Kopplings problem

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Kopplingsslir Suzuki GSX1100ES -84

Tjena

Om jag justerar spelet på kopplingshandtaget så att den frikopplar som den borde, så slirar kopplingen om jag drar på lite.
Om jag istället justerar bort sliret så blir lådan både kärv och klonkig, svårt att få i friläge, känns som den "drar lite" hela tiden etc.
Polaren har en ef -84, och hans låda är rena drömmen i jämförelse.

Har provat att byta olja från Silkolene till Castrol GPS 10W-40. Gjorde en viss skillnad när den är varmkörd, dock ingen när den är kall.

Själva spelet på kopplingshandtaget, från det att den börjar koppla ur till jag når max urkopplings effekt, är c:a 2 - 2.5cm i ytterkant på kopplings handtaget.

Om jag justerar bort sliret, och lämnar ett överdrivet "dödspel" (glapp) i kopplingshandtaget, så når jag max urkopplings effekt redan med kopplingshandtaget indraget enbart till hälften.
Den släpper då också tillbaka kopplingsarmen på motorn till ändläget (förklaringen till varför den inte slirar givetvis).

Om jag justerar den så att den frikopplar, vilket gör att jag måste justera så att det inte finns något "dödspel" i kopplingshandtaget (vinner alltså knappt en 1 cm i extra i "draglängd" på kopplingshandtaget), så känns den ganska tung.
Det känns inte som om kopplingen är slut på något sätt, utan mer som om lamellerna klibbar fast och inte vill släppa (dela sig) på något sätt, med mer än att man drar in kopplingshandtaget mer än vad som egentligen är nödvändigt.

Inser att det bara är att riva kopplingen och se efter, har dock aldrig öppnat en koppling förut och har inte heller någon bra bok att gå efter :huvet

Förslag på vad det kan bero på?
Dåliga fjädrar?
Fastbränd olja på fiberlammellerna?
Skadade stålskivor/kopplingskorg?

Kan väl tillägga att jag har skrivit ut samtliga trådar angående koppling som har verkat intressanta. Har en bit att åka till garaget jag skruvar i så det är lika bra att dels vara ordentligt påläst och, om möjligt, ha med sig de prylar som ev kan behöva bytas från start...

Tacksam för alla råd och tips :Bugar

/Strömma
 
Last edited:

kawa69

Jobbar
Gick med
7 Mar 2003
Ort
hemma
Hoj
mc
Strömma skrev:
2253313 Någon?

/Strömma


Hej Du.

Jag har precis samma problem med min hoj.
Har bytt stålskivor/lameller/tryckplatta/olja/filter (problemet fanns kvar).
Slipade yttre/inre-kopplingskorg och problemet försvann (men återkom efter 2 veckor, drar inte lika mycket "ytterst lite" men klonkar fortfarande).
Enda lösningen jag ser är att köpa ny kopplinskorg, men det blir dyrt så jag kommer att riva skiten igen och kolla hur slitet det ser ut att vara denna gång(kanske slipa/putsa lite till).

Mitt råd är att riva och kolla hur slitet allt är. Finns säkert andra idéer om detta, men det funkade "skapligt" för mig (kunde kanske ha slipat lite mer).
//MH
 

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
kawa69 skrev:
2253492
Har bytt stålskivor/lameller/tryckplatta/olja/filter (problemet fanns kvar).

Tack för tipset!

Polaren hade isär min koppling förra helgen, utan att hitta något fel givetvis. Så det är väl det man är orolig för, att man byter en massa i onödan.

Han hade samma problem på sin hoj i våras (gsx1100ef). Efter att ha rivit otaliga gånger gav han upp och lämnade den till kompis till honom som håller på med racing, och som har lång erfarenhet av kopplingar. Han höll på länge med den, bytte stålskivor, lameller, korg etc utan att det hjälpte, till slut visade det sig att det var en bussning i kopplingshandtaget som gav med sig lite....

Ska se om jag hinner kolla i helgen. Ska syna korgen ordentligt, det ska tydligen vara värt att titta efter små (nästan obefintliga sprickor) med. Kompisen har en förstärkt korg liggande så man får väl prova att byta och se om det gör någon skillnad.

Tack för tipset & ha en Trevlig Midsommar!

/Strömma
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Öka fjädertrycket; hårdare fjädrar, extra stållamell eller brickor under fjädrarna/skruvarna.
/u
 

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Hej Ulf

Ända funderingen är väl att kopplingen känns ganska tung innan, men det finns väl fler faktorer som spelar in där med. Är det en bra idé att lägga extra brickor istället för att byta fjädrar? Känns lite sniket, det är inte speciellt mycket pengar i fjädrarna. Om jag byter till nya, borde jag satsa på hårdare fjädrar än originalen?

En annan tanke är att något kan vara slitet i överföringen från kopplings armen på motorn, borde väl få samma effekt, att den inte kopplar ur ordentligt?

/Strömma
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Jag skulle kolla att själva mekanismen som trycker isär kopplingen jobbar som den ska, låter lite som om den har för kort slaglängd, vilket gör att den inte pressar isär lammelerna ordentligt. Du skrev att om du justerar den så går det att frikoppla, men då slirar den istället och det rimmar ju. Om inte vridmekanismen trycker in tillräckligt, så kompenseras det med justering, men då ligger inte lamellerna riktigt ihop.

Det är ju relativt lätt att komma åt och kontrollera också.


Lycka tillo, och låt oss veta vad problemet var när du hittar det


mvh Pajje
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Strömma: Är handtaget hårt så vill man förstås inte ha det ännu hårdare.
Kanske är mer troligt att nåt trasslar i kraftöverföringen till själva kopplingen.
Nåt som fjädrar/kärvar liksom. Kanske bara under tryck.
Låter ju lite som du har svårt få handtaget att räcka till sas.
Kan nåt vara skevt eller sitta skevt i kopplingen ?

Brickor istf hårdare fjädrar är mest om man vill labba eller inte åka och köpa fjädrar. Extra lamell är
oxå lite tjuvtricks över. Beror på vad man har hemma och om det är helgstängt.
/u
 

micke salmi

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2004
Ort
älvkalerby
Hoj
suzuki 1200 bandit -99 suzuki 1100es-83
testa en ny olja kolla stålskivorna om dom är plana och kolla vaien
tips på olja som funkar mobil , quaker state mät lamellerna ska vara
2,9-3,1 fjädrarna 38,5 mm stål skivorna 2,0 +-0,06
klackarna på lamellen 15,6-15,8 mvh micke
 

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Så här är det:

Om jag justerar bort sliret, och lämnar ett litet spel "dödglapp" i handtaget, så blir lådan som sagt kärv och det känns att den driver lite. Den börjar då frikoppla c:a 1cm in på handtaget (visst "dödglapp"), och maximal frikoppling når jag efter att ha dragit in kopplingshandtaget halvvägs. Den sista halvan av spelet på kopplingshandtaget verkar då inte göra någon skillnad alls.

Om jag istället justerar så att den frikopplar helt så får jag inget spel eller "dödglapp" kvar i handtaget, och den känns hårdare då. Då börjar den frikoppla omgående (för hårt justerad och förklaringen till sliret givetvis), och full frikoppling når jag återigen med kopplingshandtaget indraget till hälften. Återigen, den sista halva av spelet på kopplingshandtaget verkar inte göra någon skillnad alls.

Detta är det som är märkligt. Med slir är den frikopplad med mer än halva spelet på kopplingshandtaget kvar (för hårt justerad, köper jag), men när jag justerar bort det så frikopplar den inte ens med fullt indraget handtag, och justeringen på vajern är mindre en än 1cm. Alltså borde ju den sista halvan av spelet på kopplingshandtaget ändå räcka till för att kompensera nedjusteringen.

Tror i och för sig att fjädrarna kan spela en roll här, men det känns mer som om någonting felar på vägen och att den inte räcker inte till ordenligt. Känns knepigt dock eftersom jag trots allt kan få den att frikoppla med för hård justering. Har kontrollerat kopplingshandtaget (original) och vajern, och där finns inga fel, men något verkar kunna ge med sig på något vis.

Skulle alltså behöva ha ett kopplingshandtag med utväxling för att få den att fungera :va

Micke:
Har bytt olja från Silkolene (vanlig mineral olja) till Castrol GPS 10W-40 delsyntet. Gjorde en viss skillnad varm men ingen alls kall. Tack för måtten på fjädrar, lammeller etc. Ska kontrollmäta rubbet när jag river isär den.

Tack för samtliga för råd & tips, värt mycket när man väl står där med prylarna liggande runt omkring en, ölen är slut och livet känns kasst :D

Trevlig Midsommar Allesammans :tummenupp
 
Last edited:

Eaglespirit

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Ort
Göteborg/Västerås
Hoj
FZR600R -94
Jag har haft lite problem med kopplingen men inte lika stort som dig men för ett par dagar sedan så började den läcka olja när man hade igång den. Efter lite skruvande så upptäckte jag att det var ur hålet för tryckpinnen till kopplingen som det kom ifrån. Det har visat sig att den pinnen har varit av :confused: så den har slitit på godset och packboxen så att nu till slut så kom oljan ut... kolla så att den pinnen, kulan därinne och den korta pinnen på kopplingssidan är hela och fina...

Vet iofs inte om det är det som är felet på min heller men det kan ju ha nåt med ditt problem att göra. Får se hur det blir när jag får den nya pinnen imorrn.

Förövrigt... nån som har tips hur man fixar godset så att hålet blir centrerat och runt igen :confused:
 

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Eaglespirit skrev:
2281667 Jag har haft lite problem med kopplingen men inte lika stort som dig men för ett par dagar sedan så började den läcka olja när man hade igång den. Efter lite skruvande så upptäckte jag att det var ur hålet för tryckpinnen till kopplingen som det kom ifrån. Det har visat sig att den pinnen har varit av :confused: så den har slitit på godset och packboxen så att nu till slut så kom oljan ut... kolla så att den pinnen, kulan därinne och den korta pinnen på kopplingssidan är hela och fina...
Tack för tipset. Jag har inte rivit min ännu, går och väntar på ett nytt grepp till kopplingshandtaget (är lite slitet), och tänkte ta allt på en gång.

Har justerat bort sliret och kör med lite klonk i lådan så länge.

Får se hur det ser ut när jag river. Ska iaf passa på att tvätta rent lamellerna/skivorna och byta fjädrar.

Återkommer med info när jag har löst problemet :tummenupp
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
sådär var min gammla gsx1100e oså..
fast kanske den skulle va så :va lite trimmad cuttad o förstärkt koppling kanske gjorde den så..eller så e dom bara så :hihi
 

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
ozeo skrev:
2281728 sådär var min gammla gsx1100e oså..
fast kanske den skulle va så :va lite trimmad cuttad o förstärkt koppling kanske gjorde den så..eller så e dom bara så :hihi
Tror du har en poäng där :rofl Har ofta någon av ungarna med när jag åker så min gör det nog på flit. För att jag växlar för sällan och och gasar för lite : :banana
 

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Trådlyft

Har varit lite slö vad gäller kopplingen ett tag, roligare att köra när solen skiner, så jag bara kört med den med sliret bortjusterat :)

Nåväl, måste fixa lite annat på hojen nu så jag tänkte passa på att ta kopplingen samtidigt. Har bytt kopplingsgreppet (handtaget), bussningen var slut, och det gjorde en viss skillnad, även om det inte löste hela problemet. Tankarna ligger i första på att göra rent lameller och skivor, samt byta till ett snäpp hårdare fjädrar. Förhoppningsvis räcker det :rolleyes:

Ett par frågor:
Har läst en del om oljor och kör just nu med castrol gpx delsyntet. Är helnöjd med oljan så här långt, bytte efter att kopplingsproblemen hade börjat, och tyckte mig märka en viss skillnad till det bättre. Motorn går för övrigt kanon med oljan, med förra oljan drog den 1-1,5dl/100 mil, med castrol oljan har den inte tagit en droppe på 250mil. Men många verkar ha problem med just castrol, borde jag byta, och i så fall till vad?

Hur hårt ska/bör jag dra åt fjädrarna?

Borde jag skifta själva ordningen på lameller/skivor när jag monterar ihop igen?
 

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Älvängen
Hoj
CB1300 & Rickman
Strömma skrev:
2311698 Trådlyft

Har varit lite slö vad gäller kopplingen ett tag, roligare att köra när solen skiner, så jag bara kört med den med sliret bortjusterat :)

Nåväl, måste fixa lite annat på hojen nu så jag tänkte passa på att ta kopplingen samtidigt. Har bytt kopplingsgreppet (handtaget), bussningen var slut, och det gjorde en viss skillnad, även om det inte löste hela problemet. Tankarna ligger i första på att göra rent lameller och skivor, samt byta till ett snäpp hårdare fjädrar. Förhoppningsvis räcker det :rolleyes:

Ett par frågor:
Har läst en del om oljor och kör just nu med castrol gpx delsyntet. Är helnöjd med oljan så här långt, bytte efter att kopplingsproblemen hade börjat, och tyckte mig märka en viss skillnad till det bättre. Motorn går för övrigt kanon med oljan, med förra oljan drog den 1-1,5dl/100 mil, med castrol oljan har den inte tagit en droppe på 250mil. Men många verkar ha problem med just castrol, borde jag byta, och i så fall till vad?

Hur hårt ska/bör jag dra åt fjädrarna?

Borde jag skifta själva ordningen på lameller/skivor när jag monterar ihop igen?
Har du kollat vajern? Hade samma symptom på min gammelhoj, och vajerbyte löste problemet.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Du måste ju givetvis kolla allt det mekaniska först så det inte kärvar någonstans för då kan ju det ge upphov till slir.

Om du har uteslutit det så kan jag ge dej en "riktning" på olja.
Jag hade slir med castrol, bytte till OK/Q8 SBK och då gav sej sliret helt, en biverkning var att motorn drog ca 1dl mer olja på ~350mil(?)
En "god" biverkning var dock priset på SBK och att den finns nästan var som helst :)
 

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Update

Har gjort följande sedan problemen med kopplingen började...

Olja
Bytt olja från Silkolene till Castrol GPX Delsyntet. Gjorde en viss skillnad med varm motor, dock ingen alls kall.

Handtag
Bytt kopplingsgrepp pga av sliten bussning, ingen märkbar skillnad.

Kopplingen
Monterat isär och kontrolllerat/tvättat. Inga som helst tecken på slitage på vare sig lameller/skivor. Mätt lameller/skivor vilka alla med god marginal ligger inom de mått/värden som de ska ha. Skivorna såg ut som om dom vore helt nya. Enda funderingen är väl om någon kan ha slagit sig, dock inget vi kunde upptäcka. Lamellerna såg väl i princip ut som nya dom med, i alla fall så när som på att dom har legat i olja. Inga speciella märken eller repor någonstans. Monterade ej bort kopplingskorgen då den verkar helt ok, inga grader, förslitningar eller glapp någonstans. Ej heller någon smuts eller någon form av spån i "oljetråget" vid kopplingen överhuvudtaget. Såg som sagt i princip ut som nytt.

Tvättade i alla fall av alla delar med bromsrengörnings medel, och ruggade lätt med ett fint våtslippapper (både lameller/skivor) före monteringen. Ändrade sedan ordningen på lameller/skivor vid monteringen, dock ligger givetvis alla vända åt samma håll fortfarande. Verkade i och för sig inte vara något fel på mina fjädrar (hade ingen möjlighet att provtrycka), men eftersom jag hade bestämt mig redan innan för att byta dessa så monterade jag i nya som är ett snäpp hårdare.

Kontrollerade också kopplingsarmen i kåpan. Jag lyckades inte upptäcka något glapp i det lager som sitter i botten av kåpan, ej heller upptill mer än att det går att lyfta armen något lite upp/ned.

Efter att ha gjord detta, och kört ca 10 mil, så kan jag bara konstatera att det inte har gjort någon större skillnad. Med dom hårdare fjädrarna kan jag kanske justera bort dödglappet i handtaget helt, har lämnat ett litet spel där, men det kan väl inte vara meningen att man ska göra det? Kvarstår gör väl att byta kopplingsvajern, men efter vad jag kan se finns det inget fel där. Inga problem med slirande i nuläget, men lite dålig frikoppling, även om det inte är någon katastrof.

Vad gör man som nästa steg?
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Strömma skrev:
2315755 Update

Har gjort följande sedan problemen med kopplingen började...

Olja
Bytt olja från Silkolene till Castrol GPX Delsyntet. Gjorde en viss skillnad med varm motor, dock ingen alls kall..........

Vad gör man som nästa steg?
Läs denna tråd och se om du känner igen dej :D
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=78056&highlight=olja

En "liten" teori om varför det blir som det blir: http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2312063&postcount=52
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top