Den senaste sporthoj jag ägt som hade riktigt skön känsla i gashandtaget redan ur kartong var nog 2006 YZF-R1. Insprutning och katalysator, men långt före tiden med fly-by-wire och återkopplade O2-sensorer. Helt underbar hoj, på många plan.
Alla sporthojar därefter - oavsett japanska eller italienska - har haft en betydligt mer digital känsla i gashandtaget. Vissa har gått bra att fixa hjälpligt då en enkel Power Commander kommit åt hela bränslemappen. Andra har krävt flashning av ECU’n, för att överhuvudtaget komma åt bränslemappen och framförallt för att kunna slå av otyget med ”deceleration cut”, det vill säga att man stänger ned bränsleinjektorer en kortare eller längre tid så fort gasrullen förs i negativ riktning. Det som gjorde att 2015 YZF-R1 kändes som att drevet satt löst eller att kedjan var slack…
Att tro att detta handlar om att tillverkare måste ”anstränga sig mer” är en villfarelse värdig dåligt pålästa politiker, för vi vet redan svaret. Det fåtal som verkligen ”anstränger sig mer” utmynnar i dyra material och dyra tekniska lösningar som pushar priset på literklubbor uppåt halvmiljonen. De som hittar ett kryphål gör naturligtvis detta…i alla fall fram till nästa certifiering. Och de som vill göra allt by the book slutar sälja literklubbor och ersätter dem med tråkiga mellanmjölkshojar…med samma usla känsla i gashandtaget…
Nja, jag håller inte med dig. En 2023 års R1 är en bättre hoj även motormässigt än en 1999 års R1. Dessutom betydligt tystare.
Trots hårdare miljöregler. Och det är väl klart att ingenjörer fixar det där med olika tekniska lösningar. Det var rejäl surging på BMW-s första insprutningsboxrar också (tidigt nittiotal) och då skyllde man på att det ”inte går” att göra dem ryckfria. Likväl är de ryckfria nu, med 65% högre effekt och Euro5.
Min poäng är att miljölagstiftning är bra eftersom det driver utvecklingen mot renare och tystare motorer, konkurrensen om effekt och körbarhet finns redan. Så får vi hela tiden starkare, renare och tystare motorer. Om Yamaha inte kan lösa det tekniska med rena motorer samtidigt som man har bra känsla så finns det säkert andra tillverkare som klarar det… så funkar det ju.
Sedan kan man ändå tycka att lagstiftarna lägger sig i onödigt mycket ibland, men det är också många intressen som skall samsas. Hade tex alla MC haft Euro5-krav och ljudkrav för bana redan för 20 år sedan så hade vi inte haft avstängda vägar för MC i Tyskland och Alperna under vissa tidpunkter. Exempelvis.