Konsekvenser av hojåkning

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Hoj
Italienskt
laidback:

Inte sett denna tråd förrän nu. Tyvärr...
Grymt (i dubbel bemärkelse) och modigt skrivet! Det fick mig att tänka till en hel del.
Tackar för det och tappa inte hoppet!

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
d96angl!

Jag vet inte alls vad Balder är för stol, har ju kontrakt med Permobil.
Men vattenpistolfästet kan bli en höjdare bara han kan använda det. Det gäller att tänka till vid utformningen.

Kommer dra ut en knapp så att att han skjuter från armstödet på stolen. Sedan sitter pistolen fast i elrullen så han få skjuta i elrullens riktning. Funderar på att göra det så att man kan justera vinkeln på pistolen i höjdled.

//Andreas

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Tjenare, det var länge sedan :)

Jo bilderna kommer från den kraschen, mitt splitternya BERIK race helställ slets helt itu rakt över ryggen direkt när jag landade på asfalten :(

Allt så bra det nu kan bli annars med oss båda och jag hoppas kunna köra igen i framtiden, men vi får se...

Hoppas allt är bra med dig?!

Jag kommer säkert med o tittar nån gång iaf när Maria ska köra. Hoppas vi ses då :)

Allt är bra här! Har inte kört så mycket förra året och i år, men kommer säkert att boka någon bandag under sommaren. Det är i alla fall min förhoppning. Hoppas vi ses då :)

Jag köpte ett helställ till bandagarna. Med din erfarenhet verkar det inte inte säkert nog. Var stället defekt på något vis? Man tycker ju att ett nytt helställ borde hålla ihop rätt bra om man kasar på asfalt och inte fastnar i något annat som river sönder det.

Mitt nuvarande helställ börjar ha några år på nacken, men är aldrig kraschat med. Har givetvis funderat på om jag borde byta ut det på grund av ålder. Samtidigt läste jag en test för ett par år sedan där man tagit ett gammalt välskött skinnställ och jämfört det mot nya i olika prisklasser och då klarade det gamla skinnstället sig oförskämt bra.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Riktigt bra läsning denna gången med, fick ett par leenden på läpparna också, på sättet du skriver.. mycket underhållande.

men en fråga, kanske skrivit det innan, men isf har jag missat det.. vilka kroppsdelar kan du röra ? tänkte mest hur du skriver på datorn om du är förlamad osv.

och blir du aldrig typ förbannad för att du kunde gå och vara helt frisk, till förlamad osv bara "så" ? inget som irriterar dig ?

väntar förbrilt på del III.
Hej sampan!

Du undrar vilka kroppsdelar jag kan röra, och det är armar ben rygg/magmuskler kort sagt nästan allting men ganska illa.

Stora muskelgrupper är lättast att få fart på medan händer/fingrar och fötter/tår är svårt.
T.ex. kan jag hålla i en penna (med vänster numera) men inte vrida på handleden eller böja fingrarna så det blir att jag skriver med "hela armen".
Det krävs utymme om jag ska skriva under nåt!

Elrullen är inblandad i nästan allt jag gör t.o.m. det jag skriver nu.
Då jag inte kan öppna handen kan jag inte hålla i en vanlig mus och inte klicka. Därför har någon uppfunnit ett automatklickprogram.
Så fort jag står still på något klickbart i mer än 0,6sek så klickar det
(tiden går att justera).

Ok, men hur styr jag musen då?
Jo rullen är utrustad med nåt som kallas Drive-link, där man går in i något liknande en mobiltelefonmeny.
Detta är en omgivningsstyrning där jag kan styra tv:n, lampor, öppna dörren, porten i trappen.
Rullen skickar alltså ut IR-ågor till vad jag nu vill styra, t.ex. pilen på datorskärmen.

Muspilen styr jag alltså med elrullens joystick och för att kunna skriva har jag tryckt in pekfingrarna i hylsor som håller fingrarna raka sen trycker jag med "hela" vänsterarmen!

Detta inlägg tog ca. 40min att skriva! Puh!!

sampan

Pengarna ska rulla!
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
sxv 550 -08 + PANIGALE!!
tack för svaret, satt nämligen och tänkte på det att Del I och II måste tagit sjukt lång stund om du satt och pekade som du förklarar. galet jobbigt, men du får se våra tackord som belöning och hoppas det e värt mödan, för det e mycket intressant läsning du bjuder på, och din rulle verkar vara rätt cool ;)

så tack för att du lägger ner din tid på att svara här även om det tar lång tid.

bra text som vanligt.

Jimmy

Guest
laidback, du är grym och jag beundrar din fighting spirit! Jag har med stort intresse följt vad du skrivit och för varje ord du skriver blir du bara större och större! Du är kort och gott något utöver det vanliga!
Med största respekt håller jag verkligen tummarna att din rehab fortsätter att utvecklas och att du blir bättre för varje dag!
/Jimmy, Halmstad

P.s. Allvar åsido, jag är inte ute efter att få ligga...:tungan

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Tack ska ni ha! Kul att ni gillar det jag skriver!

sampan!

Ja det tog ett par dar att skriva den första delen, men jag tänker inte så mycket på det.
Värre är det när jag får mjölksyra i armen, då får jag vila några minuter sen är det bara att borra ner huvudet igen!

Harmon Rabb!

Ja, hjälpmedel finns det massor av, det svåra är att komma på vad man behöver.
Att bygga/konstruera dem är sällan något problem.
När sånt här händer är jag väldigt glad att vara svensk (trots våra höga skatter)!
Hade jag blivit född i något oländigt bergsområde i Afganistan, Marocko eller t.o.m. USA hade jag säkert inte varit lika glad...

EDIT: (Eller kanske tack vare våra höga skatter)

Jimmy!

Nu rodnar jag igen!

Last edited:

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Tack ska ni ha! Kul att ni gillar det jag skriver!

sampan!

Ja det tog ett par dar att skriva den första delen, men jag tänker inte så mycket på det.
Värre är det när jag får mjölksyra i armen, då får jag vila några minuter sen är det bara att borra ner huvudet igen!

Harmon Rabb!

Ja, hjälpmedel finns det massor av, det svåra är att komma på vad man behöver.
Att bygga/konstruera dem är sällan något problem.
När sånt här händer är jag väldigt glad att vara svensk (trots våra höga skatter)!
Hade jag blivit född i något oländigt bergsområde i Afganistan, Marocko eller t.o.m. USA hade jag säkert inte varit lika glad...

EDIT: (Eller kanske tack vare våra höga skatter)

Jimmy!

Nu rodnar jag igen!

Laidback: Som du förstår så är alla här inne ruggit imponerade av din livsglöd! (Kan givetvis inte veta om alla är det, men alla som skrivit i tråden verkar vara det).
Jag personligen är så grymt imponerad av att du lägger ner denna energi i att återge din berättelse som förhoppningsvis räddar en och en annan person från att förolyckas. Om denna tråd så "bara" räddar en person från att råka illa ut så är det värt varje liten svettdroppe.

Det ger ett bra perspektiv på din tillvaro när du nämner saker som du lyckas utföra för första gången, som att starta rakapparaten osv. Man vaknar verkligen till för även om min brorson inte kan gå eller flytta sig från elrulle till sängen så kan han sköta telefon, spelkontroller osv bara man placerar saken rätt för honom. De små sakerna är för dig som att bestiga Mount Everest och jag kan tänka mig den frustration du måste känna med småsaker som var självklara innan olyckan.

Fortsätt med det du gör och hoppas att din rehab kommer göra enorma framsteg. Om du kan röra på din kropp om än så lite så finns det hopp.

PS. Även om jag aldrig träffat dig IRL så hamnar du på min idollista! DS.

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Bockar och bugar!

Har inte riktigt kommit på i vilken ände jag ska börja svara.
Men som sagt, kan det rädda någon från olycka är mycket vunnet! Men om jag kraschar och dör är ju problemen slut. Jag är ju död och är inget att tycka synd om! Anhöriga och kompisar kan väl ha en jobbig period framför sig men det går över.

Skulle jag däremot överleva och behöva vård livet ut (som jag själv), eller ännu värre få hjärnskador som gör att jag kanske blir mer eller mindre "avstängd", ja då har vi nåt att tycka synd om!

Ibland hör jag folk säga; Du hade kunnat dö, tur att du klarade dig!
Jaha? Tur för vem? Tur för sjukvården som fick massor att göra? Tur för mig att få högvis med nya problem att lösa?

Det har nog mer med livsåskådning att göra om man tycker att vilken utgång som helst av en olycka är bättre än att personen dör.
Jag vill inte dö, det tror jag väldigt få av oss vill men jag tror det finns värre saker att råka ut för än att dö? Puh, det var det...

Ja just det ja det var det här med livsglöd också, jag tror nog inte att den är större hos mig än hos vem som helst.
Däremot har jag en stark förmåga att ta bekymmer med en axelryckning. Den förmågan har hjälpt mig vid många av livets små krumsprång!

T.ex. hade konstaplarna utvecklat en ful ovana att ta mitt körkort i sitt förvar, jaha men inte gick hojen sämre för det. Inte nämnvärt färre mil heller!

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Jaså det var roligt? Ja skadeglädjen är den enda sanna glädjen, hrmf, jojo...
Det var ganska vanligt på den tiden tyvärr, att körkort och hojåkning inte var kompatibla med varann.

Jag körde en ZXR 750 -93:a. Enda gångerna den hade gatlegala däck var när jag köpte och när jag sålde hojen. Resten av tiden var den utrustad med gamla avlagda slicks.

En gång hade vi parkerat för att ta en glass. När vi går tillbaka mot hojarna frös jag till is!
En snutbil hade stannat och de satt och glodde rakt på mina däck!
Jag hade väl kunnat ta böter för däcken men som vanligt var jag ju av med kortet! Shit, vad gör jag?
Som tur var hade vi backat in hojarna mot ett plank och poliserna var väl för lata att gå ut och kolla regnumret på min hoj men jag vågade inte gå fram till hojen, där för övrigt min hjälm hängde på backspegeln!

Det blev en lång glasspaus innan snutarna behagade rulla iväg!

Lynn

www.hojridemc.com
Gick med
20 Jun 2005
Hoj
Aprilia tuono 1000r -06, Aprilia 550sxv -08, krockad KTM 625 SXC -04, Ducati 996S -01, KTM 450 SXF -07
Stor eloge till dig Laidback för att du startade denna tråd

Var med om en mc-olycka för snart tre årsedan och har turen att fortfarande kunna köra hoj.
Mötte en annan hoj i en högerkurva, han genade och kom in på min sida så vi frontade...
Jag var sjukskriven i ett halvår innan jag kom tillbaka till jobbet igen men han klev ut ifrån sjukhuset tre dagar efter olyckan... hojarna, ja min ktm fick plats på en eu-pall...

Är starkt imponerad av din optimism och kan inte annat än hålla med dig att man måste våga prata om vad som hänt. När jag låg på sjukhuset så kom mina vänner och hälsade på i full mc-mundering... misstänker att andra hade mer ont av det än jag, själv låg jag med vänsterbenet helt av, vänster handled krossad och ett gäng krossade fingrar på samma hand och längtade ut på hoj igen när jag såg det härliga vädret... hade riktig tur som klarade mig såpass bra och hävdar att jag klarade mig så bra för att jag hade riktigt utrustning.
Kan inte prata mig varm nog att man ska klä sig ordentligt och ha riktiga skydd. :)
Tyvärr är jag idag fortfarande inte återställd utan är igen sjukskriven för min handled inte fungerar som den ska... blir ytterligare operation fram mot höstkanten och det är bara att hålla tummarna att de löser något av problemen.

Åter igen en stor eloge till dig och jag är starkt imponerad av din härliga optimism :)

Skickar många kramar och hoppas att du, liksom jag njuter av livet för som även du nämnt... man lever bara en gång och då får man passa på att njuta

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Orättvist!

Att inte själv vara orsak till den olycka man drabbas av måste vara tungt.
Har han pratat med dig efteråt och bett om ursäkt?

Lynn

www.hojridemc.com
Gick med
20 Jun 2005
Hoj
Aprilia tuono 1000r -06, Aprilia 550sxv -08, krockad KTM 625 SXC -04, Ducati 996S -01, KTM 450 SXF -07
Orättvist!

Att inte själv vara orsak till den olycka man drabbas av måste vara tungt.
Har han pratat med dig efteråt och bett om ursäkt?

mmm livet är ju inte rättvist alla gånger men det är ingen idé att gå och älta det :)

Näpp har varken sett eller hört ifrån honom... hans fru/sambo var passagerare på hans hoj och hon blev värst skadad av oss alla då hon krossade lårbenet... hon kan idag gå men inte springa eller gå utan att halta... så jag tror att hans skuldkänslor är för stora för att han skulle orka kontakta mig...

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
laidback,

Jag har skrivit till dig tidigare, men det finns inte ord nog att beskriva hur imponerad jag är.
Kan nog inte föreställa mig hur din vardag ser ut, och vilken kamp varje vardag (som många tar för givet) är.

Du är en sann hjälte!

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Jag vill göra avbön ang. inlägg 154!

Kom på att det är rätt dumt att försköna eller få det att verka roligt att köra
utan körkort.
Vem vet vad jag hade fått ersättning vid kraschen om jag inte haft mitt körkort? Eller varit packad eller kört oförsäkrat...

Vid en olycka som min vill försäkringsbolaget ta reda hur skadad man är, detta för att kunna bestämma invaliditetsgraden i procent.
Denna bestämmer hur många basbelopp som ska betalas ut. Hög % = hög ersättning. Denna ersättning är en klumpsumma som kan lösa många problem du inte skulle haft som okraschad.

Det som åtminståne jag tycker känns ännu viktigare är den ersättning där FB väger upp skillnaden mellan försäkringskassans "sjuklön" och inkomsten jag skulle haft som arbetande.
Det är ju den ers. jag betalar räknigarna med.

Varför började jag slamra om det här? Just det ja, se till att ni har körkort i alla fall!

(pust, då var samvetet rensat...)

Last edited:

sampan

Pengarna ska rulla!
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
sxv 550 -08 + PANIGALE!!
hehe nu kan du sova gott inatt :)

ps. kommer del 3 snart ? väntar förbrilt. ds.

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
laidback,

Jag har skrivit till dig tidigare, men det finns inte ord nog att beskriva hur imponerad jag är.
Kan nog inte föreställa mig hur din vardag ser ut, och vilken kamp varje vardag (som många tar för givet) är.

Du är en sann hjälte!
Kryckan, jättetack!

Ojoj, det känns som att det är ett helgon du riktar dig till. Jag har ju liksom bara klantat när jag åkte hoj...

Under de här fem åren som gått sen kraschen har jag träffat folk som har dykt på för grunt vatten, en som halkat i trädgården, en som satte sig lite oförsiktigt på soffbordet, en som fyllåkte med bilen och givetvis en del hojåkare också och alla har en ryggmärgsskada.

Med det jag vill säga är att det inte bara är bikers som lever farligt. Nu vill jag inte skrämma upp nån men något kan lika gärna hända när du rastar hunden som när du är ute och bombar saatan!

God afton önskar er laidback!

(Apropå att halka i trädgården, varför är de inte lika sjuka premier på trädgårdsstövlar
som på R-hojar?)

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...