Konstig Aprilia rs 125

2FAST4U2

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Aprilia rs 125 -99 (återupphittad på polisstationen), yamaha yz 250cc, minimoto 49cc
Tja, jag har själv en aprilia rs som jag "tror" är strypt. Jag har letat runt på alla tänkbara ställen på hojen för att hitta någon form av strypning. Jag har letat efter den så kallade slangbiten i förgasaren som ska göra så att man inte kan gasa fullt (finns inget sånt). Någon form av plugg i insug eller i mynningen till avgasröret eller cylindern (inget).

Tack på förhand, svar från sånna som bara vill kränka andra "idioter" behöver inte svara på denna tråd..

Last edited:

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
R6 -01
Hur mycket varvar den?
Varvar den lätt ända upp till 11-12000 rpm?

Hur fort går den?

Skaffa avgasport säger jag bara för det gör så in i helvete mycket på effekten.

2hjul

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Hoj
Honda z50 Monkeybike -74 Ktm 620
hej

Hej

jag har samma problem som du. men har köpt rörlig avgasport så det va klart men nu har jag märkt att dom där j*vla tyskarna har satt på ett strypt avgasystem oxå:) men men sök på tex avgasport så hittar du hur mkt som helst

MVh Tomas

2FAST4U2

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Aprilia rs 125 -99 (återupphittad på polisstationen), yamaha yz 250cc, minimoto 49cc
Den varvar upp i ca 11000 om man pressar lite. Toppfart: ca 125-130 enligt hastighetsmätarn. Jag har inte hittat någon strypning i avgasröret. Det får nog ta o bli en avgasport för hojen :) Var lite rädd ett tag att det inte gick att "avstrypa" den mer. Tack för alla bra svar hitills! :)

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
2FAST4U2 skrev:
2127395 Den varvar upp i ca 11000 om man pressar lite. Toppfart: ca 125-130 enligt hastighetsmätarn. Jag har inte hittat någon strypning i avgasröret. Det får nog ta o bli en avgasport för hojen :) Var lite rädd ett tag att det inte gick att "avstrypa" den mer. Tack för alla bra svar hitills! :)

Låter bra och som sagt, avgasporten gör mer än man tror.

2FAST4U2

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Okej, låter bra! Men vart får man lättast tag i en variabel avgasport? Säkrast att köpa ny eller begagnad? Har letat runt lite men hittar Tips om nån bra hemsida som säljer? Ungefär hur stor blir skillnaden?

PEPPO!

Soon to be a man
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Aprilia RS125 Tuono -04
Apropå slangstumpen på vajern..
Det är den enda strypningen jag har kvar. Är det bara att klippa och dra bort den eller?

2FAST4U2

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Jag hittar bara en på ebay:( Skicka länk om du har hittat nåt annat "2hjul"? Nu har jag föresten läst runt om rave-ventilen på olika forum, men jag kan inte hitta nåt som tyder på att det ska öka maxeffekten. Så som det ser ut just nu på min hoj så är det en blindplugg som inte gör något annat än att täppa igen hålet där rave-ventilen skulle sitta. Den sticker inte ner något i avgasmynningen, därför fattar jag inte hur det kan öka i effekt med något som faktiskt sticker ner i röret. Men jag kan däremot förstå att den jämnar ut registret och ger bättre vrid vid låga varv. Aja det kan vara jag som är helt ute och snurrar men är nyfiken.

Matte_Aprilia

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
Aprilia RS125 -98
2FAST4U2 skrev:
2128287 Jag hittar bara en på ebay:( Skicka länk om du har hittat nåt annat "2hjul"? Nu har jag föresten läst runt om rave-ventilen på olika forum, men jag kan inte hitta nåt som tyder på att det ska öka maxeffekten. Så som det ser ut just nu på min hoj så är det en blindplugg som inte gör något annat än att täppa igen hålet där rave-ventilen skulle sitta. Den sticker inte ner något i avgasmynningen, därför fattar jag inte hur det kan öka i effekt med något som faktiskt sticker ner i röret. Men jag kan däremot förstå att den jämnar ut registret och ger bättre vrid vid låga varv. Aja det kan vara jag som är helt ute och snurrar men är nyfiken.

Läser du lite åvan så ser du att vissa har strypa avgassystem.
Kollat vad ditt system har för beteckning?

//Matte

2FAST4U2

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Min kompis kollade upp att mitt avgassystem inte var strypt så jag bara antar att han har rätt, betäckningen syns inte på den längre (tjockt lager med sprayfärg).

timmy

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
såld
Reedventilen gör inget märkbart på maxfarten elr något liknande. Däremot kan det ge lite bättre "drag" eller register på låga varv. Vill man ha mer drag och högre toppfart så är det effektkrök som gäller :banana. Satsa på krök så blir det gött sen :yoparty

2FAST4U2

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Okej, men effektrör gör väl inte så mycket på maxeffekten heller. Vad kan det bli? Max 5 hästar till. Jag vill ju bara få den att gå som vilken annan ostrypt aprilia rs 125 som helst. Är det så att -98:ans årsmodell har andra strypnigar än de nya har? Jaja, det kanske är bäst att sälja hojen och köpa en som är lättare att ostrypa. Men det känns ändå som man har missat nån strypnig.

2hjul

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Hoj
Honda z50 Monkeybike -74 Ktm 620
hade lite brott om när jag svara :)

det finns iallafall 1st på ebay hela tiden det kommer in lite då & då,

lycka till

timmy

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
såld
Effektröret gör enligt mig en extremt stor skillnad på mc och crossar. På 125:eek:r vet jag iaf att effektökningen skall bli någonstans emellan 2-5 hk beroende på olika sorters effektsystem. 98-orna har vad jag vet i stort sett samma strypningar som vilken årsmodell av rs:eek:rna som helst...vet dock inte hur det är på de nya cyklarna. Min polare har en likadan mc som jag, dvs rs 125 -98. Han hade effektkrök på när han köpte den. Det hade dock inte jag. Hans gick "extremt" mycket bättre än min :huvet. Kändes som jag körde moped när jag var ute o åkte med honom...:4skrika. Därför köpte jag en annan pipa o sen så gick den till och med snabbare :banana så jag rekommenderar att du testar effektsystem :)

mejje

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2005
Hoj
Cbr600f med ubergula fälgar mohaha
;)

IMPORT ELLER EJ ? tyskland cyklarna är väll rätt så krongliga vad ja vet av :tungan

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024