Kostnad Åbamas besök?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Obamas följe var på 19 stycken flygplan.
De har hyrt bilar för 3.5 miljoner.
Bokat 600 hotellrum, inklusive prinsessan lilliansviten där han själv sover gott i natt (ca 70 lax per natt)
2000 poliser i innerstan.
Avstängda vägar.
Försenad lokaltrafik (icke spårbunden)
Utrymda gator.

Så jäkla dyrt blir det inte :yoparty
Med tanke på den minimala militärstyrka vi har idag, har jag gärna staterna på min sida om ryssarna skulle få fnatt :hihi

Och i Sverige klagar vi på när regeringsrepresentanter använder regeringsplanet eller utnyttjar taxi till längre tjänsteresor.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Fick honom precis på bild här utanför slottet.

DSC00031_crop.jpg

Vad tror ni det är under skynket till vänster?

DSC00027_crop.jpg

Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Obamakortegens bilar stör ut Aftonbladets kameror i några sekunder vilket tidningen tycker är allvarligt och tydligen förvånande.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17414454.ab

Ska man fjärrutlösa bomber mot honom får man nog köra gammal hederlig trådbundet. Fast några sekunder när bilen kör max 96km/h är å andra sidan en 50 meter, räcker att bombens mottagare ligger på ungefär den sträckan.

blackizzz

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Yamaha YZF R125 -11
Är det gästerna eller värden som betalar hotellvistelsen, fordonshyran, landningsavgift på AF1 etc? Om gästerna så blir frågan hur mycket vi får in i moms och vinstskatt på företagen. Kanske går vi plus, då kan vi börja plocka in honom en gång i månaden eller så. :banana

Kan ju plocka ihop en helhetslösning, volvoflygmotor servar AF1, mekonomen The beast, Marklund trimmar med fetare turbo, bofors kanske kan förse secret service med lite nya vapen, allt till ett schysst paketkompispris, only for you my friend! :fyllisar

Gratis service på hangarfartygen i Karlskrona (kan dom ens gå in där?) så mångdubblar vi flygstridskrafterna.

Enligt de uppgifter jag har är det Amerikanska Ambassaden som sköter den finansiella delen.
Skulle tveka på att det är USA som står bakom Amerikanska Ambassadens finansiering i detta ärende dock. Trots att AmerAmb formellt sett är anställda av Obama, så skulle jag tro att det är svenska skattepengar som betalar detta.

Dock tycker jag att man kan kosta på det med tanke på hur tomt stan var på bilister igår :p
Jag klagar inte ;)

Sen, det är inte flygstridskraft vi behöver, det är stridspiloter med anställning inom flygvapnet och med tillräcklig kunskap för att flyga JAS39 tex... 19 piloter med de kunskaperna anställda inom flygvapnet, vi har 202 JAS39 till förfogande ;)

Men jag förstår hur du tänker :)

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Obamakortegens bilar stör ut Aftonbladets kameror i några sekunder vilket tidningen tycker är allvarligt och tydligen förvånande.
Nä det var det jävl... Nästa gång jag träffar honom ska jag ge han ett slappt och lealöst handslag när jag hälsar på honom så han förstår hur arga vi blir över dyliga tilltag.

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Han populär! En annan herre åkte nercabat långa sträckor till folkets jubel! Jag vet jag jobbar för att inte vara pk, hihi

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
KTM 950 SM

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17414454.ab

Ska man fjärrutlösa bomber mot honom får man nog köra gammal hederlig trådbundet. Fast några sekunder när bilen kör max 96km/h är å andra sidan en 50 meter, räcker att bombens mottagare ligger på ungefär den sträckan.

Eller också kunde de lata journalisterna gjort sitt jobb och tagit reda på hur en eskort är uppbyggd http://www.wired.com och ringt och frågat sina kollegor i USA om presidentkortegen använder störsändare. Knappast förvånande att det används störsändare.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!