Hej ahlis!
Du undrar hur hakstyrningen funkar, jag har ju inte den längre, kör med handen idag.
Men den funkade bra, som förutsättningarna var då. Jag kunde inte använda armar och händer alls och det var egentligen bara hakan kvar som alternativ att styra med.
Det var faktiskt exakt samma styrspak som jag har till handen idag. Jag har berättat tidigare att spaken satt på en ställning, som hängde på mina axlar.
Där hängde den bra, bara jag inte bytte från t.ex. t-shirt till en tjock tröja. Då fick assistenterna böja om ställningen (aluminiumplattjärn) eftersom jag blivit större!
Själva styrningen/styrspaken funkade som till vilket datorspel som helst, men med en viktig skillnad: Styrspaken hade framåt-bakåt omkastat, alltså skjut spaken framåt = rullen åker bakåt, och tvärtom!
Nu kan man ju undra vilken förvriden världsbild ingenjören hade som kom fram med den idén?!
Nu är det inte fullt så konstigt som det låter.
Om man, för att stolen ska åka framåt, skulle vara tvungen att skjuta spaken framåt med hakan, så innebär det att man ser argsint ut när man kommer på stan (prova gärna framför en spegel), förutom att det är ganska obekvämt!
Mycket enklare är istället att skjuta fram hakan, lägga den på styrspaken och sedan slappna av så drar man spaken bakåt, och rullen rör sig framåt, smart!
Visst var det lite svårt att lära sig tänka bakochfram, men det gick snart på automatik!
Hakstyrningen använde jag från att jag fick rullen i maj -07, till dagen innan hojmässan i Göteborg jan -08. Det skulle visa sig inte vara så genomtänkt tidpunkt att byta, eftersom jag precis börjat kunna röra vänsterarmen. Det var alltså helt förtvinade muskler i armen som nu skulle maratontränas på mässan och det kändes...
Nästan exakt ett år senare var det det dags att byta hand igen.
En arbetsterapeut jag stötte på föreslog att: "-Du kan ju ändå inte göra nåt vettigt med höger hand, du kan lika gärna styra med den så att vänster blir ledig till de viktiga sakerna!"
Så blev det, så är det ännu, och det går rätt bra!
Hoppas du är nöjd med svaret!