Kompressorfråga!

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Har köpt en kompressor med 24L/tank och arbetstryck på 0-8 bar.
Har köpt en mutterdragare som jobbar med 6.2 bar (6.2 bar står det iaf på den).

När jag provar att lossa en hjulbult på bilen så orkar mutterdragaren inte dra loss den.

Vad är den felande länken? För klen kompressor?

Så länge kompressorn har fyllt upp tanken och stannat, så borde den väl vara OK, även om det var ganska liten tank.
Hur mycket ska muttermaskinen klara dra lös då? för svag sådan?

6,8bar är inte mycket till en muttermaskin och 28liter är också för lite.
Den orkar ett par knack, kanske ett på full kraft innan luften är slut.
Du måste ha en biffigare kompressor för att den ska orka.
Det finns dessbättre billiga eldrivna mutterpickor som orkar med allt man vill göra på Jula.
Finns bra batteridrivna också men dom kostar en slant till men det gör ju en kompressor och en bra luftdriven muttermaskin.

Det ska gå även om luften tar slut på ett litet kick...
* Ställ trycket på 8 bar, det sjunker ändå när mutterdragaren arbetar.
* Kolla vid luftkopplingen på dragaren efter ställskruv för åtdragnings-/lossningskraft, brukar vara 4 steg eller något.
* REJÄL slang, glöm den där spiralen som brukar följa med i en del paket. Den duger mest till renblåsning och att pumpa däck.

heliac skrev:
2047268 Minutliter på kompressorn kontra mutterdragaren?
206 Liter/minut står det på kompressorn.
På mutterdragaren hittar jag bara 6.2 bar som arbetstryck och nåt om 90 PSI.

Det kanske är så enkelt att jag behöver en starkare, mer bar, på kompressorn?

RWD skrev:
2047340 Det ska gå även om luften tar slut på ett litet kick...
* Ställ trycket på 8 bar, det sjunker ändå när mutterdragaren arbetar.
* Kolla vid luftkopplingen på dragaren efter ställskruv för åtdragnings-/lossningskraft, brukar vara 4 steg eller något.
* REJÄL slang, glöm den där spiralen som brukar följa med i en del paket. Den duger mest till renblåsning och att pumpa däck.
1. Done
2. Done
3. Jag fick med en tunn orange slang. Den borde jag alltså byta till något grövre? Hur grov?

Det är garanterat mutterpickan som är för klen. 24 liters tank räcker gott och väl till mer än en mutter.

GixxerJensa skrev:
2047398 Det är garanterat mutterpickan som är för klen. 24 liters tank räcker gott och väl till mer än en mutter.
Jag ska åka ner till polaren som har en bilverkstad i morgon bitti och kolla om den funkar med deras bautakompressor.
Gör den inte det så tar jag med hans picka hem och testar.

Tack för svaren så länge :tummenupp

sandstream skrev:
206 Liter/minut står det på kompressorn.
På mutterdragaren hittar jag bara 6.2 bar som arbetstryck och nåt om 90 PSI.

Det kanske är så enkelt att jag behöver en starkare, mer bar, på kompressorn?

1. Done
2. Done
3. Jag fick med en tunn orange slang. Den borde jag alltså byta till något grövre? Hur grov?

Är du säker på att kompressorn ger 206 L/min? Många tillverkare anger genomlupen cylindervolym vilket inte är lika med fri avgiven luftmängd. En skruvdragare för 1/2" hylsa brukar kräva ca 220 l/min i fri avgiven luft vid 6-8 bar. En dragare med 3/4" hylsa kräver 450-500 l/min. Luften i tanken (24 liter) räcker inte för att få full kapacitet på dragaren. Med den luftförbrukningen så sjunker trycket snabbt under 6 bar.

Exempel: En enkel encylindrig 2 hk kompressor (typ Jula/Biltema) har en genomlupen cylindervolym på 220-230 l/min men avger bara 145-155 l/min ut i slangen.

Lufttrycket behöver du inte oroa dig för. 8 bar räcker för de flesta verktyg. Det är avgiven luftmängd som bestämmer vad som går och inte.

Hoppas det löser sig för dig.

Det kan skilja mycket i slagmoment mellan 2 nästan lika mutterknackare, tex biltema har 2 st ½ tums modeller, den ena har ett slagmoment på 196 Nm den andra 343 Nm. :)

Ronin skrev:
2047572 Är du säker på att kompressorn ger 206 L/min? Många tillverkare anger genomlupen cylindervolym vilket inte är lika med fri avgiven luftmängd.
I "manualen" står det:
Kapacitet (fri avg luftmängd): 206 L/min.

Det borde då innebära att den faktiskt ger 206 L/min ut, eller?

Jag antar att du har denna slangtyp

..%5Cimages%5CproduktSida%5C44562.jpg

och du behöver något i stil med denna

h9629.jpg

RWD skrev:
2047808 Jag antar att du har denna slangtyp
och du behöver något i stil med denna
Stämmer bra!

Köper man slangarna färdiga med kopplingar?
Kopplingarna som sitter på den oranga (stavning?) slangen är så små så en större slang borde inte ge mer luft eller är jag ute på svamptur nu?

Antagligen för klena slangar. En mutterdragare SLUKAR luft och en liten klen 2Hk 24L 8bar orkar inte leverera genom de ofta cykelventilsstora snabbkopplingarna.

Sen behöver du en dimsmörjare.

Svar: liten Mutterdragare

Billiga muttermaskiner klarar inte av att ta väck hårt dragna muttrar. spelar ingen roll hur stor slang eller kompressor du har.
har du en maskin med sjusteringskruv i botten? ,, ställ den på max. hjälper inte det så har du en för dålig maskin. sedan är det klart att om du har en klen kompressor så orkar inte dragaren att ge fullt å då har du problemet där..
klarar din kompressor 6.2 bar ja då vet du vad felet ligger.

8 bar räcker till alla vanliga mutterdragare men det betyder inte att alla muttrar släpper för det.. Jag har en mutterdragare på jobbet som är till lastbilar,, max vrid på 14bar. Jag kan säga att orkar inte en vanlig maskin dra loss en mutter på en bil så ska man ta muttern med andra verktyg.. ej maskin till lastbilar då muttern går av i stället.. det jag vill ha sagt är,, går det inte ta den med den maskin du har gör det med andra verktyg onördigt att köpa en dyrare för att dra väck någon mutter ibland som sitter lite hårt.

Verktyg att använda i stället: Krafthylsa med ett långt rör tar väck allt utan att riskera att muttern går av

Last edited:
SilentPlanet skrev:
det jag vill ha sagt är,, går det inte ta den med den maskin du har gör det med andra verktyg onördigt att köpa en dyrare för att dra väck någon mutter ibland som sitter lite hårt.
Den orkar inte lossa en enda bult och de sitter inte så hårt, jag drar lätt loss dem med ett vanligt fälgkors.
Ska som sagt prova hos kompisen med riktiga grejer och försöka hitta felet.
En ny slang känns som en bra lösning så jag håller tummarna :)

Dr.Bike skrev:
Sen behöver du en dimsmörjare.
En sån var med men den har jag inte monterat (hittade en bild på Clas Ohlson) för jag visste inte vad det var och det fanns ingen manul till pickan.
Vad gör dimsmörjaren?

sandstream skrev:
En sån var med men den har jag inte monterat (hittade en bild på Clas Ohlson) för jag visste inte vad det var och det fanns ingen manul till pickan.
Vad gör dimsmörjaren?

Den smörjer din mutterdragare, om jag inte är helt galet ute.(ska ta det lugnt med avatarerna på ett tag nu förresten... )

Coola Ola skrev:
2048117 Den smörjer din mutterdragare, om jag inte är helt galet ute.(ska ta det lugnt med avatarerna på ett tag nu förresten... )
Så trots att det är olja i själva mutterdragaren (separat hål där det står OIL) så ska dimsmörjaren också fyllas med olja och monteras för att pickan ska fungera som det är tänkt?

Man borde inte få byta avatar mer än en gång per vecka :D

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back