Kommer KTM överleva?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Med ständigt nya krav på avgasutsläpp i EU så är väl (snart/redan) en ett år gammal hoj (och bil) som inte tagits i trafik osäljbar.
Hur gamla är gathojarna i lagret ?
Vilka EU avgaskrav uppfyller gathojarna.
Vilket är dagens EU krav Euro 5+ ?
Från 1 Juli 2025 Euro 7 ?
Euro 6 och 7 gäller inte motorcyklar.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Frågan är väl bara hur länge det tar innan någon ur stolleklubben i Bryssel bestämmer att man bara får framföra fordon av senaste möjliga Euro-klassning...

Polizei

Nulli Secundus
Gick med
16 Jul 2010
Hoj
ktm 1290 advr 2020 bmw m1000xr
Med ständigt nya krav på avgasutsläpp i EU så är väl (snart/redan) en ett år gammal hoj (och bil) som inte tagits i trafik osäljbar.
Hur gamla är gathojarna i lagret ?
Vilka EU avgaskrav uppfyller gathojarna i lagret.
Vilket är dagens EU krav på MC Euro 5+ ?
Från 1 Juli 2025 Euro 7 ? Eller är det bara bilar ? Vad är kravet på MC ?
Helt plötsligt blir det jag sett om att Tyskar funderar på Tyskland ska lämna EU förståligt.
Bilindustrin i Tyskland hotas av Brysseupplevelse av webbplatsen ska bli så bra som möjligt. Gillar du inte kakor kan du tyvärr inte använda webbplatsen. regler för mc från och

Viktigt att ställa på din EURO 5 - MC/MOPED innan 31 Dec 2024

Äger du en för-registrerad motorcykel eller moped som är typgodkänd för Euro 5 och aldrig varit påställd i trafiksäkerhetsregistret? Den 31 december 2024 är den sista dagen för att registrera den för vägtrafik annars förlorar den all möjlighet till framtida registrering (går ej att ta i trafik)

Nya EU-regler för mc från och med 2025!
Från och med den 1 januari 2025 måste alla nya typgodkända motorcyklar och mopeder som säljs i Europeiska unionen (EU) och europeiska frihandelsområdet (EFTA) uppfylla den nya euro 5+ miljöstandarden som kommer att ersätta den nuvarande euro 5-specifikationen. För befintliga moped-och motorcykel modeller som typgodkänts före den 1 januari 2025 kommer euro 5+ att bli obligatoriskt från och med 1 januari 2025.

När är sista dag för registrering?
En Euro 5 motorcykel eller Moped måste ha registrerats (blivit påställd) för vägtrafik före den 31 december 2024. Det finns undantag för denna regel men det gäller endast importörer och inte privatpersoner.

Äger du en motorcykel som inte uppfyller de nya Euro 5+reglerna måste du därför ställa på den omgående. Notera att Transportstyrelsen måste få tid på sig att godkänna din registrering så uppmaningen är att göra detta så snart som möjligt.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det var kombinationen av tre saker i bakhuvudet som gjorde att jag fick iden om att gathojarna i KTM's lager kanske är osäljbara
1) KTM.s konkursansökan trots stort lager av färdiga hojar. Varför ?
2) Påpekande här på SH om vikten av att gatregga Euro5 hojar före 31 dec 2024.
3) "Vibrationer" på webben om att det finns tyskar som säger det är dags lämna EU.
Bryssels oavbrutet nya krav slår lätt ut industrin/fordonsindustrin i Europa blev tanken.
och som en följd när det gäller KTM:
Lagerhojarna uppfyller inte nya EU krav.
Ready to race but not in trafic.

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
Hos Hojbutiken i Katrineholm går det att förbeställa några gatmodeller, bland annat 1390 Super Duke GT 2025

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Viktigt att ställa på din EURO 5 - MC/MOPED innan 31 Dec 2024

Äger du en för-registrerad motorcykel eller moped som är typgodkänd för Euro 5 och aldrig varit påställd i trafiksäkerhetsregistret? Den 31 december 2024 är den sista dagen för att registrera den för vägtrafik annars förlorar den all möjlighet till framtida registrering (går ej att ta i trafik)

Nya EU-regler för mc från och med 2025!
Från och med den 1 januari 2025 måste alla nya typgodkända motorcyklar och mopeder som säljs i Europeiska unionen (EU) och europeiska frihandelsområdet (EFTA) uppfylla den nya euro 5+ miljöstandarden som kommer att ersätta den nuvarande euro 5-specifikationen. För befintliga moped-och motorcykel modeller som typgodkänts före den 1 januari 2025 kommer euro 5+ att bli obligatoriskt från och med 1 januari 2025.

När är sista dag för registrering?
En Euro 5 motorcykel eller Moped måste ha registrerats (blivit påställd) för vägtrafik före den 31 december 2024. Det finns undantag för denna regel men det gäller endast importörer och inte privatpersoner.

Äger du en motorcykel som inte uppfyller de nya Euro 5+reglerna måste du därför ställa på den omgående. Notera att Transportstyrelsen måste få tid på sig att godkänna din registrering så uppmaningen är att göra detta så snart som möjligt.
Samtidigt som hojen plockas in i Sverige och förregistreras (tilldelas ett regnr) så får den ett typgodgännande av EEG-intyget.
Är inte helt säker på att det är detta som kan ställa till det, men om den inte har fått sitt typgodkännande så kanske det blir svårt i efterhand?
Står den väl hos handlaren i Sverige, då är den redan förregistrerad och har ett godkänt EEG-intyg, och då kanske det finns en möjlighet för en handlare att få ett undantag?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Fast det säger just ingenting? Får de inga så får man tillbaka handpenningen typ?
Skickas en del av/hela handpenningen till Österrike så är nog en satsning hos (s)-lotterier och / eller Postkodlotteriet säkra pengar gissar jag.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Frågan är vem som vill beställa en ny 2025 års KTM för typ 220.000 när man får en ny 2024 för… ja för vadå? Jag gissar att såväl återförsäljare som konkursförvaltare eller ägarkonstellation nog vill bli av med dem så fort som möjligt b

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
"Vibrationer" på webben om att det finns tyskar som säger det är dags lämna EU. Bryssels oavbrutet nya krav slår lätt ut industrin/fordonsindustrin i Europa

Jawohl...! Inte ein Tag zu spät...! Vibrationerna är förhoppningsvis Panzer som redan rullar. From Berlin to Brussels in one tank...!

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Frågan är vem som vill beställa en ny 2025 års KTM för typ 220.000 när man får en ny 2024 för… ja för vadå? Jag gissar att såväl återförsäljare som konkursförvaltare eller ägarkonstellation nog vill bli av med dem så fort som möjligt b
Tittade runt på Netti en sväng.
Här i öster verkar det inte vara några supererbjudanden direkt.
Kanske om man går in, och bryter arm.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Vill man ha en gathoj kommer frågan, uppfyller en ny 2024 Euro 5+ ?
Lätt att kolla för det måste ju finnas många KTM 2024 på gatorna i Sverige.
Någon som har en ?
Hittade tex den här från 2024 (det finns fler på blocket)
men vet inte hur jag får fram EEG intyget (saknar idag bankid och mobilt bankid)
Är den godkänd enligt Euro 5 eller Euro 5 + ?
Nån som kan luska ut det ?

Last edited:

Embargo

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2014
Hoj
Flertal gamla häckar
Skickas en del av/hela handpenningen till Österrike så är nog en satsning hos (s)-lotterier och / eller Postkodlotteriet säkra pengar gissar jag.
Det funkar inte så. Som köpare har jag ett avtal med handlaren, inte KTM. Sen bör man läsa avtal, och dessutom ha lite koll på handlaren så man känner sig trygg med att DE inte kursar innan varan tas i besittning.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Lätt att kolla för det måste ju finnas många KTM 2024 på gatorna i Sverige.
Någon som har en ?
Hittade tex den här från 2024 (det finns fler på blocket)
men vet inte hur jag får fram EEG intyget (saknar idag bankid och mobilt bankid)
Är den godkänd enligt Euro 5 eller Euro 5 + ?
Nån som kan luska ut det ?
IMG_1507.png

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7

Den uppfyller Euro 5. I vilket fall som, exakt euroklassning spelar ingen roll så länge den har ett svenskt regnummer och har varit påställd innan nyår. Om generalagent eller handlare däremot har missat att ställa på den så kan de nog stå inför en grann administrativ uppgift, alternativt ha en hoj som är osäljbar.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag. :)
Tror nuvarande GT-modellen är från 2019(?) så jag vill ha den nya pga uppdaterat chassi och motor.
Man får en 2024 GT för runt 180' (utan prut) och jag gissar på att 2025 landar runt 250'.
Jag hade egentligen velat ha med automat men frågan är väl om den någonsin kommer...
Så jag kommer nog testa både en -24 och en -25 i vår och sedan bestämma mig.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag. :)
Tror nuvarande GT är från 2019(?) så jag vill ha nya chassit och motorn.
Man får en 2024 GT för runt 180' (utan prut) och jag gissar på att 2025 landar runt 250'.
Jag hade egentligen velat ha med automat men frågan är väl om det någonsin kommer...
Så jag kommer nog testa både en -24 och en -25 i vår och sedan bestämma mig.
Ja, annars låter det väl som att om det är NÅGON gång man skall vänta något år med att köpa en ny KTM så är det väl denna säsong… åtminstone innan vi vet hur framtiden ser ut.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning