Det jag skriver här kan väl ses som Del II i tråden ”Konsekvenser av hojåkning”. Utspelar sig mellan Aug -06 och Jun -07.
Del I finns som ni förstår på sid.1 inlägg nr.1
Del III finns på sid. 10 inlägg nr.184
Den mest akuta tiden efter kraschen är avklarad.
I Linköping sövdes jag ned och både arm och nacke stagades upp med både ben från höften och titan, exklusivt ska det vara!
På intensivvårdsavdelningen (IVA) har jag inte lämnats själv en minut eftersom respiratorn
kräver tillsyn dygnet runt.
Skulle den lägga av, ja då är loppet snart kört.
Höjdpunkt nr.1 var första gången jag fick prova att prata, efter fem veckors tystnad. Det är inte lätt att förklara var det kliar genom att bara ”titta” upp mot huvudet!
Höjdpunkt nr.2 var första gången jag fick mat (en ostfralla) stoppad i munnen. Så j---a gott!! Jag vill ha mer!
Efter 5-6 veckors sondmatning smakar nästan luften gott, men det här blev en explosion av GOTT i munnen!
Höjdpunkt nr.3 var när jag fick prova att sitta upp första gången.
Efter att man rest upp mig i sängen krävdes fyra (!) sköterskor för att hålla mig upprätt, två på varsin sida om mig i sängen och två på golvet som höll i varsitt ben.
Det kändes väldigt konstigt att sitta utan att ha någon som helst känsla av kontakt med underlaget (sängen).
Att först ligga ned en månad kanske och sedan bli upprest får blodtrycket att rasa
mot noll, och med det kommer illamåendet så de fick snabbt lägga mig ned igen.
Efter en vecka nedsövd och opererad i Linköping och sen 10-12v på IVA i hembyn bar det nu i oktober iväg till Akademiska i Uppsala.
Här verkade fokus ligga på sjukgymnastik och att undersöka hur mycket som verkligen var skadat.
De testade hur mycket känsel som var kvar bl.a.genom att ”sticka” mig med en trubbig stoppnål efter ett schema över HELA kroppen.
Eftersom jag numera är Tetraplegiker och inkomplett förlamad, har jag faktiskt viss känsel överallt.
(till skillnad mot Paraplegiker som oftast har full rörlighet/känsel från bröstet och uppåt, luddigt förklarat, jag vet)
Vid ett par tillfällen blir jag nedsänkt med en liten kran i en bassäng där vi ska se vad och hur mycket jag överhuvudtaget kan röra. Ja, och så fick jag såna där fåniga armflytpuffar som barn har trädda på mig – löjligt, jag kan faktiskt simma. Trodde jag…
När man normalt sett går ned i en bassäng brukar det kännas lite kallt och blött, men nu känns det bara… ingenting.
Tidigare har vi sett att jag kan spänna vänster lårmuskel och det kanske räcker för att jag ska orka med min vikt i vattnet.
Sjukgymnasten lutar mig mot räcket och lägger upp mina armar på kanten och jag klarar att stå själv - häftigt!!
Efter någon minut frågar hon om jag inte ska använda båda benen? – ”Jag gör ju det” säger jag, samtidigt som jag tittar ner och ser att högerfoten har flutit upp en halvmeter ovanför bassängbotten… Jaha, där ser man, det ko+
Det stora glädjebeskedet denna vinter kommer när man konstaterar att jag är frisk nog att orka med en heldag på MC-mässan i Älvsjö, Tjohoo!!
Jag hotar sköterskorna med att blod skall flyta om de glömmer boka färdtjänst! De förstår allvaret och bokar direkt. Älvsjö nästa!
Underbart att se alla hojar och vara ute bland vanligt folk igen!
Skönt även att ha civila kläder istället för sjukvårdens ljusblå som jag haft sedan kraschen för ett halvår sen.
Men eftersom jag inte kan köra stolen själv utan -fick en sköterska avdelad för det- blir det mycket ”Stopp, sväng vänster, stopp!” Frampå eftermiddan börjar jag bli rejält hes.
Nackdel nummer två uppenbarar sig när det kommer något… trevligt som jag gärna vill se båda sidor på.
När två halskotor är stelopererade blir ”styrutslaget” väldigt dåligt och mitt gentlemannamässiga sätt hindrar mig att skrika ”Haalt, Heelt Ommm!!”
Återstår bara att bita ihop. Ibland hårt.
Själva hojmässan motsvarade dock förväntningarna. Broshyrskörden blev i år ca. tre kg.
Jag behöver inte skämmas alls nu när jag kan skicka fram en sköterska för att snika åt mig en trave!
I februari tog jag farväl av sköterskorna i Uppsala, för fortsatt rehab på hemmaplan.
Nu har jag börjat komma in i sjukhusdagarnas rutin:
väckning halv åtta, lite arm/bengympa (rörelse till ändlägena och töjning), frukost som jag valde att äta (läs: bli matad) på rummet.
Sedan toa och dusch (varje dag) och efter det kanske besök av nån läkare eller så.
Lunch på rummet och efter det till gympasalen för att träffa sjukgymnasten.
Jag hittar fler och fler muskler och kan röra både armar och ben men ännu funkar inte höger sida så bra att jag kan använda den till något jag har nytta av.
Ibland tränar vi min bålstabilitet och jag sitter på en brits och ska hålla emot när jag blir puttad framåt/bakåt och höger/vänster.
Senare brukar jag träffa arbetsterapeuten.
Hon är mer inriktad på att få igång armar/händer/fingrar. Övningarna jag får göra hos henne kan t.ex. vara att skruva en M10 vingmutter upp och ned på en gängstång.
Eller kanske lägga pussel. Ja alltså inte ett vanligt, utan ett pussel för tvååringar med sex bitar och en knopp på varje pusselbit…
Vid fem blir jag för sista gången för dagen matad på rummet som vanligt.
Någon kanske undrar varför jag trilskas med att sitta själv och inte i matrummet med de andra patienterna?
Jo, avdelningen jag är på rymmer mest strokepatienter och likn. som har väldigt svårt att tala och är väldigt gamla. Därför känner jag att det inte finns så mycket att prata med dem om och sitter hellre själv.
På kvällarna brukar det bli lite tv och vid nio är det god natt. Party party...
Det finns – förutom de små framsteg jag gör – en stor höjdpunkt även den här perioden och det är att elrullstolen jag provade ut i Uppsala äntligen är klar!
När man inte kan använda händerna får man en ställning att hänga på axlarna. På ställningen sitter en joystick man når med hakan och kan styra stolens funktioner med.
Ingen dum lösning alls eftersom det enda som jag har full kontroll över finns ovanför bröstet!
Huligankör i korridorerna tills jag blir tillsagd att vänligen dämpa mig en aning.
Sista månaden (maj) har det varit prat om att jag borde försöka hitta en lägenhet.
Det känns som att det är alldeles för tidigt, jag klarar ju ingenting själv.
Kuratorn (funkar som samordnare) jag fått kontakt med lovar att hjälpa mig
dels i kontakten med kommunen i frågan om assisteter, dels att
hjälpa mig hitta en lägenhet.
Nu har jag träffat mina blivande assistenter.
Mitt rum på sjukan har funkat som lokal för ”anställningsintervjuer” där chefen är jag.
Snacka om att sitta på fel sida om bordet! Det är ju viktigt att det känns okej både för mig
och dem, vi kanske ska slita ihop lång tid framöver.
En del av de som söker nobbar jag direkt, det känns fel bara de kommer in i rummet!
Har kollat på en lägenhet som ska funka så nu finns det inget att skylla på längre.
Jag måste försöka släppa greppet om sjukvården och lämna mitt rum.
Det är nu jag måste vänja mig vid att ha assistenter inpå mig dygnet runt, året runt.
Ganska stor skillnad för grabben som varje år packade hojen och stack ut i Europa tre veckor på semestern. Själv.
På dagen tio månader efter kraschen blir jag utskriven från sjukhuset.
Mitt nya liv som handikappad börjar nu.
Det är nu allvaret börjar.