Konsekvenser av hojåkning

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Skulle det kunna gå att montera någon form av uppfällbara stöd hjul på denna BMW c1 ?? den har ju säkerhetsbälte och skydd för att falla ur stolen i sidleds:

ser ju ut att vara relativt enkelt att komma i och ur

mvh
Jorå tack, men jag kan ändå inte köra själv.

Den skadan jag har gör att benen funkar, men inte tillräckligt bra för att gå med.
Ungefär likadant med händerna, funkar, men inte så bra att jag skulle kunna köra hoj (om det nu bara var händer/armar det berodde på).
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Du hade älgen nere för räkning, alltså?

Aja, det var ju skönt att den klarade sig bra. Förutom att den fick avlivas då...

Skaffa kralligare kompisar.
Jag har tittat på när de lastat in handikappade i folkracebilarna på Hagaslätt.
Att trä in en cpskadad (sprattlande med väl utvecklade gripreflexer), nästan fullvuxen person genom störtburen kräver tålamod och muskler.
Men går gör det.
En medsträvig snubbe med viss rörlighet slinker in som en död häst.


Men sidvagnsåka är förmodligen lämpligare.
Har du någorlunda styrka i nävarna så kan du köra.
Jag foreställer mig att du är ungefär såhär, eller snäppet sämre:
http://www.youtube.com/watch?v=QcT0IwyrsRE[/QUOTE]
Vilket engagemang, va kul!

Killen i klippet tror jag inte har någon ryggmärgsskada, han verkar inte kraschad nog!

Jag ska försöka förklara:
Om man tänker sig en helt frisk man med mc plötsligt blir fråntagen känseln, hur skulle han då veta hur mycket han gasar eller bromsar? Hur vet han om växeln klickade i? Hur skulle han ens "hitta" växelspaken utan att titta ner?

Okej, det var känseln det.
Nu tar vi bort muskelstyrkan också, ja i de muskler som ännu får signaler från hjärnan överhuvudtaget alltså, säg halva av styrkan till hälften av musklerrna, kanske.
Nu börjar det bli lite svårt det där med hoj...

Vi har ännu inte brytt oss om spasticiteten som (i mitt fall) gör att händerna inte går att öppna, armarna inte går att räta ut. Vissa har även spasticitet i rygg och/eller bålen.
Jag klarar inte ens att gasa eftersom min högra handled nästan jämt är hårt bjöd uppåt

Klarnar det lite?
Det är min värld tyvärr, och jag hoppas inte att fler behöver prova. Men att sitta bak i en Ecomobil kan nog vara riktigt häftigt, bara jag kommer in!
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Skaffa kralligare kompisar.
Jag har tittat på när de lastat in handikappade i folkracebilarna på Hagaslätt.
Att trä in en cpskadad (sprattlande med väl utvecklade gripreflexer), nästan fullvuxen person genom störtburen kräver tålamod och muskler.
Men går gör det.
En medsträvig snubbe med viss rörlighet slinker in som en död häst.


Men sidvagnsåka är förmodligen lämpligare.
Har du någorlunda styrka i nävarna så kan du köra.
Jag foreställer mig att du är ungefär såhär, eller snäppet sämre:
http://www.youtube.com/watch?v=QcT0IwyrsRE
Vilket engagemang, va kul!

Killen i klippet tror jag inte har någon ryggmärgsskada, han verkar inte kraschad nog!

Jag ska försöka förklara:
Om man tänker sig en helt frisk man med mc plötsligt blir fråntagen känseln, hur skulle han då veta hur mycket han gasar eller bromsar? Hur vet han om växeln klickade i? Hur skulle han ens "hitta" växelspaken utan att titta ner?

Okej, det var känseln det.
Nu tar vi bort muskelstyrkan också, ja i de muskler som ännu får signaler från hjärnan överhuvudtaget alltså, säg halva av styrkan till hälften av musklerrna, kanske.
Nu börjar det bli lite svårt det där med hoj...

Vi har ännu inte brytt oss om spasticiteten som (i mitt fall) gör att händerna inte går att öppna, armarna inte går att räta ut. Vissa har även spasticitet i rygg och/eller bålen.
Jag klarar inte ens att gasa eftersom min högra handled nästan jämt är hårt bjöd uppåt

Klarnar det lite?
Det är min värld tyvärr, och jag hoppas inte att fler behöver prova. Men att sitta bak i en Ecomobil kan nog vara riktigt häftigt, bara jag kommer in![/QUOTE]

Åfan.
Då är du snäppet sämre.
Att jag valde det klippet beror på att han även har dålig handstyrka.
Det går ju att få kontrollerna väldigt lätta.
Men spasmer och avsaknad av känsel är nog svårt att lära sig köra med.

Edit: Inkomningsproblematiken tror jag ändå att man löser lättast med kralliga kompisar.
 
Last edited:

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Enda sättet tror jag skulle vara med en flyttbar lyft, ungefär som en motorlyft. Men då måste man bygga om "taket" på Ecosen, jag kommer ju "uppifrån"... Bökigt värre!

Om det nu skulle funka med en mobil lyft, ja då kommer jag inte ur förrän jag är hemma igen. Och vad ska jag ur och göra, jag har ju ingen rulle med mig (ring psykosenheten någon, Hjäälp!!).

Typ hyra nått liknande http://www.relita.se/industriservice/img.aspx?i=fordon%5C29%2Ejpg&c=1&w=900&h=540 ? går att hissa både upp ner sidan, + möjligt ta med rullen på flaket? En tanke bara, kanske bra?:)

Btw Mycket bra skrivit i delarna, och väldigt tråkigt det hände...
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Skrotnisse och Dero!

Självklart kan killen vara ryggmärgsskadad, men ännu mer inkomplett än jag. Tyckte bara att han var så "ickespastisk"

Nu hittade jag bilder på en sådan lyft jag menade:

http://www.liko.se/se/Sverige/Produkter/Mobila-lyftar/Uno-100102

Jag hade en sån innan jag fick en taklyft, de tar rätt stor plats på golvet. Undrar om en sån skulle funka?
Tänker mig att man släpar ut den på parkeringen, och sedan lyfter mig från rullen till Econ.
Måste kolla vad den kostar...
 
Last edited:

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Skrotnisse och Dero!

Självklart kan killen vara ryggmärgsskadad, men ännu mer inkomplett än jag. Tyckte bara att han var så "ickespastisk"

Nu hittade jag bilder på en sådan lyft jag menade:

http://www.liko.se/se/Sverige/Produkter/Mobila-lyftar/Uno-100102

Jag hade en sån innan jag fick en taklyft, de tar rätt stor plats på golvet. Undrar om en sån skulle funka?
Tänker mig att man släpar ut den på parkeringen, och sedan lyfter mig från rullen till Econ.
Måste kolla vad den kostar...

Borde gå att lyfta i dig i Econ. Men jag ser mer problematiken i att det bara är öppet på ena sidan. Hade nog varit att föredra med öppning på båda sidorna.
Kan ju dock bli värre att få ur dig... :gnissla
Hur mycket väger du?

När du ska ut och åka så kommer du knappast åka ensam.
Skulle du komma förbi Götet ngon gång med den där Econ så hänger jag med på en tur om det så spöregnar.

Om du köper en så får du inte glömma spela in ljudet i "hytten" (eller vad man nu kallar den). Skulle vara underbart att höra hur du låter när du får känna på lite drag igen.

Fan det är möjligt att lösa detta. Helt hundra på det!

Annars får du köpa den där fyrhjulingen du kollade på innan. :yoparty

//Andreas
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Skrotnisse och Dero!

Självklart kan killen vara ryggmärgsskadad, men ännu mer inkomplett än jag. Tyckte bara att han var så "ickespastisk"

Nu hittade jag bilder på en sådan lyft jag menade:

http://www.liko.se/se/Sverige/Produkter/Mobila-lyftar/Uno-100102

Jag hade en sån innan jag fick en taklyft, de tar rätt stor plats på golvet. Undrar om en sån skulle funka?
Tänker mig att man släpar ut den på parkeringen, och sedan lyfter mig från rullen till Econ.
Måste kolla vad den kostar...

Men det är klart som fan vi lyfter i dig på klubben. Är vi ett gäng ute och åker så kan vi lyfta ur dig och in på oskarshäll. Inga problem. Kan du ha någon sele på dig blir det ännu enklare. Det kommer bli slagsmål på klubben om att få köra dig. Vi borde till och med kunna köra ifrån folk i lugna gruppen på bandagar.

När åker vi till Tyskland och hämtar hem en? Jag kan köra!


Jag menar, kaffe på oskarshäll är värt några hundratusen.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Kan du inte prata med landstinget?
Låna eller få bidrag skadar ju inte.
Motivation till rehab får kosta skattepengar.
En lyft går säkert att snacka sig till, frågan är ju om det verkligen funkar.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jonte och d96angl!

Tror inte riktigt på att lyfta in mig "manuellt", det är ju helt ryggradsvidrigt!
Nä, tror man måste ha nån lyft. Ska tänka lite...
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Teståk Econ på hyrstället först. Om du fastnar för den och verkligen känner att du kommer vilja åka hyfsat mycket måste det bästa vara att montera en lyft bakom baksätet. En svängbar handpumpad hydraulisk lyft borde göra det enkelt att komma in med hjälp av endast föraren. Taket öppnar ju till höger om mitten så ser man till att det kan öppnas tillräckligt så ska det inte vara i vägen. En lätt rulle går att få med på taket, i Top gears reportage ser man en med takräcke.
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Teståk Econ på hyrstället först. Om du fastnar för den och verkligen känner att du kommer vilja åka hyfsat mycket måste det bästa vara att montera en lyft bakom baksätet. En svängbar handpumpad hydraulisk lyft borde göra det enkelt att komma in med hjälp av endast föraren. Taket öppnar ju till höger om mitten så ser man till att det kan öppnas tillräckligt så ska det inte vara i vägen. En lätt rulle går att få med på taket, i Top gears reportage ser man en med takräcke.

Fan där säger du något intressant.
Borde det inte gå att fixa något hydraliskt som lyfter ut hela bakre sätet och vrider det 90 grader.
Lyft i Laidback i sätet och tryck på knappen så åker det in igen med Laidback i.
När han ska ut trycker man på knappen och sätet lyfts och vrids ut.
Måste gå att fixa!!!
Eller tar det för mycket plats?

Mvh
Andreas
 

Gixxer-Pettson

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2011
Ort
Östervåla
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 -06
Shit vilken story...

Snacka om att jag får mig en tankeställare!!

Sitter här och blir alldeles tagen av din berättelse..

Som så många andra redan påpekat, du kan verkligen skriva så att man fastnar ordentligt!

Min första hoj står inne i värmen nu och väntar på våren.. Och jag ska fan följa denna tråd slaviskt, för den har fått mig att verkligen tänka till.

Måtte du få ha det så bra som det bara går!!!

Lev & må// Pettson
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Javisst, för tusan!

Strålande ideer, grabbar! Det är nog något åt det hållet det måste bli.
En manuell rulle går ju att plocka isär och fälla ihop på en minut, och att få plats med den är nog inga bekymmer.

Men lyften...
Om man nu riggar upp den mitt bakom passagerarsätet och svänger ut den med mig (85kg) i, välter inte Econ då? Orkar stödbenen hålla emot?

Fan så intressant, jag MÅSTE få tag på Airventures!
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Javisst, för tusan!

Strålande ideer, grabbar! Det är nog något åt det hållet det måste bli.
En manuell rulle går ju att plocka isär och fälla ihop på en minut, och att få plats med den är nog inga bekymmer.

Men lyften...
Om man nu riggar upp den mitt bakom passagerarsätet och svänger ut den med mig (85kg) i, välter inte Econ då? Orkar stödbenen hålla emot?

Fan så intressant, jag MÅSTE få tag på Airventures!

Kan det räcka att få upp den lite och sedan vrida för att kunna lyfta in dig med ryggen först?
I så fall borde inte Econ få några problemmed tyngdpunkten.
Dock är det ju inga problem att räkna på om den går att vrida ut mer så att sätet kommer utanför fordonet när du ska spännas fast.

//Andreas
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Hur stor är din rulle? får den plats inom karossen?
Galen idé men bygg om så du rullar in och låser fast, sen kör iväg...

Säkert massa strul med regler, besiktning och bältet mm, men som sagt, galna idéer för att hitta fram till din lösning nu.
 

LillaFarbrorn

LitenFarbror nu lite kaxigare
Gick med
4 Apr 2011
Ort
Sthlm
Hoj
Busa 03 I många delar!
Ser inte skogen för att alla träden skymmer !

Javisst, för tusan!

Strålande ideer, grabbar! Det är nog något åt det hållet det måste bli.
En manuell rulle går ju att plocka isär och fälla ihop på en minut, och att få plats med den är nog inga bekymmer.

Men lyften...
Om man nu riggar upp den mitt bakom passagerarsätet och svänger ut den med mig (85kg) i, välter inte Econ då? Orkar stödbenen hålla emot?

Fan så intressant, jag MÅSTE få tag på Airventures!

Till Handling

Det man kommer att ångra om man blir gammal och snart ska i graven är inte allt dumt man gjort utan allt ballt man fegade ur på och aldrig gjorde! De e verkligen nåt man ångrar.

Man ska aldrig försöka göra den slutgiltiga konstruktionen innan man köpt sin hoj, det kvittar nästan hur dåliga ide'er man börjar med så är det viktigaste just att man BÖRJAR och gör något som går att ändra på till det bättre, tillslut kanske man blir nöjd.

Men man kanske inte ska hetsa Laid, hans rätta magkänsla kanske inte innfunnit sig, han kanske inte vill, han kanske inte vågar :D

Lyftar i taket på klubben kostar inget sånt finns i lådorna allt annat löser sig om man väl börjar :tummenupp

Tänk sponsmöjligheten om man gör detta seriöst, allt från staliga bidrag, EU, och reklamvärdet på banor, uj uj uj du kommer att käna kosing Laid.

Men men det där ska ju du avgöra, vi ska inte försöka påverka dig :tuttar

Mvh LillaFarbron

Ps. Jag hänger på Jonte och dig till Dösklant. Ds.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hur stor är din rulle? får den plats inom karossen?
Galen idé men bygg om så du rullar in och låser fast, sen kör iväg...

Säkert massa strul med regler, besiktning och bältet mm, men som sagt, galna idéer för att hitta fram till din lösning nu.

Det är ju så man gör med sidvagnsekipage, så det borde gå att få godkänt.
Betydligt lättare att genomföra med en sidovagn, men säkerhetskraven borde vara desamma.
Jag förmodar att det går att bara knäppa loss rullstolshjulen och låsa fast axeln i snabbfästen.
Bälte borde gå bra med vanliga fyrpunkt, de stabiliserar ju kroppen rejält.
Den här tyckte jag såg genomtänkt ut annars.
Servostyrning och mer mos i kaminen skulle nog passa.
http://www.youtube.com/watch?v=DsITrUVEU_8&feature=related
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top