Kompression beroende på timing? Ducati 821 motor

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
Hej flickor,

Jag har stött på patrull av SS rang, hoppas ni kan hjälpa till.

Jag har en ducati motor 821 v(hypermotard,strada etc) där båda topparna har varit av för renovering pga i princip 0 komp innan renovering och en motor som så klart inte startade.

Efter rengörning, slipning av ventilsäten, nya packningar etc så får jag ca 160psi på båda cylindrarna med kamremmarna av. Dvs när cylinderna är i TDC för kompression med alla ventlier stängda. Skitbra tänker man....men! när remmarna monteras på, så håller den vertikala cylinder sina 160psi men den horisontella hoppar upp till ca 200psi samt baktänder genom insuget och lite popping i avgassytemet.
För mig låter alla dessa symptom på fel taiming, eller vad tycker ni?
Kruxet är att för montering av remmar har jag använt ducati org. verktyg för låsning av kamaxlar, samt även markerat remmarna innan avtagning och allt ser ut att stämma. Ventilspel är också perfekt, i princip i mitten av toleransen.
Jag blir inte klok....
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Kompressionen borde vara 160psi om du kör runt motorn med .? Att den ökar när motorn tänder är helt rimligt - eller tänker jag fel? (men är det dubbla stift? annars kan motorn inte tända när du mäter kompression???)
Att motorn tänder när kolvarna når tdc är också rimligt - tändpunkten ligger där i närheten.
Och visst - baktänder den som du beskriver så är något fel.
Kan du svara på första frågan så får jag fundera vidare
 

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
Kompressionen borde vara 160psi om du kör runt motorn med .? Att den ökar när motorn tänder är helt rimligt - eller tänker jag fel? (men är det dubbla stift? annars kan motorn inte tända när du mäter kompression???)
Att motorn tänder när kolvarna når tdc är också rimligt - tändpunkten ligger där i närheten.
Och visst - baktänder den som du beskriver så är något fel.
Kan du svara på första frågan så får jag fundera vidare
ja alltså max kompressionen får man jo när kolven är högst upp med alla ventlier stängda. samt så klart utan att den tänder då man istället för stift har ventilen till kompmätaren i.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Man brukar inte kolla kompressionen utan kamrem/kamkedja. Trycket ska inte bli så högt då. Med stängd ventil kan det ju inte suga in luft utan det borde bara bli undertryck när kolven går ner för att trycket därefter ska återställas när kolven går upp. Att du får 160 bar med stängda ventiler tycker jag låter underligt mycket. Tänker man sig nåt slags medeltryck med halv fyllnadsgrad borde det väl bli runt 5-6 bar om jag skulle gissa. Jag har dock aldrig försökt göra kompprov utan kamdrivning.

Vid de andra fallet undrar jag hur sjutton du kan få baktändning när du mäter kompressionen? Har du inte plockat bort tändstiftet för att mäta via tändstiftshålet?

Jag misstänker att det bara puffar lite pga övertryck när ventilerna öppnar.
 

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
Man brukar inte kolla kompressionen utan kamrem/kamkedja. Trycket ska inte bli så högt då. Med stängd ventil kan det ju inte suga in luft utan det borde bara bli undertryck när kolven går ner för att trycket därefter ska återställas när kolven går upp. Att du får 160 bar med stängda ventiler tycker jag låter underligt mycket. Tänker man sig nåt slags medeltryck med halv fyllnadsgrad borde det väl bli runt 5-6 bar om jag skulle gissa. Jag har dock aldrig försökt göra kompprov utan kamdrivning.

Vid de andra fallet undrar jag hur sjutton du kan få baktändning när du mäter kompressionen? Har du inte plockat bort tändstiftet för att mäta via tändstiftshålet?

Jag misstänker att det bara puffar lite pga övertryck när ventilerna öppnar.
nej baktänningen kommer när allting sitter ihop och man kör motorn.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Är allting övrigt orginal eller har du bytt avgas, tagit bort katalysator, sportluftfilter?
Tänker att baktändningen kanske inte beror på renoveringen av toppen?
Sällar mig till de andra, kör man verkligen kompressions prov med motorn i drift?
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Dubbelkollade du spelet efter montering av remmarna?
Har själv gjort misstaget att montera remmarna med lite slack på den sida (övre borde det vara på horisontella) som spännaren inte påverkar. Med låsta drev såg allting rätt ut ända tills dess att jag tog bort låsningarna, roterade allting ett varv och dubbelkollade hur kamdreven stod.
 

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
som svar, ja allting är original på hojen.
som svar två, vad menar ni med kompprov med motorn i drift? man kan jo inte ta kompen när motorn är igång så att säga. Nu får ni allt lägga ned flaska för idag.
 

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
Exakt hur menar du att bränsleblandningen antänds utan tändstiftet?
"nej baktänningen kommer när allting sitter ihop och man kör motorn"

Det betyder med andra ord när allting sitter ihop, ink, stift och bensintank så man faktiskt kan starta motorn och köra den.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det är fortfarande oklart hur du lyckas mäta 200 psi som du beskriver i trådstarten

den horisontella hoppar upp till ca 200psi samt baktänder genom insuget
 

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
Det är fortfarande oklart hur du lyckas mäta 200 psi som du beskriver i trådstarten

den horisontella hoppar upp till ca 200psi samt baktänder genom insuget
trodde det var självklart att den baktänder vid körning, efter kompprovet som visar 200...
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Hoppas att mätningen görs med helt öppet spjäll, dvs full gas.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Hej tjejen.
Jag tror mer på att du mäter på ett felaktigt sätt.
Med kammarna inaktiva, så fyller du inte cylindrarna på rätt sätt, och får felaktiga värden.
Bara min teori.
Men, för kompressionstestet måste väl ventilerna vara stängda = kam inaktiv?
Samma läge som ventilkontrollen görs i.
Jag är dock inte expert i ämnet och kan mycket troligt tänka fel :)
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Men, för kompressionstestet måste väl ventilerna vara stängda = kam inaktiv?
Samma läge som ventilkontrollen görs i.
Jag är dock inte expert i ämnet och kan mycket troligt tänka fel :)
Ja, men om du kör runt motorn med alla ventiler helt stängda, varvet runt.....hur vet du att du att cylindern fylls med "rätt mängd" luft, och var ska den hämta den luften?
Jag kan ha fel, men har alltid fått den anmodan att göra komptest med fullt öppet gasspjäll, och varför ska man då stänga insugsventilerna? :va
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Ja, men om du kör runt motorn med alla ventiler helt stängda, varvet runt.....hur vet du att du att cylindern fylls med "rätt mängd" luft, och var ska den hämta den luften?
Jag kan ha fel, men har alltid fått den anmodan att göra komptest med fullt öppet gasspjäll, och varför ska man då stänga insugsventilerna? :va
Där har du en poäng... Någon skrev att man (oftast?) gör testet med remmarna på. Låter faktiskt rimligt :)
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Remmar på, på rätt var på veven, lätt att nedre remhjulet hamnar ett varv fel mot kammarna.
Efter att remmarna är monterade ska motorn dras runt för hand flera varv och märkningarna kollas varje varv. Det kan se bra ut första varvet. Tar det stop så sluta genast :)
Tändstift ur på alla cylindrar.
Ventilerna justerade, i alla fall hyfsat.
Full gas.
Kör på starten 5-10 sek så det snurrat några varv.
Då kan man lita på värdet man fått på mätaren.
För lågt värde? En skvätt motorolja i cylindern. Bättre? Då är ringarna trötta. Lika illa? Ventilerna är otäta.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Helt klart feltimad på den cylle som ger 160 psi med kamrem mobnterad. 200 psi är nog rätt värde utan att kollat men flera motorer ligger runt där. 160 psi utan kammar blir uppfuckat iom att den inte kan dra in luft så de va inget underligt mysterium. De är bara be en bön att inte ventilerna krockat med kolven på 160 psi cyllen :rolleyes:
Googla rätt komptrycksvärde för att va säker på att de ska ligga runt 200 bar.
 
Nyheter
Svenskt i Indians hojbyggarserie

I sjätte avsnittet av India...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

KTM presenterar 2025 års EXC-modeller

2025 års EXC-modeller från ...

ExploreBike: Gratis kurs för motorcykeläventyr

Nu kan du lära dig hur man ...

Husqvarna TE125 gör comeback

Husqvarna har fyllt på 2025...

Invigning MC Collection

Någon i folksamlingen på me...

Stenegärd på Tidö idag

Idag, den 18 juni, startar ...

Customiserade CL:s-modeller på Wheels and Waves

Honda presenterar 16 custom...

KTM fyller på med Enea Bastianini och Maverick Viñales

KTM har presenterat en helt...

Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Top