Kommer KTM överleva?

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det finns trots allt en väsentlig skillnad mellan Northvolt och KTM.

Den ena har en eftertraktad produkt och relativt fulltecknade orderböcker, men kan inte producera i tillräckligt hög takt för att få in pengar, göra vinst och betala av sina lån.

Den andra verkar inte ha några produktionsproblem, men har istället mättat marknaden med en produkt som ingen längre vill ha och kan därmed inte få in pengar, göra vinst och betala av sina lån.

Northvolts problem (ett av dem) kan väl säga vara just efterfrågan?

Kunderna som i vissa fall dessutom är delinvesterare är så angelägna att få leveranser att man till sist tar sina stålar och lägger dem någon annanstans eller startar produktion i egen regi allt eftersom förtroendet för Northvolt eroderar bort.

Om, om Northvolt till äventyrs kommer igång med en stabil produktion så står man med gårdagens maskinpark redo att producera batterier med daterad teknik till köpare som redan plöjt ner engagemang i modernare och mer pålitliga leverantörer.

Vad återstår då? Att prisdumpa sig tillbaka in på marknaden...?
Lycka till med det.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Avkastningskravet är vanligtvis lägre på lånade medel än eget kapital. Men lånade medel ökar ju även risken...
Det är ju ändå där problematiken ligger.
Någon har sett ökningen med covidåren och tänkt att det är så efterfrågan skall utvecklas nu framöver, och så har de utvecklat produktionskapacitet därifrån, med lånade pengar, samtidigt som de köpt upp konkurrenter, för lånade pengar.

Man har helt enkelt inte sett puckeln och bakslaget som kommer i marknaden, trots att det borde varit så självklart.
Har sett samma sak i min egen bransch, trots att vi sagt precis hur det kommer att se ut så har cheferna tänkt att utvecklingen '19-'21 skall fortsätta ad infinitum, och det är vi som är puckon om det inte gör det.

Så går det när man har "Bööh-linje-gå-upp"-mongon utan verklighetskontakt i företagsledningen som tar beslut.

När sedan räntorna skjutit i höjden och utvecklingen backats så skjuter kostnaderna bra snabbt i höjden om man inte har möjlighet att betala räntorna och skulderna stiger istf minskar.

Hur i helvete man inte kan se det som 30-årig industri-patron vettefan, men man bryr sig väl inte antar jag.
 

Polizei

Nulli Secundus
Gick med
16 Jul 2010
Ort
Kalifatet
Hoj
ktm 1290 advr 2020 bmw m1000xr
MV Agusta has released a statement which in part responds to rumours of the potential sale of Pierer Mobility Group’s controlling stake in the company.
The statement has been published by MV Agusta following the emergence of rumours this week that the Pierer Mobility Group (PMG) is set to sell its controlling stake in the Italian company.
Reports from multiple media outlets suggested that in a meeting between PMG and the Confindustria Varese union had seen the Austrian company — which has recently fallen into financial turmoil and is undergoing insolvency proceedings — declare that it no longer sees MV Agusta as a strategic asset.
Additionally, the reports said that MV Agusta’s production was being moved back to its Varese facility.
MV’s statement contests that the manufacturer’s production, “from initial design and briefing definitions to the development of prototypes at any level, all the way to industrialization and production,” happens in Varese already, thus making the latter point, about production being moved back to Varese, moot.
The full statement, which can be read below, adds that the ownership of the company has “never interfered” with its business operations, and that “current situation of the shareholding structure is still being defined, with shareholders working together to determine the future corporate structure.”
MV Agusta’s full statement reads as follows.
“Looking with pride at what 2024 has been for MV Agusta, we are already working on what 2025 and the years ahead will bring.
We want to involve you by sharing accurate information and the company's results.
“First, it's important to know that all decisions, development, and operations related to MV Agusta happen in Varese. Between 2023 and 2024, 60% of the company's management has been renewed with the addition of new professionals from the motorcycle and automotive sectors, both Italian and international. This strategy has made MV Agusta completely independent in all its operations.
“Regarding the product, every phase happens internally: from initial design and briefing definitions to the development of prototypes at any level, all the way to industrialization and production. All these steps take place exclusively in Varese and at our Centro Stile MV Agusta.
All of this makes MV Agusta a reality that can proudly claim to be truly Made-In-Italy.
“Commercial operations are also entirely based in Varese: sales, after-sales, customer service, and marketing are directly managed from the headquarters.
With 4,000 motorcycles sold in 2024, an annual growth of 116 per cent, by July we had already reached the same sales volume as all of 2023. The test ride requests received in October 2024 alone equaled the total number of requests received in the entire previous year.
“Deliveries of the Superveloce 1000 Serie Oro started three weeks after the official launch in July 2024, and fewer than 20 bikes are still available at Official Dealers.
“Currently, the network consists of 219 points of sale, including 41 service points, with an additional 20 non-European importers, aiming to reach 250 dealers by the end of 2025. Just in the last week, we inaugurated two beautiful new dealerships in Como, Italy and Montpellier, France.
As for spare parts, there is 99% availability for models produced in the last seven years, and this year the company recorded a historic high in spare parts sold.
“All motorcycles produced in Varese and their spare parts are stored in logistics hubs located in Austria for the European market, in the United States for the Americas, in Japan, and in Australia for Asia, from where they are distributed to the sales network worldwide.
In 2024, we introduced nine new models, and the development work for the new generation of motorcycles is proceeding as planned. It will be a completely new, innovative range, designed to be at the top of the reference segments. Something no one outside the company has yet seen.
“The people who made these results possible will remain in Varese, and nothing will change regarding business operations, as the ownership has never interfered with them.
“The current situation of the shareholding structure is still being defined, with shareholders working together to determine the future corporate structure, aiming to ensure that MV Agusta continues to grow and reach the heights it deserves. The entire MV Agusta team thanks you for your support and trust, yesterday, today, and tomorrow.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är ju ändå där problematiken ligger.
Någon har sett ökningen med covidåren och tänkt att det är så efterfrågan skall utvecklas nu framöver, och så har de utvecklat produktionskapacitet därifrån, med lånade pengar, samtidigt som de köpt upp konkurrenter, för lånade pengar.

Man har helt enkelt inte sett puckeln och bakslaget som kommer i marknaden, trots att det borde varit så självklart.
Har sett samma sak i min egen bransch, trots att vi sagt precis hur det kommer att se ut så har cheferna tänkt att utvecklingen '19-'21 skall fortsätta ad infinitum, och det är vi som är puckon om det inte gör det.

Så går det när man har "Bööh-linje-gå-upp"-mongon utan verklighetskontakt i företagsledningen som tar beslut.

När sedan räntorna skjutit i höjden och utvecklingen backats så skjuter kostnaderna bra snabbt i höjden om man inte har möjlighet att betala räntorna och skulderna stiger istf minskar.

Hur i helvete man inte kan se det som 30-årig industri-patron vettefan, men man bryr sig väl inte antar jag.

Det blir tyvärr så med kvartalskapitalism med bonusar för kortsiktiga vinstökningar och inget "straff" när skiten till slut träffar fläkten.

Dessutom tror jag att dessa bonusar oftare är baserade på omsättning än resultat.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
MV Agusta has released a statement which in part responds to rumours of the potential sale of Pierer Mobility Group’s controlling stake in the company.
The statement has been published by MV Agusta following the emergence of rumours this week that the Pierer Mobility Group (PMG) is set to sell its controlling stake in the Italian company.
Reports from multiple media outlets suggested that in a meeting between PMG and the Confindustria Varese union had seen the Austrian company — which has recently fallen into financial turmoil and is undergoing insolvency proceedings — declare that it no longer sees MV Agusta as a strategic asset.
Additionally, the reports said that MV Agusta’s production was being moved back to its Varese facility.
MV’s statement contests that the manufacturer’s production, “from initial design and briefing definitions to the development of prototypes at any level, all the way to industrialization and production,” happens in Varese already, thus making the latter point, about production being moved back to Varese, moot.
The full statement, which can be read below, adds that the ownership of the company has “never interfered” with its business operations, and that “current situation of the shareholding structure is still being defined, with shareholders working together to determine the future corporate structure.”
MV Agusta’s full statement reads as follows.
“Looking with pride at what 2024 has been for MV Agusta, we are already working on what 2025 and the years ahead will bring.
We want to involve you by sharing accurate information and the company's results.
“First, it's important to know that all decisions, development, and operations related to MV Agusta happen in Varese. Between 2023 and 2024, 60% of the company's management has been renewed with the addition of new professionals from the motorcycle and automotive sectors, both Italian and international. This strategy has made MV Agusta completely independent in all its operations.
“Regarding the product, every phase happens internally: from initial design and briefing definitions to the development of prototypes at any level, all the way to industrialization and production. All these steps take place exclusively in Varese and at our Centro Stile MV Agusta.
All of this makes MV Agusta a reality that can proudly claim to be truly Made-In-Italy.
“Commercial operations are also entirely based in Varese: sales, after-sales, customer service, and marketing are directly managed from the headquarters.
With 4,000 motorcycles sold in 2024, an annual growth of 116 per cent, by July we had already reached the same sales volume as all of 2023. The test ride requests received in October 2024 alone equaled the total number of requests received in the entire previous year.
“Deliveries of the Superveloce 1000 Serie Oro started three weeks after the official launch in July 2024, and fewer than 20 bikes are still available at Official Dealers.
“Currently, the network consists of 219 points of sale, including 41 service points, with an additional 20 non-European importers, aiming to reach 250 dealers by the end of 2025. Just in the last week, we inaugurated two beautiful new dealerships in Como, Italy and Montpellier, France.
As for spare parts, there is 99% availability for models produced in the last seven years, and this year the company recorded a historic high in spare parts sold.
“All motorcycles produced in Varese and their spare parts are stored in logistics hubs located in Austria for the European market, in the United States for the Americas, in Japan, and in Australia for Asia, from where they are distributed to the sales network worldwide.
In 2024, we introduced nine new models, and the development work for the new generation of motorcycles is proceeding as planned. It will be a completely new, innovative range, designed to be at the top of the reference segments. Something no one outside the company has yet seen.
“The people who made these results possible will remain in Varese, and nothing will change regarding business operations, as the ownership has never interfered with them.
“The current situation of the shareholding structure is still being defined, with shareholders working together to determine the future corporate structure, aiming to ensure that MV Agusta continues to grow and reach the heights it deserves. The entire MV Agusta team thanks you for your support and trust, yesterday, today, and tomorrow.
4000 motorcyklar, ca 200 anställda. Inget jättestort företag alltså. Och inte så många hojar sålda per anställd så man kan förstå varför de återkommande kämpar med lönsamheten.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det blir tyvärr så med kvartalskapitalism med bonusar för kortsiktiga vinstökningar och inget "straff" när skiten till slut träffar fläkten.

Dessutom tror jag att dessa bonusar oftare är baserade på omsättning än resultat.
Ja, som förre chefen sade, "En stor bonus är bästa sättet att se till att VD tar fel beslut"....

Men Stefan är (var?) ju storägare, så den hjälten borde ändå haft ett intresse av långsiktighet?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Och släpper limited edition gång på gång...
Deras enda chans kunna ta tillräckligt betalt för att få det gå ihop, rikta in sig på samlare ! :)
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
4000 motorcyklar, ca 200 anställda. Inget jättestort företag alltså. Och inte så många hojar sålda per anställd så man kan förstå varför de återkommande kämpar med lönsamheten.
Personalkostnaden borde grovt räknat inte vara det som skjuter dem i foten där, men det är klart, det är säkert inte gratis att köpa in komponenter till en MV...
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Det blir tyvärr så med kvartalskapitalism med bonusar för kortsiktiga vinstökningar och inget "straff" när skiten till slut träffar fläkten.

Dessutom tror jag att dessa bonusar oftare är baserade på omsättning än resultat.

Jag håller med och det är ett än större problem i små företag där man är dålig på att strukturera kompensationen i linje med företagets och de anställdas bästa.

Har i ett tidigare liv haft turen att sitta i ledning och styrelser för större amerikanska och asiatiska bolag och där var ”bonus” egentligen ersättning man höll tillbaka för att sedan ev betala ut om målen nåtts.

Kom man tex överens om 100k i lön, så hölls 50k tillbaka och betalades ut följande år om målen nåtts (omsättning, ebita, kundnöjdhet, medarbetarnöjdhet, implementering av större projekt, osv). Av de 50k som hölls tillbaka var ofta hälften optioner vars värde var direkt bundna till företagets börskurs (ibland var de noll värda vid utbetalning).

Poängen här är att det finns företag som kan detta med kompensation för ledningsgrupper. Styrelser och HR-ledare måste läsa på och ta ett större ansvar för att kompensationens utformning bidrar till företagets långsiktiga utveckling. Tyvärr kan man inte lita på att folk på den nivån sätter företagets bästa framför sin egen kortsiktiga ekonomiska vinst.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Deras enda chans kunna ta tillräckligt betalt för att få det gå ihop, rikta in sig på samlare ! :)
Fast Guzzi tillhör väl Piaggiofamiljen?
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top