Riktigt bra läsning denna gången med, fick ett par leenden på läpparna också, på sättet du skriver.. mycket underhållande.
men en fråga, kanske skrivit det innan, men isf har jag missat det.. vilka kroppsdelar kan du röra ? tänkte mest hur du skriver på datorn om du är förlamad osv.
och blir du aldrig typ förbannad för att du kunde gå och vara helt frisk, till förlamad osv bara "så" ? inget som irriterar dig ?
väntar förbrilt på del III.
Hej sampan!
Du undrar vilka kroppsdelar jag kan röra, och det är armar ben rygg/magmuskler kort sagt nästan allting men ganska illa.
Stora muskelgrupper är lättast att få fart på medan händer/fingrar och fötter/tår är svårt.
T.ex. kan jag hålla i en penna (med vänster numera) men inte vrida på handleden eller böja fingrarna så det blir att jag skriver med "hela armen".
Det krävs utymme om jag ska skriva under nåt!
Elrullen är inblandad i nästan allt jag gör t.o.m. det jag skriver nu.
Då jag inte kan öppna handen kan jag inte hålla i en vanlig mus och inte klicka. Därför har någon uppfunnit ett automatklickprogram.
Så fort jag står still på något klickbart i mer än 0,6sek så klickar det
(tiden går att justera).
Ok, men hur styr jag musen då?
Jo rullen är utrustad med nåt som kallas Drive-link, där man går in i något liknande en mobiltelefonmeny.
Detta är en omgivningsstyrning där jag kan styra tv:n, lampor, öppna dörren, porten i trappen.
Rullen skickar alltså ut IR-ågor till vad jag nu vill styra, t.ex. pilen på datorskärmen.
Muspilen styr jag alltså med elrullens joystick och för att kunna skriva har jag tryckt in pekfingrarna i hylsor som håller fingrarna raka sen trycker jag med "hela" vänsterarmen!
Detta inlägg tog ca. 40min att skriva! Puh!!