Koreanska skitbil

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Alfa är en riktig skitbil. Säkert rolig att äga under tiden den har nybilsgaranti och så lämge man inte behöver tänka på värdeminskningen, men förutom det så suger dom.
Konstiga elfel, räpplig kvalitetskänsla och hutlösa nypriser.

:rofl

Själv äger jag en 164a från -92 med över 27.000 mil på mätaren. Går som en klocka! Erkänner att jag lagt ner ca tio timmar på rostlagning, men nu är den helt rostfri!

Vad grundar du på elfelen och kvalitetskänslan på? Har du ägt en själv?
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
:rofl

Själv äger jag en 164a från -92 med över 27.000 mil på mätaren. Går som en klocka! Erkänner att jag lagt ner ca tio timmar på rostlagning, men nu är den helt rostfri!

Vad grundar du på elfelen och kvalitetskänslan på? Har du ägt en själv?

Helt ogrundade är väl ändå inte mina påståenden?

Vi Bilägare: Andra irriterande småfel är ojämn tomgång, något som är åtgärdat på de flesta bilar. Om bilen inte startar kan ett relä till styrdonet vara utan ström.
På V6-modellen kan luftmassamätaren krångla, vilket gör att bilen får fel mängd bensin. Då blir körningen ryckig.
Därför är det viktigt att byta luftfilter. På de modeller som har sexväxlad låda kan synkroniseringen ofta vara sliten, bilen blir svår att växla och kopplingen slits. Ett svänghjul på kopplingen kan också orsaka en del besvär, kopplingen tar inte så direkt.
Ett momentstag i motorn brukar ge vika på en del bilar, det upptäcker man genom ryck i ratten. Felet är vanligast på V6-motorn.
Fel på dräneringen till luftkonditioneringen har gjort att kondensvatten runnit ut på golvmattorna på några bilar.
Bilprovningen har inte speciellt många anmärkningar på Alfa 156, med undantag av strålkastarna som ofta är felinställda.
Dyra försäkringspremier och hög värdeminskning är andra bekymmer för Alfaägaren. På ett år rasade vår testbil 57 900 kronor i värde. Det är ändå bättre än tidigare Alfa Romeo. :hihi
För en 1998 års Alfa Romeo börjar priserna på drygt 100 000 kronor. Flera Alfahandlare uppger att det finns ett köpsug efter en begagnad 156. Men icke märkeshandlare är mer tveksamma till bilen. Där finns det också större prutmån.


Det klassiska Alfabekymret med rost har drabbat även några 156:eek:r, trots fabrikens försök till förbättringar.
Vi Bilägares rostskyddsexpert Tomas Widström gav Alfa 156 en tvåa i betyg för rostskyddet. En av orsakerna var att Alfa saknar en kompletterande rostskyddsbehandling i hålrum och skarvar.
På Vi Bilägares långtestbil av årsmodell 1998 upptäcktes begynnande rost redan efter två år, trots åtta års rostskyddsgaranti. Bilen köptes tillbaka av fabriken i Turin för att noggrant undersökas. Enligt fabriken berodde rosten på att en dragkrok eftermonterats.
En mindre plåtbit sågades dock av för analys av Svenska Korrosionsinstitutet. Där avslöjades rostangrepp på bilens balk. Vår Alfa 156 hade också börjat rosta vid gummilisterna vid fönstren – enligt fabrikens tekniker beroende på att gummilisterna på tidiga bilar var av dålig kvalitet.


Auto motor & sport: Kvalitetsmässigt verkar Alfa 166 ännu inte nå de nivåer som tyska och svenska konkurrenter befinner sig på.

+Väghållning,
+ljudkomfort,
+fartresurser,
+köregenskaper.

-Detaljkvalitet,
-bagageutrymme,
-växellåda.


Teknikens värld skriver ungefär i samma stil som dom övriga. En fantastisk bil att köra, men med ett pissigt andrahandsvärde och mängder av småfel och rostproblem. Tydligen också långa väntetider på reservdelarna. Fem månader för ett oljetråg! (gick inte att kopiera från pdf-filen och jag orkar inte skriva av allt)
 
Last edited:

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Du har ändå tre runda fula reglage i mitten av panelen väl?

Vad är fult med dem? Hela panelen känns minimalistisk och funktionell, inte oändliga horder med knappar (som t.ex. just SAAB). Kanske du tycker SAAB:s panel är snyggare än just Alfas och det år stå för dig, men för min del är det just detta jag vill ha. Enkel, snygg design.


En annan sak jag stör mig på med de där 2,0TSPARK, för det är säkert en sådan vi pratar om, det är att den typ marknadsförs som sportig. En del ägare tror typ att det är en BMW 330.
Svampig väghållning är det i dem också.

Marknadsföringen av 2.0TS har jag aldrig uppfattat som sportig. TS står för twin spark (2 tändstift per cylinder) och borgar för en något effektivare förbränning. Med sina 155 hästar skulle jag inte beskriva den mer sportig än BMW 320 (med 170hp) eller motsv. En 2-litersbil måste väl endå jämnföras med en annan 2-litersbil, inte en 3-litersbil (330i) med nästan 80 kusar, 2 cylindrar, m.m. .m.m mer? Det finns ingen logik i det du säger. Det är två bilar riktade för två helt olika marknadssegment.

Intressant att du tycker att väghållningen skulle vara svampig, eftersom just en av Alfas beryktade och erkända kvaliteter genomgående i deras modellutbud är kvick och exakt styrning med ofta något hårdare (för klassen) dämpning. Om det är något du kommer att höra en Alfa-entusiast att skryta om är det just styrning, dämpning och väghållning. Detta är dessutom något du direkt märker (kortare rattutslag t.ex.) när du kör en Alfa 1:a gången och endast kört Volvo, SAAB och annan tråksossekontainer innan. Har du verkligen kört en Alfa, eller är detta en uppfattning du hört av andra?

För min egen del trivs jag i Alfan. Den är så rolig en standardvagn med 155 hästar kan bli och jag har inte haft några nämnvärda problem med den. Inte en rostfläck.
 
Last edited:

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
teknikens världs dynga

Alfa är visserligen ingen felfri bil, men Teknikens värld har alltid hatat Alfa. Den begynnande rost som fanns berodde på den eftermonterade dragkrogen, spån efter borrhål låg kvar i ett par år och blev till rost, inget konstigt med det. Torkades bort med trasa i stort sett. Provbilen äger för övrigt en alfa-entusiast som senare har lämnat in den till samma firma som dömde ut samma bil. Lite överraskande fick han höra att den var i mycket bra skick rostmässigt! :va

Så jag ger inte mycket för Teknikens världs "rostexperter".

Men men, egentligen skiter jag väl i vad de och andra tycker, jag trivs med bilarna och det är gott så.

/Samme

Edit: Väntetiderna på reservdelarna är dock oacceptabelt. Generalagenten försöker bygga upp ett lager här i sverige, men det går långsamt. De har fått mycket klagomål för det av entusiaster.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Alfa är en riktig skitbil. Säkert rolig att äga under tiden den har nybilsgaranti och så lämge man inte behöver tänka på värdeminskningen, men förutom det så suger dom.
Konstiga elfel, räpplig kvalitetskänsla och hutlösa nypriser.

Håller med, det finns modeller jag skulle kunna tänka mig som tjänstebil men aldrig äga.
Det finns en sjukt snygg Alfa, 159, men den säljs väl inte i Sverige för de tar väl bara in skitbilarna?
En sådan skulle jag kanske kunna tänka mig som tjänsteplåt, men å andra sidan - får man inte en Audi A4 eller Bmw 3-serie för samma slant? Då ryker ju Alfan direkct.
Och det var ett jädra tjafs om min bil, det är en SAAB 9-3 2.0t, det finns både de som har bättre och sämre bilar än mig, tyvärr är inte Zee en av de förstnämnda. :slicka
Jag kommer inte köpa SAAB igen, jag har nog närmre till en 159 till och med. Kan vi fortsätta filosofera kring skitbilen Alfa Romeo nu? :)
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
159 säljs i Sverige, så det är bara att byta.
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Alfa är visserligen ingen felfri bil, men Teknikens värld har alltid hatat Alfa. Den begynnande rost som fanns berodde på den eftermonterade dragkrogen, spån efter borrhål låg kvar i ett par år och blev till rost, inget konstigt med det. Torkades bort med trasa i stort sett. Provbilen äger för övrigt en alfa-entusiast som senare har lämnat in den till samma firma som dömde ut samma bil. Lite överraskande fick han höra att den var i mycket bra skick rostmässigt! :va

Så jag ger inte mycket för Teknikens världs "rostexperter".

Men men, egentligen skiter jag väl i vad de och andra tycker, jag trivs med bilarna och det är gott så.

/Samme

Edit: Väntetiderna på reservdelarna är dock oacceptabelt. Generalagenten försöker bygga upp ett lager här i sverige, men det går långsamt. De har fått mycket klagomål för det av entusiaster.

Men då hatar väl både Teknikens värld och vi bilägare alfan?

Skitsamma. Saken är den att jag skulle kunna äga en alfa om dom hade kvalitet och andrahandsvärde som lexus. Samma sak att jag inte kommer att köpa en Mercedes E-klass omkring -00 - -02. Jag skulle helst vilja ha en 320cdi med automat, men dom rostar nåt fruktansvärt och tex en generator till den kosta 16000 + moms.
Därför är siktet mer inställt på en A6.

Alfa är i samma skitbilskategori som jaguar, renault, peugeot, opel, merca e-klass mfl. Fina att åka omkring i så länge du slipper stå för ekonomin.
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Vad bra, det kanske jag gör. Men då undrar man ju varför man inte sett en enda, kan det vara för att det är en tvättäkta skitbil trots det vackra utseendet?

Nej det verkar inte säljas alls i Sverige.. http://www.blocket.se/li?q=alfa+159&ca=10_s&c=4&w=3&ps=&pe=&rs=&re=&ms=&me=&gb=&fu=

Varför du inte sett än enda är för att gemene man verkar ha din syn på Alfa Romeo, och då blir det inte många bilar sålda :)

Om du har som alternativ att köra diesel så ska du köpa JTD modellen av 159:an, gott med vrid kontra effekt!
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Nåja, Alfa kanske är en skitbil, men jag har inte ett BOSE Lifestyle-högtalarpaket ståendes hemma hos mig iaf. :lol Där kan vi snacka om att bli grundlurad och betala 500% extra för sämre ljud. :D

Eller vad säger du Mackan?
 
Last edited:

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Men då hatar väl både Teknikens värld och vi bilägare alfan?

Skitsamma. Saken är den att jag skulle kunna äga en alfa om..
Därför är siktet mer inställt på en A6.

Nu ska jag skriva en sak som det kommer regna dynga över.
Men det går inte att jämföra en trist, slätstruken Audi A6 med en Alfa i samma klass.
Man kan faktiskt ha roligt i ett fordon på fyra hjul, allt handlar inte bara om att ta sig från punkt A till B på kortast/tråkigaste sätt. :)
Och ja, det är min högst personliga åsikt.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010

Man kan faktiskt ha roligt i ett fordon på fyra hjul, allt handlar inte bara om att ta sig från punkt A till B på kortast/tråkigaste sätt. :)

Har du provat en SAAB 9-3 2.0t? :D Ekonomiskt, vacker, plastratt, massor med knappar i panelen och den har "hög finish". :D
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Nu ska jag skriva en sak som det kommer regna dynga över.
Men det går inte att jämföra en trist, slätstruken Audi A6 med en Alfa i samma klass.
Man kan faktiskt ha roligt i ett fordon på fyra hjul, allt handlar inte bara om att ta sig från punkt A till B på kortast/tråkigaste sätt. :)
Och ja, det är min högst personliga åsikt.

Håller helt med dig! Skulle man välja bil med hjärnan så skulle vi alla åka omkring i Kia Cerato eller liknande småbilar. Det är därför en A6 också är ett dumt köp om man jämför tex mot en Hyundai elanta.

MEN. Om jag var ute efter en rolig bil, så skulle det fortfarande nog bli en japansk sportvagn och ingen alfa... Men det är ett högst personligt val!
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nåja, Alfa kanske är en skitbil, men jag har inte ett BOSE Lifestyle-högtalarpaket ståendes hemma hos mig iaf. :lol Där kan vi snacka om att bli grundlurad och betala 500% extra för sämre ljud. :D

Eller vad säger du Mackan?

Oj, den första ömma tån är allt som har med Grekland att göra - det visste jag. Att den andra var bilval hade jag inte tippat. :tummenupp
Jag har heller inte Lifestyle, jag har Acoustimass. Och jag är inte lurad, jag visste att jag köpte utseendet och märket - inte ljudkvalitén. Så jag är nöjd som attan faktiskt. :)
Jag håller med om att SAAB lämnar en hel del att önska, det blir som sagt ingen andra.

Hej så länge :hej
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Oj, den första ömma tån är allt som har med Grekland att göra - det visste jag. Att den andra var bilval hade jag inte tippat. :tummenupp
Jag har heller inte Lifestyle, jag har Acoustimass. Och jag är inte lurad, jag visste att jag köpte utseendet och märket - inte ljudkvalitén. Så jag är nöjd som attan faktiskt. :)
Jag håller med om att SAAB lämnar en hel del att önska, det blir som sagt ingen andra.

Hej så länge :hej

Men Alfa är fortfarande en skitbil. Det måste skrivas med i alla inlägg så att ingen ska tro att man byter åsikt om skiten!
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Nejdå, inga ömma tår här inte. :pannkyss :fyllisar

Alla har rätt till en åsikt. Problem uppstår dock när folk har en åsikt om något de inte kan ett jota om. T.ex. bilar och Markusar. ;)

Att påstå att Alfa Romeo efter 1998 skulle vara sämre än någon annan bil i samma klass är bara tramsigt. Inte det minsta en öm tå för mig. De tidigare Alforna hade många problem, men dagens Alfor har inte mer problem än en Volvo, Saab, BMW eller Audi. I denna gruppen tillhör väl t.o.m. Volvo och Saab till de sämre med tanke på de rostproblemen Volvo har haft 2001-2004 och de motorproblemen Saab har haft under de senaste 10 åren.

Fortsätt.
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Kul tråd:D
Tur att man åker Hyundai(koreansk skitbil)som bara knallar och går.
Någon service ibland sen är det bara att åka:tummenupp

Man kanske inte skrattar ihjäl sig över superdesign eller sportvagns
vägegenskaper på vägen till jobbet men det skulle jag nog inte
göra i en europeisk premiumbil heller.

Och ja,Alfa är en skitbil(höll på att glömma:D )Dock fina att titta på:tummenupp
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Har du provat en SAAB 9-3 2.0t? :D Ekonomiskt, vacker, plastratt, massor med knappar i panelen och den har "hög finish". :D

Jag körde upp i en Saab 9-3 faktiskt, dock en vanlig 2,0 tror jag det var. Väldigt lättkörd måste jag säga.
Men jag höll på att få uppkastning när jag satte mig och skulle börja uppkörningen, precis allt i kupén var svart. Direkt svart. Det i kombination med ett antal knappar som den senaste jymdfärjan säkerligen har så blev jag aningen kollrig.
Sen att det märktes att dessa bilar sprutas ut på löpande band i massor i körningen behöver jag inte tillägga.

Markus, vad är det du brukar säga? Fy fan tror jag.

Men Alfa är fortfarande en skitbil. Det måste skrivas med i alla inlägg så att ingen ska tro att man byter åsikt om skiten!

Åhjo, jag tror nog även du har våta drömmar innerst inne om en karamellröd 156 GTA. Men erkänn det inte, jag menar, hur kul är det att att vara lite annorlunda i sitt bilval. Slätstruket är tha shizzle! :tummenupp
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Men Alfa är fortfarande en skitbil. Det måste skrivas med i alla inlägg så att ingen ska tro att man byter åsikt om skiten!

Okej, jag ska bättra mig. Alfa är en skitbil, vare sig den är bra eller inte.
Kom på en sak till, att jag känner ännu en Alfaägare, hans är svensksåld men har eftermonterad sitsvärme, hur B är inte det? :confused:
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top