Kommer värmerekordet från 1933 och 1947 bli slaget imorgon 21 juli 2022?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Befolkningsökningen ligger väl på 1% nu, och kurvan pekar neråt.

Vi ligger väl på 1.5-1.6 barn per kvinna i Sverige, kommer dom fattiga länderna ner i det så skulle dom vara mindre fattiga och skulle dom vara mindre fattiga skulle dom föda färre barn...
Det är ett självspelande piano som ingen vet hur man startar...

Det var ju någon forskargrupp som hade spånat ihop att om man gav alla kvinnor som fött barn i fattiga länder P-stav så skulle dom bli infertila i tre år innan dom födde nästa, vilket skulle leda till bättre hälsa, fler överlevande barn, och minskad befolkningsökning samtidigt.

Men det var ingen som ville stå för det, då det ansågs inhumant, så det presenterades som ett teoretiskt resonemang "om man på något vis skulle kunna förlänga tiden mellan barnfödslar, till ca tre år...." som råkar vara den tid en P-stav är aktiv....

En sak är klar, det är alldelens för mycket folk på den här planeten, speciellt på bolaget på fredagar....
Tror inte på den typen av tvång. Visst, man hade kunnat villkora det för att få bistånd eller något sånt men inte tvinga. Det handlar trots allt inte om människor som skaffar barn för att de är gulliga utan för att de måste ha många barn för att trygga pensionen.

Jag är övertygad om att det löser sig när välstånd når alla risodlare eller de som bor i bajshyddor på savannen.

Att vi föder för lite barn i Sverige ser jag som ett mindre problem. Egentligen ärmdet bara pensioner som påverkas. Låt oss då istället reformera pensionssystemet så det inte kräver en befolkningsökning för att inte urholkas.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Undrar hur mänsklighetens framtid ser ut när de mest civiliserade kulturerna fortplantar sig långsammast. Vad är alternativen då?
Vi klarar oss bra så länge som vi håller ociviliserade utanför våra gränser. Det gör vi inte idag men det kan ordnas med små medel.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tror inte på den typen av tvång. Visst, man hade kunnat villkora det för att få bistånd eller något sånt men inte tvinga. Det handlar trots allt inte om människor som skaffar barn för att de är gulliga utan för att de måste ha många barn för att trygga pensionen.

Nja, i deras undersökning var det snarare så att dom fick barn när dom inte kunde unvika det längre, det var ingen planering bakom, utan bara sånt som hände..

Barn 1 och 2 kanske är för att ha någon som tar hand om en på äldre dar, men unge 8 eller 9 har ingen sån funktion.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Nja, i deras undersökning var det snarare så att dom fick barn när dom inte kunde unvika det längre, det var ingen planering bakom, utan bara sånt som hände..

Barn 1 och 2 kanske är för att ha någon som tar hand om en på äldre dar, men unge 8 eller 9 har ingen sån funktion.
Vilken undersökning?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nytt SVT-ord, MP-febern tilltar:
"Explosiv"
49f03c5b8865451a2176f5afefbb9702.jpg

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Det uppfattade inte jag. Oavsett. 70-80% är fortfarande inte Homo sapiens. Långt ifrån.
Rätt ska vara rätt…
96% är människor och tamboskap.

Antingen blir vi veganer eller oxo måste vi bli färre…
Det är det här som är elefanten i rummet.
Där största delen är tamboskap. Är du medveten om att människan äter andra djur än däggdjur? Typ fisk och kyckling är ganska populärt. Vad är din poäng med att lägga fram statistiken att 96% av alla däggdjur är människor och tamboskap?

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Det uppfattade inte jag. Oavsett. 70-80% är fortfarande inte Homo sapiens. Långt ifrån.

Där största delen är tamboskap. Är du medveten om att människan äter andra djur än däggdjur? Typ fisk och kyckling är ganska populärt. Vad är din poäng med att lägga fram statistiken att 96% av alla däggdjur är människor och tamboskap?
Ja det känns som det har glidit ifrån ämnet ganska rejält men min poäng är ju att vi är för många människor på jorden.(elefanten i rummet).
Det är en sak att i teorin räkna på hur många vi kan vara för att få det hela att gå ihop. I praktiken är det få som är beredda på de uppoffringar som krävs för att komma dit.
Jag har inga svar på hur det ska gå till heller, bara fakta på att ju fattigare människan är desto fler barn verkar det bli…
Den Kinesiska lösningen med ett barn per familj var iallafall inget bra.

Man kan välja att förstå vad jag menar eller oxo jiddra om gula Audisar…

Om det här har med värmerekord att göra eller inte, tja kanske…

Att mängden människor påverkar klimatet, det tror jag.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Ja det känns som det har glidit ifrån ämnet ganska rejält men min poäng är ju att vi är för många människor på jorden.(elefanten i rummet).
Det är en sak att i teorin räkna på hur många vi kan vara för att få det hela att gå ihop. I praktiken är det få som är beredda på de uppoffringar som krävs för att komma dit.
Jag har inga svar på hur det ska gå till heller, bara fakta på att ju fattigare människan är desto fler barn verkar det bli…
Den Kinesiska lösningen med ett barn per familj var iallafall inget bra.

Man kan välja att förstå vad jag menar eller oxo jiddra om gula Audisar…

Om det här har med värmerekord att göra eller inte, tja kanske…

Att mängden människor påverkar klimatet, det tror jag.
Just in:
E542E54D-8A73-4CCE-B7A2-7921FF53DD8D.png

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Alla som har spelat Plauge.Inc vet vad boten på överbefolkning är....

Raderad medlem 51742

Guest
Ja, inte så överraskande kanske. Väldigt förenklat och generaliserat ser väl dynamiken ut ungefär så här:

1. Relativt fattiga länder med dåliga levnadsförhållanden, inga preventivmedel och hög barnadödlighet. Många barn föds, men låg produktivitet även bland de yngre och annars starkaste generationerna, samtidigt som medellivslängden är kort. Här befinner sig exempelvis många afrikanska länder.
  2. Ökad industrialisering, preventivmedel osv. leder till en enormt ökad produktivitet hos framför allt de yngre generationerna som nu går in i industrin. Både män och kvinnor arbetar i hög utsträckning och allt färre barn föds. Ett välstånd börjar skapas med en produktionsorienterad ekonomi med hög konsumtion bland framför allt de yngre som driver tillväxt och en medelklass börjar etableras. Här börjar också tillgången till energi (såväl elektricitet som bränsle) spela en avgörande roll för samhällets utveckling och ökande välstånd. Här befann sig västvärlden för ett antal decennier sedan. Kina befinner sig här nu, men börjar närma sig nästa fas...
  3. Befolkningen blir allt äldre, drivet av bla. minskat barnafödande och en ökad medellivslängd. Det ökande välståndet har skapat pensionssystem, sjukvårdssystem osv. som gör att en allt större del av befolkningen nu försörjs av en allt mindre andel som arbetar och förväntar sig en allt högre välfärd. Den arbetande yngre generationen går in senare på arbetsmarknaden pga. studier och ekonomin blir mer tjänsteorienterad. Den allt mer åldrande befolkningen konsumerar inte heller i samma utsträckning som den yngre. Detta ger över tid en allt mer stagnerande ekonomi. Här befinner sig större delen av västvärlden idag.
Som sagt, väldigt förenklat och finns förstås en massa andra faktorer som påverkar, liksom en variation mellan olika länder, men poängen är att det blir allt för förenklat att enbart tala om överbefolkning som problemet.

Last edited by a moderator:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Var kommer den här iden om överbefolkning ifrån? Är det Thomas Malthus arv som lever vidare sisådär 200 år senare?

Ingen som tycker att det känns osannolikt att vi just nu i homo sapiens typ 200000-åriga historia befinner oss i ögonblicket av vad som kallas "överbefolkning"? Varför skulle vi göra det just nu, vad bygger det på för resonemang? Men ffa, vilket historiskt ögonblick isf - grattis.

Kanske är det så att vi blir mer produktiva, kan mätta fler och fler och att det medger ökad befolkning? Fattigdom och svält går ner och välstånd ökar, att vi som lever på denna planet just nu skulle få uppleva någons sorts ögonblick av "överbefolkning", tillåt mig tvivla något.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Var kommer den här iden om överbefolkning ifrån? Är det Thomas Malthus arv som lever vidare sisådär 200 år senare?

Ingen om tycker att det känns osannolikt att vi just nu homo sapiens typ 200000-åriga historia befinner oss i ögonblicket av vad som kallas "överbefolkning". Varför skulle vi göra det just nu, vad bygger det på för resonemang? Men ffa, vilket historiskt ögonblick isf - grattis.

Kanske är det så att vi blir mer produktiva, kan mätta fler och fler och att det medger ökad befolkning? Fattigdom och svält går ner och välstånd ökar, att vi som lever på denna planet just nu skulle få uppleva någons sorts ögonblick av "överbefolkning", tillåt mig tvivla något.

Fast vi utarmar resurserna på jorden förbannat fort, och uppenbarligen svälter folk fortfarande.

Så nog skulle det vara bra om man höll igen på barnafödandet, i synnerhet där det råder svält

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning