Konsekvenser av hojåkning

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
usch ja kan tänka mig en aning hur han såg ut.. skrapsår kan vara förjäkligt. Inte ofta man ser en HD åkare med skinnställ direkt heller, iofs är vurpor inte lika vanligt med custom hojjar pga att man oftare har ett lugnare körsätt men det händer ju även dom.

Helt ofattbart, körde hem från tjejen på E18 och ligger bakom en bil i vänsterfilen, ingen direkt hög hastighet, sisådär 120 och ser då i högra backspegeln att en glidare ligger kanske fyra meter bakom.
Tänker inte så mycket på det utan väntar på att bilen framför ska flytta sig och precis när vi kommer upp jämsides med en lastbil väljer knutten att köra om mig och bilen framför mellan lastbilen, därefetr tar han och korsar mot höger, ut på vägrenen och kör om en tredje bil, sen över två filer till den vänstra filen och håller på så och sicksackar sig fram mellan sex sju bilar.

Skinnvästen var givetvis på, likaså den obligatoriska tjocktröjan och jeansen...
Och så kommer jag hem och två minuter senare läser jag detta :p
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Dr.H, man upphör aldrig att förvånas!

Jag såg något härom veckan som gjorde mig förbannad!
Ännu tycker jag att det ser lite "nytt" ut när jag ser en mopedist med en övningkörningsväst på sig, givetvis förföljd av en mc med körlärare bakom. Det är ju förarprov numera.

Den här dagen åkte jag med rullen på trottoaren, en moppescooter kör om mig på gatan, föraren klädd i textilkläder och övningsvästen, inget konstigt. Tjugo meter efter moppen kör läraren om mig på mc också klädd i textilställ.
Bak på mc:n sitter blivade eu-moppedist (?) klädd i KORTBYXOR OCH T-SHIRT! HALLÅ?

Blev så paff att jag helt missade vilken körskolelogga som var tryckt på ryggen på läraren men det kanske var lika bra det.

Än är inte den siste hjälten född!


Tack ska ni ha, VSB och Tuxedo för de värmande orden, kör hårt!
 

Schimpy

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TTR 600
Helt ofattbart, körde hem från tjejen på E18 och ligger bakom en bil i vänsterfilen, ingen direkt hög hastighet, sisådär 120 och ser då i högra backspegeln att en glidare ligger kanske fyra meter bakom.
Tänker inte så mycket på det utan väntar på att bilen framför ska flytta sig och precis när vi kommer upp jämsides med en lastbil väljer knutten att köra om mig och bilen framför mellan lastbilen, därefetr tar han och korsar mot höger, ut på vägrenen och kör om en tredje bil, sen över två filer till den vänstra filen och håller på så och sicksackar sig fram mellan sex sju bilar.

Skinnvästen var givetvis på, likaså den obligatoriska tjocktröjan och jeansen...
Och så kommer jag hem och två minuter senare läser jag detta :p

Shit de lät ju rätt så galet, en cutom snubbe som leker ghostrider alltså.. tokig jäkel må säga. Det är folk som han som man bara hoppas kommer i kontakt med typ en tråd som denna och verkligen förstår vad som kan hända.
Som jag sa tidigare så var jag själv lite halvgalen med hojjen förut men fick mig en rejäl tankeställare av berättelser om andras olyckor vilket numera känns riktigt skönt.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
God kväll!

Att folk dunkar i backen då och då är väl inte så konstigt egentliigen när vi har så smala hjul att balansera på. Nu undrar jag hur ofta det händer, även om det inte blir några personskador.

Om ni följt tråden vet ni att jag inte är något vidare på hur varken datorer eller forumet funkar. Jag vet inte hur man pm:ar, svarar på flera inlägg samtidigt osv.

Därför undrar jag om någon skulle ha lust att fixa en sån där tråd man kan rösta i, är det det som är en "poll"?

Det jag vill veta är:

1. Har du kraschat?

2. Hade du skyddsutrustning?

3. Hur många gånger har du kraschat?

4. Hur många år har du kört?

5. Hur många mil/år kör du A 0-500 B 500-1000 C 1000-Massor


Tänkte att det bara skullle gälla gathojar, alltså inga RR-hojar eller Cross/Enduro.
Krascher med gathoj på bana räknas, medan mindre vältningar ogillas.

Syftet är att få reda på hur vi kör egentligen. Det blir ju inte perfekt men det ger en bild i alla fall. Sen vore det kul att se om just Lelle har kört tjugo år utan vurpor eller om Jonte vurpar tjugo gånger/år och om dessa krävde sjukvård osv, men då blir det lite väl invecklat.

Någon som orkar?
Kom gärna med synpunkter eller förslag!
 
Last edited:

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
God kväll!

Att folk dunkar i backen då och då är väl inte så konstigt egentliigen när vi har så smala hjul att balansera på. Nu undrar jag hur ofta det händer, även om det inte blir några personskador.

Om ni följt tråden vet ni att jag inte är något vidare på hur varken datorer eller forumet funkar. Jag vet inte hur man pm:ar, svarar på flera inlägg samtidigt osv.

Därför undrar jag om någon skulle ha lust att fixa en sån där tråd man kan rösta i, är det det som är en "poll"?

Det jag vill veta är:

1. Har du kraschat?

2. Hade du skyddsutrustning?

3. Hur många gånger har du kraschat?

4. Hur många år har du kört?

5. Hur många mil/år kör du A 0-500 B 500-1000 C 1000-Massor


Tänkte att det bara skullle gälla gathojar, alltså inga RR-hojar eller Cross/Enduro.
Krascher med gathoj på bana räknas, medan mindre vältningar ogillas.

Syftet är att få reda på hur vi kör egentligen. Det blir ju inte perfekt men det ger en bild i alla fall. Sen vore det kul att se om just Lelle har kört tjugo år utan vurpor eller om Jonte vurpar tjugo gånger/år och om dessa krävde sjukvård osv, men då blir det lite väl invecklat.

Någon som orkar?
Kom gärna med synpunkter eller förslag!

Hur skulle påkörd räknas? :confused:
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hur skulle påkörd räknas? :confused:
Jag vet inte...

Vad tycker du? Hade nog tänkt mig singelvurpor i första hand. Så här när jag tittar på det idag, efter lite sömn och detta eviga trampande på Rehab känns det rätt komplicerat att få fram vettiga svar.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Syftet är att få reda på hur vi kör egentligen. Det blir ju inte perfekt men det ger en bild i alla fall. Sen vore det kul att se om just Lelle har kört tjugo år utan vurpor eller om Jonte vurpar tjugo gånger/år och om dessa krävde sjukvård osv, men då blir det lite väl invecklat.

Någon som orkar?
Kom gärna med synpunkter eller förslag!

Tack för att du valde namn som inte har något med verkligheten att göra. Ska hälsa Lelle att du tycker han kör fegt.

Bjuder du på kaffe kan du få en forumgenomgång någon dag.

Edit: Hur mycket kraschade du innan du gjorde sista kraschen (med hoj inte bil, hehe)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tack för att du valde namn som inte har något med verkligheten att göra. Ska hälsa Lelle att du tycker han kör fegt.

Bjuder du på kaffe kan du få en forumgenomgång någon dag.

Edit: Hur mycket kraschade du innan du gjorde sista kraschen (med hoj inte bil, hehe)
Ah, nämen åh, ja det är ju klart.

Av alla namn på jorden så råkar två personer i min omgivning ha just de namnen jag råkade välja, oflax hörrö!


Och det är klart att någon gång kan väl hända att hojen välte, jättetråkigt. Skrapmärken på backspegeln och sprucket blinkersglas. Då flåsar döden en i nacken, otäckt...


Självklart bjuder assistenterna på kaffe, kom och undervisa mig!
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Tack för att du valde namn som inte har något med verkligheten att göra. Ska hälsa Lelle att du tycker han kör fegt.

Bjuder du på kaffe kan du få en forumgenomgång någon dag.

Edit: Hur mycket kraschade du innan du gjorde sista kraschen (med hoj inte bil, hehe)

Det var inte din Lelle han syftade på, utan min lelle som de facto kör som en kärring :tummenupp

Nej men skoj åtsido, det jag skulle vilja ha ut av en sån poll är följande:

- hur många som varit med om olyckor på hoj och gärna vad för typ (singel eller andra inblandade)
- vållande till olyckan, tex hastighet, väglag eller blev man påkörd?
- Skyddsutrustning
- skador
- Hur länge man kört
- Om man har någon vidareutbildning (tex tagit några kurser med jämna mellanrum) efter att man tog körkortet
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det var inte din Lelle han syftade på, utan min lelle som de facto kör som en kärring :tummenupp

Nej men skoj åtsido, det jag skulle vilja ha ut av en sån poll är följande:

- hur många som varit med om olyckor på hoj och gärna vad för typ (singel eller andra inblandade)
- vållande till olyckan, tex hastighet, väglag eller blev man påkörd?
- Skyddsutrustning
- skador
- Hur länge man kört
- Om man har någon vidareutbildning (tex tagit några kurser med jämna mellanrum) efter att man tog körkortet
Lellar hit och Jontar dit...
Jag bara lånade några namn, tog dem helt ur luften bara!


Och angående pollen (finns det inget bättre namn?) , det finns fler frågor jag vill ha svar på utöver de som kommit fram; var det din hoj, var du ute för att köra, eller var det bara tranport, skjutsade du någon, regnade det, osv... Tillslut har vi fått ihop ett helt frågeformulär, kan ingen ringa Bike!?

Att det inte har gjorts tidigare, jag skulle tycka det var intressant att få reda på vilka omständigheter som föregår en olycka!
Om inte annat borde väl försäkringsbolagen tycka det?

Kanske något för Galne Dansken att bolla vidare till sina kollegor på SMC?
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Har följt din tråd lite halvt sen dag ett, har aldrig skrivit i tråden tror jag?

Jag, och många andra måste läsa sånt här för att genomgå en beteendeändring.

Jag och några i min krets kör hoj som enbart en hobby, mer som en sport. Ut på landsvägar och ja, bomba lite. Har aldrig kört på bana, men sist jag var ute på fick jag ner knät i backen och var hur glad som helst. Det var min första gång... men på landsväg, vafan? Jag som lovade mig själv att jag aldrig skulle försöka med sånt på landsväg, vad hände liksom? Jag slappnade av.

Inser ju mer tiden går att det inte är hållbart, spiken i kistan var brorsans lilla vurpa i en rondell. Visar bara hur mycket tur man haft när man legat med mycket lutning på landsväg utan att egentligen kunna avgöra hur mycket grepp man har, om det finns grus, olja osv... och jag hade ljugit för mig om jag säger att vi kör mer marginaler.

Alla dessa funderingar som pågår hos mig har nu lett till att jag säljer min hoj (och att jag planerar på att plugga HT 2012). Jag älskar att köra hoj, min största passion i livet. Men jag älskar mitt liv ännu mer, så jag får göra avkall hobbyn. Får väl satsa på en fet bil även om det är snäppet tråkigare.

Ska ju börja plugga, och om de blir någon hoj de närmsta 3-4 åren så blir det någon streethoj som ska brukas mer som ett riktigt fordon, och som ska köras lugnt och fridfullt för att det är skönt att köra hoj. Det är min beteendeförändring.
 

Mister

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2010
Ort
Småland
Hoj
SV 1000S + F650GS + R1200R + Batbike
Sträckläst tråden, tog sin tid och det var väl värt mödan. Trådstartarn Laidback har nog startat den tråd som har gett mest eftertanksamhet genom tiderna....

Det genom att återge en del av den upplevda verkligheten, med vilka konsekvenser hojåkande faktiskt kan ge.

Så, tack för era berättelser och insikter Laidback, aRWe, Redracer, *Superlight* medflera
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Har följt din tråd lite halvt sen dag ett, har aldrig skrivit i tråden tror jag?

Jag, och många andra måste läsa sånt här för att genomgå en beteendeändring.

Jag och några i min krets kör hoj som enbart en hobby, mer som en sport. Ut på landsvägar och ja, bomba lite. Har aldrig kört på bana, men sist jag var ute på fick jag ner knät i backen och var hur glad som helst. Det var min första gång... men på landsväg, vafan? Jag som lovade mig själv att jag aldrig skulle försöka med sånt på landsväg, vad hände liksom? Jag slappnade av.

Inser ju mer tiden går att det inte är hållbart, spiken i kistan var brorsans lilla vurpa i en rondell. Visar bara hur mycket tur man haft när man legat med mycket lutning på landsväg utan att egentligen kunna avgöra hur mycket grepp man har, om det finns grus, olja osv... och jag hade ljugit för mig om jag säger att vi kör mer marginaler.

Alla dessa funderingar som pågår hos mig har nu lett till att jag säljer min hoj (och att jag planerar på att plugga HT 2012). Jag älskar att köra hoj, min största passion i livet. Men jag älskar mitt liv ännu mer, så jag får göra avkall hobbyn. Får väl satsa på en fet bil även om det är snäppet tråkigare.

Ska ju börja plugga, och om de blir någon hoj de närmsta 3-4 åren så blir det någon streethoj som ska brukas mer som ett riktigt fordon, och som ska köras lugnt och fridfullt för att det är skönt att köra hoj. Det är min beteendeförändring.

vänta nu, iofs respekterar jag någons beslut att sluta köra..
men ska du sluta utan att ha åkt på bana??
:va du har ju missat halva grejen.

DrH mfl:
borde inte SMC / försäkringsbolag redan ha den där statestiken?
 

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
vänta nu, iofs respekterar jag någons beslut att sluta köra..
men ska du sluta utan att ha åkt på bana??
:va du har ju missat halva grejen.

DrH mfl:
borde inte SMC / försäkringsbolag redan ha den där statestiken?

Tror de mest samlat info om dödsolyckor, alltså den lite allvarligare sorten. Men prova hör med Jesper, han borde veta vilken typ av information som finns och vet kanske någon som kan hjälpa till!
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
DrH mfl:
borde inte SMC / försäkringsbolag redan ha den där statestiken?[/QUOTE]
R2,
Under mina tjugo år som aktiv MC-ist har jag aldrig fyllt i någon undersökning eller enkät ang. omständigheterna innan olyckan. Tycker det skulle vara intressant att för egen del få reda på det!
När man tänker efter är det väldigt konstigt att FB:en ofta nöjer sig med att tex.veta hur långa bromsspåren var.

Om inte annat är det väl ganska viktigt för oss att få reda på hur vi inte ska göra nästa gång vi hamnar i en situation.


Trist att du lägger av, H4.


EDIT: Håller helt med R2, du måste för tusan prova bana, efter det vill du inte göra annat!
 
Last edited:

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Tist och trist, blir nog att man skaffar en bättre streethoj om några år, och självklart blir det smc kurser osv då... men det är så långt fram så det är inte aktuellt nu.
 
Last edited:

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
vänta nu, iofs respekterar jag någons beslut att sluta köra..
men ska du sluta utan att ha åkt på bana??
:va du har ju missat halva grejen.

DrH mfl:
borde inte SMC / försäkringsbolag redan ha den där statestiken?
Tror inte det finns någon sådan statistik.
Försäkringsbolagen brukar föra statistik, men då brukar de ofta inte vara över de olika bolagen, utan att varje kör sitt race. Vi hardock ibland studier som studerar olyckorna över en tidsgräns men inga som jag vet om som är över flera år.

Är ju så mycket jobböver en sådan lista som ska vara nationella, krävs heltidsanställda och därför inget som många vill ge sig in på.

Men men, att jag inte sett några betyder på långa vägar inte att de inte finns ;)
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Tror de mest samlat info om dödsolyckor, alltså den lite allvarligare sorten. Men prova hör med Jesper, han borde veta vilken typ av information som finns och vet kanske någon som kan hjälpa till!

Trafikverket har ett excellent sammandrag på sin webb över MC dödsolyckor.
När det rör sig om svära personskador saknas underlag, tyvärr - finns endast siffror: ca. 400/år.

Vi gjorda en maffig webb enkät undersökning förre vinter från SMC. Vi hade några frågor ang. Crasher och olyckor. Tyvärr var frågorna inte bra nog - så vi ku inte ta fram en "riktig" statistik. Ex var parkerings vält i samma klass som en reell trafik olycka - det var en av flera anledningar till att vi gick vidare.

Jag ska under hösten kolla lite mera på detta - och vad som evt. Kan visas. ( det var första gång vi gjorda så, och det är inte så enkelt som man sku tro!)
Hursomhälst har vi nu på SMC fått access till STRADA som är den nationella databas över trafikolyckor. Så vi kan numera då utt ett vist datainderlag.
Är det någon som är prof. På statistik och gärna vill jobba ideelt med sånt - ge mig gärna ett ell PM

Sen har vi med forskare på Karolinska ett stort studie på G vart vi samkör ett antal stora databaser.

I FEMA / FIM nätverket har vi oxå olika arbeten på G för studier och konkret kunskaps inhämtning: allt från hojer som körd smockat med +4 cameras, sensorer mm - bl à f att se varför olyckor inte hände eller hände.

Nog f. Nu - jobbigt att sitta m en mobil
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Kan ingen med lite energi rycka igång en tråd om just omständigheter innan en olycka?
Eller kanske starta den där pollen med ungefär de frågor vi undrade över tidigare?


Dr. H, har du bokat någon bankörning än?
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top