snarare tvärtom.
 

Embargo

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Ja men då pekar det väl snarare på att Yamaha inte lägger utvecklingsresursen på att åtgärda detta - som vissa andra tillverkare ändå tycks göra.

Lösningen är knappast återgång till smutsigare och ljudligare motorer, snarare tvärtom.
R1 kostar redan 250000. Ducati kanske kommer undan med superleggera för närmre miljonen men uppenbarligen ser inte Yamaha detta som sitt prissegment och har valt att gå mot färre cylindrar och mindre effekt.
Affärsmässigt säkert korrekt, och som av en händelse även något som KTM måste hantera -- de är inte heller en lyxbrand.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Sant.

Frågan är då om KTM överlever utan att höja priset på sina hojar rejält, dvs att konkurrera med ”de stora” och ha höga marginaler på hojarna istället för att försöka sälja mängd i billigare segment? Tekniken har de ju.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Sant.

Frågan är då om KTM överlever utan att höja priset på sina hojar rejält, dvs att konkurrera med ”de stora” och ha höga marginaler på hojarna istället för att försöka sälja mängd i billigare segment? Tekniken har de ju.
Känns som att dom inte brytt sig om kvalité på vissa komponenter trots att dom alltid varit dåliga -slavcylindern till kopplingen är ju ett praktexempel oberons håller original är en tidsfråga när den börjar läcka
Vipparmslagren på lc4 likaså vet inte om dom fått ordning på dom än idag
Höja priset med kvaliten dom har i jämförelse idag då kan dom lika gärna konka direkt
En dyrare cf motomotor till samma kvalité är nog inte ett vinnande koncept
Går man in hos närmsta handlare så står drivor med osålda hojar iallafall här i Värmland så det är nog bara en fråga om dom kan kränga utomlands eller tvingas dumpa priserna snart
Xsr 900 gp och t700+dito world raid av årsmodell -23 står på rad hos handlarna 900 gp:n r ju redan dumpad 20” och är inte omöjligt att få med underkåpa när man pratar med säljarna och verkar intresserad
Vet inte om det är den lokala som äger hojen eller generalagenten men det är mycket låsta pengar som står
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Skulle vara intressant att vad och vilka modeller som haft för höga kostnader (givetvis många olika orsaker som är orsaken till nuvarande lägre)

Tex inom motocross och enduro har dom varit marknadsledande och även dyrare än de flesta konkurrenter. Så känns som att det benet borde gett vinst
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Enligt blocket på cross/enduro så har företag just nu till salu antal hojar:
2022. 46 osålda
2023. 107 osålda
2024. 201 osålda
 

Polizei

Nulli Secundus
Gick med
16 Jul 2010
Ort
Kalifatet
Hoj
ktm 1290 advr 2020 bmw m1000xr
Känns som att dom inte brytt sig om kvalité på vissa komponenter trots att dom alltid varit dåliga -slavcylindern till kopplingen är ju ett praktexempel oberons håller original är en tidsfråga när den börjar läcka
Vipparmslagren på lc4 likaså vet inte om dom fått ordning på dom än idag
Höja priset med kvaliten dom har i jämförelse idag då kan dom lika gärna konka direkt
En dyrare cf motomotor till samma kvalité är nog inte ett vinnande koncept
Går man in hos närmsta handlare så står drivor med osålda hojar iallafall här i Värmland så det är nog bara en fråga om dom kan kränga utomlands eller tvingas dumpa priserna snart
Xsr 900 gp och t700+dito world raid av årsmodell -23 står på rad hos handlarna 900 gp:n r ju redan dumpad 20” och är inte omöjligt att få med underkåpa när man pratar med säljarna och verkar intresserad
Vet inte om det är den lokala som äger hojen eller generalagenten men det är mycket låsta pengar som står
Ja och vad kommer att hända med övriga handlare om/när ktm dumpar ut sina lagerhojar med kraftiga rabatter.
Vem köper en t700 om man kan få en 890r för samma pris.
 
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top