Kommer KTM överleva?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är inte bara KTM som har problem:

Det är ju inte jättekonstigt, det har ju funnits en överetablering på marknaden länge, och sedan fick alla spatt när det köptes massa prylar (inklusive hojar) under covid, så alla ställde upp försäljningsprognoserna och började producera mer för vad som var ett exceptionellt undantag på marknaden, och slutade inte efter.

Samma med biltillverkarna, extremt överetablerad marknad som varit sjuk länge, men som fick spatt under covid och som dessutom gjort en enorm felsatsning på elbilar.

Det kommer vara gott om konkurser och uttunning av marknaden framöver.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Yamahahandlarka fick ett erbjudande från Yamaha Europa om att köpa lös osålda 2024 hojar från centrallagret i klump. Enligt initierade källor så är Yamaha s centrallager tomt nu eftersom alla handlarna köpte rubbet. Därför står det osålda hojar hos åf.
Ja så kan det nog va men handlarna i Värmland har inte sålt sina för dom har stått sen året dom kom dit det är inte nya som tillkommit sen säjer säljarna själva att det varit fruktansvärt lugnt och att folk nog prioriterar annat
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det är inte bara KTM som har problem
Det kommer vara gott om konkurser och uttunning av marknaden framöver.

Nej, det är sannerligen inte bara KTM som har problem. "KTM-gate" är möjligen startskottet för fler liknande händelser...

Hela powersportindustrin, alltså motorcyklar, snöskotrar, vattenskotrar, elcyklar och andra lekfordon som inte behövs för daglig transport har bromsat in något helt vansinnigt under 2024 och prognoserna för 2025 och 2026 ser inte väldigt muntra ut. Då man är ingenjör inom motorcykelindustrin får man ju en och annan prognos och rapport från "oberoende" organiationer inom branschen och alla säger samma sak - försäljningen kommer att vara fortsatt svag och ett stålbad väntar...

Flera orsaker nämns, bl.a. ett högre ränteläge jämfört med pandemin och minskade disponibla inkomster till följd av att produktionskostnader inom branschen har sprungit ifrån den generella inflationen som i sin tur har sprungit ifrån gemene mans löneökning.

De som förutspås en extra svettig framtid är naturligtvis OEM-tillverkare som försöker täcka många segment medans de mer nischade nog kan komma undan något lindrigare.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Nej, det är sannerligen inte bara KTM som har problem. "KTM-gate" är möjligen startskottet för fler liknande händelser...

Hela powersportindustrin, alltså motorcyklar, snöskotrar, vattenskotrar, elcyklar och andra lekfordon som inte behövs för daglig transport har bromsat in något helt vansinnigt under 2024 och prognoserna för 2025 och 2026 ser inte väldigt muntra ut. Då man är ingenjör inom motorcykelindustrin får man ju en och annan prognos och rapport från "oberoende" organiationer inom branschen och alla säger samma sak - försäljningen kommer att vara fortsatt svag och ett stålbad väntar...

Flera orsaker nämns, bl.a. ett högre ränteläge jämfört med pandemin och minskade disponibla inkomster till följd av att produktionskostnader inom branschen har sprungit ifrån den generella inflationen som i sin tur har sprungit ifrån gemene mans löneökning.

De som förutspås en extra svettig framtid är naturligtvis OEM-tillverkare som försöker täcka många segment medans de mer nischade nog kan komma undan något lindrigare.
Det blev en perfekt storm efter att alla levde loppan under covid. Det är lätt att bli fartblind och inte kunna förstå att det finns ett slut på pandemin. Märkligt med alla så kallade MBA ekonomer som numera driver företag..
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det blev en perfekt storm efter att alla levde loppan under covid. Det är lätt att bli fartblind och inte kunna förstå att det finns ett slut på pandemin. Märkligt med alla så kallade MBA ekonomer som numera driver företag..

Bristen på framförhållning visade sig ju tydligt just under pandemin, alla beredskapslager ekade tomt för att ekonomer räknat ut att det kunde skötas med just in time delivery. :näsblod

Det gick ju inge vidare då och istället löste dom tex problemet med brist på ansiktsmasker i sjukvården med narrativet att ansiktsmasken bara förvärrade spridningen.
När dom sen ville ändra på narrativet hade om ju redan präntat in den "sanningen" djupt ner i ryggmärgen på fårket.

Och ingenting har dom lärt sig av det...
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Bristen på framförhållning visade sig ju tydligt just under pandemin, alla beredskapslager ekade tomt för att ekonomer räknat ut att det kunde skötas med just in time delivery. :näsblod

Det gick ju inge vidare då och istället löste dom tex problemet med brist på ansiktsmasker i sjukvården med narrativet att ansiktsmasken bara förvärrade spridningen.
När dom sen ville ändra på narrativet hade om ju redan präntat in den "sanningen" djupt ner i ryggmärgen på fårket.

Och ingenting har dom lärt sig av det...
Och än idag ser man användningen av ansiktsmasker.....
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Och än idag ser man användningen av ansiktsmasker.....

Ja, det har ju varit många olika budskap kring just dom. Men att dom skulle vara direkt skadliga var ju nåt som Tegnell lyckades jävligt bra med att pränta in i skallen på fårket. Så till den grad att när FoHM senare började tycka att mask var befogat i vissa sammanhang så gick det ju inte att ändra fårkets uppfattning. Dom visste ju redan att mask var farligt.
Det hade helt enkelt blivit så farligt med mask så vissa gick ju stora omvägar när dom såg någon med mask.

Men titta i Kina där var och varannan går runt med dom och har väl så gjort i 20 år.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Ja, det har ju varit många olika budskap kring just dom. Men att dom skulle vara direkt skadliga var ju nåt som Tegnell lyckades jävligt bra med att pränta in i skallen på fårket. Så till den grad att när FoHM senare började tycka att mask var befogat i vissa sammanhang så gick det ju inte att ändra fårkets uppfattning. Dom visste ju redan att mask var farligt.
Det hade helt enkelt blivit så farligt med mask så vissa gick ju stora omvägar när dom såg någon med mask.

Men titta i Kina där var och varannan går runt med dom och har väl så gjort i 20 år.
Inte alls av samma själ, vilket är allmänt känt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är väl i Japan det varit vanligt med masker länge? Fast där använder man dom inte för att skydda sig själv utan att skydda andra i tunnelbanan när man är förkyld.

Ett skäl så gott som något när vi var mitt inne i en pandemi med hög dödlighet.
Men nu var min poäng med det där inlägget inte att diskutera munskyddets eventuella funktion utan poängen var att peka på ekonomernas ignorans när de ständigt är så ivriga att införa just in time delivery. Samt vilka följdeffekterna kan bli.

Själv händer det att jag köper in 3 årsförbrukningar av vissa produkter. Det ger vanligen ett avsevärt bättre pris och jag vet att jag har dom till hands när dom behövs. Som tur är har jag ingen ekonom som ger mig expertråd.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Bristen på framförhållning visade sig ju tydligt just under pandemin, alla beredskapslager ekade tomt för att ekonomer räknat ut att det kunde skötas med just in time delivery. :näsblod

Det gick ju inge vidare då och istället löste dom tex problemet med brist på ansiktsmasker i sjukvården med narrativet att ansiktsmasken bara förvärrade spridningen.
När dom sen ville ändra på narrativet hade om ju redan präntat in den "sanningen" djupt ner i ryggmärgen på fårket.

Och ingenting har dom lärt sig av det...
Just just-in-time är ju ett gissel rent ut sagt.
Det pressar marginaler, vilket ju är oemotståndligt sexigt för linje-gå-upp-muppar, men det är jäääävligt sårbart, och fördelarna är inte alltid så jävla stora sett mot kostnaden när det kniper.
Det finns en tid och en plats för det, absolut, men det är beroende på förutsättningar och utmaningar.
Tomtar verkar tro att det är en både en cure-all och en nödvändighet... :dummer
 

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Ort
USA
Hoj
S1000RR, KX450SR
I Tokyo använder de ju mask pga luftföroreningarna och de kan köpa ren luft i speciella andningsautomater.

Nu är vi långt off-topic, men de flesta som använder munskydd i Japan gör det för att de har en förkylning och det anses som god sed att skydda andra. De hjälper också till att minska uttorkningen av slemhinnorna, vilket hjälper när man är förkyld (samma anledning många använder dem på flyg).

Några andningsautomater såg jag inte under mina år i Tokyo, men det är möjligt att det finns någonstans.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vi får väl innerligt hoppas att KTM inte lyssnar för mycket på internetkrigarna i kommentarsfälten i alla fall. :hihi

Det mest intressant tycker jag är vilket val de kommer att göra framöver mellan att nischa sig eller satsa på alla segment på en gång och försöka sälja volym. Och naturligtvis hur de tänker hantera sitt lager av osålda hojar. Inte minst viktigt för återförsäljarna…
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Vi får väl innerligt hoppas att KTM inte lyssnar för mycket på internetkrigarna i kommentarsfälten i alla fall. :hihi

Det mest intressant tycker jag är vilket val de kommer att göra framöver mellan att nischa sig eller satsa på alla segment på en gång och försöka sälja volym. Och naturligtvis hur de tänker hantera sitt lager av osålda hojar. Inte minst viktigt för återförsäljarna…
De gör nog som Yamaha och försöker få ÅF att köpa av lagrena till väldigt förmånliga priser. De har ju historiskt sett gjort samma sak tidigare även om det den gången var en mycket begränsad volym.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om ktm överlever vad kommer vara kvar cross/enduro tillverkningen? Eller lite av varje segment billiga eller exklusiva hojar
Vad tror ni här?
KTM, namnet och cross/enduro. Nya Euro-x gör det rätt hopplöst tillverka fordon för EU.
Ett problem med KTM:s lager är väl att bortsett från cross/enduro är väl hojarna osäljbara i EU. Lagerhojarna uppfyller inte nya EU krav.
Ready to race but not in trafic.
 
Last edited:
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top