Korkade uttalanden om MC

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Vet inte om jag skrivit det här, men men.

Jag och en kompis stod i kön på numer nerlagda cross och endurokompaniet i jkpg. framför oss stod en medelålders herre som skulle ha en motorbroms till hans sons moped han hade köpt där veckan innan.. det tog en stund innan han fattade att han gjort bort sig, tog säkert 5 minuter av försök till att förklara för de 2 bakom disken..

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
en kille rullar upp brevid mig på en gixxer(sprillans ny) när ja hade tankat klart och frågar på fullaste allvar om det var en såndär ny yamaha r6 ja körde på. skratta lite lätt och åkte iväg. var för övrigt en yamaha tzr 125 ifrån -87... vet i fan om han var sarkastisk men kul lät det i alla fall:tungan

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Hajar inte att en del av oss blir irriterade eller idiotförklarar folk som vill snacka lite mc! Varför skulle de vara experter på modeller, kubik, effekt eller annat? Har vi inte alla varit okunniga smågrabbar som trott att hastighetsmätaren visar toppfart? Är det inte ett guldläge att visa att vi är både ofarliga och närapå normala typer? Hur jävla dryg får man vara?

Jag tycker det är förbaskat skoj att få berätta lite om min hobby, oavsett det är en gammal tant som kommer med uppskattande ord, en gubbe som vill prata minnen eller några smågrabbar som vill prata prestanda!
Möjligen bidrar man lite till välbehövlig goodwill och nödvändig nyrekrytering dessutom...

Ett bra inlägg värt att upprepas.

fallinator

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2009
Hoj
r1-08 race || r1-07 race || KTM RC8R -SÅLD || cbr1000rr -07 - SÅLD || TL1000R -99 -SÅLD || kawasaki zxr -89 -SÅLD
Ett bra inlägg värt att upprepas.

Kan bara instämma, allt handlar inte om att veta mest och vara coolast:tummenupp

Jag kan inte en njota om något och nog tycker jag det är lika kul med hojar för de!

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
Husabürg, Scott
Fast 99 gånger av 10 så fråga de ju bara för att vara artig sen när man säger -jag har en honda cbr 1000rr, så ser de bara ut som frågetecken och diskussionen självdör ganska fort, man märker ju ifall nån är ärligt intresserad.

Tyvärr har jag ingen rolig historia att berätta :glömdet

Ronin_Anr1

Medlem
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
GSX 1100 E
samtal mellan mig & en vän som rullar omkring på en sportster, lilla motorn:

Han - det känns så otrevligt när man kör i kurvorna
Jag - hur menar du?
Han - det lutar så mycket i kurvorna

:confused:

Han - vet inte om jag skall ta hojjen till jobbet, tar så lång tid
jag - hur lång tid tar det då?
Han - över en timma (bor i hagsätra & jobbar i bromma, nockeby)
Jag - hur menar du nu, jag har kört mellan mitt hem & bromma under en timme (nynäs):rolleyes: är ju smidigt att ta sig fram i rusning med hoj.....

visar sig att han står kvar i köerna som om han framförde en bil.

han - förstår inte meningen med att köra hoj i 20km/t förbi köerna när de kör i 5km/t
Då åker jag hellre tåg/spårvagn

Kanske inte så underligt att custom maskiner inte har så många mil på mätarna när de säljs:va

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Hoj
Night Rod. kawa 450
Jag har alltid med stor förundran läst allas historier om folk som påstår att de skulle köra ihjäl sig om de satte sig på en hoj. Har varit helt oförstående då jag aldrig fått höra det samma, och inte riktigt fattat hela grejen. Tänkte i mitt stilla sinne att folk måste ha relativt hjärndöd omgivning och att tackat överheten för att mina vänner är mer begåvade.
Men sista tiden har även somliga mina vänner börjat komma med samma kommentar, så nu känner jag mig som en i gänget. :tungan
Dock förstår jag inte resonemanget bakom uttalandet om att köra ihjäl sig, men det är ju en helt annan femma.

Några nya skojiga uttalanden om motorcyklar har jag dock inte att komma med. :glömdet

Jag har inte räkningen på alla gånger jag hörde det när jag körde min gamla Ninja. vet inte om folk säger så för att hävda sig eller nått

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Inte så korkat, som roligt:

Höll på att klippa gräsmattan när ett av grannbarnen, sisådär 4-5 år, kom fram och undrade om Edwin [en Honda XL600R] var en "cross" för den "svängde så uppåt". Vidare, "det var ju uppenbarligen inte en moped, för de svänger mindre där framme". Och "den svarta [viffern] är ju totalt så en motorcykel för den är jätteliten där framme, för det har jag lärt att se skillnad på".

Häll jääh! Indoktrineringen av de små går vidare mot nya höjder och framsteg!!

:banana :yoparty

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Hoj
BMW S1000RR -15
Nu kan man väl inte kalla det här för korkat, men riktigt gulligt.
Min 2 åriga dotter är helt lyrisk över pappa "Cyklemoppe", och pedagogisk som man är så säger jag, men älskling det heter pappas motorcykel. Hon svarade bara -nä, Pappas cyklemoppe, hon vet minsann vad pappa har trotts sin ringa ålder :) Har en FZ1-N förövrigt...

:D:tummenupp

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Hoj
Dnepr
En jobbarkompis köpte sig en gammal HD för några år sen. En 40-tals halvt antik sak, med fotkoppling å tankväxel. Jag å kollegan gick ut å beundrade nyinköpet som han stolt visade upp. Det blev lite skämtande om det här med fotkoppling å hur man beter sig bäst i korsningar å så, för där finns inte direkt utrymme för att tappa balansen. Då gäller det att det är klart att köra.

Då går andrakollegan runt å kollar på andra sidan varpå jag skämtsamt säger: -Psst, kopplingen sitter på denna sidan.
-Ja, svarar han, jag skulle bara kolla om det var gaspedal också... :D

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Nu kan man väl inte kalla det här för korkat, men riktigt gulligt.
Min 2 åriga dotter är helt lyrisk över pappa "Cyklemoppe", och pedagogisk som man är så säger jag, men älskling det heter pappas motorcykel. Hon svarade bara -nä, Pappas cyklemoppe, hon vet minsann vad pappa har trotts sin ringa ålder :) Har en FZ1-N förövrigt...

:D:tummenupp

Ojoj du får passa dig så att ingen lär henne att pappa heter moppefucko som åker på sin cykelmoppe...

Då börjar det bli jobbigt för dig...

Det är roligt med barn :) :krama

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Som någon tidigare skrev tycker jag bara det är trevligt när folk (oftast gubbar) kommer fram och ställer lite frågor eller bara småpratar lite om hojen de haft.

Vanligaste frågan när jag stått och putsat är nog "Hörru vad är den där guldgrejen som det står Öhlins på?" och pekat på externa reservoaren till bakdämparen, vilken jag haft monterad på ramen på monstret. "Ja, det ser ju jäkligt häftigt ut i alla fall!"

Inte en dum fråga, bara lite nyfiket och socialt!

Inte så många som frågat om topphastighet även om några sagt att den ser snabb ut.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
En händelse som utspelade sig som mc förare innan jag blev återfallsknutte.

Äldre par kommer promenerandes när jag står sidan om hojen och tar på mig ställ, hjälm ,handskar mm.Mannen säger, hallå du, där får jag inte stå.

Mitt svar : varför inte !?.

Mannen säger att jag ställt mig på en cykelparkering. (Fanns inga cyklar där).

Mitt svar : då står jag ju rätt.

Mannen påminner mig om att jag har en motorcykel och inte en cykel.

Mitt svar : nämen, du har ju helt rätt, hur kan jag ha missat detta !?.

Mannen säger att, jasså du är en sådan du.

Mitt svar : en sådan vad då !?.

En sådan som ska visa sig.

Mitt svar : ja det är väl svårt att inte synas med en hoj på över tvåhundra kilo med en förare som är över en och nittio lång.Håller mig nu fortfarande helt lugn.

Kvinnan börjar nu dra i mannen och säger att sluta nu så går vi.

Mitt svar : vill du åka med mannen men inte törs ställa frågan vänligt så har du fortfarande chansen.

Kvinnan och mannen börjar gå medans mannen gestikulerar vilt i en form av att förklara för kvinnan hur snett allting uppenbart är i dagens samhälle.

Ha ha ha ha ha ... osv.

För övrigt så är min synpunkt om människors felaktiga attityd till motorcyklar att man antingen :

Är en galning som färdas på två hjul med motorn mellan benen, (sexigt ju).

Inte riktigt har förstått vilken fara jag är för mig själv med denna mc körning, (trots att bilisten precis dök in framför mig utan blinkers).

Småsura familjepappor med småbarn i baksätet som vinkar åt denna galning på två hjul där pappan i ren och skär avund ser ut som om man var ett hot mot deras egen existens.

Människor som upplever en som bullrig och farlig där man genast blir förknippad med all form av laglöshet.

Bilister som ska markera med sin bil som någon form av vapen i trafiken att det är jag som slår mig och inte dom, (tro mig på fullt allvar, dom finns där ute).

OSV ...

Som tur är så finns det ju även många väldigt trevliga mc intresserade individer utan mc som i mitt eget fall får ställa vilka frågor de vill så länge det sker i en trevlig och inte förutfattad mening om dessa motorcyklister.

Last edited:

Yzzyx

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2010
Hoj
En packe GSXer
En händelse som utspelade sig som mc förare innan jag blev återfallsknutte.

Äldre par kommer promenerandes när jag står sidan om hojen och tar på mig ställ, hjälm ,handskar mm.Mannen säger, hallå du, där får jag inte stå.

Mitt svar : varför inte !?.

Mannen säger att jag ställt mig på en cykelparkering. (Fanns inga cyklar där).

Det kan ju vara så att han hade "fel attityd" för att du ställt dig framför ett cykelställ och käftade emot i stället för att be om ursäkt när han påpekade det. :D

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Var i garaget härom dagen och bytte ljuddämpare på hojen så kommer det en äldre man runt 60, tittar in i mitt garage och börjar små prata lite med mig.
Han: jaha, tycker du sånt där är kul(pekar på hojen)
Jag: Jo det tycker jag.
H: hade en finsk jobbarkompis en gång i tiden, han var en jäkel på köra, han brukade åka ner till italien och köra 200knyck, det var stora maskiner det, inge sånt här litet skit(han menade min hoj)
J: jasså hur många kubik är det i den här då?
H: ja men det är ju en suzuki, det ser jag ju!
J: ja det är en tusenkubikare som gör 250knyck
H: jaja tro det du

sen gick han, men alltid trevligt att snacka med konstiga gubbar:D

Eastflower

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2010
Hoj
Aprilia rs 125 06
Övningskörde med farsan och stannade till vid en fin rastplats.

En äldre sporthoj kör fram till oss och snackar lite:

Han: Jaså här är det övningskörning som gäller
Jag: aaa
Han: Väldig fin hoj du har.
Jag: Tack
Han: Är det en 600 kubikare eller?
Jag: Nää en 125 cc.
Han: Ok , fin hoj jalla fall. Lycka till med kortet.

Sen vare snabbt iväg som gällde :p Blev kanske lite pinsamt för han :lol

Det får man ta som en komplimang att den ser så stor ut :)

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Det kan ju vara så att han hade "fel attityd" för att du ställt dig framför ett cykelställ och käftade emot i stället för att be om ursäkt när han påpekade det. :D

En kommentar bara; vissa kommuner tillåter att man ställer sin båge i cykelställen, så länge "de inte är i vägen". Uppenbarligen är detta öppet för tolkning, men hittills har det gått bra i min hemkommun Uppsala.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år