"lugnare vrid på högerhanden" vet inte om det hjälper
Menar...
1:a ggn höll jag ca 60-70km/t , 2:ggn ca 50 (efter inbromsning)
När jag haft mer vrid på rullen har det ju gått bra
Har aldrig haft någon anpassad bil!
Enda "anpassning" jag har haft är bil med automatlåda.
Lyfte in rullstolen i bagagen på 945:an, stängde luckan höll i dropplisten på taket & gick fram & satte mig bakom ratten & körde.
Bytte senare till en annan nyare 945 med rails - skönare att hålla i dem istället för dropp listen
Det var först ett gå band där jag hängde i en sele som avlastade min kroppstyngd.
I denna sele konstaterade sjukgymnasten på spinalis att jag gick som jag skulle. dvs, jag lyfte & satte ned fötterna på rätt sätt
För egen del kändes det inte som jag hade någon direkt planering - var jag satte ned fötterna.
litet sidospår i samma anda:
Var samma princip när jag prövade simma första gången efter 1:a olyckan -98 Bosön.
Jag tyckte benen bara "sprattlade" - men den som gick vid bassäng kanten sa att mina sim/ben-tag rörde sig precis som de skulle
Efter gå bandet blev det gå bord, sedan rullator -har f f den kvar & nu kommer den till användning igen
Småtränade med kryckor under denna tid med, sedan blev det bara kryckor vid kortare sträckor.
Längre var det f f R-stol som gällde.
Jag hade ingen plan att köra hoj igen...
Jag blev bara tillräckligt bra för att vilja försöka igen...
& när jag började köra hoj gick jag med kryckor & R-stol längre sträckor.
Men jag använde inte R-stol i samband med hoj-körning normalt...
Med det menar jag att någon gång ibland så lämnade jag kryckorna hemma & rullade ut till hojen på gårdsplan.
Ställde mig bredvid hojen ställde mig upp & satte mig på hojen & körde iväg en tur. För att sedan komma tbx hem, ställa mig bredvid r-stolen, kliva av sätta mig & rulla in
Nackdelen med den delen var att jag bara kunde köra & aldrig lämna hojen - men ibland ville jag bara att allt skulle kännas som vanligt = innan sep-97
Nja, det tog 10 år innan jag vågade lita på att allt skulle gå utan större problem.
Tekniskt sett hade det kunnat gå att köra några år tidigare.
Jag tränade inte mycket efter min första krasch. Inte efter att jag började jobba igen -99. Jag satsade all min energi på att få en fast tjänst i mitt nya liv. Träning kom mer på 3e plats eller ännu längre ned på listan.
Den träning jag gjorde var gå träning & stå träning i samband med dagliga göromål...kanske därför det tog 10år innan jag försökte igen
Mina nya nervskador sitter i axeln, så nej - de påverkar inte benen i läknings synpunkt.
Jag går inte så bra för att muskler förtvinar jävligt fort när man ligger stilla i en säng & att träna upp den tar förbannat lång tid. Jag låg med benen i fast ställning - tror det var 3-4månader.
Så snart jag kunde tränade jag hårt på RSS. Ja det vill säga - när jag inte grinade
& ville dö då
humöret går upp & ned.........
Hursomhelst så gick jag bättre & längre med gå-bordet än vad sjukgymnasten räknat med - & det är ju kul när det går bra, Vad som aldrig verkade vilja bli bättre var smärtorna,,,& läkare är alltför snåla med smärtstillande preparat...men det skall vi inte gå in på djupare här...
Mina framsteg i gång har kommit till att jag kan (från lördag 28/7) lämna r-stolen i kupén på chevan "gå" till pumpen, tanka bilen & "gå" tbx till kupén.
Med gå så gör jag det med att hålla i bilen med vänsterhanden & en krycka i högerhanden till pumpen ......& tvärtom tbx.
Jag tycker inte det är roligt att träna (gym träning)
Men det blir lättare att uthärda när man märker att man klarar mer själv