Komp och squish funderingar

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Tack VRM Roffe, ett mycket givande inlägg! :Bugar

Med anledning av att avgasventilen har diskuterats, har ännu en fråga dykt upp i mitt huvud: Påverkar avgasVENTILENs läge kompressionen, dvs. får jag på min 350 lägre komp. vid högre varv när ventilen är öppen?

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
#Olsson# skrev:
Läste någonstans om porttider och att det förekommer att sugpulsen hämtar färskgaser hela vägen från pipan/avgasport, överströmningskanaler, vevhus och insug/förgasaren. Allt var tajmat o öppet samtidigt under en kort stund. Tror det var Aprilia 250 GP-hoj. Är det rimligt eller kanske t o m vanligt numera?

En annan grej. Ökat vevhuskomp har det alltid snackats om. Men på senare år verkar det som att man vill ha tvärt om. Och att det är effektivare om pipan gör huvudjobbet och helt gratis så att säga. Är det ungefär riktigt?

Som jag har förstått det, så har man verkligen gått över från att använda vevhuset som en kolvkompressor till att lägga arbetet i pipan, precis som du säger. Kolven kan ju bara skicka upp en gasmängd motsvarande slagvolymen, mer går ju liksom inte. Men en pipa har ju inte den begränsningen, även om vi inte har obegränsad tillgång till sugpuls. En viktig sak att tänka på när det gäller pipans sug- och tryckpuls är att du har en viss mängd energi att tillgå; gör du en extrem sugkona så kommer du att ha mindre energi kvar för tryckpulsen.

Fullt tänkbart att ha öppet hela vägen igenom, har faktiskt inte kollat om det är så på min. Kan kolla ikväll.

/J

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
PacMan:
Kompressionen kan dels betyda komp.förhållandet, dels komp.trycket (innan det tänt).
Komp.förhållandet är (nästan) bara en räkneövning, förhållandet mellan största och minsta volymen ovanför kolven. På 2takt räknar man (mest japanerna ?) tyvärr ibland största volymen från överkanten på avgasporten, och det värdet ändras förstås m varvet om man räknar in ypvs-tjosan oxå. Men det är fortfarande bara räknande.

Komp.trycket däremot, är det verkliga trycket som uppkommer vid kompressionen, och det varierar på alla möjliga sätt med varvtal, gaspådrag, gasväxling, ypvs, motorns skick mm. Komp.trycket beror förstås även av komp.förhållandet, men inte enbart av det.

Så visst, om man vill beräkna komp.förhållandet på japanskt vis så ändras det med varvet om man har ypvs. Men det är trycket som är intressant, egentligen. Spec. på 2takt påverkas det trycket oxå av pulser från 'kröken'. Trycket vill man hålla högt, men under knackningsgränsen för soppan.

Övrigt: Den tid som förbränningen behöver beror på varvtal och öppningstider(vinklar), men inte direkt på slaglängden. Däremot är det väl vanligt att slaglängd och varvtalsområde hänger ihop; lika ont om högvarviga, långslagiga och som lågvarviga, kortslagiga...
/u

Last edited:

RG500-Johannes

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
VRM Roffe skrev:
Jaha Pöjkar !
Dagens skörd av inlägg tarvar lite mer komentarer.........

Ja, det här börjar likna en långkörare! Bra! :)

Vi börjar med tändning och tändkurvor till våra små älsklingar.....

Hastigheten på flamfronten beror på vilket bränsle vi använder.

Hmm, där håller jag inte riktigt med. Förbränningshastigheten är mer beroende av turbulens än bränsle. Kanske runt 5-10% kan man påverka med bränsle, resten är turbulens. Berätta gärna lite om dina praktiska erfarenheter med olika bränslen -klart intressant!

Motorer som har dessa breda kolvar runt 90-105 mm i diameter gör att man får utrymme att stoppa dit stora ventiler som medger ett större flöde av gaser in och ut ur motorn.

Jo, precis, och dessutom sjunker kolvhastigheten vilket gör att vi verkligen kan varva. Det är intressant med F1 motorer, de har ju sjukt snabb förbränning.

Önskemålet är ju att få in så mycket färskgaser som möjligt vid varje takt men nackdelen blir då: Hur i hela friden ska vi få all den här färskgasen att brinna på så kort tid som möjligt utan förluster?????????

Ja, och utan att begränsas av knack!

Dessutom den stora nackdelen är att vi får enorma förluster på grund av att motorn går trögare ju mer förtändning vi lägger på.......

Jo, men det är ändå inte så hemskt mycket. Tittar man på http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=40160 så ser man att den extra tårtbiten man förlorar i tryckstegringen innan TDC inte är så värst stor ändå. Rätt stor om man jämför med pumparbetet i lågtryckscykeln, ok, men om man har en tidig avgasportsöppning så lär ju detta vara klart dominerande när det gäller förlorad area på högtryckscykeln.

Vid det varvtalet börjar pipan att jobba och därför kan man sänka förtändningen så den inte bromsar upp händelseförloppet

Mmm, fasiken, jag har mycket svårt att tänka mig att man retarderar tändningen pga tryckstegringen i sista biten kompressionslag. Jag har alltid trott att tändningshanteringen var ett nödvändigt måste för att bredda pipa och hantera överladdningen.

Någon som vet var man kan hitta cylindertrycksspår för 2T? :rolleyes:

Nu har jag skrapat lite mer på ytan för det finns MASSOR att skriva om.

Ja, verkligen!

/J

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
motorer........

Snälla Johannes !
Om du nu har så många ideér själv så varför skriver du inte ett inlägg med dina erfarenheter så får vi ta del av dom oxå?

flamfrontens hastighet har med viljan hur fort bränslet brinner.........
Ju fortare det brinner desto snabbare expanderar luften desto mer enegi förs över till kolven..
Varför tror tror du man kör på Nitro i dragracing?

Kolvens bredd har inget med kolvhastighet att göra!

Kolvhastigheten är ganska oviktigt det är kolvaccelerationskraften som är förödande för materialet om den blir för hög.

Predetornationer kan man lösa på flera sätt!Det är inget problem

Jag beskriver fortfarande fyrtaktare om förtändningen.......

Om du har svårt att tänka vad jag skriver så kan du gå ner själv i din verkstad plocka fram bromsbänken och skriva om dina erfarenheter då!!!

Bredda pipan????? Jag vet inte vad du snackar om...

Tro får du göra i kyrkan.... Det här är vetenskap!!!

Roffe

RG500-Johannes

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
VRM Roffe skrev:
Snälla Johannes !

Shit, det var absolut inte meningen att starta någon tävling eller nåt sådant alls. Jag var bara intresserad av utbyte av funderingar och tankar, och jag kanske var lite väl ifrågasättande.

Jag ber om ursäkt om jag varit taskig på något sätt.

/J

Gabor

Guest
Dont be taskig mot vrm roffe, he put you in the hamond orgona and test all his loud pipes on you.... :lol :rofl

det är inte kul, jag lovar......fan vad jag har lidit på sidvagnracern i flera år.... :rofl :lol :rofl :lol

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nemen, nu dök det visst upp en liten fundering till här, om nån orkar...?
Jag har ju en rak twin på min hoj, och har funderat lite på om vevhuset är uppdelat i 2 delar eller inte. Vad jag minns så sitter det ingen packbox imellan i alla fall, men jag tycker det känns som dom borde vara avdelade för att allt ska funka.... Hur ligger det till egenligen?

VRM Roffe

Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Motorsurr..........Med Johannes

Nej vi ska inte tävla Johannes....Nej du är inte taskig......Det behövs mer för att få mig ur balans

Det är inte därför vi är här vi ska ha en sund plattform att stå på där vi kan lära av varandra...

Vad vi däremot INTE ska göra är att tro... anta.... ha hört...... eller gissa... :va

Om Du känner dig tvungen att svara någon som skriver här på forumet se till att du har torrt på fötterna eller vänta tills någon med riktig information svarar istället!!!!!!

Är du osäker så skriv då så, och bolla vidare resonomanget till vi hittar svaret hos någon som vet.

Jag sitter inte inne med alla svaren utan det finns flera med mycket erfarenheter som jag lyssnar också på.

Jag vill vara din kompis åxå:=) :7peta

Vi är här för att dela med oss av vad vi VET.. så kom igen så snackar vi motorer och annat runt omkring. :fyllisar

MVh
Roffe

VRM Roffe

Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Plåga tassen!!!!!!!!! hahahaha

Jag ÄLSKAR att plåga Tassen när vi körde sidvagnsracing :fatta!
Jag körde med ALLA pipor i Hammonden så han vet vad det innebär när en pipa sjunger!!!!!!! :yoparty
Roffe

Gabor

Guest
Motorer......slutsnackat
Nu runt omkring..... :tuttar :fyllisar :kär :tummenupp
Kom igen Rolfo, du VET att jag kan ÅKA fort.......are.

VRM Roffe

Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Hej Pacman!

Javisst!!!

En rak twin är mycke bättre än en sne twin :lol :lol :lol

Jag skojar lite bara så här på fredakvällen hahaha

Tvåtaktsmotorer måste ha separata vevhus på grund av att annars så stör alla tryck och sugpulser varandra.

Luft är ett ganska flexibelt medium som man kan lura lite.

Därför använder man på vissa motorer en form av labyrint mellan vevhusen istället.

Tryckvågen ändrar ogärna riktning så den fastnar i vinklar och vrår istället.

Men dom flesta motorer har dock packboxar mellan vevhusen..
MVh
Roffe

LUNKEN

skrapat axeln
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
En vässad 14E, HAHAHA.
VRM Roffe skrev:
Nej vi ska inte tävla Johannes....Nej du är inte taskig......Det behövs mer för att få mig ur balans

Det är inte därför vi är här vi ska ha en sund plattform att stå på där vi kan lära av varandra...

Vad vi däremot INTE ska göra är att tro... anta.... ha hört...... eller gissa... :va

Om Du känner dig tvungen att svara någon som skriver här på forumet se till att du har torrt på fötterna eller vänta tills någon med riktig information svarar istället!!!!!!

Är du osäker så skriv då så, och bolla vidare resonomanget till vi hittar svaret hos någon som vet.

Jag sitter inte inne med alla svaren utan det finns flera med mycket erfarenheter som jag lyssnar också på.

Jag vill vara din kompis åxå:=) :7peta

Vi är här för att dela med oss av vad vi VET.. så kom igen så snackar vi motorer och annat runt omkring. :fyllisar

MVh
Roffe
du e rätt ny här, så mitt förslag till dej är att söka lite på Johannes tidigare inlägg och trådar.

MVH
Mattias

VRM Roffe

Gick med
20 Apr 2004
Hoj
tassen skrev:
Motorer......slutsnackat
Nu runt omkring..... :tuttar :fyllisar :kär :tummenupp
Kom igen Rolfo, du VET att jag kan ÅKA fort.......are.

HÖRRÖ!!!! :kocko
ställ dig i kön.... :huvet

VRM Roffe

Gick med
20 Apr 2004
Hoj
LUNKEN skrev:
du e rätt ny här, så mitt förslag till dej är att söka lite på Johannes tidigare inlägg och trådar.

MVH
Mattias
Vad får jag lära mig där då??????
MVH
Roffe

VRM Roffe

Gick med
20 Apr 2004
Hoj
OK här ska inte störas..........:=)

Det blir störningsfritt i kväll........... :D

VRM Roffe

Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Nein!!!!!!!

Keine sehrstören unt starten die Zveitakter zu abend.........hehe

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Enligt min uppfattning är ett forum just ett torg, där man borde kunna dela med sig av sina tankar och ideer utan att nödvändigtvis behöva ha "torrt på fötterna". Om det var ett krav skulle inte Sporthoj.com vara mycket att hänga i granen.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0