Kommer KTM överleva?

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Besökte en handlare av KTM häromdagen. Enligt handlaren är problemet löst KTM har löst alla skulder. Mycket konstiga spekulationer på nätet enligt handlaren.
Hörde nåt liknande av en bekant härom dagen men jag säger precis som alla andra här, jag tror det när jag ser det. Det skulle liksom vara ett underbetyg på internet om man inte kan hitta det på pränt
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Hörde nåt liknande av en bekant härom dagen men jag säger precis som alla andra här, jag tror det när jag ser det. Det skulle liksom vara ett underbetyg på internet om man inte kan hitta det på pränt
Tja - utmaningen är ju nog att det inte har hänt helt på riktigt ÄN!

Fordringsägarna / borgenärer, har fram till 16/1 att komma med sina krav. Sedan är nästa möte hos "konkursförvaltaren" 24/1 och det är givetvis att betrakta som ett ytterligare steg på vägen innan att eventuelle nya finansiärer kan medlem sig på banan överför Alpenländischer Kreditorenverband (AKV) som är instansen som håller i rekonstruktionen / konkursen..

En snabbt koll på AKVs hemsida och senast info är:

**Information om första förhandling i insolvensförfarandet för KTM AG**

Idag hölls den första borgenärssammanträdet och rapportförhandlingen i insolvensförfarandet för KTM AG vid distriktsdomstolen i Ried im Innkreis.

### Innehåll i en rapportförhandling
Enligt lagen måste en första borgenärssammanträde hållas inom tre veckor efter att förfarandet inleds vid rekonstruktioner med egenförvaltning. Syftet med rapportförhandlingen är att insolvensförvaltaren rapporterar om förutsättningarna för en omedelbar nedläggning av hela företaget eller vissa delar, samt om fortsatt drift är möjlig. Dessutom bedöms om en rekonstruktionsplan ligger i borgenärernas gemensamma intresse och om den sannolikt kan genomföras.

Den alpina borgenärsföreningen (AKV) meddelade att rekonstruktionsförvaltaren advokat Mag. Peter Vogl under dagens första borgenärssammanträde förespråkade att förfarandet fortsätter som ett rekonstruktionsförfarande med egenförvaltning, eftersom detta för närvarande inte utgör någon nackdel för borgenärerna.

### Rapport från insolvensförvaltaren
Under rapportförhandlingen redogjorde insolvensförvaltaren för sina hittillsvarande undersökningar. Förvaltaren är för närvarande främst sysselsatt med att granska bolagets tillgångar, utvärdera rimligheten i rekonstruktionsplanens förslag samt hantera krav relaterade till återvinning, ansvar och andra rättigheter. Flera sakkunniga har redan anlitats.

KTM AG är det centrala bolaget i KTM-gruppen, som består av över 60 dotterbolag. Enligt förvaltarens rapport fungerar samarbetet med bolaget och dess organ väl, och nödvändig information tillhandahålls snabbt.

### Egenförvaltning och fortsatt drift
Företaget drivs för närvarande vidare under egenförvaltning, och ingen av de närvarande borgenärerna har begärt att egenförvaltningen ska dras in. Företagets likviditetsplan för fortsatt drift har granskats av sakkunniga och bedöms för närvarande vara tillräcklig fram till nästa förhandling.

Domstolen beslutade idag att företaget ska fortsätta sin verksamhet. Beslutet kommer att offentliggöras i ediktsdatabasen imorgon.

### Likviditet och marknadsläge
Likviditeten för de tre insolventa bolagen (KTM AG, KTM Forschungs & Entwicklungs GmbH och KTM Components GmbH) ska säkerställas genom KTM AG. Externa analytiker förutspår fortsatt marknadstillväxt, men höga produktionskostnader i Österrike påverkar konkurrenskraften negativt. Efter en efterfrågetopp under COVID-pandemin har marknaden sedan 2023 minskat.

### Rekonstruktionsåtgärder
Rekonstruktionsförvaltaren rapporterade om åtgärder som redan har påbörjats:
- Försäljning av andelar i PIERER IMMOREAL GmbH har påbörjats.
- Betalningar till icke-verksamhetskritiska dotterbolag har stoppats, vilket förväntas orsaka ytterligare konkurser inom gruppen.
- Kostnadsminskningar inkluderar ett planerat utträde från MotoGP Moto3/Moto2.
- Möjligheter till delvis produktionsflytt undersöks för att minska kostnaderna.
- Försäljningslager hos återförsäljare avvecklas.

### Investerarlösning
Saneringen förutsätter en ny investerare. KTM:s moderbolag, Pierer Mobility, har anlitat Citigroup Global Markets Europe AG (Citibank) för att hitta en lösning. Intresserade investerare har redan visat intresse.

### Insolvensorsaker
Höga investeringar finansierade med lån har ökat skulderna. Produktionen reducerades inte i tid, vilket ledde till höga lager och likviditetsproblem. Fasta kostnader kunde inte täckas på grund av ökade personal-, energi- och materialkostnader.

### Kommande förhandlingar
Borgenärer kan anmäla sina fordringar till domstolen via AKV fram till den 16 januari 2025. Nästa förhandling hålls den 24 januari 2025, då borgenärers fordringar kommer att granskas och diskuteras.
-----

Om man kollar lite på diverse "seriösa MC web´s" finns det flera bra indikationer på vem som sannolikt tänkas att träda in, när man närmar tidpunkten när där ska förhandlas - Och därmed kan "pitstop" kommentaren, och infon från återförsäljaren, komma till sin rätt, och vi kan igen tryggt handla hos återförsäljarna..
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
- Kostnadsminskningar inkluderar ett planerat utträde från MotoGP Moto3/Moto2.
- Möjligheter till delvis produktionsflytt undersöks för att minska kostnaderna.
Första är tråkigt, mycket
Andra är dumt, tar tid/dyrt att flytta och blir det kinatillverkning är det kass på riktigt. Seriösa företag lämnar nu landet.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag tror att de görs i Thailand eller Indien numer.


Mvh
Bara de små hojarnas, dvs 390-modellerna (Indien) samt cf moto 790n (Kina). Alla andra tillverkas i nuläget i Österrike.

Dock är det väl så att de flesta större hojmärken numera har tillverkning i Asien, så en logisk fortsättning även för KTM. Ducati och Triumph har det för flera eller alla av deras modeller, även BMW gör det tror jag?
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
I Galne Danskens inlägg #502 står bland annat "försäljningslager hos återförsäljare avvecklas" hur påverkar detta återförsäljarna ekonomiskt och vad händer med deras hojar ?

I slutändan måste det bli bättre för pierer, men hur då, det bör trilla in pengar iallafall.
 
Last edited:

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Om någon besitter kunskaper i ett sådant här ärende får ni gärna besvara frågan i inlägg #508
Tack på förhand.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650
Om någon besitter kunskaper i ett sådant här ärende får ni gärna besvara frågan i inlägg #508
Tack på förhand.
Normalt innebär det "säljs" av för att frigöra kapital. Jag kan inte MC-branschen tillräckligt väl, men det är väl inte ett orimligt antagande att KTM inte för 100% betalt innan hojarna är sålda. Försäljning med förlust frigör ändå kapital och möjlighet att få ut fler cyklar. Det kan även handla om lager hos generalagenter.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Normalt innebär det "säljs" av för att frigöra kapital. Jag kan inte MC-branschen tillräckligt väl, men det är väl inte ett orimligt antagande att KTM inte för 100% betalt innan hojarna är sålda. Försäljning med förlust frigör ändå kapital och möjlighet att få ut fler cyklar. Det kan även handla om lager hos generalagenter.
Menar du att återförsäljarna får köpa loss de hojar som finns i butiken ?
Kan inte se att alla återförsäljare är så pigga på den utgiften som kan bli en boja om foten.
 

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Om någon besitter kunskaper i ett sådant här ärende får ni gärna besvara frågan i inlägg #508
Tack på förhand.


Det låter som man vill avveckla sina konsignationshojar ute hos ÅF.

Provkörningshojar är ofta ute på konsignation: ÅF förfogar över dessa, men tillverkaren eller dennes generalagent äger hojarna.

Hojarna belastar alltså inte balansräkningen hos ÅF, men är ändå en slags tillgång för ÅF eftersom denne kan visa upp hojar hellre än bara visa broschyrer.

Under perioder av trög försäljning / finansiell oro så kan tillverkare/generalagent erbjuda även lagerhojar på konsignation - ofta i kombination med rabatter och kampanjer för att stimulera försäljningen.

Fördelen för ÅF är en större palett att arbeta med - fler hojar "hemma" än han hade haft resurser att köpa in, men cyklarna tillhör fortfarande generalagenten.

Fördelen för tillverkaren är förutom en förhoppning om boostad försäljning även minskade lagerkostnader när man trycker ut hojarna i detaljistledet istället för att betala dyr lagerhyra till världens olika Boråsare.

Nu är det alltså dags för KTMs ÅF att lösa de hojar man haft på lager - provkörningshojar och eventuella lagerhojar.

Skulle tro att det är en tämligen enkelriktad process: att istället be att få skicka tillbaka sina konsignationshojar är nog bara ett krångligare sätt att slippa vara ÅF i framtiden.

Gapa och svälj! helt enkelt.


 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Och sedan är som tidigare sagt allting en fråga om pris. För konkursförvaltaren eller KTM så är halva priset på hojarna ändå halva priset. Många gånger undviks konkurser genom att fordringar skrivs ned till tex 30% av ursprungligt värde, skulderna betalas och the show goes on.

Om jag vore handlare med ett tiotal hojar tillhörande generalagenten skulle jag nog vara ganska hård på priset för att behålla dem…


Mvh
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag var med om samma sak (i liten skala) med en handlare som skulle sluta sälja Triumph.
Han satt och förhandlade med generalagenten om att köpa loss (vilket GA ville) alt skicka tillbaka de hojar som fanns i butiken (vilket GA inte ville).
Handlaren köpte till slut loss dom för runt 50% inköpspris och jag fick köpa en till ca 65% marknadspris.

Win-win-win! :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Detta betyder väl att om inte Dorna,
samt i Moto3 teamen
BOE Motorsports
CIP Green Power
Liqui Moly Husqvarna Intact GP
MT Helmets - MSI
MTA Team
Red Bull KTM Ajo
Red Bull KTM Tech3

samt i Moto2 team
Red Bull KTM Ajo
samt i MotoGP teamen
Red Bull KTM Factory Racing med Pedro Acosta, Brad Binder
Red Bull KTM Tech3
med Maverick Vinales, Enea Bastianini
lagt fram sina krav innan (till och med ?) torsdag den 16:e till konkursförvaltaren har de absolut ingen ekonomisk ersättning att hämta som jag ser det.
Så jag gissar att ovan inte ligger på latsidan utan jobbat intensivt inklusive förararnas agenter.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
9b42710df15d0ade400915954971fb23.png


Molnen hopar sig…


Mvh
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
@CBR1

Vet inte om du blir klokare av en google translate.

Fler konkurser. Den kapslade
Företagsnätverk av KTM-chefen Stefan Ple-
Rer smular sönder worlder: Jo KTM betalning
är oförmögen, rapporterade två i början av januari
andra Pierer-företag försätter sig i konkurs: Der
Mjukvaruutvecklare Avocodo GmbH, den
handlar främst om mjukvaran för det
världsomspännande KTM-återförsäljarnätverk tar hand om
och Pierer E-Commerce, som bl.a.
Drift och underhåll av KTM-webbplatserna
organiserad; ensam aktieägare i båda
Företaget är KTM-modern Pierer
Rörlighet. En logisk dominoeffekt
tja, men farligt. För i så fall
mjukvaruutvecklaren är inte densamma
kan komma på fötter igen
på grund av brist på fungerande IT, även den
KTM, Husqvarna och GasGas används inte
kan köpas som redan finns till hands
lär dig att stå. Hur många motorcyklar finns det
är osålda totalt sett är oklart.
KTM talar om "överskottslager"
på 135 000 Men så är fallet
möjligen bara modeller som är stilla
inte levererades. KTM sökes
ingen av dem bekräftade detta på frågan
fortfarande förneka. Kom i så fall
Följa
motorcyklarna som redan finns i händerna
lär dessutom; enligt uppskattningar
det kan handla om samma sak
el nummer - det skulle vara en fyra-
miljontals osålda cyklar.
г
han
Trots detta, i december KTM
Om 1390 Super Adventure R (foto
presenteras ovan), förlorade om det givna
tillkännagav automatiserade manuella växellådor
men inte ett ord. Möjlig orsak: KTM
kan leverantören av styret byta
(överst till höger) inte betala, nämligen
Brehmer Group från Tyskland
(se intervju i MOTORRAD 2/2025).
Det är också oklart vad som kommer att hända med MV Agusta,
där KTM har majoriteten. Konkursen
administratören har nu även KTM-aktierna
hos MV Agusta Motorcycles GmbH i
Mattighofen förklaras för försäljning
ben. Hon har tidigare organiserat försäljning
av MV-motorcyklar och reservdelar.
Nästa viktiga datum är den 24 januari
endast vid ansvarig insolvensdomstol
i Ried im Innkreis. Tills dess ljuger de
Fordringar från alla KTM-borgenärer,
Skuld och rekonstruktionsplan kan
sedan utvärderas specifikt.
 
Last edited:
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top