Koppla upp Rettan.... Hur???

Robbano

Robbano
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Ingen...
Måste kolla med er andra som har Rettor i årsmodellerna 00-01... Vilka varvtal har ni när ni kopplar upp hojjen på de olika växlarna?
Får inte nån kläm på uppkopplingen riktigt... :confused:

Går inte att gasa upp den speciellt lätt på tvåan heller...

Tacksam för lite tips från veteranerna...

Och ja, jag vet att det finns många trådar om detta... :tummenupp

Mouse

Nasare
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
RSV4 Factory
Robbano skrev:
Måste kolla med er andra som har Rettor i årsmodellerna 00-01... Vilka varvtal har ni när ni kopplar upp hojjen på de olika växlarna?
Får inte nån kläm på uppkopplingen riktigt... :confused:

Går inte att gasa upp den speciellt lätt på tvåan heller...

Tacksam för lite tips från veteranerna...

Och ja, jag vet att det finns många trådar om detta... :tummenupp

Du kan koppla upp den på många varvtal... men försök nånstans mellan 4-5000 varv så blir den inte så het när den studsar upp....det sitter väldigt mycket mentalt också.... man måste bestämma sig

sandstream

Guest
Jag hade också tänkt att lära mig att koppla upp hojen men det fungerade inte alls (berodde nog inte på hojen utan på mig).

Nästa gång du är ute, prova att ligga på ettan och släppa av gasen vi ca 5.000 varv och sedan snabbt gå på fullt igen. Det funkar fint för mig och så fort man släpper gasen så går den ner så du behöver inte vara rädd för att slå runt.

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM RC8R
Men herregud... Har ni ingen aning om hur man kan tänkas koppla upp den, så borde ni inte ens ge er på bakhjulsåka.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Det är bara att gasa upp den! Lägg dig i runt 110- 120 på tvåan (8.000 varv kanske , vet inte riktigt..) Ryck inte utan pressa lite på fotpinnarna och dra lite i styret som om du skulle resa dig upp, men bara som en liten märkering och då på med gas samtidigt, då ska den flyga upp (om den går på alla fyra...) :tummenupp

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Hoj
Hojlös :(
Men om man lyssnar på när någon kopplar upp den så låter det som dom ligger på ca 5000varv och sen bara trycker till kopplingen lite och så vips är den uppe, tycker jag iaf.....

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
när man kopplar upp en ska man inte koppla ur, gasa, släppa kopplingen, hoppas på det bästa. Utan vrid på rullen och så dutta lite på kopplingen utan att slå av så att man "släpper i väg motorn lite".

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
sege skrev:
ge fan i att trycka ner,

Precis, man ska INTE som vissa säger "gunga ner hojen" och och använda "uppstudsen" från dämparna.. Har ni hört talas om returdämpare?
de är till för att just INTE få hojen att studsa upp, det är själva meningen med stötdämparna. På med gas bara och "märkera" lite med vikten.

crazy88

FD : NINJA_1
Gick med
9 Jul 2003
Hoj
R1000
Silwer skrev:
vid de varven är hojen rätt lam, så håll dig en hel del lägre:lol

som sagt då får det bli koppla upp skiten vilka varv tal ska man ligga på på 2:an då innan man gasar upp å duttar me kopplingen?

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Klarar ni inte att koppla upp en Retta på baken så håller jag med Geiger.
Låt bli, ni kommer att skada er.

Vill ni va djärva så följ alla tidigare råd, men det är att få in känslan som är grejjen.
Att hitta kraften samtidigt som kopplingen greppar. Gungar man lite går det ännu lättare. Testa 7-8 tusen och när det funkar så sänk varvet så blir det mindre hetsigt och man kan balansera längre innan varvet tar slut.

Och börja på 2:an, satsar du för mycket på ettan lär du göra en bakåtkullerbytta som heter duga.

Lycka till!

//Dxxx

Stavfelet

Team KnubbSäl
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
R1
R1'an på 5000-6000 och sedan gasa, tycker att den kliver upp ganska snällt... Många säger att den är nervös på första vxl'n men det har inte jag upplevt (har iof inte gått högt än) :) , i med 2'an så fort som möjligt annars blir det säkert lite hetsigt på slangen som vissa säger.

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Brukar koppla upp min mellan typ 70-120km/h på tvåan, varvtal vet jag inte, brukar bara slänga en snabb blick på hastighetsmätaren så jag vet hur fort den kommer upp. Över 120 upplever jag det lättare att rycka upp den med avpå gas.

sandstream

Guest
Geiger skrev:
Men herregud... Har ni ingen aning om hur man kan tänkas koppla upp den, så borde ni inte ens ge er på bakhjulsåka.

Precis vad skaparen av tråden ville höra :huvet

Ni som inte har något vettigt att tillföra kan väl bara läsa och sedan sucka lite för er själva över hur dåliga alla andra är och vara lyckliga för att ni föddes med kunskaper som vi andra saknar! :Bugar

crazy88

Gick med
9 Jul 2003
Hoj
R1000
Hagster skrev:
Brukar koppla upp min mellan typ 70-120km/h på tvåan, varvtal vet jag inte, brukar bara slänga en snabb blick på hastighetsmätaren så jag vet hur fort den kommer upp. Över 120 upplever jag det lättare att rycka upp den med avpå gas.

hur gör du då? släpper du gasen å kopplar eller håller du stadig gas duttar in kopplingen fort å gasar??

crazy88

Gick med
9 Jul 2003
Hoj
R1000
sandstream71 skrev:
Precis vad skaparen av tråden ville höra :huvet

Ni som inte har något vettigt att tillföra kan väl bara läsa och sedan sucka lite för er själva över hur dåliga alla andra är och vara lyckliga för att ni föddes med kunskaper som vi andra saknar! :Bugar

WORD :fakta

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Hoj
Påklädd R1:a
Annars går det bra att lägga sig på 140-150 i trean och koppla upp den :) . Den går upp i tvåans växel utan större problem, på gas.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...