Det är ju somsagt otroligt individuellt. Dessutom skiljer det nog rätt mycket på priserna mellan storstad och mindre städers körskolor antar jag.
Jag tog lappen för bara ett par veckor sedan. Jag körde upp privat men tog några lektioner med körskola vilket kändes nödvändigt.
Har haft B-körkort sedan -99 och kört väldigt mycket sedan dess så jag har nog rätt så god körvana.
Har även tidigare kört moped när man var 15(livsfarligt moppefucko
) och även cross i några år efter moppeåldern så man hade ju en viss vana av 2-hjulingar.
Hursomhelst tog jag 2 dubblelektioner(2*65min) á 1300:- på manövebana för att få in snitsen på G-vänding och konbana. Garagev. upplevde jag helt klart som svårast(mest onaturliga övningen). Broms och serpentin var ju hur lätt som helst. Efter att ha läst lite här verkade det nästan som om man var tvungen att ligga med knäskrap som någon Biaggi för att komma under 20s på serpentinen så man var ju lite uppstressad.
Sen tog jag även en till dubbellektion(2*65 min) i trafik á 1300:-vilket körskolan tyckte räckte. Bra med ärliga körskolor som inte vill suga ut pengar vilket man fått intrycket att en del tyvärr gör.
Så, inalles betalade jag 3900:- till körskola, ~1100:- till VV vilket blir ung. 5000:-. Tyvärr blev jag tvungen att hyra körskolehoj till uppkörningen så det tillkom ytterligare 1300:- men om man har tillgång till egen hoj blir det genast billigare,
Jag hade ju visserligen en Fazer 600 men den får man ju såklart inte köra upp för tungt kort med då den är <700cc. Men(!?1) jag måste ju givetvis ha tungt kort för att köra den :kocko Sjuka regler...
Detta är ett exempel på vad det kan kosta. Men somsagt beror det mycket på vad man har för förkunskaper, känsla, motivation, körskola etc. Många variabler som kan påverka den slutgiltiga kostnade.