Korkade uttalanden om MC

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Japp, jag kommer inte undan den där någonsin...senast var d min flickvän (nyförvärvad då) som kläckte det ur sig när vi snackade om att hon inte hinner ta lappen innan de höjer åldersgränsen...När jag nämnde att "ok ..då får du väl köra nån motard eller mindre streetfighter kanske ?"...."jaaa, det e lika bra, jag skulle köra ijäl mej på en sån sporthoj DIReCKt"

Varför säger folk detta ?

Myt, mediabilden och att vi själva vill framstå som lite farliga och spännande? Kan kanske förstås i ljuset av hur mycket jobbigare och krävande det är att sitta bak också, passageraren utsätts ju för mer utav allt. Många förare som inte fattar, eller passagerare heller förrän de börjar köra själva.

Brorsan brukar svara med "du får väl börja med att hänga av mig, jag lever ju". Jag klarar det inte, trots mer erfarenhet.

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
"Fan vilken snygg moppe'"! Jävla pucko det är en mc ser och hör du väll !!!:död

Vad är skillnaden då? Moped är ju förkortning av motorvelociped mao motorcykel, rent grammatiskt alltså..
Jag får ofta höra "det var en stor moped" och jag brukar svara ungefär "stor killle stor moppe vet du"

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Vad är skillnaden då? Moped är ju förkortning av motorvelociped mao motorcykel, rent grammatiskt alltså..
Jag får ofta höra "det var en stor moped" och jag brukar svara ungefär "stor killle stor moppe vet du"

Jag gillar inte ditt inlägg för att du sa vad jag ville säga, fast på 4 rader.:mad:............:tummenupp

Jag är inte så stor och då ser alla hojar liksom större ut, tror jag.

Last edited:

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Jag gillar inte ditt inlägg för att du sa vad jag ville säga, fast på 4 rader.:mad:............:tummenupp

Jag är inte så stor och då ser alla hojar liksom större ut, tror jag.

Ojj jag såg inte ditt inlägg, du kan konsten att lägga ut texten, jag är van att skriva i rapportform typ "vid besöket konstaterades osv" då blir det kort..

Min hoj är ju dessutom stor det ser lustigt ut ibland bredvid "en vanlig hoj" de ser så små ut då.

En Mc-kamrat hade sin Super Enduro och en Triumph trippel (osäker på kubik) i samma garage och kompisen skulle visa sin hoj för en bekant, när de hade tittat en stund vänder sig bekanten till trippeln och frågar honom "den här då? är den till din son eller" hans som var då 4-5 år...

pucko

Medlem
Gick med
21 May 2005
Hoj
Honda CBR 600 RR 07
Bike dagarna 2007.

Då brukar det gå en konferencier med mikrofon och prata med med folk(som hörs av alla på Bike området), och fråga alla möjliga grejer, så hade han fått tag på en kvinna som han började pratade med.

Konferencier: Hej vart kommer du ifrån?
Hon: Jag kommer från bla (kommer inte ihåg varifrån)
K: Vad brukar du ha mellan benen?
Stort asgarv bland alla på Bike. :rofl
K: Jag menade vad hon har för hoj..............

Jag höll på att dö av skratt.:lol

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Ojj jag såg inte ditt inlägg, du kan konsten att lägga ut texten, jag är van att skriva i rapportform typ "vid besöket konstaterades osv" då blir det kort..

Min hoj är ju dessutom stor det ser lustigt ut ibland bredvid "en vanlig hoj" de ser så små ut då.

En Mc-kamrat hade sin Super Enduro och en Triumph trippel (osäker på kubik) i samma garage och kompisen skulle visa sin hoj för en bekant, när de hade tittat en stund vänder sig bekanten till trippeln och frågar honom "den här då? är den till din son eller" hans som var då 4-5 år...

Konsten att komprimera!

Det är ju helt klart orimligt men visar också att det är en främmande värld. Satt häromkvällen med ett gäng betydligt yngre individer som började diskutera stickning. (Mest tjejer och så var de "skibums", stickandet är tydligen något som hör till där). Det enda man kan göra då är ju att driva med sin egen okunnighet, det får man liksom bjuda på. Gillar också skidor men mina kunskaper inom stickning är tämligen begränsade och det känns rätt ok att framstå som en korkad novis då.

damv

OjOj va de svängeer
Gick med
5 Oct 2004
Hoj
Yamaha R1 50th
Plastraket, verkar vara ordet som ligger i topp bland tomtar som försöker förnedra sporthojsåkare.
Nä, för att något ska vara bra ska det bara va gjutgärn och bly annars e de inte äkta grejer.
Jag brukar artigt fråga tomten om han behöver hjälp att ta bort plasten från från kärran, så den verkligen är äkta
:smasha

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Tappade hakan....

Hade en ombyggd FZ 600 på gymnasiet 91-92 ställde den alltid på en innergård där skolbyggnaden var som en hästsko runt om. Det lät ju gott när man drog iväg.
En lördag på krogen kommer en för mig okönd brud fram och säger... är det du som äger den röda hojen på skolan.
Ja svarar ja med ett leende.
Vet du varje gång du startar den och jag sitter i klassrummet blir jag kåt..
Sen gick hon sin väg...:va

LIKE A BOSS :tuttar

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Satt och gjorde min sedvänliga efterforskning på eventuella andra brukshoj igår och kom in på TL1000R varpå någon skriver

"realy nice bike. but second cylinder is just under the ridingseat and after some city riding the meaning HOTROD will have totaly new meaning for you :D "

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag ska börja använda mig av ordet moppe i framtiden när jag snackar med folk om deras hojar. För det jag tycker det är ganska roligt hur kränkta bikers blir, trots att den som "kränker" dessutom bara gör det av okunskap. Särskillt verkar det vara färska bikers som blir kränkta. :banana

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Ett av de mest lustiga uttalanden jag hört om en sporthoj var nog;

"Den verkar inte så praktisk?".

Eh. Nej. Det är en sporthoj.

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Efter ett speedway SM på Tallhult med mycket dricka går en av mina kompisar, vi kan kalla henne Anna, fram till
Stafan Dannö i baren på efterköret i folketspark o frågar honom på fullt allvar på grov Göttebosska:

Dö, den där moppen du kör på... är det en Puch Dakota elle?

Man kommer undan med mycket mha F-kupor o blont hår...

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
I dag när jag var nere på TIME (lokal närbutik) så kom det fram ett moppe yngel och försökte överbevisa mig att hans trimmade moppe hade mer vridmoment än min 1000cc. *suck*

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag ska börja använda mig av ordet moppe i framtiden när jag snackar med folk om deras hojar. För det jag tycker det är ganska roligt hur kränkta bikers blir, trots att den som "kränker" dessutom bara gör det av okunskap. Särskillt verkar det vara färska bikers som blir kränkta. :banana

Det har jag gjort i många år.
Det ingick lite i kulturen när jag var yngre och aktivare att hälsa folk som köpt ny motorcykel med:
"Ful moped. Långsam va?"

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
hört av en kund idag som som betittade moppen och fick svar på diverse frågor ang hEstkrafter och fart å sånt

"Men den slår ju runt direckt om du gasar förmycket,vad är då vitsen med alla hästar?" :död :rolleyes:

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Varje gång som någon visar positivt intresse för oss tvåhjulingsåkare och våra fordon är det en bra grej! Om de sedan tror jag åker Tomos moped eller frågar om den går över hundra kvittar lika.

Last edited:

sportbike

Guest
Jag tycker det är rätt charmigt när gamla farbröder, och tanter också för den delen, kommer fram, pekar på random ny hoj och säger att en sån hade jag, fast den var svart osv.
Tar man sig tid att snacka ett tag så får man ofta höra en massa skrönor från "den svartvita tiden" (citat: Äpplet)

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0