Kommer KTM överleva?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det vore minst sagt trevligt med någon regel som sa att företag som går under och försvinner måste publicera specar och källkod.

Jo, inom tech branchen är det ju många som har gått i putten och deras prylar som ständigt måste "ringa hem" har blivit värdelösa pappersvikter.

Jag läste om någon "sällskapsrobot" som det hände med, en smidig före detta anställd köpte det han behövde av konkursen för att kunna sätta upp den servern hemma och omvandlade det till ett open source projekt med möjlighet att köra egen server hemma för alla användare

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
SH-gruppköp: Online mjukvaran till KTM hojarna sen skambudar vi på restlagret av hojar och lever lyckliga i alla våra dagar.....eller tills kammarna slits ut i alla fall 👌

690 som barnmorskehoj i Afrika?

SuperDuke i Ukrainas frontlinje?

Jag är lite skeptisk där, faktiskt.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
690 som barnmorskehoj i Afrika?

SuperDuke i Ukrainas frontlinje?

Jag är lite skeptisk där, faktiskt.

Tja ryssarna verkar ju vilja köpa allt på två hjul för att skicka infanteristerna over the top så man skall aldrig säga aldrig. Och Österrike verkar ju stämma in i ”non olet”…

Mvh

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Såg att några 25or fått priser nu.
Som SD, 890 adventure och några grusmoppar.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Försäljningen kanske har gått allmänt trögt 2024?
Ser att den lokala Yamaha handlaren har plockat hem ett gäng 2024:eek:r, troligvis kan man få en till bra pris.
Sådant händer nog dom flesta märke att det alltid blir några över av några modeller. Men som du säger så finns det nog ganska mycket nytt av äldre modell på Europas cental lager för många fabrikat. Men nog inte någon som är i närheten av KTM.

För många år sedan var jag och skulle göra ett jobb i en lagerbyggnad som tillhör den lokala Volvo firman. Där var det fullproppat med nya V70. Jag frågade fastighetsskötaren om det gick dåligt eftersom det fanns så många nya lagerbilar. Fick till svar att dom gjorde så ibland när det blivit lite överproduktion på fabriken och att firman låg på gränsen till att komma över en viss volym som styrde rabatter från tillverkaren. "Det kommer snart en drive i tidningen med special pris sen är dom sålda på 2 veckor" och så blev det.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jo, från ett företag som kommer att finnas kvar är det ju ingen fara att köpa en ny fast av föregående årsmodell, om det är bra pris.

Men inte om tillverkaren ganska säkert kommer att gå i putten, då faller ju saker som garantier och reservdelshållning, och i moderna fall mjukvaru-uppdateringar...

Då ska nog priset vara mycket mycket lågt tycker jag

Davidof

Sporthojsnörd
Gick med
21 Mar 2004
Hoj
Ktm 790 adventure
Fast i ktm's fall har det ju alltid varit lite si och så med garanti ändå. Reservdelar kommer inte vara ett problem, så länge det finns en marknad för det. Det var därför jag köpte min nuvarande ktm. Lagerhoj som då var 2år gammal. Bra läge för ett bra pris på hoj ,och bra förhandlingsläge för att få extra grejer på köpet.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
MC-Folket nr2 2025 (har jag fått nr1 2025 ? eller är nr 1 inställd ?) citat:
KTM överlever men 1500 jobb försvinner
slut citat

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det är samma pressmeddelande som gått ut till övrig MC-press för ett bra tag sedan. Finns länkar tidigare i tråden.

Mvh

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Det som är uppenbart vid det här laget är att KTM skiter fullständigt i anställda såväl som underleverantörer i sina försök att rädda företaget. Om de överlever kan det sannolikt bli en viss fördröjning både på hojar och reservdelar, eftersom de tvingat X antal underleverantörer i kånken genom att bara betala 30% av det man är skyldig.

Samtidigt som bajshögen Pierer sitter i sin lyxvåning och sveper Stiegl Goldbrau och räknar pengar…

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
30% är väl beräknat på en genomsnittlig kostnad för tillverkning.
Det kan räcka för att leverantören ska hålla näsan över ytan men blir inget över att investera eller utveckla för.
Och den leverantören ser sig nog om efter en ny kund.

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Det som är uppenbart vid det här laget är att KTM skiter fullständigt i anställda såväl som underleverantörer i sina försök att rädda företaget. Om de överlever kan det sannolikt bli en viss fördröjning både på hojar och reservdelar, eftersom de tvingat X antal underleverantörer i kånken genom att bara betala 30% av det man är skyldig.

Samtidigt som bajshögen Pierer sitter i sin lyxvåning och sveper Stiegl Goldbrau och räknar pengar…

Vart tvungen att googla:

679002_800.png

Finns på Bolaget. Snygg etikett.
Går upp på listan.

Forum är folkbildande!

Edit!

Tur man hade annan Österrikisk premiumpils hemma i källaren nu när man blev påmind inför kvällsmaten.

Screenshot_20250121-212843~2.png

Riktigt bra öl! Finns på Bolaget det med.

Last edited:
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping