Konsekvenser av hojåkning

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Någon sorts lyft på/i Econ måste gå att få till, sen om det blir att lyfta i sele/stol eller rulle får man bestämma när man väl ser hur det ser ut.

Det ska ju iaf funka att komma i/ur med hjälp av enbart föraren och en rulle för att ta sig runt på resmålet ska ju med.

Hojta till när du bokat med Airventures, om du vill så följer jag gärna med och kollar lite närmare på konstruktionen med tanke på ombyggnad. Du lär ju ändå behöva några som hjälper till att lyfta.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tjena!

Kom just hem och fick se all nya friska förslag på hur jag skulle kunna komma in Econ.
Skitkul, ni borde jobba som ingenjörer allihop, eller det kanske i redan gör?
Tackar ödmjukast för energin ni lägger ner.

Hur som helst, här är förutsättningarna:

1. För att komma i och ur Econ behövs en lyft.

2. Om jag vill komma ur Econ, när vi är ute och åker för att ta en glass tex, krävs en lyft som är monterad i Econ.

3. Här måste jag alltså ha med en rullstol.
Har en manuell rulle som borde gå att ta med om man tar isär den.
Elrullen väger 160kg, och är inget alternativ.

Kommer inte på något mer "hinder". Jo kanske, jag har för dålig armfunktion för att köra manuell rulle själv (har den bara som reserv), därför måste jag bli knuffad runt och peka vart jag vill. Då är jag handikappad på riktigt!

Har ringt Airventures idag och skulle blivit uppringd, men försöker imorron igen.

Last edited:

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Tjena!

Kom just hem och fick se all nya friska förslag på hur jag skulle kunna komma in Econ.
Skitkul, ni borde jobba som ingenjörer allihop, eller det kanske i redan gör?
Tackar ödmjukast för energin ni lägger ner.

Hur som helst, här är förutsättningarna:

1. För att komma i och ur Econ behövs en lyft.

2. Om jag vill komma ur Econ, när vi är ute och åker för att ta en glass tex, krävs en lyft som är monterad i Econ.

3. Här måste jag alltså ha med en rullstol.
Har en manuell rulle som borde gå att ta med om man tar isär den.

Kommer inte på något mer "hinder". Jo kanske, jag har för dålig armfunktion för att köra manuell rulle själv (har den bara som reserv), därför måste jag bli knuffad runt och peka vart jag vill. Då är jag handikappad på riktigt!

Har ringt Airventures idag och skulle blivit uppringd, men försöker imorron igen.

Du får acceptera att vara handikappad på riktigt när du är ute och åker.
Det kan det kanske vara värt för att få åka lite hoj igen?
Resten av tiden får du vara handikappad på låtsas. :gnissla

Klart sam fan att det går att lösa! :yoparty

Mvh
Andreas

PS. Ja jag arbetar som ingenjör. Dock inte inom mekanik. DS.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Last edited:

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Du får acceptera att vara handikappad på riktigt när du är ute och åker.
Det kan det kanske vara värt för att få åka lite hoj igen?
Resten av tiden får du vara handikappad på låtsas. :gnissla

Klart sam fan att det går att lösa! :yoparty

Mvh
Andreas

PS. Ja jag arbetar som ingenjör. Dock inte inom mekanik. DS.
Hehe, ja det kan jag ta!

Jag berättade ju i tråden om när jag var på hoj-mässan innan jag fick elrullen och det var en pärs, minst sagt! Så att bli kringrullad med en glass i näven om jag ska ut och åka "hoj", det är lätt att bära!

Aha, du arbetar som ingenjör, kunde nästan räknat ut det!

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Möjligt att mc modellen varit uppe i tråden tidigare, om inte så finns det ju hojliknande fordon byggda för rullstol där man kör in rullstolen bakom styret.Påminner mer om en trike.Dyr ... säkert.

http://www.disaboom.com/adaptive-dr...ble-motorcycle-conquest-lets-you-hit-the-road

http://www.mobilityconquest.com/

http://translate.google.se/translat...ble-motorcycle-conquest-lets-you-hit-the-road
Hej!

Just den modellen har jag inte sett. Tyvärr är mina armar för kassa för att hålla i ett styre. Nu när jag var på RSS hade de en batteridriven trike där man körde upp mellan bakhjulen också med styre.
Den var dock avsedd för personer med man.rullar, men smart hjälp om man ska till jobbet, bara att parkera och sen ta hissen upp till kontoret.

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Någon sorts lyft på/i Econ måste gå att få till, sen om det blir att lyfta i sele/stol eller rulle får man bestämma när man väl ser hur det ser ut.

Det ska ju iaf funka att komma i/ur med hjälp av enbart föraren och en rulle för att ta sig runt på resmålet ska ju med.

Hojta till när du bokat med Airventures, om du vill så följer jag gärna med och kollar lite närmare på konstruktionen med tanke på ombyggnad. Du lär ju ändå behöva några som hjälper till att lyfta.
Just exakt!

Chauffören ensam måste klara att få ut mig och ner i rullen! Vore det så att man skulle lyfta ut mig "manuellt" behövde vi nog vara ett rätt stort sällskap!

Ska försöka snacka med Airventures om få titta på den, tack för erbjudandet!

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Chauffören ensam måste klara att få ut mig och ner i rullen! Vore det så att man skulle lyfta ut mig "manuellt" behövde vi nog vara ett rätt stort sällskap!

Ja det är ju inte ett alternativ till vardags men för att provåka med Airventures så är det bara att dra ihop lite folk och hysta i dig.

(inte utbildad ingenjör men uppfinner, konstruerar och bygger hojar/div ändå.)

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Shit vilken story...

Snacka om att jag får mig en tankeställare!!

Sitter här och blir alldeles tagen av din berättelse..

Som så många andra redan påpekat, du kan verkligen skriva så att man fastnar ordentligt!

Min första hoj står inne i värmen nu och väntar på våren.. Och jag ska fan följa denna tråd slaviskt, för den har fått mig att verkligen tänka till.

Måtte du få ha det så bra som det bara går!!!

Lev & må// Pettson
Tack själv för allt beröm!

Skönt att höra att du tänker till. Det är lätt att glömma varför jag startade tråden när det blir en massa kul snack om Woodstar hit och Ecomobil dit. De är de enkla bitarna.

Tanken är att få folk att förstå att det är inte bara att sitta i rullstol och lalla runt, det är mycket du inte ser/tänker på också. Allt från att jag måste tvinga ner tre munnar vidriga mediciner om dan till att jag utförligt måste förklara för nya vikarier hur det funkar på muggen... (plus all smärta,alla otrevliga undersökningar, läkarbesök, blää)
Det var det ingen som berättade om när jag tog körkort.

Försök att tänka dig för, hela tiden så fixar du det här!!

Ripster

Crash boom bang
Gick med
13 Aug 2009
Hoj
Japanese steeeeeel
Tjena!

Först nu har jag fått upp ögonen för den här tråden (trots 7 månaders sjukskrivning och sporthoj varje dag :p) Jag drog in i en stolpe nu i våras å kvaddade det mesta med högerbenet. Jag klarade mig med "bara" 2 månader på sjukhuset. sen hem å kämpa på därifrån. Nu har jag turen att jag kommer att kunna kör hoj igen nästa sommar, annars hade jag nog inte varit så sporrad att pusha på med rehab å allt.

Blir både glad och väldigt ledsen när jag läser din story. Blir ledsen över din situation men samtidigt blir jag glad över min egen. Du ska ha stor eloge för att du orkar anpassa dig så gott det går med dina förutsättningar och tack för att du även inspirerar mig.

Ha det så gött som det bara går!

// Ripster

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Inga nyheter?
Inte läst något nytt i denna tråd på över en månad nu.
Hur gick det cigarrhojen och alla andra galna projekt?

Mvh
Andreas

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Har inte läst på ett tag, här händer det grejor !! :tummenupp

För att inte förstöra cigarren för mkt så kanske man hade kunnat ha en liten släpkärra med rullen och kanske en del av lyftmekanismen på, men låg och härlig tyngdpunkt såklart.

Typ bygga nåt så att sätet blir avlyftningsbart med några sprintar.
när man stannar så hämtar man 2 alu balkar eller något på släpet som man sätter i ett fäste och kan hissa upp och svänga ut dig.
Rullen hämtas från släpet och monteras ihop, du sänks ner, voila, glass i stora lass :brynad

bara att kunna hänga på en liten smidig kärra bakom löser ju hur mkt plats & viktbekymmer som helst !! :tungan

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag har inte hittat den här tråden förrän nu. Och ja, det mesta har väl skrivits, imponerad över din livskraft även efter olyckan. :)

Om man kikar på ecomobilen så spontant det jag känner är att man gör en stol som man placerar dig i, äventuellt även en som man snäpper fast i rullstolen när du är på väg till econ.
Sen gör man skenor ner i sittbrunnen så kan man släppa ner dig lite mjukt från sidan utan att bygga om taket.

Iom att karossen är utan "chassi", så anar jag att det inte går att montera en lyft på den för att lyfta dig. Utan en lyft får sitta på econ och som man ser plockar ner och monterar/fäller upp på backen.

Jag anar att den punktlast som blir när man lyfter dig kan bli svår o ta i chassit. Men sån kan nog kolfiberkillarna bättre än mig.

Jag sitter o letar 3D modeller på den pjäsen, solidworks, inventor, ironcad eller dyl. Men just nu hittar jag inget.

Om nån annan ramlar på nåt så får ni gärna PM:a.

:)

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Hej på er!

Sista månaden har inte hänt så mycket. Jag har väl glidit ner i nån höstkoma, lite låg liksom. Det har varit lite trassel bl.a. med rehabträningen, och sen har det lite annat smått och gott.

En dag t.ex. rusade blodtrycket upp i ca 150/95 (jmf. ca 100/70 normalt sett) med en jäkla huvudvärk. Hade precis vart och tränat, åkte hem och lade mig och efter en timme om första spyan.
Ambulans till sjukan, magnetröntgen, ryggmärgsprov och en natt på medicinavdelning. De ville nog vara säkra på att jag inte fått en hjärnblödning eller så, bra att de tar det säkra före det osäkra.
Lite smått och gott, som sagt!

Har ringt Airventure två-tre gånger, och de lovar att killen med Ecomobilen ska ringa upp så jag kann få titta på den, men hittills har ingen ringt. Orken tryter...

Har i alla fall bokat färdtjänst till hojmässan i Götet, ska bli skitkul!
Det är ju numera det enda hoj-eventet jag verkligen kan "ta på" på riktigt.

Så att det är så det är ungefär, Tjipp!

Last edited:

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Hej på er!

Sista månaden har inte hänt så mycket. Jag har väl glidit ner i nån höstkoma, lite låg liksom. Det har varit lite trassel bl.a. med rehabträningen, och sen har det lite annat smått och gott.

En dag t.ex. rusade blodtrycket upp i ca 150/95 (jmf. ca 100/70 normalt sett) med en jäkla huvudvärk. Hade precis vart och tränat, åkte hem och lade mig och efter en timme om första spyan.
Ambulans till sjukan, magnetröntgen, ryggmärgsprov och en natt på medicinavdelning. De ville nog vara säkra på att jag inte fått en hjärnblödning eller så, bra att de tar det säkra före det osäkra.
Lite smått och gott, som sagt!

Har ringt Airventure två-tre gånger, och de lovar att killen med Ecomobilen ska ringa upp så jag kann få titta på den, men hittills har ingen ringt. Orken tryter...

Har i alla fall bokat färdtjänst till hojmässan i Götet, ska bli skitkul!
Det är ju numera det enda hoj-eventet jag verkligen kan "ta på" på riktigt.

Så att det är så det är ungefär, Tjipp!

Hej.

Tråkigt att du varit dålig.
Hoppas att du är bättre nu.

Kommer du ner till mässan? Trevligt kanske man kan få träffa dig IRL då?

Mvh
Andreas

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Hej.

Tråkigt att du varit dålig.
Hoppas att du är bättre nu.

Kommer du ner till mässan? Trevligt kanske man kan få träffa dig IRL då?

Mvh
Andreas

Javisst!

Det är klart vi ska ses om du kan!
På de hojmässor jag varit på sen jag kraschade, har jag valt torsdagen. Brukar vara lite lugnare, lättare att ta sig fram och så.
Taxin åker 06.00 den 26:e från Nyköping, 38 mil = 4-5h. Det blir fränt!

Vi kan lägga ju upp strategin när det närmar sig!

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Javisst!

På de hojmässor jag varit på sen jag kraschade, har jag valt torsdagen. Brukar vara lite lugnare, lättare att ta sig fram och så.

Låter kanon.
Ska se om jag kan klämma in torsdagen.
Beror lite på jobbet osv...

Mvh
Andreas

Adde1986

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2010
Hoj
KTM 690 SMC -08
Javisst!

Fan bor du i nyköping ? =) Är där i Oppeby o jobbar just nu, fram till maj. Hojta till om du ska till Rockbaren nån onsdag ;) Där vi hänger ofta ^^

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Fan bor du i nyköping ? =) Är där i Oppeby o jobbar just nu, fram till maj. Hojta till om du ska till Rockbaren nån onsdag ;) Där vi hänger ofta ^^

Då ska vi påminna er när det är fett på hojklubben. Du får gratis öl om du kan fixa stora mängder kliniker. Laidback brukar vara fullast.

Jimmye RD

Medlem
Gick med
1 May 2010
Hoj
YAMAHA RD 350 YPVS 84 blå-vit
laidback... Efter ett bra stunds mycket intressant läsning har jag bara en fråga... Vad hände? Vet du själv eller vet nån? Kanske inte så intressant? Kanske har tagits upp tidigare bara att ja missat det...
Mvh/Jim

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom