Konsekvenser av hojåkning

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Ska vara helt ärlig och säga att jag inte läst igenom hela tråden men läst alla delarna och en hel del av inläggen och jag är otroligt tagen över era historier. Jag är själv helt nybörjare med MC och har inte hunnit skaffa varken kort eller hoj än, och ska jag vara helt ärlig så blev jag lite tveksam till om jag vill börja nu. Jag vet att ni inte vill avtrubba någon med tråden men jag kan inte annat än att tänka på hur ledsna min mor, far och syskon skulle bli om något hände mig, och vilka skuldkänslor jag får när jag tänker på det. Om känslan med hoj verkligen är värt det man riskerar när man åker.

Jag har haft körkort för bil i snart 6 år, olycksfri, och börjar väl känna mig kaxig och börjar väl antagligen ta lite mer risker, jag anser mig vara en bra förare men jag vill samtidigt inte bli en av dom som tror dom är odödliga. Jag antar att, om jag skaffar hoj, vill komma ihåg jag är dödlig när jag kör den och som du säger, vara med i nuet när jag kör och köra förståndigt.

Jag försöker i mitt huvud komponera ett gäng "regler" som jag MÅSTE hålla mig till för att få köra, det jag kommit på hittills är:

1. Aldrig köra trött.
2. Aldrig köra dagen efter att man druckit.

Har inte kommit på fler än så länge (bara suttit en liten stund o funderat) fyll gärna på med bra "regler" att köra efter!

Återigen, tack för att ni delar era fantastiska historier :krama, jag ska försöka tänka som någon tidigare skrev "vill inte bli som laidback, vill inte bli som laidback..." :tungan

Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Men vänta nu, inte ska du låta bli att bli hojåkare för att du läst denna tråd... :va

Nu känner jag inte Laidback och har inte läst allt, men jag har inte uppfattat det som att tråden handlar om att man ska sluta köra hoj eftersom man kan bli handikappad... :confused:

Däremot att livet kan fortsätta även om förutsättningarna förändras...:)

Det visste jag förvisso innan eftersom jag hade en klasskamrat som satt i rullstol. Där var det en ridolycka men det hindrade inte mig från att börja rida...

Sedan tog motorcyklar över och det gav mig ännu mer. Utan motorcyklar hade jag inte varit lika lycklig, så är det bara...:kär
Det är farligt att leva, man kan dö! Det betyder inte att man har en dödslängtan...:D

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Men vänta nu, inte ska du låta bli att bli hojåkare för att du läst denna tråd... :va

Nu känner jag inte Laidback och har inte läst allt, men jag har inte uppfattat det som att tråden handlar om att man ska sluta köra hoj eftersom man kan bli handikappad... :confused:

Däremot att livet kan fortsätta även om förutsättningarna förändras...:)

Det visste jag förvisso innan eftersom jag hade en klasskamrat som satt i rullstol. Där var det en ridolycka men det hindrade inte mig från att börja rida...

Sedan tog motorcyklar över och det gav mig ännu mer. Utan motorcyklar hade jag inte varit lika lycklig, så är det bara...:kär
Det är farligt att leva, man kan dö! Det betyder inte att man har en dödslängtan...:D

Neee nu när man har fångats av det så är det nog svårt att vända tillbaka :)

Bra formulering du hade där med vad tråden handlade om, hade inte riktigt tänkt i dom banorna innan men det är ju helt sant som du säger att det är ju på det sättet man får se det! :tummenupp

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Helt rätt, det finns många som har den möjligheten.

På MC-mässan för några år sedan passerade vi en HD med en kompressor i packväskan. Airbag! HöHö :lol
Då kom ägaren fram och berättade om de luftdrivna stödhjulen som gjorde att han kunde köra tvåhjuligt trots att han satt i rullstol sedan 70-talet.

Han hade berättat samma historia många gånger men hans lycka gick inte att ta miste på. :)

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Har börjat läsa ett par sidor på tråden,fantastisk läsning! Vet vem Du är "Laidback" har svingat några bägare tillsammans när Ni var nere i Kalmar :fyllisar för många år sedan .Hörde av "gotlänningen" att Du förolyckats det var även han som berättade att Du hade en tråd här.Köpte mig en Hayabusa på försommaren (har inte kollat hur fort den går) ännu............men började läsa här i morse,innan touringrundan:) ,35 mil idag på de smålänska vägarna i lungt tempo.Fortsätter att läsa,hoppas att alla tänker sig för. Vi är inte odödliga:tummenupp. Sköt om dig och kämpa vidare. /Micke Malmros

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Man kan köra hoj handikappad med.
Jag gjorde det :D

Andra har & gör det med

View attachment 389002

Hmmm... Ser inte det där ut som Kritto?
En sann hjälte som kör fast han är förlamad från midjan och ner om jag inte minns fel.
Arbetar även som körskolelärare när han kan och inte har för ont.
Sök på följande på Facebook.
Det här handlar om Kritto

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Vad folk är hjälpsamma!

Jag menar det verkligen, utan att vara ironisk.
Var en sväng till S-holm igår och jag fick knappt göra nånting själv. På Ikea skulle jag ha tag i nån småsak och hann knappt sträcka ut armen förrän en kvinna frågade om hon kunde hjälpa till. I hissen behövde jag bara berätta vilken våning jag ville till, så hade någon tryckt på knappen. På donken var det sammanlagt fyra personer, exkl personalen, som höll upp dörrar, hämtade salt och servetter, osv. Omtumlande!

Idag skulle jag ut en runda med rullen och hann bara nån kilometer innan jag tappade GPS:n vid en korsning, skiiit också! Jaha, där ligger den, och jag har inte en chans att komma åt den... Hinner förbanna att jag inte satte fast den ordentligt i ca tjugo sekunder, när en rishög till bil stannar. Ut hoppar en riktig bit och kvittrar "-Hej, du vill väl ha hjälp ser det ut som?"
Jag hinner knappt tacka henne innan hon är inne i bilen igen.

Sista veckorna tycker jag hjälpsamheten ökat i en brant stigande kurva. Är det vädret, tro? Tja kanske, eller har semestrarna fått den effekten på folk att de blir snälla? Hursomhelst, ingen är gladare än jag. Hoppas det håller i sig tills den förb...e snön får mig att behöva putthjälp igen. :Bugar Tack alla hjälpsamma!

Har börjat läsa ett par sidor på tråden,fantastisk läsning! Vet vem Du är "Laidback" har svingat några bägare tillsammans när Ni var nere i Kalmar :fyllisar för många år sedan .Hörde av "gotlänningen" att Du förolyckats det var även han som berättade att Du hade en tråd här.Köpte mig en Hayabusa på försommaren (har inte kollat hur fort den går) ännu............men började läsa här i morse,innan touringrundan:) ,35 mil idag på de smålänska vägarna i lungt tempo.Fortsätter att läsa,hoppas att alla tänker sig för. Vi är inte odödliga:tummenupp. Sköt om dig och kämpa vidare. /Micke Malmros

Micke!!

Det var som... Ja, det var väl i mitten på 90-talet nångång när vi var i Kalmar och bar oss åt. Invaderade båtflyktingens tvåa en hel helg, att han stod ut! Att hans grannar stod ut!
För inte så länge sen gjorde Palle ett gästspel här uppe, vi räknade ut att det var ca femton år sen vi sågs senast, och ännu längre sen vi låg i Kneippbyn och söp ikapp (Lelleträffen). Har Bendelin kvar Sukkan förrexten?
Hälsa alla från mig!

(Det var lite internt info-utbyte.)

Jempa83

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2012
Hoj
2010 Honda hornet CB600F
Som många fler här inne så blev jag väldigt tagen av din berättelse. Så otroligt starkt av dig att se varje dag som en ny möjlighet och inte se det som att livet är över.
Har sj "bara" haft kortet ett år och inte riktigt kommit in i allt, men en tidigare ridolycka har gjort mig försiktigare.
Kör oftast med på körningarna varje vecka med klubben, men hållermig till "långsamma" gruppen då jag inte riktigt ser nöjet att dra på en massa. Bor ju på underbara ön med en underbar natur, varför inte passa på o njuta av den när man kan? :)
Tack för att du ville dela med dig av din berättelse och ser fram emot o följa tråden o se hur det går för dig med nya rullet och livet!

Skulle du komma över till gotland nån gång om det går, så lovar jag dig att om det funkar för dig och går så lånar jag pappas veteraners med sidovagn o åker runt med dig på ön. :) Du har inspirerat mig och många fler med din berättelse och viljestyrka! Hoppet är det sista som överger en och det får man kämpa för!

Last edited:

MolleMeck

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2013
Hoj
Suzuki gsxr 750 -99
Hej!
Har precis sträckläst hela tråden och de tog x antal timmar men va gör de när vädret är mulet man sitter med två stygn i handflatan (mc relaterat? jag körde en kniv i näven när jag skulle tälja till en reflex till hojen haha) och nyförvärvet står i garaget, gissa om de suger i gastarmen.

Är själv Nyköpingsgrabb sen 1990 iallafall och tycker de har varit en grymt intressant läsning stark berättelse som berör på flera plan. Och efter inläggen om Frankhyttan om så är man bra sugen på en sväng till Nävekvarn :)
Jag jobbade som färdtjänstchaufför några år men sluta innan din olycka så fick aldrig nöjet att köra dig men man får en rätt bra inblick i många problem de innebär att sitta i stol även om jag förstår att de bara är toppen på ett isberg som jag sett. Det som är beundransvärt är hur många av dessa människor alltid har en gnista och en levnadsglädje utöver de vanliga, man lärde ju känna många rätt bra under den tiden (4 år)

Som så många andra tänker man ju att går man av ordentligt så ser man hellre att de blir helt svart än tvingas genomgå den otroligt tunga resa du beskrivit här, all heder och respekt.

Kan inte låta bli att le när jag ser din eminenta samling hojar du lagt upp bild på.
Hoppas innerligt du någon gång får nöjet att sätta dig på en cykel igen om de nu är något du själv vill d.v.s.

Nu är de lördag och hojen får stå i garaget idag så nu blir den en kall och tillägnar dig en skål som tack för en grym läsning.

Mvh Patrik

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Som många fler här inne så blev jag väldigt tagen av din berättelse. Så otroligt starkt av dig att se varje dag som en ny möjlighet och inte se det som att livet är över.
Har sj "bara" haft kortet ett år och inte riktigt kommit in i allt, men en tidigare ridolycka har gjort mig försiktigare.
Kör oftast med på körningarna varje vecka med klubben, men hållermig till "långsamma" gruppen då jag inte riktigt ser nöjet att dra på en massa. Bor ju på underbara ön med en underbar natur, varför inte passa på o njuta av den när man kan? :)
Tack för att du ville dela med dig av din berättelse och ser fram emot o följa tråden o se hur det går för dig med nya rullet och livet!

Skulle du komma över till gotland nån gång om det går, så lovar jag dig att om det funkar för dig och går så lånar jag pappas veteraners med sidovagn o åker runt med dig på ön. :) Du har inspirerat mig och många fler med din berättelse och viljestyrka! Hoppet är det sista som överger en och det får man kämpa för!

Tjena!

Du gör rätt i att ta det lite lugnt tills du känner att du har koll på det mesta. Men vad du än gör, prova för allt i världen inte att köra bana. Den smittan kommer att ta över hela ditt liv, men framför allt din ekonomi!

Och tack för erbjudandet att komma över och åka sidovagn, det ska jag lägga på minnet!

Hej!
Har precis sträckläst hela tråden och de tog x antal timmar men va gör de när vädret är mulet man sitter med två stygn i handflatan (mc relaterat? jag körde en kniv i näven när jag skulle tälja till en reflex till hojen haha) och nyförvärvet står i garaget, gissa om de suger i gastarmen.

Är själv Nyköpingsgrabb sen 1990 iallafall och tycker de har varit en grymt intressant läsning stark berättelse som berör på flera plan. Och efter inläggen om Frankhyttan om så är man bra sugen på en sväng till Nävekvarn :)
Jag jobbade som färdtjänstchaufför några år men sluta innan din olycka så fick aldrig nöjet att köra dig men man får en rätt bra inblick i många problem de innebär att sitta i stol även om jag förstår att de bara är toppen på ett isberg som jag sett. Det som är beundransvärt är hur många av dessa människor alltid har en gnista och en levnadsglädje utöver de vanliga, man lärde ju känna många rätt bra under den tiden (4 år)

Som så många andra tänker man ju att går man av ordentligt så ser man hellre att de blir helt svart än tvingas genomgå den otroligt tunga resa du beskrivit här, all heder och respekt.

Kan inte låta bli att le när jag ser din eminenta samling hojar du lagt upp bild på.
Hoppas innerligt du någon gång får nöjet att sätta dig på en cykel igen om de nu är något du själv vill d.v.s.

Nu är de lördag och hojen får stå i garaget idag så nu blir den en kall och tillägnar dig en skål som tack för en grym läsning.

Mvh Patrik

Hallå Patrik!

Aha, f.d. färdtjänstchaffis alltså? Ja, då har du väl fått se en del som man kan råka ut för, både i sjukdoms- och olycksväg. Och visst håller jag med dig, innan olyckan hade jag nog helst velat att nån dragit ur sladden istället för den resan jag gjort hittills.

Men nu...är det väl inte så farligt? Dagarna ramlar ju på, liksom. Visst, det inte är jättekul att vakna varje dag och veta att det tar timmar att klara av frukost, toa, dusch och påklädning innan jag ens kan komma iväg till Rehab. Och ha ännu mera kul... Ibland tar det emot mer än andra dar, men så är det väl för vem som helst?

Det gäller att ha nåt mer än rullstolar och ryggmärgsskador att fylla huvudet med. Hojarna jag köpt på mig, till exempel. Kanske är lite att titta åt andra hållet, men det är bästa medicinen tycker jag i allafall.

Ha det bra grabbar!

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Ja att du köpte hojarna är väl för all del tur. Snart kan du/klubben/vi öppna museum och tjäna storkovan.

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Ja att du köpte hojarna är väl för all del tur. Snart kan du/klubben/vi öppna museum och tjäna storkovan.

Precis min tanke!

Imorrn kommer fotograf Owe och plåtar, sen lägger jag ut snygga bilder lite här och där på SH som teaser för muséet. Sen kan vi bjuda in Xmax med sin blivande R1-samling också. Blir fullt hus hos Slakthuset MC!

citat Xmax:
En sån samling som du nämner skulle inte vara dum alls.
Jag fick häromdagen en ide om att man skulle skaffa en R1 av varje årsmodell då modellen genomgått större modellförändringar. Alltså en samling som även är en tidslinje för hojens utveckling. Gärna kompletterad med lite orginaltillbehör, och snygga reklambilder.

saxat ur: http://www.sporthoj.com/forum/showt...-med-sina-ex&p=5683739&viewfull=1#post5683739

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En dag var jag ute på en liten 70-väg, en sån där utan mittlinje, och åkte rulle.

När jag är ute och rullar brukar jag alltid köra på vänster sida. Det är ju där man ska gå, fick man ju lära sig redan i lågstadiet. Eftersom rullen räknas som gångare ser jag inget konstigt alls med det.

Nu körde jag på en raka, 300m lång. Ser på långt håll hur en bil kommer mot mig, och när den är ca
30m ifrån mig bromsar den hårt. Jag undrar vad som är på gång, men hör samtidigt hur en bil kommer bakifrån i kanske 50km/h. Aha, föraren i bilen som tvärnitade kom plötsligt på att den fick möte samtidigt som den skulle passera byfånen i rullstol!

Nåja,
jag rullar vidare, men efter en halvmil glider en bil upp jämsides. Rutan åker ner och en kvinna frågar: "-Du vet att du kör på fel sida, va?"
Jag svarade nog bara "nja, jaha", och sen började en utskällning där i stort sett allt jag gjort sen jag vaknade imorse var fel. Det var hon som bromsat hårt tidigare.
Till slut fattade jag mod: "-Okej, men om du var ute och gick här, vilken sida skulle du helst vilja gå på?"
Hon: "-Ja det är på vänster, självklart!"

Jag förklarade för henne att eftersom jag räknas som gångtrafikant när jag sitter i rullen, är det mest rätt att jag åker på vänster sida. Jag frågade också varför det var nödvändigt att tvärnita precis framför mig? "-Ja så blir det när du kör på fel sida", svarade hon.
"-Men herregud, du måste ha sett mig på långt håll (jag hade en vit tröja på mig, långt ifrån osynlig), varför saktade du inte in tidigare?"
Hon menade att hon inte hade kommit förbi mig ändå, hon fick ju möte! Jaha, så att hon får möte är mitt fel?? Konstigt... Jag sa också att det inte spelat nån roll vilken sida jag än varit på, trafiken från endera hållet hade blivit hindrad oavsett vilken sida jag än är på, höger eller vänster.
Rutan åkte upp och hon drog iväg, vi skiljdes inte som vänner.

Ja, det var en liten historia ur verkligheten. :)

Linus F

Medlem
Gick med
23 Jun 2010
Hoj
Kawasaki ZX10R 2009
En dag var jag ute på en liten 70-väg, en sån där utan mittlinje, och åkte rulle.

När jag är ute och rullar brukar jag alltid köra på vänster sida. Det är ju där man ska gå, fick man ju lära sig redan i lågstadiet. Eftersom rullen räknas som gångare ser jag inget konstigt alls med det.

Nu körde jag på en raka, 300m lång. Ser på långt håll hur en bil kommer mot mig, och när den är ca
30m ifrån mig bromsar den hårt. Jag undrar vad som är på gång, men hör samtidigt hur en bil kommer bakifrån i kanske 50km/h. Aha, föraren i bilen som tvärnitade kom plötsligt på att den fick möte samtidigt som den skulle passera byfånen i rullstol!

Nåja,
jag rullar vidare, men efter en halvmil glider en bil upp jämsides. Rutan åker ner och en kvinna frågar: "-Du vet att du kör på fel sida, va?"
Jag svarade nog bara "nja, jaha", och sen började en utskällning där i stort sett allt jag gjort sen jag vaknade imorse var fel. Det var hon som bromsat hårt tidigare.
Till slut fattade jag mod: "-Okej, men om du var ute och gick här, vilken sida skulle du helst vilja gå på?"

Jag förklarade för henne att eftersom jag räknas som gångtrafikant när jag sitter i rullen, är det mest rätt att jag åker på vänster sida. Jag frågade också varför det var nödvändigt att tvärnita precis framför mig? "-Ja så blir det när du kör på fel sida", svarade hon.
"-Men herregud, du måste ha sett mig på långt håll (jag hade en vit tröja på mig, långt ifrån osynlig), varför saktade du inte in tidigare?"
Hon menade att hon inte hade kommit förbi mig ändå, hon fick ju möte! Jaha, så att hon får möte är mitt fel?? Konstigt... Jag sa också att det inte spelat nån roll vilken sida jag än varit på, trafiken från endera hållet hade blivit hindrad oavsett vilken sida jag än är på, höger eller vänster.

Ja det finns folk till allt.. Bra att du stod på dig! :fakta

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07

Nåja,

Hade faktiskt inte koll på vilken sida en elrulle skulle köra.
Men när du säger det så är det ju logiskt att elrullar år som gångtrafikanter dvs kör på vänster sida.

Beträffande kvinnan så är det bara till att nysa och undra vad som irreterade dig.

Rulla lugnt...

//Andreas

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird

Nåja,

Den som behandlar någon överhuvudtaget som sitter i rullstol på dett vis skulle antingen ha en stor smäll på käften eller få bilen nedmonterad med omedelbar verkan.

www.youtube.com/watch?v=BkD7UTYrbB0

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Dags att summera årets antal mil.

För ett år sen hade GPS:en de här siffrorna,
104 mil på hela förra året:
GPS ett år 2012 sep-sep.jpg

I år ser det lite annorlunda ut:
WTF?? Här ska det vara en bild på GPS:en där det står 3089 km, verkar ha försvunnt. Jag och datorer...:huvet

205 mil är nästan dubbelt så mycket som förra året, och naturligtvis beror det på att den nya rullen är så mycket snabbare. Har berättat förut att jag kommer lika långt på 35min nu, som på en timme med den gamla. Det innebär att om jag sticker ut några timmar i sommarvärmen så blir det ett par mil, även om det inte "var meningen". Kul!

När jag fick den nya rullen (4:e juni) stod GPS:en på 165 mil, det innebär att den nya gått 143mil på tre månader. Att jämföra de båda rullarna är som att jämföra sportmoppen RD 350 med lokmotivet ZZR 1400.

Tyvärr så börjar de dagarna jag kan sticka ut med bara en tröja på mig ta slut. Under 17-18 grader vill jag helst ha en tunn jacka på mig. Är det mindre än 10 är det vantar som gäller. Under 3-5 är det vintermundering på.
När jag är ute och rullar är det dessutom alltid en viss fartvind att räkna med, ca 3m/sek. Som att sitta på en parkbänk i svag bris, skönt ett tag men blir snart lite kyligt. Det är stor skillnad mot den gamla rullen där jag kunde rulla runt i T-shirt i 20-22 grader.

Men som sagt, 205 mil i år. Blir det 300 nästa år?

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...