Kompisarna fast för "klottring", får polisen göra såhär?

Mechanic_D

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ja
I Lördags så var några goda vänner till mig ute och gjorde små illdåd.
De gick in i en leksaksaffär och köpte en burk med gatukritor, precis sånna som barnen har när dem ritar hagar på vägen. Färgen går bort med vatten.
Hursomhelst, dom tar kritorna och ritar några streck på en vägg. Plötsligt kommer det ett par väktarr och tar fast "gärningsmännen".
De tillkallar polis som tar tag i saken. De bestämmer sig för att ge mina kompisar två val:

Antingen ska de anlita en städare för att ta bort det, kostar ca 1000kr.
De får alltså inte ta bort "klottret" själva. :kocko

Val nummer två är att de måste städa området i 5 timmar för att slippa betala eller att bli polisanmälda.

Hur är de funtade egentligen? Ok, det var dumt av kompisarna att göra det men de kunde ju ta en tvättsvamp och gnugga bort det på 30 sekunder.


Nu vill jag gärna ha just era synpunkter på polisens beslut!
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Tycker val nummer 2 är ett ganska vettigt straff.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Såå hårda straff var det väl inte? Vad hade de på väggarna med kritor att göra?
 

Mechanic_D

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ja
Vad skulle hända om de går och tar bort det över natten? De har ju inga bevis på att det är dem.
Jag tycker iallafall att de är att utnyttja folk.
 

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
fjollträsk c/o Vidja
Hoj
KTM 950 SM
Tycker val 2 är skäligt. Om dom inte hade åkt dit hade någon stackare som inte har jack shit med det att göra (hus / butiskägaren etc) fått ställa sig och tvätta själv. Pojkstreck kallas det för, men åker man dit så skall man få sota för det annars så lär man sig aldrig.
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Hmmm, nu borde man väl komma med något intelligent inlägg om att man skall låta rättvisan ha sin gång osv.......

Men men.


Feck it, låt ungarna stå för vad de gjort. Låter utmärkt. Vem vet, de kanske lär sig att det är dags att växa upp, det verkar ju föräldrarna ha misslyckats med här.



Barnrumpor.
 

Fridolf

RaD4
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Kawasaki zx9r -96, CBR 929RR, Ktm 250
Springa....????

Hehe..... Springa då???? Är inte det ett bättre alternativ???

Kan ju inte vara så svart att springa i från några låtsas poliser :rullandeu
 

Dangerous Dave

Radical Quad-Riders
Gick med
14 Jan 2004
Ort
Malmö
Hoj
Honda VTR1000F
1. Antagligen har polisen gjort bedömningen att dina polare var klottrare och då spelar det inte så stor roll vad/hur eller varför dom ritade sina streck. Polisen kan ju inte veta att dom inte har för vana att andvända stora sprayburkar.

2. Att dom får chansen att anlita en städfirma kan tyda på motsatsen... Alltså att poliserna fattade att dom inte var några etablerade klottrare, utan bara ville få dom att fatta att "gör du skit för dig får du stå för det".

3. Att polisen hotar med att dom ska få "städa området" i 5 timmar fattar jag inte riktigt... Snackar vi att dom skulle få leka extrapoliser och hjälpa till att waste:a bovar? :rofl :hihi eller att dom skulle få nån form av påhittad samhällstjänst?

Det är vad jag tror.
Hubbabubba skrev:
I Lördags så var några goda vänner till mig ute och gjorde små illdåd.
De gick in i en leksaksaffär och köpte en burk med gatukritor, precis sånna som barnen har när dem ritar hagar på vägen. Färgen går bort med vatten.
Hursomhelst, dom tar kritorna och ritar några streck på en vägg. Plötsligt kommer det ett par väktarr och tar fast "gärningsmännen".
De tillkallar polis som tar tag i saken. De bestämmer sig för att ge mina kompisar två val:

Antingen ska de anlita en städare för att ta bort det, kostar ca 1000kr.
De får alltså inte ta bort "klottret" själva. :kocko

Val nummer två är att de måste städa området i 5 timmar för att slippa betala eller att bli polisanmälda.

Hur är de funtade egentligen? Ok, det var dumt av kompisarna att göra det men de kunde ju ta en tvättsvamp och gnugga bort det på 30 sekunder.


Nu vill jag gärna ha just era synpunkter på polisens beslut!
 

Mechanic_D

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ja
loser skrev:
Tycker val 2 är skäligt. Om dom inte hade åkt dit hade någon stackare som inte har jack shit med det att göra (hus / butiskägaren etc) fått ställa sig och tvätta själv. Pojkstreck kallas det för, men åker man dit så skall man få sota för det annars så lär man sig aldrig.

Det ligger nåt i det du säger men eftersom dom erbjöd sig att ta bort det (30 sekunders jobb) så är det ju ingen annan som får sota för det.
Det hade ju ioförsig vart en annan sak om de hade sprungit därifrån.
 

Mechanic_D

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ja
-Lowrider- skrev:
Hade du blivit glad om någon kom hem och klottrade på dina väggar? .

Jag förstår självklart att DE gjorde fel (obsevera DE och inte JAG)
Ni ska heller inte tro att jag håller mig på deras sida. Klottring är fel men det här är ändå att överdriva tycker jag.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vad greps dom för ? Skadegörelse ? Blev det en polisanmälan gjord ?
Hur länge var dom frihetsberövade ?

Tycker personligen inte att frihetsberövandet stod i proportion med den eventuella skadan på väggen som enligt uppgift kunde ha avlägsnats med vatten.

Polisen kan inte utdela ett straff. Straf bestämms av en domstol.



1 § Den som förstör eller skadar egendom, fast eller lös, till
men för annans rätt därtill, döms för skadegörelse till böter
eller fängelse i högst ett år. Lag (2003:857).

2 § Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till skadans obetydlighet
och
övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, skall för åverkan
dömas till böter.
 

EazyD

En superhjälte för dig...
Gick med
11 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
I April
Ifall Polisen är säkra på att det var dom som gjorde det så ska dom betala!
Klottret kostar staten över 500 miljoner varje år.
 

Mechanic_D

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ja
EazyD skrev:
Ifall Polisen är säkra på att det var dom som gjorde det så ska dom betala!
Klottret kostar staten över 500 miljoner varje år.

Så här ligger det till, om de städar området slipper de betala för att ta bort kritfärgen men de FÅR ändå inte ta bort den själva. Det får någon städarfirma göra på kommunens bekostnad.
Varför låter polisen inte bara dem ta bort färgen själva när de erbjuder sig istället för att dra på kommunen massa onödiga kostnade?
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Hubbabubba skrev:
Antingen ska de anlita en städare för att ta bort det, kostar ca 1000kr.
De får alltså inte ta bort "klottret" själva. :kocko

Val nummer två är att de måste städa området i 5 timmar för att slippa betala eller att bli polisanmälda.

..eller låta bli från början att kladda på annans egendom. Klart de ska få lära sig en läxa. Det är alltid nå´n jävel här och kladdar på våran fasad, både med prmanentpenna och ibland men nå´n typ av krita.

Det spelar ju ingen roll om den går bort med vatten om ingen tvättar bort det, det ser illa ut och så få rågon annan stackare stå och skrapa bort skiten.
 
Last edited:

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg
Hubbabubba skrev:
Så här ligger det till, om de städar området slipper de betala för att ta bort kritfärgen men de FÅR ändå inte ta bort den själva. Det får någon städarfirma göra på kommunens bekostnad.
Varför låter polisen inte bara dem ta bort färgen själva när de erbjuder sig istället för att dra på kommunen massa onödiga kostnade?

Därför att då blir det inget straff. Straff är till för att avhålla folk från brott. Om man skäl en MC och åker fast så kan man inte gottgöra det genom att lämna tillbaka hojen. Man skall in några månader.

Rätt åt dina kompisar som klotrar. Hoppas de får ordentliga böter och skadestånd.
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
if you can't do the time, don't do the crime :fatta!
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Rätt åt dom!

En intressant fråga i sammanhanget: hur gamla är dom? Följdfråga om dom är över 15 år: är dom dumma i huvudet?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top