Hur går det med del fyra?
Tjena Jonte!
Nja jorå, vet inte hur jag ska lägga upp det bara. Jag tänkte ju, som jag sagt tidigare, ta upp alla snaskiga bekymmer som inte syns, eller man inte tror finns, när man hamnar i rullstol.
Har idéer, men vet inte riktigt om jag bara ska spalta upp alla problem som kan förekomma, eller om jag ska försöka göra lite mer som en dagbok: "Idag vaknade jag med sängen full med skit...", eller nåt.
Får provskriva lite och se hur det blir...
Annars har det mest varit fullt med andra problem tycker jag.
För det första har rullen krånglat mer än vanligt.
I somras gjorde vi ett försök med en annan joystick där av/på och mode-knapparna satt på ett ställe där jag skulle ha lättare att nå dem. Direkt visade det sig att rullen blev ilsken och hetsig som f-n, det är likadant som att köra hoj med snabbgas, gissar jag. Svårt att smyga, ryckig och stökig.
Ett annat direkt farligt problem var att när jag drog iväg på lite längre rundor, och satt där i sju knyck och transporterade mig genom sommargrönskan, kunde min hand ibland glida ned lite på sidan av joysticken. Inget jag märker eftersom jag har väldigt lite känsel i händerna.
Åkte jag då på lite ojämnt underlag kunde det hända att handen kom åt av/på-knappen med följden att rullen tvärnitade.
Det slog tvärstopp, som att köra in i en vägg! Hade det varit nedförsbacke, hade jag flugit ur stolen!
Ett tredje rulleproblem:
En dag hade jag åkt dryga tre mil och är på väg tillbaks mot stan när rullen stannar, displayen helt svart. Provar att slå igång, men displayen bara blinkar till nån sekund och rullen död.
Efter tio minuter hoppar rullen igång, och jag kör vidare I HUNDRAFEMTI METER, SEN STOPP IGEN! Vaffan gör man..?
Färdtjänsten vägrar ta i en elrulle som inte går själv. Hmm, men om jag ringer farsan så kan väl han putta upp den på rampen till bilen? Smart! Ringer alltså farsan och färdtjänsten men hamnar i deras växel i Senegal! Hur noga jag än bokstaverar namnet på gården jag är vid, så hör han inte skillnad på a och ä eller i och y, ridå.
Sista utvägen blir att ringa en av de få av mina Ass som har körkort. Hon kastar sig i sin bil, åker 1,5 mil till stan för att hämta min bil och hämta mig. Som tur är har rullen tillfälligt hoppat igång och jag kör upp i bilen. Hinner bara innanför dörren hemma, så dör rullen igen...
Men det mesta med rullen är fixat nu, bara detaljer kvar.
På ett år (sep - sep) har jag förresten kört 104 (gps) mil, inte illa väl?!
Det var rullstolproblemen det.
För det andra har F-kassan börjat krångla och vill dra ned mina assistenttimmar (Fk betalar kommunen, som avlönar mina butlers).
Hittills har jag haft Ass 152 timmar/vecka. Nu ska de dra ned dessa timmar med 38/vecka, alltså nästan 1/3 bort! Deras argument är i huvudsak att de inte vill betala för "dödtiten" mellan arbetsinsatserna.
T.ex. i träningssalen på rehab:
Armträningen kör jag 15x3 upprepningar på alla rörelser och Ass sätter dit en manchett på armen där snörena jag drar i kan krokas fast. Jag gör mina upprepningar (tar ca 3,5 min) och sen måste manchetten flyttas eller vikterna ändras.
" - Vad gör dina Ass under tiden?"
" - Jaa, de väntar på att hjälpa till vid nästa övning."
" - Att de väntar kan vi inte betala för!"
" - Men vad ska de göra under tiden, då?"
" - Inte vår sak, betala kan vi inte!"
De menar alltså att mina Ass ska beama sig därifrån till någon plats de behövs bättre, och sen tillbaks efter 3,5 minut igen! Man häpnar...
Jag frågade handläggaren om hon inte får lön under tiden hon går till kopiatorrummet för att kopiera? Eller under tiden hon går iväg för att hämta en ny penna?
" - Jo, men sådana regler fungerar inte här."
Nähe, det gör det inte?! Det är ju som att en målare inte skulle få lön den tiden han vänder sig om och doppar rollern i ny färg, utan bara tiden rollern är på väggen!
Sedan undrar jag VARFÖR de kommer på idén att dra ned tid, min "sjuka" är ju ingen förkylning som går över på en vecka, inget benbrott som läker ihop. Min situation har inte ändrats ett dugg sen förra gången ett nytt beslut skulle tas. Vad händer om två år när nästa beslut skall tas, drar de ytterligare 1/3-del då?
F-kassan behöver inga argument för sina beslut, det är bara att dra ned så mycket de tycker det passar. Frågan är varför de inte drog bort all ass.timmar på en gång, det blir ju mycket billigare för dem.
Jag vill hemskt ogärna dra in politik i det här, men...
Att slåss mot F-kassan är som att slåss mot en sjuhövdad drake, för varje huvud du hugger av växer det ut två nya!
Puh... Over and out.