G-L skrev:
2628242
Tidigare inlägg om att vara ambassadörer gillar jag!
Jag försöker så ofta jag kan att vara ambassadör.
Små barn FÅR provsitta min MC, men jag är alltid noga med att tala om att man aldrig för göra det utan att fråga ägaren först.
Detta talar jag om med hög och pedagogisk stämma så att även föräldrarna ska höra det. (man har ju hört talas om puckon som har lyft upp sina ungar på parkerade motorcyklar utan att fråga ägaren)
Jag frågar alltid hundägare som står i närheten av min hoj när jag har tänkt starta den om dom tror att hunden blir rädd om jag startar, om hunden visar sig nyfiken får dom komma fram och kolla på motorcykeln innan jag åker iväg.
(hundar är ofta nyfiken på sånt som skrämmer dom lite, får dom komma så nära dom törs och nosa lite medans man pratar med hunden så kommer dom över rädslan)
Jag saktar ALLTID in ordentligt vid hästar, ser hästen eller det som sitter på hästen orolig ut stannar jag och stänger av.
Jag kör även sakta och på hög växel förbi hästhagar, om jag vet vart dom finns.
Sånt gör inte att jag njuter mindre av att köra hoj, men det kan vara det som skiljer mellan en kategoriskt hatisk insändare om motorcyklar/ motorcyklister i tidningen, mot en mera nyanserad syn på hobbyn.
Det gäller att inse att motorcyklar inte är en nödvändighet i trafiken, utan någonting som vi tillåts att ha, trots den obefintliga nyttan, trots dom onödiga avgasutsläppen, trots dom allvarliga olyckorna och trots en utbredd outlawmentalitet.
Tror någon att det är svårt att förbjuda nöjesfordon, titta på vad som har hänt snöskotrarna i norge, det håller på att hända på vissa populära semesterorter i sverige och det kan hända motorcyklismen också.
Vi behöver allt stöd vi kan få från allmänheten, så var en god ambassadör för hobbyn.
(Och kör som fan där det inte stör en massa folk istället)
Jävlar vad mycket vuxenpoäng jag samlade i ett enda inlägg, men det har varit nära lagar om begränsningar för motorcylismen förr, och aldrig tidigare har det funnits mer vatten att ösa på kvarnen än nu.