Kommer värmerekordet från 1933 och 1947 bli slaget imorgon 21 juli 2022?

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Hoj
BMW
Idag tydligen 34,9 grader i Målilla och det ska ju bli ännu varmare imorgon. Vad tror ni, blir 2022 året med den nya rekordnoteringen? 1933 och på nytt 1947 mättes 38 grader på officiella mätstationer (Uppsala respektive småländska Målilla). Om det blir en ny rekordnotering imorgon, blir det i så fall slaget på nytt 2023 och sedan 2024? Edit: Nu anger SMHI att Målilla hade 35,3 grader idag 20 juli.
PNG-bild.png

Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det kommer bli fett varmt... Som en svennebastu.SlimSocial_1658325731183.jpg

Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Måste ju bero på klimatförändringar. Bra klimat innan 1933 för att sedan vara dåligt till 1947. Sen bra igen i 75 år tills nu.

Det eller bara att vädret skiljer sig dag för dag och år för år.

”Vi har sju år på oss!”
Har sagts sedan 60-talet. Långa sju år. Jag tror på mänsklig påverkan av klimatet men absolut inte i den takt som media rapporterar om. Vi kommer dessutom kunna anpassa oss vid större förändringar. Oljan kommer hinna ta slut innan det är någon fara för mänskligheten.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Så jävla löjligt men SVT gör det många av oss visste, de kör operation rädda MP fullt ut nu.

Går inte att ta på allvar.

Undrar hur länge klimatmodet håller i sig, har ändå pågått 25-30 år nu? Minns fortfarande i högstadiet, som pågick 92-95, att det kom någon tönt och snackade klimat. Jag var onödigt stöddig redan då så jag frågade i aulan hur han kom till skolan, "med bil eller?". Han blev självklart kränkt.

Åh om biologi-lärarens blick hade kunnat mörda Markus.
49faa52cb5578bbef95d56bd365193a1.jpg

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Man ska skilja på klimat och väder.

Är det 40 grader varmt i morgon är det väder, blir årsmedeltemperaturen 11+ så är det (kanske) klimat...
Det ser man när man tittat på minimum 10 årsmedelvärden och ser en tydlig trend.

1902-1903 steg årsmedlet med 2.3 grader, en oerhörd ökning, en klimatkatastrof, fast året efter sjönk det en grad igen så det var inte så farligt, men sen steg det en grad nästa år, men en grads ökning är ju inte så farligt.... osv osv

Någon gång på 70 talet hade vi en jävligt varm och torr sommar, AC fanns inte i Sverige på den tiden annat än möjligen på NK varuhuset i stockholm.

Man diskuterade på allvar att rulla ner känsliga patienter i kulvertar på sjukhuset för att dom inte skulle dö, jag var barn och lekte utomhus och drabbades av överhettning flera gånger den sommaren.
Vi hade badkaret halvfyllt med vatten så när vi ungar behövde kylas av var det bara att slänga oss i badkaret och fylla på med kallvatten tills det rann över

Vintern blev dock kallare än vanligt, och årsmedel avvek inte från det normala.

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Minns fortfarande i högstadiet, som pågick 92-95, att det kom någon tönt och snackade klimat. Jag var onödigt stöddig redan då så jag frågade i aulan hur han kom till skolan, "med bil eller?". Han blev självklart kränkt.
Gammal goding.
Det gäller "dig" inte "mig"!

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det finns ingen data som säger att det kommer ske en snabb ökning av rekordet flera år i rad. Det är ju 80 år sedan förra gången det slogs rekord, varför skulle det mönstret ändra sig?

Nog finns det skäl att anta att sannolikheten för värmerekord ökar, givet att medeltemperaturen ökar.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Lite varmare här. 34 sist jag kollade. ACn är uppskattad som fan iaf.
Men jag ska till Tokholm och hämta mig en kyl idag, med racebussen. Som inte har fungerande AC. Det blir mindre skoj.
Jag som åkte till kontoret bara för att få sitta i en kall bil en stund :D

Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...