Kostnad att ta hojkort ?

Be

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Skövde
Hoj
Ingen än......
Har letat runt här på forumet men kan inte hitta någon liknande tråd.
Det är så att jag funderar på att ta MC-kort, tänkte höra vad man kan tänkas få betala för ett sådant kalas ?, vad har ni betalat för ert kort ?
Om man gämför med att ta körkort för bil, hur ligger kostnaderna för lektioner mm ? Givetvis beror ju kostnaden mycket på hur mycket MC man kört ! Har
B-körkort, hur skilljer sig teorin ?
 

Wimanski

Råttárd for life!
Gick med
7 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Råttárd
För min del så gick kortet loss på ca 15.000 kr, då jag gick genom en skola och det tog ca 1 månad + några dagar.
 

Optimalt

+ + + + +
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
cbr 1000 -06
Jag tog lösa körlektioner, 8st á 450:- tror jag att det var... Gjorde klart för körskoleläraren innan jag började hur många jag hade tänkt.. 6 st skulle jag ta men tog en dubbellektion exta innan uppkörningen.

Teorin betalade jag oxo /timma. tror det blev en 500:ing och ca: 10 timamar vid datorn, kan vara en idé att ta ett teoripaket om man inte vill känna sig stressad över att pengarna tickar när man sitter där. Öppnade aldrig körkortsboken som jag lånat, dock så läste jag den lilla mc-boken som jag köpte för 200:- eller nåt sånt.

Lycka till
 

Bogd

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2004
Ort
Göteborg (Kvillebäcken)
Hoj
Kawasaki ER 6-n -06
Jo, någonstans mellan 10 - 15k får du nog ge om du kör med körskola

men när du väl har gjort det så kommer du aldrig någonsin ångra dig!

:yoparty
 

D-one

....
Gick med
8 Aug 2003
Ort
Sthlm/Viksjö
Hoj
finns
Jag betalade säkert en 15-20 tusen för mitt kort.
(vågar inte räkna :3freak )

Men sen var jag ju en klutz oxå. :rolleyes:

Men det var värt varje krona :banana
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Mja det skiljer nog enormt mycket från person till person skulle jag tro...

En kompis till mig skrev upp privat och tog 2 körlektioner a 600:- och körde sen 2 uppkörningar så han klarade det allt som allt på ca 3200:-

Själv tog jag mitt den gamla hederliga varianten alltså trafikskola. 800:- spänn tog de för MC teori sen uppskrivning gick la på ett par hundra. Körde ca 10 el 11 lektioner som de tog 850:- för eftersom det var 80min lekt. Sen uppkörningen ca 800 +800 för att låna trafikskolans hoj. Snuskigt dyrt blev det med tanke på min polare som gjorde allt mycket billigare men jag hade varken tid eller energi till att strula med en massa privat körning. Dessutom klarade jag ju uppkröningen på 1a försöket!

Mina priser var i Växjö. Är säkert olika priser i olika delar av landet. En bra ide är att ringa runt till skolorna och kolla lite. Sen kan man alltid prata med folk som har kort var de gick. Vissa skolor är ju klart bättre eller sämre än andra och de som är kass skall man ju undvika.
 

Sugar

Twin addict
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SP1
Jag tror dom har ändrat för i år. Tidigare fick en trafiklärare ha med sig tre stycken elever åt gången, men numera får han bara ta en! Läs dyrare priser. Men dom har även ändrat så man slipper den elendiga garagevändningen.
Kanske går jämt upp? Om jag skulle ta kort idag skulle jag köpa en båge direkt och köra privat! Finns många lappar att spara på det om du vet vad du vill ha :)
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Hmm... 4,5 papp för A1 -97 (inkl. teorilektioner och 6 körlektioner). 800:- för uppgradering till A -99.
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Sugar skrev:
Jag tror dom har ändrat för i år. Tidigare fick en trafiklärare ha med sig tre stycken elever åt gången, men numera får han bara ta en! Läs dyrare priser. Men dom har även ändrat så man slipper den elendiga garagevändningen.
Kanske går jämt upp? Om jag skulle ta kort idag skulle jag köpa en båge direkt och köra privat! Finns många lappar att spara på det om du vet vad du vill ha :)


Jag körde upp i Maj min kompis körde upp i förgår och garagevändningen är kvar :( Jag skulle verkligen se upp med skolor som kör med flera elever samtidigt. Känns lite oseriöst. Man får dessutom endast köra med 2 st elever samtidigt. Jag körde 1,5 lektion i stan och resten på banan så att ha flera elever samtidigt eller inte borde inte påverka priset. Har man B kort är det mest placering och blicken man måste få in.

Edit: Just garagevändningen hade jag jävla svårt att få till alltså. Lade nog 3-4 lektioner nästan enbart på den. Bromsningarna var rätt lätt tyckte jag och banan var okej när jag väl testat att köra den på "andra hållet" istället för det håll läraren rekomenderade :banana
 

Be

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Skövde
Hoj
Ingen än......
Det var snabba svar, hade ni kört mycket innan då eller ?
Själv har man ju typ bara kört lite på bana och en massa moppe.....
på den tiden då .. annars är man ju ganska grön !
 

Nicke Lindgren

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Umeå
Hoj
Hayabusa 2008.
Pratade med en kille här om veckan och han hade tagit sitt MC-kort här i Vännäs utanför Umeå.

Hans kort kostade ca 10-11000:- och då är det en intensivkurs
och tog för honom 3 veckor och tre dagar.

Han berättade att det var en tjej från Göteborg(?) som tillsammans
med sin kille hade tagit semester för att hon skulle få ta sitt MC-kort.
Hennes kille hade MC sedan lång tid tillbaka och hon
tyckte att det var värt allt ihop med resa, körkort och priset.

Pris cirka 10000:- och körkortet i handen efter drygt 3 veckor.

Vet av fler ställen som har intensivkurser men inte om alla kör för MC?
 

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
JAg som jobar på en trafikskola & lär ut folk att ta kort. Jag kan säga så här, att dom som har tränat garagesvängen hemma mycket kommer undan ganska så mkt billigare än dom som inte har gjort det. Har man bilkort & ska ta MC kort så går det rätt så fort att ta kortet, bara man lyssnar på läraren & inte tänker "FAN VAD HAN SURRAR, DET DÄR KAN JAG JU REDAN"

Vi räknar lite enkelt om du har tränat garagesvängen & kan den & övningskört ganska mycket hemma
80minuter=900kr
4x80minuter=3600kr
Ska man "skriva in sig på skolan oxå" för att få tillgång till böcker & dataproven så kostar det 1650kr
Lämpen ca:1200kr
3600+1650+1200=6450 kr
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Be skrev:
Det var snabba svar, hade ni kört mycket innan då eller ?
Själv har man ju typ bara kört lite på bana och en massa moppe.....
på den tiden då .. annars är man ju ganska grön !

Jag hade kört typ 100 mil privat innan och kanske 100-200 mil under tiden. Största delen var landsväg men jag övade garagevändning i 5-6 timmar de sista veckorna med...Snacka om att slita på kopplingen :kocko
 

Hornet_Nicke

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Husa 650
Jag tog mitt kort på körskola för 4000:-.

Att lägga ut 10 000-15 000:- låter som rätt mycket pengar. Det verkar vara många som kör väldigt många lektioner där dom bara nöter garagevändning och manöverbana. Är det inte bättre att köpa en egen hoj och öva på nån parkering.
 

magnusw

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
636 -05
Jag tog kortet helt "privat" å det kostade mig lämpen (tror det var ca: 1400:- inkl syntest) + 150 kr för ett knippe teorifrågor som jag å zvugge beställde från "nätet" (fråga inte mig varifrån för jag vet inte), tog lite kraft att plugga själv men det blev billigare.
så 1550:- (sen om man skall räkna MC,skyddskläder osv så stannar det ju inte där men dom har man ju kvar efteråt oxo). Fast då måste man ju känna folk som vill ställa upp å öva.

Edit: tog A kort år 000627 & B kort 941213 (för ungefär samma peng)
 
Last edited:

Be

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Skövde
Hoj
Ingen än......
Men garagevändningen är väll borttagen från uppkörningen nu mera eller är jag helt fel ute ?
 

Baltazar

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM Super Duke
Det är ju somsagt otroligt individuellt. Dessutom skiljer det nog rätt mycket på priserna mellan storstad och mindre städers körskolor antar jag.
Jag tog lappen för bara ett par veckor sedan. Jag körde upp privat men tog några lektioner med körskola vilket kändes nödvändigt.
Har haft B-körkort sedan -99 och kört väldigt mycket sedan dess så jag har nog rätt så god körvana.
Har även tidigare kört moped när man var 15(livsfarligt moppefucko :) ) och även cross i några år efter moppeåldern så man hade ju en viss vana av 2-hjulingar.

Hursomhelst tog jag 2 dubblelektioner(2*65min) á 1300:- på manövebana för att få in snitsen på G-vänding och konbana. Garagev. upplevde jag helt klart som svårast(mest onaturliga övningen). Broms och serpentin var ju hur lätt som helst. Efter att ha läst lite här verkade det nästan som om man var tvungen att ligga med knäskrap som någon Biaggi för att komma under 20s på serpentinen så man var ju lite uppstressad.

Sen tog jag även en till dubbellektion(2*65 min) i trafik á 1300:-vilket körskolan tyckte räckte. Bra med ärliga körskolor som inte vill suga ut pengar vilket man fått intrycket att en del tyvärr gör.

Så, inalles betalade jag 3900:- till körskola, ~1100:- till VV vilket blir ung. 5000:-. Tyvärr blev jag tvungen att hyra körskolehoj till uppkörningen så det tillkom ytterligare 1300:- men om man har tillgång till egen hoj blir det genast billigare,
Jag hade ju visserligen en Fazer 600 men den får man ju såklart inte köra upp för tungt kort med då den är <700cc. Men(!?1) jag måste ju givetvis ha tungt kort för att köra den :kocko Sjuka regler...

Detta är ett exempel på vad det kan kosta. Men somsagt beror det mycket på vad man har för förkunskaper, känsla, motivation, körskola etc. Många variabler som kan påverka den slutgiltiga kostnade.
 

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Ort
På söder.
Hoj
Nepp nope inte just nu.
:banana det är just de jag tänker göra så jag slipper betala en 10-15 för mit kort.....lite nöjd med mit eknomiska tänkande där :)
 

BigChief

Hail and kill!
Gick med
21 May 2004
Ort
Sandviken
Hoj
Kawasaki ZZR1100
Gör teorin privat, köp bok på internet. Runt 200:- kostar den. https://www.str.se/butik/valkommen.asp

Jag har tagit 5 lektioner på skola

Körlektion: 800 * 5 = 4000:-
Teoribok: 200:-
Uppskrivning: ~200:-
Uppkörning: 840:-
Examensavgift: 600:- till Körskolan

Totalt: 5840:-

Det är mina utgifter. Har uppkörning i Augusti och aldrig kört hoj tidigare. Billigt och bra.

Chefen
 

Nicke Lindgren

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Umeå
Hoj
Hayabusa 2008.
Körkortet just är väl inte den största utgiften ändå..

Körkortet var för min del gratis.

Skor: 1200:-
Handskar: 499:-
Ställ: 8500:-
Hjälm: 2995:-
Busa: 85000:-

Summa: 98194:- plus försäkring, slitdelar som däck och drivpaket, bromsar
bensin, cigg, öl, entréavgifter till STCC, mera öl, hamburgare på Evovupen
eller en varmkorv på Veidec eller blackrace på klockarbäcken.

Slutsumman drar iväg hela tiden när man sätter sig på hojen, slår ner visiret
och drar iväg mot en destination.

Jag kan bara lova att det är värt VARENDA krona !!

( Tjoho ska iväg på STCC i Mo I Rana iqwell! )
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top